מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גדרי פיקוח נפש שווים ללא תעמוד על דם רעך?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

גדרי פיקוח נפש שווים ללא תעמוד על דם רעך?

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' יולי 13, 2014 2:28 am

האם דיני פיקוח נפש כדוגמת מחללים שבת אפי' על ספק ספיקא וכדו' מחייבים ותקיפים גם בכה"ג ששייך לאו דלא תעמוד על דם רעך, - האם ספק ספיקא של הצלת נפשות מחייב להציל.
הסברא הפשוטה נותנת שאם לחלל שבת בתירו על ספק ספיקא של פיקוח נפש, בוודאי חייבו את המציל להציל בכה"ג וזה לא רק רשות.
האם מישהו מהתלמידי חכמים כאן יכול להביא ראייה לדברים
יישר כח ושבוע טוב ושקט

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גדרי פיקוח נפש שווים ללא תעמוד על דם רעך?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 13, 2014 8:41 am

לכאורה קשור לנדון של המהרש"ם על מסירת ממון עבור לא תעמוד

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: גדרי פיקוח נפש שווים ללא תעמוד על דם רעך?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' יולי 21, 2014 10:01 am

מצאתי מקור מעניין לכך שלא בכל סכנה הדוחה שבת האדם מחוייב להשתדל בהצלה.

והוא מדברי החת"ס (שו"ת אבן העזר ח"א סימן ל) המבאר את הא דכתב הרמ"א בשם מהר"י מינץ דיש להקל במפקרת שתנשא בתוך ימי הנקה כדי שיהי' בעלה משמרתה, דיש לחוש פה אף לקלקול התינוק, ועל כן אמרינן בשבילו אי אפשי בתקנת חכמים שחששו לחיי הע"הז לטרדני מהע"הב.

וז"ל בסוף התשובה: "ומ"מ ביארנו דבתינק שכבר ינק איזה חדשי' דליכא סכנת' ברוב תינוקת שבזמנינו רק דחיישי' למיעוט' בפ"נ א"נ משום ילדים דעלמא א"כ היכא דאיכא למיחש לקלקול התינוק שיצא לתרבות רעה פשיטא דלא ניחא לי' בתקנתא דרבנן וגם אין אומרי' לו חטא בתרבות רעה בשביל שיזכה חבריך בני גילך".

וחזינן שאף שמיעוט התינוקות המסוכנים אצל חלב גורמים לנו ספק פיקו"נ ומחללים שבת בשביל שינק התינוק, מ"מ אין חיוב על התינוק לינק משום שהוא רק מיעוטא.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: גדרי פיקוח נפש שווים ללא תעמוד על דם רעך?

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יולי 21, 2014 10:08 am

לא עיינתי בפנים, אבל נראה שבלאו הכי אין נישואי האם סכנה ממש, שהרי אפשר לקיים את התינוק בביצים וחלב כמבואר בגמרא. גם לולא דברי החת"ס - האם יש מי שיתיר לחלל שבת כדי למנוע נישואי מינקת תוך כ"ד חודש? אלא שעל אף שאין כאן סכנה לפנינו החמירו כאן חכמים ותקנו שלא תנשא מחשש שלא תשמור על התינוק כראוי, ועל תקנה זו שייך לומר אי אפשי וכו' (אמנם לשון החת"ס דחיישינן למיעוטא בפיקו"נ אינו עולה יפה לפ"ז)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן האלקשי ו־ 465 אורחים