עמוד 1 מתוך 1

בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ב' יולי 14, 2014 6:33 pm
על ידי שלח
אנחנו יודעים שממתן תורה אנו לומדים תורה, אבל אנו מוצאים גם קודם שאברהם קיים כל התורה ועוד, כמו כן יש בית מדרש שם ועבר, השאלה האם היו עוד בתי מדרש לפני מתן תורה? ואם למדו שם תורה, למי לימדו תורה זאת?האם רק לאנשי הסגולה כספר הכוזרי או גם לגויים, כי גוי אסור ללמוד תורה, האם לפני מתן תורה היה מותר ללמד תורה לגויים?ואולי לימדו שם 7 מצוות בני נח

Re: בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ב' יולי 14, 2014 6:38 pm
על ידי בקרו טלה
שלח כתב:אנחנו יודעים שממתן תורה אנו לומדים תורה, אבל אנו מוצאים גם קודם שאברהם קיים כל התורה ועוד, כמו כן יש בית מדרש שם ועבר, השאלה האם היו עוד בתי מדרש לפני מתן תורה? ואם למדו שם תורה, למי לימדו תורה זאת?האם רק לאנשי הסגולה כספר הכוזרי או גם לגויים, כי גוי אסור ללמוד תורה, האם לפני מתן תורה היה מותר ללמד תורה לגויים?ואולי לימדו שם 7 מצוות בני נח


יומא כח:
דאמר רבי חמא ברבי חנינא מימיהן של אבותינו לא פרשה ישיבה מהם היו במצרים ישיבה עמהם שנאמר לך ואספת את זקני ישראל היו במדבר ישיבה עמהם שנאמר אספה לי שבעים איש מזקני ישראל אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר ואברהם זקן בא בימים יצחק אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר ויהי כי זקן יצחק יעקב אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר ועיני ישראל כבדו מזקן אליעזר עבד אברהם זקן ויושב בישיבה היה שנאמר ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו המשל בכל אשר לו אמר רבי אלעזר שמושל בתורת רבו הוא דמשק אליעזר.

Re: בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ב' יולי 14, 2014 6:48 pm
על ידי עשוי לנחת
ראה גור אריה בפרשת נח על הא דלמד נח תורה, שכל האיסור הוא משום שהתורה מאורסה לישראל, וממילא קודם מ"ת לא שייך, ולבוש חולק.
ובשו"ת יהודה יעלה (סי' ד) ועוד כתבו שיש לחלק בין תורה שבע"פ לתורה שבכתב שמותר.

- - - -
לגבי מה עשו אצל שם ועבר, ראה כאן...
[וראה שם בשם הגרח"ק שלמדו יראת שמים]

Re: בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ב' יולי 14, 2014 7:09 pm
על ידי שלח
אני שואל לא על אבותינו אברהם יצחק ויעקב אלא בדורות קדומים יותר כשם ועבר וכדומה, מבריאת האדם הראשון במשך כ2000 שנה האם היו בתי מדרש כמו שם ועבר

Re: בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ב' יולי 14, 2014 8:42 pm
על ידי בקרו טלה
שלח כתב:אנחנו יודעים שממתן תורה אנו לומדים תורה, אבל אנו מוצאים גם קודם שאברהם קיים כל התורה ועוד, כמו כן יש בית מדרש שם ועבר, השאלה האם היו עוד בתי מדרש לפני מתן תורה? ואם למדו שם תורה, למי לימדו תורה זאת?האם רק לאנשי הסגולה כספר הכוזרי או גם לגויים, כי גוי אסור ללמוד תורה, האם לפני מתן תורה היה מותר ללמד תורה לגויים?ואולי לימדו שם 7 מצוות בני נח


שלח כתב:אני שואל לא על אבותינו אברהם יצחק ויעקב אלא בדורות קדומים יותר כשם ועבר וכדומה, מבריאת האדם הראשון במשך כ2000 שנה האם היו בתי מדרש כמו שם ועבר

Re: בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ב' יולי 14, 2014 10:16 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
אעלה על הכתב מה ששמעתי מפי הרה"ג ארי' ליב פארעצקי שליט"א דמביא הרמב"ן ד' הבראשית רבה (פפ"ד ס' ח') שיעקב אע"ה מסר ליוסף כל מה שלמד הוא משם ועבר ומצינו באוצר מדרשים (עמוד 487) ששם ועבר עסקו בספר יצירה. וגם אני מצאתי בפירוש הרוקח עה"ת (בראשית יב:ה עמ' קלא) שכתב עה"פ "ואת הנפש אשר עשו בחרן" שבא לרבות הנפשות שעשו אברהם ושם ע"י ספר יצירה שעסקו בו ג' שנים.
וע' הערה 53 ב- http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 21&hilite=

Re: בית מדרש שם ועבר, האם היו עוד, ומה למדו ולמי לימדו?

פורסם: ד' יולי 16, 2014 3:34 pm
על ידי יורה_דעות
מתוך ויקיפדיה:

בעיר אֶבְּלָה שבשטחי סוריה של ימינו, אשר ידועה מעדויות רבות כעיר ממלכה חשובה לאורך האלף השלישי לפנה"ס ועד קרוב לאמצע האלף השני לפנה"ס. בחפירות שנערכו בה בשנות ה-70 של המאה ה-20 נמצא ארכיון ובו למעלה מ-20,000 לוחות-חמר ועליהן כתובות בכתב היתדות, בשפה השומרית ובשפה נוספת, ייחודית לאתר. בין שלל הממצאים נמצאו השמות עבר-אום (עבר?), אב-ר-אום (=אברם/אברהם?), איס-ר-איל(-ום) (=ישראל?), א-ס-או (=עשו?), וכן שמות של אתרים גיאוגראפיים, המוכרים מן המקרא: כנען, חרן, גבל, חצור ועוד. ממצא מעניין נוסף הוא שני לוחות ובהם רשימה גאוגרפית ורשימת-ציפורים (שתי רשימות אלו נכנסו מאוחר יותר ל"אנציקלופדיה הגדולה" של המזרח, שכל בן-תרבות היה מודע לה). לדעת החוקרים, בהיות ממצא זה שווה לתגליות באתרים שונים ורחוקים, הרי שיש כאן הוכחה לשיטת לימוד, חינוך להשכלה והכשרת סופרים וחכמים ברחבי-המזרח, שאבלה לקחה חלק חשוב בו: "הלקסיקונים, כמוהם כטקסטים אחרים בעלי אופי דידקטי או ספרותי, נכתבו בידי סופרים מומחים כחלק מתוכניות הלימודים בבתי-הספר שהכשירו צעירים מבני העשירים להיות סופרים, מקצוע שהיה המפתח למשרות ציבוריות חשובות". על סמך ממצאים אלו, הציע זאב ארליך כהשערה, כי המרכז הלימודי באבלה הוא המכונה על ידי חז"ל "בית המדרש של שם ועבר" (בראשית רבה סג, תלמוד בבלי מסכת מגילה יז. ועוד הרבה). השערה זו משתלבת יפה עם השערותיו של בן-ציון לוריא לעיל על יישוב עברי קדום באזור סוריה, וכן עם ההשערה שהוצגה לעיל לפיה עבר היווה "אב רוחני" לתלמידיו ממשיכי דרכו.