עמוד 1 מתוך 1

האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 12:27 am
על ידי מבקש תורה
הנה לאחרונה נבוך אני בעניין זה דמצד חד, ראיתי מש"כ בראש יוסף לפסחים דף כז בזה"ל ותמה אני איך רב גדול כמותו לא שת לעיין במהרש"א אשר כל דבריו ברוח הקודש נאמרו', וא"כ לכאורה לא שייך שיהיה טעות בדבריו, וע"ע שו"ת חת"ס אהע"ז ב' סי' ק"ג, ובספר או"ת כללי קי"ל ס"ק קכד כתב ע"ד הראשונים והאחרונים רק רוח ה' נוססה בקרבם להיות לשונם מכוון להלכה בלי כוונת הכותב וחפץ ה' בידם הצליח.
ומצד שני ראיתי עכשיו מש"כ בספר תולדת אדם להגר"ז מולוזין' פרק טז (מהדו"ח עמ' רלה) הנה ידוע לכל חכם לב כי השגיאה היא מצודה פרושה על כל החיים, והטעות לפתח רובץ, והמכשלה קרובה לכל מין האנושי, עמוד נא קורא המשכיל והתבונן, גדול שבאחרונים רבינו המהרש"א כ' בסוכה כז ע"ב וכ' שם מה שנסתפק ביאיר לא מצינו שהיה שופט וכו' ושכח מקרא מלא מפורש באר היטב שיאיר היה מן השופטים, כמבואר שופטים י ג. ויקם אחריו יאיר.. וישפוט את ישראל עשרים ושתים שנה, וכו' עיי"ש שהוכיח שאצל כולם שייך הטעות, ואני שואל הרי זה נכתב ברוח הקודש א"כ מה שייך טעות בזה?
וכמו"כ שאלתי היא לגבי הראשונים האם שייך טעות אצלם, וכן אצל שאר גדולי האחרונים?

Re: האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 1:33 am
על ידי תוכן
כל ילוד אשה יכול לטעות אפילו הכי גדול שבהם וכמו שאמרו חז"ל לגבי משה, בא לכלל כעס בא לכלל טעות. ואין קושיא מזה שדבריו נאמרו ברוח הקדש, כי לפעמים יש הסתר פנים.

Re: האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 1:35 am
על ידי צדק צדק תרדוף
מבקש תורה כתב:וכמו"כ שאלתי היא לגבי הראשונים האם שייך טעות אצלם, וכן אצל שאר גדולי האחרונים?

viewtopic.php?f=7&t=13116&p=122610&hilit=%D7%9C%D7%9E%D7%94+%D7%99%D7%AA%D7%A4%D7%9C%D7%90%D7%95#p122610

Re: האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 6:25 am
על ידי אמסטרדם
ד' הרמב"ן בספר הזכות יבמות - ידועים.
[הוא מסיק שרבו הגדול הרי"ף שגה בהענין שם וכ' שאין השלימות מצויה אלא בבורא ית' וית' וכו'].

Re: האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 7:29 am
על ידי בברכה המשולשת
אמסטרדם כתב:ד' הרמב"ן בספר הזכות יבמות - ידועים.
[הוא מסיק שרבו הגדול הרי"ף שגה בהענין שם וכ' שאין השלימות מצויה אלא בבורא ית' וית' וכו'].


א. אולי כוונת כתר"ה לומר "רבנו הרי"ף " שכן הרי"ף קדם טובא לרבינו הרמב"ן
ב. הדברים קשורים כמובן גם לדברי הראב"ד בעניין מחלוקת עם הגאונים

Re: האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 11:49 am
על ידי מה שנכון נכון
בדורות שעברו שאלו בסגנון הפוך - היתכן שלא טעו?.

שו"ת חוות יאיר סימן צד
שאלה מצורבא מרבנן דדמיא לפרצידא דתותי קלא חריף ובקי ומהנה אותי מנכסיו מאד ומריץ אגרותיו לי תמיד וז"ל באחד מכתביו... ומ"מ לא אוכל עצור ברוחי מלשאול שאלה כללית בפסקי רז"ל בש"ס והוא מ"ש בכמה מקומות בדרך כלל גדול הלכה כפלוני שכולל כל דבריו בכל מקום שהם כמ"ש הלכה כר"ע מחבירו וכן בר' יוסי וכן ברבי ואיך יתכן זה שיהיה אדם מוצלח בכל דרכיו ומכווין אל מרכז האמת בכל דבריו ונגד כל לשון אשר יעמוד אתו למשפט מכל אדם מי ומי שיהיה ירשיע ודברי כל החולקים עליו ועמו יהיו אין ואפס שוא ושקר אחר כי הטעות והשגיאה כוללת כל מין אנושי עד שמבחר הנביאים טעה ואיך יזכה ילוד אשה לזה כ"ש מי הגיד לחז"ל בש"ס שזכה זה למעלה זו ואם יעתיק לי מכ"ת אגב כללי ההלכות אשר ראיתי בבית נכאתו בהיותי אתו עמו בצל קורות רוחו אדע כי מצאתי חן בעיניו...
וז"ל בתשובתי אליו. ומאשר יקרה נפשך בעיני אעתיק לך הקונטרס אשר בקשת כי מצאת חן בעיני עד לאחת ומתוך דבריי אשר כתבתי בכללי הכללות שא' מהם שדווקא במקום שלא פסק הש"ס בפי' נגדו או שיש הוכחה אחרת מסוגיית הש"ס דק"ל כזה החולק עליו ובקצתם יש תנאים אחרים פרטיים וכללים ממילא נתיישבה תמיהתך ומיתרצא קושייתך כי ידעו חכמי הדור וקיבוץ הנבחר שהיה בימי רב אשי ובישיבתו הגדולה נאספו יחד כל המשניות והברייתות והמימרות והפלוגתת' שנחלקו בכל חכמי הדורות מאז וגם באותו דור ובאשר ידעו מגדולות וחוזק כח של איזה תנא פסקו כוותי' בכל מקום שנזכר והכוונה אם לא זכרו אצלו שאין הלכה כוותי' בפירוש או שהלכה כחבירו או שלא הורו באותו סוגיא שאין הלכה כמותו...

Re: האם שייך טעות בראשונים או אצל גדולי האחרונים?

פורסם: ג' יוני 10, 2014 2:42 pm
על ידי הוגה ומעיין
זו מחלוקת רס"ג ורבי מבשר הבגדאדי בן דורו הצעיר. לדעת רס"ג גם נביא יכול לטעות בדבר שאינו מכלל שליחות נבואתו (ולכן מפרש ש"לא יהיה בהם נגף" אינו כפירושו של דוד המלך), ורבי מבשר חולק עליו.