עמוד 1 מתוך 1

דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ג' יולי 08, 2014 11:59 pm
על ידי ממרומי היער
המסקנה היא שטענתם צודקת, או שמכיוון שיטענו כך אפי' שלא בצדק הקב"ה המעיט מספרם?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 98&hilite=

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 12:01 am
על ידי ממרומי היער
בדיבור המתחיל ויהיו פקודיהם

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 12:22 am
על ידי שטייגעניסט
לדידי אסור להשוות את החרדים לשבט לוי ואת החילונים לשאר השבטים!
החרדים דומים (אולי...) לשאר השבטים, החילונים - ומפלגת לפיד בפרט, דומים כנראה לערב רב כידוע.

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 12:28 am
על ידי מה שנכון נכון
מה המקור לכך שבנ"י נתרבו במדבר באופן ניסי?
מהשואת שני המנינים לא נראה כך.

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 11:03 am
על ידי תוכן
ממרומי היער כתב:המסקנה היא שטענתם צודקת, או שמכיוון שיטענו כך אפי' שלא בצדק הקב"ה המעיט מספרם?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 98&hilite=



כל הטענה שהחרדים לוקחים יותר משאבים ממה שמגיע להם עוד לא הוכחה, ויש הטוענים שההיפך הוא הנכון. ובכל מקרה, יש טעם לפגם להזכיר רבינו המשך חכמה בנשימה אחת עם המפלגה ההיא.

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 11:10 am
על ידי בקרו טלה
מה שנכון נכון כתב:מה המקור לכך שבנ"י נתרבו במדבר באופן ניסי?
מהשואת שני המנינים לא נראה כך.



רבינו בחיי במדבר כו. נא
שש מאות אלף ואלף שבע מאות ושלושים. דע כי המספר הזה גם אותו שבמדבר סיני שעלו שש מאות אלף ושלושת אלפים וחמש מאות וחמישים לא נכלל בו כל ישראל, כי אין להם סוף ותכלית ולא ידענו מזה מספר כל ישראל, שהרי ישראל לא נמנו כאן וכאן אלא מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל, ובודאי היו בישראל באותם שהם מבן עשרים שנה ומעלה כמה זקנים וכמה חולים וחלושי הכח ואינם מן המנין לפי שלא היו ראוין לצבא ואינן בכלל יוצאי צבא, ואם כן מספר בני ישראל לא נזכר בכתובים בשום מקום ולא ידענוהו כלל, כי מעת שירדו למצרים בשבעים נפש נשתלחה הברכה בהם שעלו לששים ריבוא שיצאו משם הגברים לבד מטף, והם הם שקבלו התורה בחודש השלישי לצאתם, ונשתלחה הברכה בהם עוד בחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים שעלו לששים ריבוא מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא. ולמדנו מזה שבהר סיני כשקבלו התורה היה להם מספר ידוע ובזמן מועט כמו עשרה חדשים ממתן תורה עד שנמנו במדבר סיני עלה מספרם לאין סוף:

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס

פורסם: ד' יולי 09, 2014 11:31 am
על ידי מה שנכון נכון
המשך חכמה מדבר על הריבוי שחל במשך ארבעים שנה בין שני המנינים שבפרשת במדבר ושבפרשת פינחס, ובזמן זה גם לרבנו בחיי איננו מוצאים ריבוי ניסי, שהרי המנין שווה פחות או יותר, כששים רבוא יוצאי צבא.
רבנו בחיי מדבר על ההבדל במנין בין שעת יציאתם ממצרים שאז היו ס"ר גברים כולל כאלו שאינם ראויים לצאת בצבא בשל היותם חולים וזקנים, למנינם שבפרשת במדבר בשנה השניה שאז היו ס"ר מיוצאי הצבא לבדם.

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס

פורסם: ד' יולי 09, 2014 11:44 am
על ידי בקרו טלה
מה שנכון נכון כתב:המשך חכמה מדבר על הריבוי שחל במשך ארבעים שנה בין שני המנינים שבפרשת במדבר ושבפרשת פינחס, ובזמן זה גם לרבנו בחיי איננו מוצאים ריבוי ניסי, שהרי המנין שווה פחות או יותר, כששים רבוא יוצאי צבא.
רבנו בחיי מדבר על ההבדל במנין בין שעת יציאתם ממצרים שאז היו ס"ר גברים כולל כאלו שאינם ראויים לצאת בצבא בשל היותם חולים וזקנים, למנינם שבפרשת במדבר בשנה השניה שאז היו ס"ר מיוצאי הצבא לבדם.


הוא כותב זאת בפרשתינו, ודוק בלשונו דע כי המספר הזה וכו'

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס

פורסם: ד' יולי 09, 2014 12:01 pm
על ידי מה שנכון נכון
אני יודע שהוא כותב זאת בפרשתינו, ראיתי דבריו במקורם, אבל הוא מדבר על ההבדל בין המנין הראשון לשני [עשרה חודשים] ולא בין השני לשלישי [ארבעים שנה], הראיה שלו היא שבראשון היו ס"ר כל הגברים ובשני רק יוצאי הצבא, אבל בין השני לשלישי לא היה כל ריבוי ניסי, כך מפורש בדבריו וכך מוכיחים המנינים עצמם. המש"ח מדבר על ההבדל בין השני לשלישי.

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 12:37 pm
על ידי אוצר החכמה
אני רואה שכולכם מבינים כאן משהו שאני לא מבין אולי מישהו יסביר לי במה אני טועה.
א. בין מניין הראשון לשני לא היתה התרבות נסית בכלל להיפך בעוד שבמצרים מספרם גדל כל שנה (ברזילי עשה פעם את החשבון) במשך הארבעים שנה האלו המספר לא השתנה כמעט בכלל לגבי כלל ישראל. ולמה שדווקא שבט לוי יתרבה.

ב. לא הבנתי את כוונת רבינו בחיי. אם נניח לצורך הדוגמא שביציאתם ממצרים היו רק 500 אלף איש יוצאי צבא ועוד מאה אלף אחרים, איך נהייה 600 אלף אחרי עשרה חדשים,על כרחך כי עשרים שנה קודם לכן נולדו מאה אלף איש שמלאו להם עשרים עתה. א"כ לא היתה כאן כלל התרבות עכשיו אלא רק עשרים שנה קודם לכן.
מצד שני איך זה בכלל יכול להיות וכי לא היו במניין הראשון בני 19 ומטה ובני ששים ומעלה?
כל הקושיה לפי הבנת רבינו בחיי. אם נבין שגם ביציאת מצרים הכוונה לבני עשרים עד ששים לא קשה כלום אבל אין גם ריבוי.

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס - המצע של יש עתיד

פורסם: ד' יולי 09, 2014 12:44 pm
על ידי סכינא חריפא

Re: דברי ה'משך חכמה על פרשת פנחס

פורסם: ד' יולי 09, 2014 1:30 pm
על ידי מה שנכון נכון
הרב אוצה"ח, כמדומני ששאלתך הראשונה היא מה שתמהתי לעיל, [מה שאתה קורא ראשון - המנין דבפרשת במדבר קראתי שני, והראשון לעניננו הוא בפרשת בא].