מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הזכרת נשמות ביום טוב בארץ ישראל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

הזכרת נשמות ביום טוב בארץ ישראל

הודעהעל ידי מלח הארץ » ו' יוני 06, 2014 1:48 am

מעיון בדברי הפוסקים [והובא בקצרה במשנ"ב הל' חג השבועות] עולה שמנהג יזכור שורשו בקריאת עשר תעשר שבסופו מוזכר איש כמתנת ידו, ונהגו לנדור צדקה, ומזה נולד המנהג להזכיר נשמות המתים שיזכרו לטובה בזכות הצדקה, ועל כן מנהג יזכור הוא ביו"ט שני [לבד משמיני עצרת שקוראים בו עשר תעשר].
מעתה צע"ג מה מקום יש למנהג זה בארץ ישראל שאין קוראים לעולם עשר תעשר, ונתהפכו היוצרות שהצדקה באה בסיבת היזכור תחת שיבוא היזכור בסיבת הצדקה.
ולכאורה אין ראוי לנהוג מנהג זה בלא סיבה שהרי יש בו גרימת צער ביו"ט. ומעניין לציין לדברי המחזור ויטרי שכתב שכשקוראים עשר תעשר נוהגים לנדור צדקה, אבל לא יעשה כן לנשמת המתים כי יש בזה משום צער ביו"ט!
וקרוב הדבר שמנהג זה הונהג מחמת שהורגלו להזכיר נשמות בחו"ל והיה קשה בעיני העולים לבטל מנהגם. ויש לנו כיוצא בזה באמירת ותערב וניגון הכהנים בברכת כהנים של יו"ט, שאין בזה שום טעם בארץ ישראל שעולים כל יום ונשתרבב ממנהג חו"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11806
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הזכרת נשמות ביום טוב בארץ ישראל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 06, 2014 1:59 am

שו"ת בצל החכמה חלק ד סימן קיט [ע"ש עוד].
ז) והנה זה ניחא לבני חו"ל שקורין כל הבכור בכל ג' רגלים דהיינו ח' דפסח ב' דשבועות ובשמיני עצרת ואז מזכירין גם נשמות המתים, משא"כ לבני א"י שאין קורין כל הבכור בשום רגל, ומזכירין נשמות ביום ז' דפסח, א' דשבועות ושמנ"ע ע"כ לאו מהאי טעמא היא. ואולי נשתרבב מנהג הזכרת נשמות ברגלים בא"י ע"י בני חו"ל שעלו לשם וקבעו שם בתי תפלה לעצמם והנהיגו להזכיר נשמות ביום האחרון של רגל כמנהגם בחו"ל והוא להם בא"י ביום ז' דפסח א' דשבועות ושמנ"ע.

ח) ובספר ילקוט הגרשוני (שו"ע או"ח סי' תרכ"א אות ב') מביא מתשו' דברי חבר בן חיים שכ', חפשתי ימים רבים ולא מצאתי מאין בא מנהגנו להזכיר נשמות בג' רגלים ובשו"ע לא הובא כ"א ביוה"כ וכו' ואמרתי כי כלפי שאמר הכתוב ואחרית שמחה תוגה מנהגנו להזכיר ביו"ט אחרון נשמות כדי שלא יאונה כל תוגה וצער ונפקיע עצמנו מהתעוררות הזה, אמנם זה ימים מצאתי בס' נועם מגדים להגאון פרמ"ג שהביא מד' הראשונים אשר גם בג' רגלים יש להזכיר נשמות וכו' עכ"ל תשו' דברי חב"ח הנ"ל.

ט) ובספר קב הישר (פרק פ"ו) כפי שהעתיקו בס' טעמי המנהגים (עניני פסח סי' תקפ"ז) כ' טעם להזכרת נשמות בשלש רגלים יען כי בכל רגל ורגל באו נשמות אברהם יצחק ויעקב עם כל נשמות הצדיקים לבית המקדש של מעלה והמקדש של מטה הי' מסתלק וביהמ"ק של מעלה ירד למטה וכיון שמקדש של מעלה הוא רוחני יכול הי' לקבל כל כלל ישראל עד שהיו עומדים צפופים ומשתחוים רוחים, ולכן עכשיו שביהמ"ק חרב בעונינו צריכים אנו להזכיר נשמות אבותינו הקדושים בכל רגל כדי שיהי' זכותם עומדת לנו ולזרעינו לעד ע"ש. - לפי טעמים אלו שהזכרתי (אות ח' ט') נכון להזכיר נשמות ברגלים גם בא"י כמובן, אמנם דוקא ביום שהוא יו"ט גם להם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פלוריש ו־ 527 אורחים