עמוד 1 מתוך 2

האם הרב ויא מחמיר יתר על המידה? (דעת ר' איתם הי"ד)

פורסם: ב' מאי 26, 2014 12:19 am
על ידי גם זו לטובה
אני הקטן זכיתי לשמוע מהרב ויא שהרבה מדבריו שכתב לאיסור, לדעת המשכנ"י דכוותיה פסק הגרשז"א ליכא איסור כלל.

וז"ל ר' איתם הי"ד
אכן ברור שהרב ויא כתב בספרו גם דברים שהם חששות רחוקים מאד, צא וראה למשל בתאנה שכתב לחתוך את פיה מחשש לצרעה שדרכה להיכנס שם - אע"פ שהוא עצמו וכן אחרים שביררו עניין זה עמדו על כך ששכיחות הדבר שתימצא הצרעה וגם שלא נמעכה ובטלה מתורת בריה הוא זעום ביותר (ואפילו למה שהביא הוא והרב אפרתי בשם הגריש"א לחשוש לכתחילה לכחמשה אחוזים, עדיין אינו נכנס בזה) - ואפי"ה כתב לחשוש לזה...
ועוד בעניין זה, אני רגיל לומר שיש כאן דבר שאינו תקין שאותו גורם שמופקד על בירור המציאות הוא זה שגם מכריע בעצמו את ההלכה. שבאופן כזה נמצא שכל מורי ההוראה אפילו הגדולים ביותר כולם כעין שבויים בכיסם, כי מי יכול להשיג על מה שהם טוענים שכך הדין לפי המציאות ותו לא מידי. מובן שהדבר הכשר לעשותו היה שהמומחים יפרסמו את הממצאים והנתונים בעניינים השונים, מידת הנגיעות והשכיחות ואופן הנקיונות והבדלי העונות וכו' וכו' - והיו מותירים לבעלי ההוראה להכריע בעצמם מה ההלכה וכיצד יש לנהוג לאור מציאויות אלו. ואני יודע מכמה ת"ח מובהקים שחוששים לצאת בהיתרים בתחום, למרות מה שנראה נכון בעיניהם, מפני שחוששים שהמומחים יכריזו על דבריהם שאינם מבוססים במציאות.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 9:33 am
על ידי רחמים
ההלכות האלו נכתבו מן הסתם ע''פ הנסיון כלומר כמה נגיעות בפועל יש בכל פרי והאם יש שיטות בטוחות לנקות, ורק מי שניסה בפרות של השנה וגילה אחרת יוכל לחלוק. כך שזה לא כל כך נושא הלכתי אלא משהו שצריך לבדוק במטבח ולא בבית מדרש.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 10:39 am
על ידי צולניק
רחמים כתב:ההלכות האלו נכתבו מן הסתם ע''פ הנסיון כלומר כמה נגיעות בפועל יש בכל פרי והאם יש שיטות בטוחות לנקות, ורק מי שניסה בפרות של השנה וגילה אחרת יוכל לחלוק. כך שזה לא כל כך נושא הלכתי אלא משהו שצריך לבדוק במטבח ולא בבית מדרש.

ואבותינו שלא נהגו כך כולם עברו על עשרות לאוים מדי יום??

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 10:47 am
על ידי מחולת המחנים
ואבותינו שחיו לפני הופעת הספר חפץ חיים כלום עברו על עשרות לאוין?
ידוע מאמר העולם שלפני פרסום החפץ חיים חשבו כולם שלדבר לשוה"ר הרי זה בגדר מצוה (א מצוה יענעם צו באגראבן), ולאחר מכן לכה"פ הבינו שאינו מצוה.

משמיא קא זכו ליה להרה"ג ר' משה ויא שליט"א להיות מזכה הרבים בדורנו להפריש את כלל ישראל מאיסורים חמורים.

ולגופן של דברים, יתכן מאוד שכאן בארץ מחמת האקלים החם קיים חשש גדול יותר לתולעים מאשר במקומות שדרו בהם אבותינו בחו"ל.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 10:56 am
על ידי רחמים
צולניק כתב:
רחמים כתב:ההלכות האלו נכתבו מן הסתם ע''פ הנסיון כלומר כמה נגיעות בפועל יש בכל פרי והאם יש שיטות בטוחות לנקות, ורק מי שניסה בפרות של השנה וגילה אחרת יוכל לחלוק. כך שזה לא כל כך נושא הלכתי אלא משהו שצריך לבדוק במטבח ולא בבית מדרש.

ואבותינו שלא נהגו כך כולם עברו על עשרות לאוים מדי יום??


הר' ויא בעצמו הסביר את הדבר גם בהרצאותיו וגם בספריו, שפעם כל מקום ומקום היו בו רק את החרקים של אותו מקום, וזה כל אחד ידע מנסיונו ונסיון אבותיו איך לנקות, אבל בימינו מביאים פירות וירקות מכל העולם לכל העולם וגם החרקים של כל מקום נמצאים בכל מקום, ולכן אם לא יבוא מומחה שהתנסה ובדק מה הנגיעות ומה הדרך הבטוחה לנקותה הרי שאי אפשר לאכול.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 12:16 pm
על ידי יתר10

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 12:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
מחולת המחנים כתב:ולגופן של דברים, יתכן מאוד שכאן בארץ מחמת האקלים החם קיים חשש גדול יותר לתולעים מאשר במקומות שדרו בהם אבותינו בחו"ל.

מבלי להכנס כ"כ לעצם הנושא אעיר רק שכמחצית מאבותינו חיה בארצות חמות כארץ ישראל ואף יותר.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 12:36 pm
על ידי צולניק
השאלה היא האם אבותי שחיו כאן בארץ לפני ארבעים שנה ושטפו את הענבים עם סבון רק ב' פעמים ולא ג' פעמים, האם הם עברו על עשרות לאוים?

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 12:37 pm
על ידי תורה תמימה
מה שנכון נכון כתב:
מחולת המחנים כתב:ולגופן של דברים, יתכן מאוד שכאן בארץ מחמת האקלים החם קיים חשש גדול יותר לתולעים מאשר במקומות שדרו בהם אבותינו בחו"ל.

מבלי להכנס כ"כ לעצם הנושא אעיר רק שכמחצית מאבותינו חיה בארצות חמות כארץ ישראל ואף יותר.

אכן לא אוכל מהחריש בלי להתיחס לעצם הענין כי לפחות ממני אכול להעיד כי לא הגיעה ירא"ש שלי למחצית מאבותי ואולי לכן נתרבו הנסיונות בדור הזה לאין ערוך מאשר בדורות שלפנינו ובכללם נשוא התולעים לעוררנו לירא את השם ולזוכרו בכל מעשינו בפרט הענין האוכל שממנו רוב התגשמות האדם

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 1:02 pm
על ידי מחולת המחנים
מה שנכון נכון כתב:
מחולת המחנים כתב:ולגופן של דברים, יתכן מאוד שכאן בארץ מחמת האקלים החם קיים חשש גדול יותר לתולעים מאשר במקומות שדרו בהם אבותינו בחו"ל.

מבלי להכנס כ"כ לעצם הנושא אעיר רק שכמחצית מאבותינו חיה בארצות חמות כארץ ישראל ואף יותר.

וידועים הדברים החריפים של האוה"ח הק' על אודות אנשי המערב - צפון אפריקה, השטופים באכילת עלי ירקות ואינם נזהרים באיסור תולעים.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 1:12 pm
על ידי מה שנכון נכון
מחולת המחנים כתב:
מה שנכון נכון כתב:
מחולת המחנים כתב:ולגופן של דברים, יתכן מאוד שכאן בארץ מחמת האקלים החם קיים חשש גדול יותר לתולעים מאשר במקומות שדרו בהם אבותינו בחו"ל.

מבלי להכנס כ"כ לעצם הנושא אעיר רק שכמחצית מאבותינו חיה בארצות חמות כארץ ישראל ואף יותר.

וידועים הדברים החריפים של האוה"ח הק' על אודות אנשי המערב - צפון אפריקה, השטופים באכילת עלי ירקות ואינם נזהרים באיסור תולעים.

אני חושב שאתה מתכוין לפרי חדש סו"ס פד ולא לפרי תואר.
ועיקר הטעות שם היתה בדין ולא שלא בדקו היטב.
ובכל אופן אזהרות אלו ישנם בכל הספרים מכל המדינות.
אני באתי בעיקר לתקן נכוס מושג "אבותינו" למדינות מסוימות.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 2:14 pm
על ידי תוכן
ברור שהוא מחמיר, וכבר האריך בזה הר' פרץ לוין בהמעין.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 3:53 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
סיפר לי ת"ח חשוב (שלא אזכיר את שמו מפני הכבוד) שלאבותיו היה מלון בעיר הנופש פרנצסבאד, ושם היו מדקדקים מאוד במצות ונזהרים בגדרי הצניעות שלא כשאר המלונות דהתם, אך (בשל התחרות) לא היה שייך שלא להגיש מאכלים מתרד, אע"פ שהיה ידוע שהוא מתולע לגמרי (ואולי סמכו על הפלתי).

קראתי פעם שכשהרב ויא התחיל עם הרצאותיו, באה ביתו של הגרשז"א אל אביה וסיפרה לו על מה ששמעה שם. שאלה הגרשז"א האם הוא רק אומר מה אסור, או שהוא גם נותן דרכים להתמודד עם הבעיות. כשענתה שהוא גם מייעץ היאך לבדוק, א"ל הגרשז"א שא"כ אפשר לשמוע את הרצאותיו.

ואת המערערים הנכבדים שלמעלה אשאל, האם למדתם קודם את ספרו של הרב ויא (בעיקר המבוא וחלק ההלכה)?

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ב' מאי 26, 2014 11:03 pm
על ידי עתניאל בן קנז
כמה הערות.
כנראה שלא שהמעירים כאן לא התעסקו בתחום זה אף פעם.
כי הדבר פשוט שכיום יש הרבה יותר חרקים מדורות קודמים. [באופן טבעי הקב"ה ברא את שרשרת המזון, כאשר לכל בע"ח יש טורף מעליו, וזה שומר ששום מין לא יתרבה יותר מדי], ולכן בכל מדינה תמיד היה איזה איזון בין החרקים לטורפיהם, ולא היו כ"כ 'מכות' של חרקים, למעט במצבים מיוחדים. בשונה מדורות האחרונים שהתחבורה הקלה ממקום למקום הביאה נדידה של מינים שונים ממקום למקום בלא שיש מין אחר שיטרוף אותו, וזה הפר את האיזון וגרם להתרבות מין אחר על משנהו. והדבר ידוע ומפורסם.
כל זה ביחס לדורות קודמים.
ביחס לאבותינו וסבינו, - לפני חמישים שנה. הרי פשוט היו פחות חרקים בגידולים, מחמת הריסוס המסיבי בדי די טי ודומיו. ורק לפני בערך כשלושים שנה, שעלה המודעות לסכנת הריסוסים, הפסיקו לרסס ברוב המדינות המתקדמות בריסוס האגריסיבי ועברו לריסוס עדין יותר, וגם יעיל פחות, ולכן נתרבו החרקים...


אמנם יש לי הערה קטנה על שיטתו של הרב ויא, שוודאי עמל על מסקנותיו אחרי מחקרים רבים. ברם הרבה פעמים למעשה מסקנותיו אינם כ"כ משקפות המציאות.
ואסביר, כאשר קובעים את ההלכה איזה פרי חייב בבדיקה, הר"ז נקבע לפי כמה אחוזים יש נגיעות.
ברם שיטת החישוב אינה מדויקת, שכן הוא מתייחס באופן כללי לכלל הפרי, בעוד שלמעשה יש בפרי זה 'סוג א' הנגוע פחות, 'וסוג ב' הנגוע יותר. וכן תלוי בזנים שונים תנאי איכסון שונים, גיל הפרי וכדו'.
ולכן אם למשל נחליט שגמבה חייב בבדיקה בגלל שיש בו 30% של נגיעות (סתם זרקתי מספר), הרי למעשה אם אבדוק בגמבה סוג א' שאני קונה בחנות, אמצע פחות מ5% נגיעות (שזה אינו מחייב בבדיקה מן הדין...). וכן גם לגבי קטניות שיש הבדלים גדולים בין החברות. ויש חברות שתוצרתם מובחרת והאכסנה משובחת, ואחוזי הנגיעות אפסיים, ואינם מצריכים בדיקה...
ולכן כמובן שלקולא אפשר לסמוך על דבריו של הרב. אולם מי שקצת מתמצא בהלכות ובמציאות, [ולא חסר לו יראת שמים], רשאי לפעמים להקל יותר, כפי המצב...

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 12:35 am
על ידי שטייגעניסט
אז באו נדבר נתונים
על פי הוראתו, פשוט לא משתלם לאכול כרוב, כמעט כמו לאפות מצות בבית בריסק.
והכי מעצבן, ששנים שאני בודק כרוב לפי הראותו ואף פעם [בלי שום יוצא מן הכלל] לא מצאתי שם חרק. אז למה אני בודק? יש סיבה נוספת לעשות בדיקה חוץ מלחפש חרקים? נראה לי שמטרת הבדיקות הם כדי שבזמן שטורחים בהם לא ידברו דברי בטלים, לא נראה שיש לזה קשר לאיסור שרצים!

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 12:47 am
על ידי איש.dot
עתניאל בן קנז כתב:אמנם יש לי הערה קטנה על שיטתו של הרב ויא, שוודאי עמל על מסקנותיו אחרי מחקרים רבים. ברם הרבה פעמים למעשה מסקנותיו אינם כ"כ משקפות המציאות.
ואסביר, כאשר קובעים את ההלכה איזה פרי חייב בבדיקה, הר"ז נקבע לפי כמה אחוזים יש נגיעות. ברם שיטת החישוב אינה מדויקת, שכן הוא מתייחס באופן כללי לכלל הפרי, בעוד שלמעשה יש בפרי זה 'סוג א' הנגוע פחות, 'וסוג ב' הנגוע יותר. וכן תלוי בזנים שונים תנאי איכסון שונים, גיל הפרי וכדו'.

בלי לקנטר - האם הרב ויא לא חשב / ידע על כך? האם ידוע לך שחישוביו הם לפי שקלול כל סוגי הפירות, בלי יחס למצב הפירות הנמכרים בשוק?

שטייגעניסט כתב:והכי מעצבן, ששנים שאני בודק כרוב לפי הראותו ואף פעם [בלי שום יוצא מן הכלל] לא מצאתי שם חרק. אז למה אני בודק? יש סיבה נוספת לעשות בדיקה חוץ מלחפש חרקים?

תלוי, כמובן, האם אנחנו מחפשים דווקא תולעים הנראות בעין רגילה, או את בנות דודן של תולעי האניסאקיס, וכבר העירו בזה רבים.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 1:08 am
על ידי עתניאל בן קנז
איש.dot כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אמנם יש לי הערה קטנה על שיטתו של הרב ויא, שוודאי עמל על מסקנותיו אחרי מחקרים רבים. ברם הרבה פעמים למעשה מסקנותיו אינם כ"כ משקפות המציאות.
ואסביר, כאשר קובעים את ההלכה איזה פרי חייב בבדיקה, הר"ז נקבע לפי כמה אחוזים יש נגיעות. ברם שיטת החישוב אינה מדויקת, שכן הוא מתייחס באופן כללי לכלל הפרי, בעוד שלמעשה יש בפרי זה 'סוג א' הנגוע פחות, 'וסוג ב' הנגוע יותר. וכן תלוי בזנים שונים תנאי איכסון שונים, גיל הפרי וכדו'.

בלי לקנטר - האם הרב ויא לא חשב / ידע על כך? האם ידוע לך שחישוביו הם לפי שקלול כל סוגי הפירות, בלי יחס למצב הפירות הנמכרים בשוק?

הרב ויא חשב על כך, ואף מזכיר ענין זה בהקדמתו ברמז. היות והספר נועד לכלל הציבור, ואי אפשר כמובן להתייחס לכל חנות של קטניות בנפרד, או לכל יבואן או מגדל בנפרד, ובעצם בכל שנת גידול בנפרד, לכ הוא היה חייב לכתוב את השקלול הכללי. אבל למי שמתמצא, ויודע לחלק, ויודע לעשות בדיקה מדגמית בעצמו, גם הרב ויא יודה שיוכל לחשב זאת אחרת...

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 1:39 am
על ידי משולש
הסיפור עם התמרים בחשש לשה"ר, ואם זה על ת"ח אז זה יותר חמור.
גם אם לא מוצאים אחרי מאה בדיקות, זה לא מתיר לאכול חרקים בפעם המאה ואחת. וכל אחד שבודק טוב יודע שיכול להיות תקופה ארוכה שלא יהיה כלום ופתאום פעם אחת מוצאים. האם כך היו נוהגים אם היה חשש תערובת חזיר? (שהוא חמישית מחומרת איסור תולעים).

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 8:42 am
על ידי תוכן
עתניאל בן קנז כתב:כי הדבר פשוט שכיום יש הרבה יותר חרקים מדורות קודמים. [באופן טבעי הקב"ה ברא את שרשרת המזון, כאשר לכל בע"ח יש טורף מעליו, וזה שומר ששום מין לא יתרבה יותר מדי], ולכן בכל מדינה תמיד היה איזה איזון בין החרקים לטורפיהם, ולא היו כ"כ 'מכות' של חרקים, למעט במצבים מיוחדים. בשונה מדורות האחרונים שהתחבורה הקלה ממקום למקום הביאה נדידה של מינים שונים ממקום למקום בלא שיש מין אחר שיטרוף אותו, וזה הפר את האיזון וגרם להתרבות מין אחר על משנהו. והדבר ידוע ומפורסם.


נראה לענ"ד שכל עוד שהדבר לא הוכח, אין לסברות כאלו כח להכריע לכאן או לכאן. שרשרת המזון והתרבות חרקים זה לא דבר שמחליטים מסברא, אלא מידיעה.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 9:56 am
על ידי יתר10
משולש כתב:הסיפור עם התמרים בחשש לשה"ר, ואם זה על ת"ח אז זה יותר חמור.
גם אם לא מוצאים אחרי מאה בדיקות, זה לא מתיר לאכול חרקים בפעם המאה ואחת. וכל אחד שבודק טוב יודע שיכול להיות תקופה ארוכה שלא יהיה כלום ופתאום פעם אחת מוצאים. האם כך היו נוהגים אם היה חשש תערובת חזיר? (שהוא חמישית מחומרת איסור תולעים).

לא ידעתי מה לשה"ר יש כאן, האמרי אמת סבר שאין חיוב בדיקה ולכן לא בדק. אין היתר לאכול חרקים אבל אם אין חיוב לבדוק אין חיוב, נקודה. עלינו לבטל דעתינו לדעת התורה ולא להחמיר עם ק"ו הרגשי מאיסור חזיר

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 12:55 pm
על ידי יונטף
קראתי פעם מאמר שדן בדברים מתוך דברי הפוסקים והעלה שרוב החששות בספרי הרב ויא אינם כפי גדרי ההלכה אלא חומרות.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?6 ... 5271246453

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 1:20 pm
על ידי משולש
מותר לאכול דבר אחר אם עוצמים את העינים ולא רוצים לראות אותו?
כל אחד יכול להווכח בעשרות מקרים של תולעים שבלי בדיקה הראויה בוודאי היה אוכל אותם.
(ומעניינא דיומא להזכיר את האפרסקים, משמשים, שזיפים, ושאר פירות הקיץ, שאני בעצמי ראיתי בהם כמה וכמה פעמים תולעים מרחשות, ויש האוכלים אותם ב'ביסים' רח"ל).

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ג' מאי 27, 2014 3:00 pm
על ידי לא ידען
אגב המעשה מהאמרי אמת.
סיפר לי מישהו ששמע מהקבלן רמ"ר, שהיה משב"ק אצל הבית ישראל.
היו רגילים להביא לרבי תאנים מליפתא והרבי היה בודק ג' מהן ואוכל. פעם בדרך חזרתו מליפתא, ראה ר"מ תולעת גדולה על אחת התאנים זרקה והביא השאר לרבי. אך הרבי הרגיש בכך וגער בו שמנסה כביכול 'לשנות' את המדגם...

שמעתי בילדותי מילד אחר...

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ד' מאי 28, 2014 11:09 pm
על ידי אוהב אוצר
אני לא מצדד לכאן או לכאן אבל בתור אחד שמתעסק בתחום ובקשר עם הרב ויא והרב רווח יחד, ומכיר את החומר של שניהם, אני מביא ענין מסוים שאולי יעזור פה למישהו.
הרב רווח עשה מחקר מקיף בנושא התותים.
זה מובא באחד מספריו ב'נספחים'.
אחרי בדיקה של 400! תותים מכמה מגדלים ומכמה אזורים, אחרי שעברו השרייה ושטיפה ללא שיפשוף נמצא חרק אחד שברור שגם הוא היה יורד אם היו משפשפים את אותו תות תחת זרם מים.
הרב רווח מצריך השריה במי סבון, ושטיפה מתחת זרם מים תוך כדי שיפשוף כל תות עדיף עם ספוגית וכד' אבל גם באצבעותיו שפיר דמי.
הרב ויא גם אחרי כל זה, מחייב קילוף או טחינה.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ד' מאי 28, 2014 11:11 pm
על ידי אוצר החכמה
חרי בדיקה של 400! תותים מכמה מגדלים ומכמה אזורים, אחרי שעברו השרייה ושטיפה ללא שיפשוף נמצא חרק אחד שברור שגם הוא היה יורד אם היו משפשפים את אותו תות תחת זרם מים.


אם זה הממצא אז למה הוא מצריך את מה שכתבת? או שגם למעלה מדובר דווקא בשרייה במי סבון?


הרב רווח מצריך השריה במי סבון, ושטיפה מתחת זרם מים תוך כדי שיפשוף כל תות עדיף עם ספוגית וכד' אבל גם באצבעותיו שפיר דמי.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ד' מאי 28, 2014 11:14 pm
על ידי היימישער
מאותה סיבה שהוא אוסר את תולעי האניסאקיס כשהדגים בהכשר שלו נגועים כולם.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ד' מאי 28, 2014 11:24 pm
על ידי עשוי לנחת

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 2:44 am
על ידי אוהב אוצר
היימישער כתב:מאותה סיבה שהוא אוסר את תולעי האניסאקיס כשהדגים בהכשר שלו נגועים כולם.


הוצאת שם רע לשמה. אשכול זה לא נועד להכפשות. לך לך למקום אחר.

אוצר החכמה כתב:אם זה הממצא אז למה הוא מצריך את מה שכתבת? או שגם למעלה מדובר דווקא בשרייה במי סבון?


חיובי בהחלט. אף אחד לא חולק שקיימים חרקים, רק שיש כאלו שההשריה במי סבון והשטיפה לאח"כ מסירה אותם וזו דרך 'הכשרתם' בכך [משא"כ במינים אחרים (תרתי משמע) שזה לא יעזור]

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 10:59 am
על ידי היימישער
אוהב אוצר כתב:הוצאת שם רע לשמה

לא נכון, אינך היחיד שעוסק בתחום ואת נושא התולעים בדגים אני כנראה מכיר יותר טוב ממך.
ואם אתה עוסק בתחום ויודע איך לבדוק אני פשוט מציע לך לגשת לחנות לקנות דג סלמון הבא מהמקומות הנגועים בהכשר של הנ"ל ולבדקו.

אגב, הנ"ל מתחמק בכל יכולתו מניסוי כזה גם כשכבר סוכם לערוך ניסוי בפני הרב קארפ, הנ"ל טרפד את זה ברגע האחרון.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 11:52 am
על ידי אוהב אוצר
קפוא או טרי?

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 12:23 pm
על ידי היימישער
קפוא, מסין (הנורווגיים גדלים בכלובים ואין בהם תולעים).
יהיה לך יותר קל עם דג סול.

וסתם בתור ידע כללי אם אתה מתכוין לערוך את הבדיקה, בגלל תקן מסויים של האיחוד האירופי מחזיקים המפעלים בסין מאות נשים סיניות, העומדות ליד מסועים עליהם נוסעים הדגים ושולפות באמצעות מחטים ארוכים את התולעים שאורכן עולה על גודל מסויים (אאל"ט - 1 ס"מ), אלא שהם אינם דואגים לכשרות כ"א לתקן הנ"ל ולכן התולעים היותר קטנים נשארים וגם מהתולעים הארוכות נשאר חתיכות עקב מהירות העבודה.

עוד הערה קטנה, הנך יכול לחשב כמה זמן עורך למשגיח לנקות דג בוודאות (לפחות חמש דקות בעזרת שולחן אור) כפול כמה דגים שיש בקונטיינר, וממילא כמה שנים יערך למשגיח אחד לנקות את כמויות הדגים שמגיעים רק במשלוח אחד, או לחילופין כמה משגיחים צריך כדי לנקות את כל הדגים בקצב העבודה הנוכחי.
אח"כ תעשה עוד בירור קטן כמה משגיחים נשלחים באמת...

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 12:37 pm
על ידי אוהב אוצר
אז אני מבין ממך שמצאת גם בסלמון וגם בסול?

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 1:05 pm
על ידי אוהב אוצר
טוב, בוא נעצור פה [עד שאבוא עם ממצאים חדשים] וניתן לאשכול להמשיך ב'נושאו'.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 5:13 pm
על ידי היימישער
אוהב אוצר כתב:אז אני מבין ממך שמצאת גם בסלמון וגם בסול?

אכן.
אני מתאר לעצמי שכעוסק בתחום הנך יודע כיצד בודקים דבר כזה (באם לאו תוכל לבקש מר' שמואל שטרנפלד הדרכה), ואני כמובן מחכה לשמוע מה היו התוצאות.

על החישוב שערכתי לא ענית כלל.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' מאי 29, 2014 8:24 pm
על ידי שיבר
אפשר לשאול את ר' שמואל שטרנפלד, האחראי על התולעים מטעם הכשר העדה"ח. בד"כ הוא מקל יותר, והסברא אומרת שאפשר לסמוך על דבריו משום שנסמכים על נסיון רב בשטח שלו ושל משגיחיו פי כמה משל הרב וויא, שאת הנחיותיו ע"פ מדגמים שונים שערך חייב להעמיד לחומרא. גם הר' שטרנפלד אמור להיות יותר מעודכן בהתפתחויות בשטח לחיוב או למוטב.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ש' מאי 31, 2014 11:41 pm
על ידי משולש
אגב, היום מצאתי שני תמרים מתולעים.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: א' יוני 01, 2014 12:52 am
על ידי חובב_ספרים
היימישער כתב:
אוהב אוצר כתב:הוצאת שם רע לשמה

לא נכון, אינך היחיד שעוסק בתחום ואת נושא התולעים בדגים אני כנראה מכיר יותר טוב ממך.
ואם אתה עוסק בתחום ויודע איך לבדוק אני פשוט מציע לך לגשת לחנות לקנות דג סלמון הבא מהמקומות הנגועים בהכשר של הנ"ל ולבדקו.

אגב, הנ"ל מתחמק בכל יכולתו מניסוי כזה גם כשכבר סוכם לערוך ניסוי בפני הרב קארפ, הנ"ל טרפד את זה ברגע האחרון.

אין לי שום ידע לגבי הדגים שבהכשר הרב רווח. אבל שמעתי סיפור דומה ממפקח של הכשר גדול בחו"ל שהוא שמע ממשגיח שלו ביפן שהרב רווח הגיע ליפן ואמר לו שיש בעיה במוצר מסויים [אאל"ט אצות] שיש בהם דבר שלדבריו הוי שרץ, והסוג היחיד שאפשר להשתמש בו הוא מחברה שתחת השגחתו. המשגיח הנ"ל פנה למומחים ולפוסקים לברר אם זה באמת שרץ ולא קיבל תשובה ברורה, אך דבר אחד נתברר לו שהוא נמצא בזה שתחת השגחת הרב רווח יותר מבשל כל חברה אחרת.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר על המידה? (דעת ר' איתם הי"ד)

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2015 2:06 am
על ידי גם זו לטובה
הוספתי כעת בפתיחת האשכול את דברי ר' איתם הי"ד

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר ....

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2015 11:16 am
על ידי ישראל אליהו
צולניק כתב:ואבותינו שלא נהגו כך כולם עברו על עשרות לאוים מדי יום??

כנראה שכן, בשוגג. אם אתה רואה בעיניך חרק. אפשר לעצום עינים בטענה של "אבותינו"? גם יכול להיות שישנם סוגי חרקים שנוצרו/הועברו היום יותר מפעם. אבל זה לא מכסה את כל החרקים, אז כנראה שכן, אכלו תולעים בשוגג.

אני בתחילה לא הייתי מאמין להוראות של הרב ויא, עד שכשלמדנו בכולל הלכות תולעים, הבאנו 2 תאנים ועלי נענע, ובדקנו אותם היטב, ולאחר שראינו שלדעתינו אין שם כלום, הלכנו למשגיח של הרב אפרתי, והראה לנו תולעים וראינו בעינינו.

שטייגעניסט כתב:אז באו נדבר נתונים
על פי הוראתו, פשוט לא משתלם לאכול כרוב, כמעט כמו לאפות מצות בבית בריסק.
והכי מעצבן, ששנים שאני בודק כרוב לפי הראותו ואף פעם [בלי שום יוצא מן הכלל] לא מצאתי שם חרק. אז למה אני בודק? יש סיבה נוספת לעשות בדיקה חוץ מלחפש חרקים? נראה לי שמטרת הבדיקות הם כדי שבזמן שטורחים בהם לא ידברו דברי בטלים, לא נראה שיש לזה קשר לאיסור שרצים!

אתה לא אמור למצוא תולעים כ"כ זעירים, אתה צריך להשרות בסבון ולשטוף, וזה נשטף, מנסיונו.

אותו משגיח אמר לנו שפעמים שהם מוצאים תולעים מסוג מסויים, ובכ"ז נותנים הכשר, כי הם יודעים שהם יוצאים בסבון, משא"כ אם הם מוצאים אפילו שנים/שלושה תולעים מסוג אחר, הם פוסלים שדה שלמה, כי הסוג הזה לא יוצא בסבון ומים.

אז תנו קצת כבוד.

Re: האם הרב ויא מחמיר יתר על המידה? (דעת ר' איתם הי"ד)

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2015 11:41 am
על ידי כתבן
אתייחס רק לשאלה שהוצבה בראש האשכול, והרבה יש לדון גם בשאר הענינים שהוזכרו באשכול, כגון חובת בדיקת ירקות עלים, תולעים בדגים וכו', אך נכתבו על כך די מאמרים, ואין הזמן מאפשר.
סיפר לי מנהל אחד הסימינרים, שהתייעץ עם בעל שבט הלוי זצ"ל, האם להזמין את הרב ויא הי"ו להרצות בפני בנות הסימינר, והתשבה היתה: "דאך זאך מיר אז עהר איז אביסל מחמיר צו פיל". ובתרגום ללה"ק: "נדמה לי שהוא מחמיר קצת יותר מדאי.
לאור שיחות רבות בנושאי חרקים בירקות ובירקות עלים, שניהלתי עמו אישית, ביניהן אחת בה ניהלתי עמו ויכוח סוער יחד עם הרב ריווח הי"ו, על הנחייה שעמד להוציא לציבור, אני יכול לצערי להצטרף כיהודה ועוד לקרא לדברי בעל שבה"ל זצ"ל, ולקבוע בוודאות, שעם כל בקיאותו המעשית, עליה אין חולק, החלטותיו כיצד יש לנהוג למעשה בעקבות הממצאים, אינן מבוססות כלל וכלל על כללים הלכתיים, והוא מחמיר אף במיעוט שאינו מצוי אפילו לדעות המחמירות ביותר, או בירקות שלא הוחזקו כלל בתולעים, כפי כללי חזקה.
אדגיש, הדברים נכתבים גם לאחר שעברתי בדקדוק על המבוא לספרו על הלכות תולעים.