עמוד 1 מתוך 1

אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ה' יולי 10, 2014 10:18 pm
על ידי גאולה בקרוב
מה טעם האשכנזים מוסיפים זאת לפני החתימה "המעריב ערבים"? איך זה קשור לנוסח הברכה ולחתימתה?

Re: אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ה' יולי 10, 2014 10:40 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
ראה בטור (סי' רלו):
וחותמת ומבדיל בין יום ובין לילה בא"י המעריב ערבים, זו היא נוסח ספרד. ונוסח אשכנז, ומבדיל בין יום ובין לילה ה' צבאות שמו אל חי וקים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד בא"י המעריב ערבים. וכתב אחי ה"ר יחיאל ז"ל: ויותר נכון נוסח ספרד, כי אין זה מעין חתימה סמוך לחתימה. וליישב המנהג היה אומר א"א ז"ל, שאנו מתפללין ה' ימלוך לעולם ועד, ויקויים הפסוק והיה לעת ערב יהיה אור, ויאיר לנו, והוי קצת מעין חתימה סמוך לחתימה.

ובפירוש התפילות לרוקח כתב:
ומבדיל בין יום ובין לילה - כדכתיב {ו}להבדיל בין היום ובין הלילה. ה' צבאות שמו - לפי שכתוב ה' צבאות, וחפרה הלבנה ובושה החמה כי מלך ה' צבאות, לכך תקנו ומבדיל בין יום ובין לילה ה' צבאות שמו. אל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד - לפי שכתוב כי מלך ה' צבאות, תקנו כאן מלכות - אל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו.

Re: אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ה' יולי 10, 2014 11:44 pm
על ידי מרן המשגיח
בדיוק לאחרונה עלה בדעתי שזה מעין מה שאומרים משנה עיתים ומחליף את הזמנים ומסדר את הכוכבים וכו' שהוא המושל על כל העיתים וחילופי המזלות ועל זה אומרים תמיד ימלוך עלינו וכו' והוא ככל עניין הברכה הזו.

Re: אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ו' יולי 11, 2014 12:23 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פעם כתבתי לעצמי:

בברכת המעריב ערבים אומרים לנוסח האשכנזים "ה' צבא-ות שמו, א-ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד". וצ"ב מה הקשר לברכה זו?

ונראה שכיון שברכה זו עוסקת בגרמי השמים, אשר טעו אחריהם עובדי כוכבים ומזלות, באים אנו לאפוקי מדעתם ומדגישים "ה' צבא-ות שמו" ששולט בכל צבאות מעלה, ומוסיפים "א-ל חי וקיים" שהשמים ואשר בהם יבלו והוא יעמוד ושנותיו לא יתמו, ומוסיפים "תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד", כי אותו אנו עובדים ולא חלילה כוכבים ומזלות.

Re: אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ו' יולי 11, 2014 1:14 pm
על ידי החוזר
אפרקסתא דעניא כתב:פעם כתבתי לעצמי:

בברכת המעריב ערבים אומרים לנוסח האשכנזים "ה' צבא-ות שמו, א-ל חי וקיים תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד". וצ"ב מה הקשר לברכה זו?

ונראה שכיון שברכה זו עוסקת בגרמי השמים, אשר טעו אחריהם עובדי כוכבים ומזלות, באים אנו לאפוקי מדעתם ומדגישים "ה' צבא-ות שמו" ששולט בכל צבאות מעלה, ומוסיפים "א-ל חי וקיים" שהשמים ואשר בהם יבלו והוא יעמוד ושנותיו לא יתמו, ומוסיפים "תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד", כי אותו אנו עובדים ולא חלילה כוכבים ומזלות.


תימר עדיפא מיניה: גרמי השמים שולטים בזמנים מתחלפים, פעם שמש פעם ירח, וכיו"ב. ואילו אל חי וקיים תמיד ימלוך.

Re: אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ו' יולי 11, 2014 1:25 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
ע' מה שכתבו בשם חכם אחד בקובץ עיון הפרשה (גליון פ' אשיחה בחוקיך אות ע').

Re: אל חי וקיים תמיד ימלוך

פורסם: ו' יולי 11, 2014 2:50 pm
על ידי גאולה בקרוב
יש"כ לכל העונים תשובות יפות.
לדרך "מרן המשגיח" נראה שהוא כידוע בשם הגרי"ס זצ"ל, שאין די להמליך את הקב"ה על כל העולמות, אלא להמליך גם על עצמו,
ולכן אחר מלכותו בכל העולמות מגיע הדגש "ימלוך עלינו".