עמוד 1 מתוך 2

לעבור לפני מתפלל ערבי <תפילת גויים>

פורסם: א' יולי 06, 2014 12:35 am
על ידי שומר-הגחלת
בקובץ "תורה ודעת" (שע"י קהל עדת ירושלים - המתמידים, גליון 125) כותב רבי בן ציון גוטפארב שליט"א ששמע מאביו זצ"ל [כמדומה רבי דוד] שמרן המהרי"ל דיסקין זצ"ל נהג שלא לעבור בפני ערבי [שמאמין בא-ל אחד] בעת שמשתחווה בתפילתו, הבנתו של הרב גוטפארב הוא שנהג סלסול לעצמו והחמיר בדין עובר לפני המתפלל אף אם הוא מוסלמי. אשמח לדעת האם יש מקור לכך?

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 12:42 am
על ידי מה שנכון נכון
אפלו אצל ישראל האיסור הוא רק בתפלת שמו"ע, דרק אז שכינה כנגדו, ורק אז חיישינן לבטול הכונה [וכן בק"ש].
וכ"ז לא שייך בתפלת הגוי. [ובפרט ענין שכינה כנגדו. וגם מצד בטול כונה יש לדון עוד בלא"ה במוסלמי שהטחת ראשו בקרקע היא לענין זה ככסוי פנים בטלית].

שאלת רב.GIF
שאלת רב.GIF (3.91 KiB) נצפה 12632 פעמים


לכאורה הוא מדבר באופן שהגוי מתפלל תפלת שמו"ע. ואעפ"כ הדברים צ"ע.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 12:52 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בשאלת רב ח"ב פ"ז כ' נשאל הגר"ח לגבי לעבור לפני גוי, והשיב שמסתמא מאמין בשיתוף ומותר לעבור. ואם ניתן לדייק יש לדייק שרק אם יש חשש כזה מותר לעבור.
---
מוזר לומר שהשו"ת היה בתפילת שמו"ע של הגוי.
מ"מ לכה"פ הדבר דומה לתפילת ערבית של אשה שדנו הפוסקים בזה.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 1:05 am
על ידי מה שנכון נכון
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 10&hilite=

מדובר בשאלת רב על גוי שבא לבית הכנסת להתפלל, ובפשטות השאלה על אופן שהוא מתפלל כישראל.
הבעיה לא שאינו מצווה בתפלה, אלא שענין תפלת שמו"ע לא שייך אצלו כלל, ול"ד לאשה. [שבה אין מה לדון ופשוט שאסור].

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 2:50 am
על ידי אורח
כמעט בטוח שהיה ע"ז אשכול כאן בעבר

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 3:01 am
על ידי חובב_ספרים
יתכן שאסור מצד סכנה. אני מכיר אחד שעבר לפני מתפלל ערבי והערבי כעס עליו מאד שהפריע לו להתפלל. לדבריו הערבי רצה להרוג אותו, הגם שמסתמא זה הגזמה.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 8:56 am
על ידי אדג
חובב_ספרים כתב:יתכן שאסור מצד סכנה. אני מכיר אחד שעבר לפני מתפלל ערבי והערבי כעס עליו מאד שהפריע לו להתפלל. לדבריו הערבי רצה להרוג אותו, הגם שמסתמא זה הגזמה.

בדידי הווה עובדא, בהולכי בפאריש עי"ת, עברתי באחד המבואות שלהם ביום שישי, והיה עת תפילתם. ואני לתומי הלכתי בצידי הדרך, לא להפריע הכורעים ומשתחווים, ונסתכנתי באותה שעה, אלמלי הגיע לשם שוטר והצילני מידם.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 06, 2014 2:24 pm
על ידי משך חכמה
שמעתי בשיעור מהג"ר משה שפירא מירושלים כעדות זו ממהרי"ל דיסקין.

חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ב' מרץ 28, 2016 11:43 pm
על ידי ציטרון
המשורר אדמונד פלג, כותב בדברי הקדמתו לספר ״המקדש הנעלם״ של אמה פליר, בין היתר, את הדברים הבאים:

״..חכמינו אסרו להפסיק את עובד-האלילים בתפלתו משום שאף על פי שהיא נשגבה מבינתו, הריהו פונה באמצעותה - לפי דבריהם - אל אלהי האמת״.

מבלי להכנס כאן לכמה מוזרויות הצ״ע, אבקש לשאול כאן: האמנם ? היש כזה מקור בדברי חכמינו, יהיו אשר יהיו ?

Re: חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ב' מרץ 28, 2016 11:56 pm
על ידי פלגינן
שמעתי שמועה בשם אחד הפוסקים האחרונים שאסור לעבור לפני גוי המתפלל!
מכיוון שאיני זוכר מיהו בוודאות של מאה אחוז, אני מעדיף שלא לכתוב, ויכתבו היודעים.

Re: חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ב' מרץ 28, 2016 11:58 pm
על ידי יבנה
כנראה שלא נתכוון בחכמיו לחז"ל ורבנים שתו"מ אלא לחכמים אחרים. הרי חז"ל גזרו לא להתעסק עם גוי ג' ימים לפני אידיהם כדי שלא ילך ויודה לע"ז, ואילו לדבריו יש בזה מצוה. ודוקא כשאומרים את שם ה' בברכה י"א שמתכוונים לה' ועונים אחריו אמן כיון שאינם רגילים להתכוון בזה לע"ז שלהם וכמבואר ברמ"א רט"ו סעיף ב' ובמ"ב וביה"ל שם, אבל כשמזכירים שם ע"ז ודאי שמתכוונים לע"ז שלהם ואין עונים אחריהם אמן כו'.

Re: חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ג' מרץ 29, 2016 12:01 am
על ידי פלתי
כנראה שנתחלף למישהו בין עע"ז לבין מוסלמי שמתפלל

Re: חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ג' מרץ 29, 2016 12:05 am
על ידי פלגינן
פלתי כתב:כנראה שנתחלף למישהו בין עע"ז לבין מוסלמי שמתפלל

אכן, בחפזי לא הבחנתי בזאת.

Re: חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ג' מרץ 29, 2016 12:38 am
על ידי איש_ספר
פלגינן כתב:שמעתי שמועה בשם אחד הפוסקים האחרונים שאסור לעבור לפני גוי המתפלל!
מכיוון שאיני זוכר מיהו בוודאות של מאה אחוז, אני מעדיף שלא לכתוב, ויכתבו היודעים.

היה ע"כ אשכול כאן בפורום.

Re: חיפוש מקור: סובלנות כלפי העכו״ם

פורסם: ג' מרץ 29, 2016 1:23 am
על ידי יבנה
כאן האשכול על לעבור לפני ערבי viewtopic.php?f=7&t=18659&p=180662

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ד' נובמבר 30, 2016 12:24 am
על ידי פרי יהושע
מה שנכון נכון כתב:אפלו אצל ישראל האיסור הוא רק בתפלת שמו"ע, דרק אז שכינה כנגדו, ורק אז חיישינן לבטול הכונה [וכן בק"ש].
וכ"ז לא שייך בתפלת הגוי. [ובפרט ענין שכינה כנגדו. וגם מצד בטול כונה יש לדון עוד בלא"ה במוסלמי שהטחת ראשו בקרקע היא לענין זה ככסוי פנים בטלית].

שאלת רב.GIF


לכאורה הוא מדבר באופן שהגוי מתפלל תפלת שמו"ע. ואעפ"כ הדברים צ"ע.

נשמע מוזר לומר בהכללה מסתמא "הגוי עובד בשיתוף", יותר נכון מסתמא לא עובד בשיתוף, כיום זה לא רווח כלל אמונת השיתוף, ואפי' נוצרים ספק גדול אם זה נחשב כך.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ד' נובמבר 30, 2016 8:55 am
על ידי בברכה המשולשת
פרי יהושע כתב:נשמע מוזר לומר בהכללה מסתמא "הגוי עובד בשיתוף", יותר נכון מסתמא לא עובד בשיתוף, כיום זה לא רווח כלל אמונת השיתוף, ואפי' נוצרים ספק גדול אם זה נחשב כך.


חלק בסיסי מעצם הגדרת הנצרות היא השיתוף.
ובקשר לרוב גויים- הרי יש יותר נוצרים ממוסלמים. (והשאר אינם נספרים שהרי או שהם עוע"ז, ללא שיתוף, או שהם אתיאיסטים)

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ד' נובמבר 30, 2016 9:00 am
על ידי פרי יהושע
בברכה המשולשת כתב:חלק בסיסי מעצם הגדרת הנצרות היא השיתוף.
ובקשר לרוב גויים- הרי יש יותר נוצרים ממוסלמים. (והשאר אינם נספרים שהרי או שהם עוע"ז, ללא שיתוף, או שהם אתיאיסטים)

כיום לא בטוח שנשאר מזה משהו, וגם אצל הקתולים מעשה אבותיהם בידיהם.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ד' נובמבר 30, 2016 10:26 am
על ידי יאיר1
משך חכמה כתב:שמעתי בשיעור מהג"ר משה שפירא מירושלים כעדות זו ממהרי"ל דיסקין.

גם אני שמעתי כך שאמר בשיעור.
אבל הוא דיבר דווקא על ישמעאל, [אז עסק בכך שיש להם כח תפילה, שיש בשמם אל כמו ישראל, ודווקא שפגעו במתפללים בהר נוף מחליש את כוחם].
הוא אכן הדגיש שרואים שהמהרי"ל התייחס לתפילתם שעומד לפני ה', הרי לא שמו"ע הוא הענין אלא מה שעומד לפני ה'.
בכל אופן הם אינם עובדים בשיתוף.
לנוצרים לא שייך בכלל הענין כי אינם ישמעאל.
וי"ל שהתשובה מהשאלת רב היא כלפי נוצרים והמהרי"ל נהג כן לגבי ישמעאל. ולא קשה מידי.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ד' נובמבר 30, 2016 11:48 am
על ידי קראקובער
ומה הדין אם מתפלל אחר זמן תפילה? כל הדיון נשמע משונה.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 5:19 pm
על ידי פלגינן
עובד אצלי כעת ערבי בשיפוצים. בטרם תשקע השמש שאלני היכן המזרח וביקש לעמוד בתפילה לפני שהוא ממשיך בעבודתו [כנראה נוקט כר"ת, "חסיד" אוה"ע וכו'].
הסתפקתי האם עלי לקום ממקומי כדי שלא לעמוד בד' אמותיו. לבסוף סמכתי על דעת המקלים בעוסק בתורה (סי' קב).

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 6:46 pm
על ידי אוצר החכמה
באמת לא מובן הדיון כאן. שגם אילו יהיבנא לכו כולהו טענתכם שמיקרי תפילה לפני בורא עולם (שבעיני זה מוזר) אבל למה זה שמונה עשרה אטו אינך יושב ליד כל מי שמברך או מתפלל את תפילת השל"ה?
אח"כ ראיתי שהעיר ע"ז כבר משנ"נ אבל למה באמת לא קיבלתם את הטענה?

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 8:33 pm
על ידי שומע ומשמיע
בברכה המשולשת כתב:ובקשר לרוב גויים-

הרב שכח לכתוב 'ימ"ש'.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 8:38 pm
על ידי לעומקו של דבר
שומע ומשמיע כתב:הרב שכח לכתוב 'ימ"ש'.

פלא עליך, שומע. ימש"ו.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 9:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
זה בסדר, לבקשת ת"ח אחד עשיתי תנאי שכל פעם כאילו הייתי אומרו...

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 10:11 pm
על ידי פלגינן
בברכה המשולשת כתב:זה בסדר, לבקשת ת"ח אחד עשיתי תנאי שכל פעם כאילו הייתי אומרו...

האם כשמדובר על רוב גויים אין דינו לכה"פ כפסוק ראשון של שמע שאין מועיל תנאי?!

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ו' דצמבר 02, 2016 8:26 am
על ידי בברכה המשולשת
פלגינן כתב:האם כשמדובר על רוב גויים אין דינו לכה"פ כפסוק ראשון של שמע שאין מועיל תנאי?!


יש לפלפל שבכתב מהני תנאי (בדיבור אני אכן אומר כל פעם)...

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ו' דצמבר 02, 2016 8:34 am
על ידי אוצר החכמה
מהגמרא ביומא לח ב גבי מדאורייתא מנא לן מוכח שדי בפעם אחת שהרי התורה לא אמרה ואנשי סדום רעים וחטאים בכל פעם שהוזכר סדום בתורה.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 29, 2018 7:08 am
על ידי ברוך00
הגר"ח קניבסקי שליט"א השיב לי לשאלה האם מותר לעבור לפני מוסלמי שמתפלל: "גוי הוא בהמה"

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 29, 2018 9:58 am
על ידי החושב
אוצר החכמה כתב:באמת לא מובן הדיון כאן. שגם אילו יהיבנא לכו כולהו טענתכם שמיקרי תפילה לפני בורא עולם (שבעיני זה מוזר) אבל למה זה שמונה עשרה אטו אינך יושב ליד כל מי שמברך או מתפלל את תפילת השל"ה?
אח"כ ראיתי שהעיר ע"ז כבר משנ"נ אבל למה באמת לא קיבלתם את הטענה?

גם לי לא מובן כל הדיון כאן.
אנחנו מתפללים כמה פעמים ביום: וכל בני בשר יקראו בשמך... כי לך תכרע כל ברך...לפניך יכרעו ויפולו, ולכבוד שמך יקר יתנו...

ועד שהגוי הזה עושה איזה דבר טוב בחיים שלו, כורע לפני אל אחד ומשבח לו - ולבוא ולהפריע לו?!! ולגלות בזה שכל מה שהתפללת ב'עלינו לשבח' - צפצופים בעלמא, ובאמת לא אכפת לך כלל מזה שכל ברואיו יתנו לו כבוד.

ולגבי השאלה הספציפית שאין זה שמונה עשרה:
משנה ברורה סימן קב
אסור לעבור - מפני שמבטל כונתו עי"ז ולכן אסור אפילו עוסק אז בק"ש

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 29, 2018 11:26 am
על ידי יאיר1
ברוך00 כתב:הגר"ח קניבסקי שליט"א השיב לי לשאלה האם מותר לעבור לפני מוסלמי שמתפלל: "גוי הוא בהמה"


אני לא מאמין שר' חיים אמר את זה.
לייתר דיוק אני לא מאמין שהדברים לא הוצאו מהקשרם.
חכמים לפעמים אמרו עליהם עם הדומה לחמור וזרמת סוסים וכדו'. אבל פשוט שעל דרך כלל עליהם נאמר חביב אדם שנברא בצלם.
אולי כוונתו הפוכה שאפילו כאשר בהמה מתפללת אסור להפריעה. ובסברא זה ודאי נכון.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 29, 2018 11:35 am
על ידי קראקובער
למה לא להאמין?

הנה קטע מעלון שבת השבוע שאפילו להביא כוס מים לגוי צמא צריך להגיע לפלפולים שלמים.

IMG_20180728_223902641.jpg
IMG_20180728_223902641.jpg (1.19 MiB) נצפה 11090 פעמים


(הערה אגבית; אולי לרב שך היה רוה"ק והרגיש שהערבי הזה יום אחד יגיע לגדלות?)

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: א' יולי 29, 2018 12:51 pm
על ידי שמר
באותו עניין
גוי העומד להתגייר (קודם מילה וטבילה) ומתפלל האם אסור לעבור כנגדו, שהרי יודע למי מתפלל.

Re: לעבור לפני מתפלל ערבי

פורסם: ב' יולי 30, 2018 12:14 am
על ידי יאיר1
א. מה בין גוי המתפלל, גוי בן אדם, גוי נברא בצלם. לבין לתת מתנת חינם שהיא לאו על אף שהוא אדם? ומה שהרב שך אמר ורחמיו על כל מעשיו, היינו שגוי ודאי לכולי עלמא לא גרע מגור חתול. ואכן מכאן צריך לברר היכן נאמר ורחמיו והיכן נאמר לא תחנם.
ב. לא רק אדם העומד להתגייר יודע אל מי מתפללים, יתכן וישנם גויים שיודעים טוב יותר מהרבה יהודים אל מי מתפללים. מה בין יהודי לבין ידיעה אל מי מתפללים??

תפלת גויים

פורסם: ה' אוקטובר 29, 2020 9:19 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
במק"א (היכן? ) הובאו דברי מהרי"ל דיסקין בענין לעבור לפני גוי המתפלל.

בכלל צריך להבין ביאור תפלה אצל גויים.

קיבלתי במייל שאלה זו:

האם יש מעלה בתפילת ציבור של גויים על תפילות יחידים שלהם?
מצאנו את ענין התפילה גם לאומות העולם כגון תפילת שלמה ביום חנוכת הבית המפורשת בנביא וכו'

ויש לעיין, האם יש מעלה ועדיפות ל'תפילת רבים' של נכרים?

דהיינו, אם יבוא אלינו נכרי ויאמר שברצונו לארגן תפילת להשי"ת לרפואת אביו, ורוצה לארגן הרבה נכרים שיתפללו ביחד, וישאל האם יש לזה ענין\עדיפות\חשיבות?

[דהיינו, בודאי שהרבה תפילות זה יותר חשוב מקצת תפילות, השאלה אם יהיה לזה את המעלה של 'תפילת ציבור']

ומצאתי בחידושי גרי"ז הלוי על שמות פרק לג פסוק יט

איתא בר"ה י"ח דבכל קראינו היינו בציבור וזהו פשוט, דצבור לא שייך אלא בישראל ולא באוה"ע.

[ואולי יש לקשר לדברי חז"ל יבמות נז. אם קהל גרים איקרי קהל?]

ואולי יש לקשר לדברי רש"י על בראשית פרק מו פסוק כו
"עשיו שש נפשות היו לו והכתוב קורא אותן נפשות ביתו לשון רבים לפי שהיו עובדין לאלהות הרבה, יעקב שבעים היו לו והכתוב קורא אותן נפש לפי שהיו עובדים לאל אחד"

ואולי יש לקשר לרמב"ם
רמב"ם יד החזקה הלכות ברכות פרק י
(יא) הרואה ת"ר אלף אדם כאחד אם עכו"ם הם אומר בושה אמכם מאד חפרה יולדתכם הנה אחרית גוים מדבר ציה וערבה.
אשמח לשמוע עוד ראיות והוכחות בזה


הוספה

ע"ע כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=19139

הוספה 2
ע"ע viewtopic.php?f=17&t=57351 אם יש תפלה בציבור בגויים

Re: תפלת גויים

פורסם: ה' אוקטובר 29, 2020 9:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרופתקי דאורייתא כתב:במק"א (היכן? ) הובאו דברי מהרי"ל דיסקין בענין לעבור לפני גוי המתפלל.

אוחדו האשכולות.

Re: תפילת גויים

פורסם: ה' אוקטובר 29, 2020 10:25 pm
על ידי מה שנכון נכון
ודאי שאין בגויים את המעלה דתפלת רבים נשמעת דילפינן מבכל קראנו אליו, דפשטיה דקרא בישראל דוקא כתיב, אבל מ"מ נר' לכאו' שיש מעלה כשמתקבצים כמה בנ"א יחד ומתפללים לה', דיש בזה קדוש שמו.
וכ"מ מדברי הרמב"ן הידועים ס"פ בא: "וכוונת רוממות הקול בתפלות וכוונת בתי הכנסיות וזכות תפלת הרבים, זהו שיהיה לבני אדם מקום יתקבצו ויודו לאל שבראם והמציאם ויפרסמו זה ויאמרו לפניו בריותיך אנחנו, וזו כוונתם במה שאמרו ז"ל (ירושלמי תענית פ"ב ה"א) ויקראו אל אלהים בחזקה (יונה ג ח), מכאן אתה למד שתפלה צריכה קול, חציפא נצח לבישה".
ואנשי נינוה גויים היו.
---

יש להצטער שוב על מה שנראה כאובססיה לערבוב אשכולות.

Re: תפילת גויים

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 7:43 am
על ידי פולסברג
מה שנכון נכון כתב:
יש להצטער שוב על מה שנראה כאובססיה לערבוב אשכולות.


גא''מ.

-------

יש לציין לדברי הדבר אברהם [דרוש לביהמ''ד של יחיד] המפו' שבתפילה יש ב' דינים, הטעם הכמוס והנשגב, ועוד מצד גלי האויר המתלקטים יחד בביהכ''נ... וכתב שנראה לומר שתפילת שלמה 'וגם אל הנכרי' הוא רק מצד הדין השני.

Re: תפילת גויים

פורסם: א' מרץ 14, 2021 10:27 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
פולסברג כתב:
יש לציין לדברי הדבר אברהם [דרוש לביהמ''ד של יחיד] המפו' שבתפילה יש ב' דינים, הטעם הכמוס והנשגב, ועוד מצד גלי האויר המתלקטים יחד בביהכ''נ... וכתב שנראה לומר שתפילת שלמה 'וגם אל הנכרי' הוא רק מצד הדין השני.


היכן הדברים?

Re: תפילת גויים

פורסם: א' מרץ 14, 2021 11:19 pm
על ידי לבי במערב
ממהדו"ח:
דבר אברהם.pdf
(2.47 MiB) הורד 201 פעמים
- ראה ס"ע קמג ואילך.