עמוד 1 מתוך 1

מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: ש' יולי 05, 2014 9:27 pm
על ידי חמר גמל
כי פעם זה היה מבושל ואפילו שיש חלקים לא מבושלים השאלה מה העיקר וגם אולי נאכל על ידי הדחק לפני ההכנה. נפקא מינה לעניין שבת ולעניין בישולי עכו"ם

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: ש' יולי 05, 2014 11:09 pm
על ידי מה שנכון נכון
במנה חמה של פירה וכדו' יש גם בעיה של לישה.

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: א' יולי 06, 2014 3:36 pm
על ידי ארי
חמר גמל כתב:כי פעם זה היה מבושל ואפילו שיש חלקים לא מבושלים השאלה מה העיקר וגם אולי נאכל על ידי הדחק לפני ההכנה. נפקא מינה לעניין שבת ולעניין בישולי עכו"ם

לגבי שבת - ברור שאין הולכים אחר הרוב בנידון זה, ואם חלקו אינו מבושל וכעת מבשלו הרי הוא עובר על איסור תורה של בישול ואפי' אם הוא נאכל חי (כגון פירות)חייב מישום בישול , ואפילו לגבי הרוב - יש איסור בישול דפסק השו"ע (שי"ח ס"ד) דאם הוא נתבשל כמאב"ד יש בו מישום בישול, כך שבשבת וודאי אסור לבשל בזה.
לגבי בישול עכו"ם - אם נאכל חי אכן אין בו מישום עכו"ם (שו"ע יו"ד קי"ג א'), ואם הרוב נתבשל כמאב"ד ע"י ישראל מותר לאכלו (שם ס"ח) ואם נתבשל מאב"ד ע"י א"י אסור.

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: א' יולי 06, 2014 7:23 pm
על ידי אליעזר א
מהיכ"ת שמנה חמה אינה מבושלת לגמרי, מדוע מסתפק פותח האשכול אם נחשב רק כמאכל בן דורסאי.

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: א' יולי 06, 2014 7:59 pm
על ידי חשבונות רבים
ארי כתב:לגבי שבת - ברור שאין הולכים אחר הרוב בנידון זה, ואם חלקו אינו מבושל וכעת מבשלו הרי הוא עובר על איסור תורה של בישול ואפי' אם הוא נאכל חי (כגון פירות)חייב מישום בישול , ואפילו לגבי הרוב - יש איסור בישול דפסק השו"ע (שי"ח ס"ד) דאם הוא נתבשל כמאב"ד יש בו מישום בישול, כך שבשבת וודאי אסור לבשל בזה.
יש נפק"מ לענין שבת בבישל בדיעבד דאם הוא מבושל כמאב"ד אינו נאסר משום מעשה שבת ובאופן שחלק מהמרכיבים מבושלים וחלק אינם מבושלים צריך לברר אם המרכיבים שנתבשלו יש בהם בנו"ט.
גם יל"ע בזה באותם המרכיבים שכן נתבשלו אם שייך בכה"ג בישול אחר בישול מאחר שכעת אינו ראוי לאכילה בלי בישול.

ארי כתב:לגבי בישול עכו"ם - אם נאכל חי אכן אין בו מישום עכו"ם (שו"ע יו"ד קי"ג א'), ואם הרוב נתבשל כמאב"ד ע"י ישראל מותר לאכלו (שם ס"ח) ואם נתבשל מאב"ד ע"י א"י אסור.
גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.
ולכאורה יש מקום להתיר כאן מצד שאינו עולה על שלחן מלכים אך יל"ע בזה כי שם המאכל שהוא פירה או קוסקוס כן עולה על שלחן מלכים ורק בצורה כזו של מנה חמה אינו עולה עש"מ.

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: א' יולי 06, 2014 8:19 pm
על ידי ארי
חשבונות רבים כתב:גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.

הפוסקים ביו"ד סי' קי"ג כן מתייחסים לעיקר וטפל ובבפשטות הרוב היא העיקר.

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: א' יולי 06, 2014 8:20 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
יש הרבה ע"ז באוצר, ליקטתי בלי כוונה.
מדריך הכשרות העדה החרדית.JPG
מדריך הכשרות העדה החרדית.JPG (14.9 KiB) נצפה 3315 פעמים

שמירת שכ א 122.JPG
שמירת שכ א 122.JPG (35.35 KiB) נצפה 3315 פעמים

ארחות שבת א 270.JPG
ארחות שבת א 270.JPG (37.97 KiB) נצפה 3315 פעמים

אור תורה תשסב 15.JPG
אור תורה תשסב 15.JPG (45.25 KiB) נצפה 3315 פעמים

שם סיכום.JPG
שם סיכום.JPG (93.99 KiB) נצפה 3314 פעמים

שם 2.JPG
שם 2.JPG (90.63 KiB) נצפה 3314 פעמים

ועיי"ש עמוד 124
ועמוד 253
אשר חנן.JPG
אשר חנן.JPG (29.05 KiB) נצפה 3314 פעמים

אשר חנן.PDF
(735.61 KiB) הורד 334 פעמים

ברית הלוי.JPG
ברית הלוי.JPG (25.3 KiB) נצפה 3314 פעמים

ברית הלוי.PDF
(1.16 MiB) הורד 368 פעמים

דברי בניהו.JPG
דברי בניהו.JPG (39.84 KiB) נצפה 3314 פעמים

דברי בניהו.PDF
(622.36 KiB) הורד 313 פעמים

הרחב דעת בישול 120.JPG
הרחב דעת בישול 120.JPG (46.83 KiB) נצפה 3314 פעמים

איל משולש לישה עמוד 169
ועמוד 209

Re: מנה חמה נקראת מבושל בן דורסאי?

פורסם: א' יולי 06, 2014 9:11 pm
על ידי חשבונות רבים
ארי כתב:
חשבונות רבים כתב:גם כאן אינו תלוי ברוב אלא בנו"ט.

הפוסקים ביו"ד סי' קי"ג כן מתייחסים לעיקר וטפל ובבפשטות הרוב היא העיקר.
שם מיירי בעירב דבר שנאכל כמות שהוא חי עם דבר שאין נאכל כמות שהוא חי. פשוט לכת"ר שהדין שווה לנידון של עירב דברים מבושלים כמאב"ד עם דברים שלא נתבשלו?