כן פה אם אם לבסוף יטעם אין זה הופך את תפילתו שכבר התפלל לברכות לבטלה.
לומד_בישיבה כתב:כמדומני שמים מתירים גם לפני הבדלה אם כי שאין אנו נוהגין כן.
---
רחמים: לא ירדתי לסוף דעתך כבוודו שואל על כל המאכלים.
ולעניינו, אם ניתן להחשיב את המאכל לחמר מדינה עצתי, שימשיך לומר ברכת המבדיל.
לומד_בישיבה כתב:ככלל גם אם אין זה חמר מדינה מדוע שלא ימשיך את ברכת המבדיל ומדוע לו לומר ברוך שם.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה שאלת מה הכוונה אם לבסוף יטעם? האם התכוונת אם לבסוף לא יטעם? וכוונתך לשאול למה חושש לברכה לבטלה הלא מותר לאדם שבירך על מנת לאכול להחליט שאינו רוצה לאכול? כך הדין? יש ריטב"א על נט"י (ושם הטעם אחר כי היה מצווה) וחזון איש על קידושי טעות (אינו דומה כ"כ לכאן) , האם יש מפורש דבר כזה על אכילה ?
לומד_בישיבה כתב:לדעתכם יוצא שדעת האור לציון הוא שכל מי שעשה רק את ברכת המבדיל ואח"כ אכל גם אז יצטרך לחזור ולהתפלל וזהו חידוש עצום.
אוצר החכמה כתב:מים מותר ואיני יודע למה כבודו כותב שמחמירים בזה.
מה שנכון נכון כתב:אי"ז דומה כלל.
ומ"מ קושטא קאי דלדעת האר"י גם אין להטיל מים בתוך כוס ההבדלה, ראה כה"ח רצו,ז.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 408 אורחים