כותב הגר"א באדרת אליהו בראשית א, א:
רש"י: אמר ר' יצחק, לא היה צריך להתחיל [התורה] אלא מ"החדש הזה לכם" (שמות יב, ב). אין כוונת המדרש שלא להזכיר מעשה בראשית, כי זהו עיקר יסוד אמונת ישראל, ורוב המצות זכרון למעשה בראשית. אלא שלא באה התורה להזכיר מעשה חם וכנען אלא משום "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" (תהלים קיא, ו), וק"ל.
וצע"ג הרי ודאי שרוב המצוות אינן זכרון למעשה בראשית רק שבת היא זכרון למעשה בראשית. ואילו חלק גדול מהמצוות הן זכר ליציאת מצרים, וצריך עיון