ידיעת השם
פורסם: ג' מאי 20, 2014 1:07 pm
מישהו שאלני היום במייל:
רציתי לשאול,
האם אנו כמאמינים חייבים לומר שהקב"ה יודע מה האדם יבחר (בטוב או בהיפך),
ואז ענין הבחירה החופשית קשה מאוד להבנה, וממילא גם ענין שכר ועונש,
או שאפשר לומר שהקב"ה אינו יודע , מפני שזה הכוח שהוא נתן לאדם, להחליט על מעשיו, אלא שהוא מתערב במציאות כדי להוביל אותה ליעדה.
האם האפשרות השנייה סותרת עיקר מעיקרי האמונה ?
הרי התורה מלאה בפסוקים המתארים את בקשתו של הקב"ה מהאדם ומעם ישראל שיבחרו בטוב.
מה שהיה נראה לענות לו, ע"פ הרמב"ם הל' תשובה פרק ה, שזה פשוט לכו"ע שהקב"ה יודע כל העתידות, ומכאן מתפצלים שני כיווונים: דעת טפשי אומות העולם ורוב גולמי בנ"י, שלכן אין בחירה, ודעת הרמב"ם שאין זה סותר בחירה, אבל עכ"פ לא מצאתי אפשרות לומר כשואל כאן שאין ידיעה.
אם יש למישהו הוספות בענין, יתקבלו בשמחה
רציתי לשאול,
האם אנו כמאמינים חייבים לומר שהקב"ה יודע מה האדם יבחר (בטוב או בהיפך),
ואז ענין הבחירה החופשית קשה מאוד להבנה, וממילא גם ענין שכר ועונש,
או שאפשר לומר שהקב"ה אינו יודע , מפני שזה הכוח שהוא נתן לאדם, להחליט על מעשיו, אלא שהוא מתערב במציאות כדי להוביל אותה ליעדה.
האם האפשרות השנייה סותרת עיקר מעיקרי האמונה ?
הרי התורה מלאה בפסוקים המתארים את בקשתו של הקב"ה מהאדם ומעם ישראל שיבחרו בטוב.
מה שהיה נראה לענות לו, ע"פ הרמב"ם הל' תשובה פרק ה, שזה פשוט לכו"ע שהקב"ה יודע כל העתידות, ומכאן מתפצלים שני כיווונים: דעת טפשי אומות העולם ורוב גולמי בנ"י, שלכן אין בחירה, ודעת הרמב"ם שאין זה סותר בחירה, אבל עכ"פ לא מצאתי אפשרות לומר כשואל כאן שאין ידיעה.
אם יש למישהו הוספות בענין, יתקבלו בשמחה