עמוד 1 מתוך 1

זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 8:44 pm
על ידי נהר שלום
האם אפשר לומר זיע''א על כל צדיק או רק על האושפיזין זיע''א?

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 9:34 pm
על ידי צולניק
על כל צדיק

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 9:35 pm
על ידי נהר שלום
צולניק כתב:על כל צדיק

יש מקור

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 9:37 pm
על ידי צולניק
מה תגיד? רק על האושפזין?! יש מקור לזה?!

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 9:55 pm
על ידי נהר שלום
צולניק כתב:מה תגיד? רק על האושפזין?! יש מקור לזה?!

מו"א אמר לי כך

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 9:57 pm
על ידי איש רגיל
אם אבא שלך הוא רב, אז יש לך מקור מצויין שרק על האושפיזין, ולא היית צריך לשאול בכלל.

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 10:00 pm
על ידי המעיין
נהר שלום כתב:
צולניק כתב:על כל צדיק

יש מקור


תחפש באוצר החכמה זיע"א ותמצא עשרות אלפי מקורות.

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 10:05 pm
על ידי נהר שלום
איש רגיל כתב:אם אבא שלך הוא רב, אז יש לך מקור מצויין שרק על האושפיזין, ולא היית צריך לשאול בכלל.

אני מתכוון מקור עם סברה מדוע
מו"א אמר לי כן בשם הרב יהודה פתיא אבל לא מצאתי כן בספרי הרי"פ

Re: זיע''א

פורסם: ב' יולי 28, 2014 11:14 pm
על ידי בקרו טלה
בעיקר הענין

נועם אלימלך - פרשת בא (ד"ה ויאמר ה' אל משה נטה)
ובזה יובן מה שרגילים לומר זכותו יגן עלינו, ולמי יתן הצדיק זכותו לאחר הלא טוב לו שיקח לו לעצמו לעולם הבא שהוא אין סוף, אלא יש לפרש שזכות הוא לשון זך דהיינו מה שלומד תורה לשמה אזי זכות האור שהוא מושך על העולם היא העומדת לדורו ומגין עליהם.

Re: זיע''א

פורסם: ג' יולי 29, 2014 12:22 am
על ידי הפלא ופלא
האושפיזין היו בכלל ראשי ישיבות או אדמורים?(....)

Re: זיע''א

פורסם: ג' יולי 29, 2014 1:12 am
על ידי נהר שלום
הפלא ופלא כתב:האושפיזין היו בכלל ראשי ישיבות או אדמורים?(....)

אכן בזמנם היו ראשי ישיבות (שם ועבר) אבל לא יודע אם האושפיזין עצמם היו....

Re: זיע''א

פורסם: ג' יולי 29, 2014 1:31 am
על ידי תוכן
מן הסתם כוונת אבא שלך לגמרא שאפילו אם חוטאים ישראל ינצלו בזכות אבות, ומשמע משם דוקא זכות אבות מועילה, ולא זכותם של צדיקים אחרים. ולפ"ז צ"ל דלמ"ד תמה זכות אבות אין לומר זיע"א אפילו על האבות. ומ"מ דומה שדעת אביך שליט"א יחידאה בענין זה.

Re: זיע''א

פורסם: ג' יולי 29, 2014 1:33 am
על ידי נהר שלום
תוכן כתב:מן הסתם כוונת אבא שלך לגמרא שאפילו אם חוטאים ישראל ינצלו בזכות אבות, ומשמע משם דוקא זכות אבות מועילה, ולא זכותם של צדיקים אחרים. ולפ"ז צ"ל דלמ"ד תמה זכות אבות אין לומר זיע"א אפילו על האבות. ומ"מ דומה שדעת אביך שליט"א יחידאה בענין זה.

יש''כ

Re: זיע''א

פורסם: ג' יולי 29, 2014 1:33 am
על ידי נהר שלום
בקרו טלה כתב:בעיקר הענין

נועם אלימלך - פרשת בא (ד"ה ויאמר ה' אל משה נטה)
ובזה יובן מה שרגילים לומר זכותו יגן עלינו, ולמי יתן הצדיק זכותו לאחר הלא טוב לו שיקח לו לעצמו לעולם הבא שהוא אין סוף, אלא יש לפרש שזכות הוא לשון זך דהיינו מה שלומד תורה לשמה אזי זכות האור שהוא מושך על העולם היא העומדת לדורו ומגין עליהם.

יש''כ

Re: זיע''א

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 8:15 pm
על ידי לבי במערב
נהר שלום כתב:
הפלא ופלא כתב:האושפיזין היו בכלל ראשי ישיבות או אדמורים?(....)

אכן בזמנם היו ראשי ישיבות (שם ועבר) אבל לא יודע אם האושפיזין עצמם היו....

לכה"פ יעקב אבינו פתח ישיבה במצרים (כך שודאי שעמד בראשה).
וכבר ארז"ל "מימיהם של אבותינו לא פסקה ישיבה מהם" (ועפ"ז - גם אברהם, יצחק ויוסף עמדו בראשות ישיבה).
כמדומה שעל מרע"ה אי"צ להביא ראי' שעמד בראש ישיבה [הישיבה הגדולה בעולם - ס"ר איש...].
ואהרן הכהן הי' מג"ש... או "חוזר" בלשון החסידים...
דוד המלך ודאי עמד בראש ישיבה (עכ"פ אחרי מות מפיבושת רבו).
וגם שלמה המלך, י"ל שעמד בראשות ישיבה.
מה נשאר קשה?...

נהר שלום כתב:האם אפשר לומר זיע''א על כל צדיק או רק על האושפיזין זיע''א?


יש מכתב מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, שתואר זי"ע אומרים רק באם הולכים בדרכי אותו צדיק.

[מחילה מאת הקוראים - אבל הערה זו נכתבה בחפזי, ואין זמני איתי לחפש המ"מ. וא"ש את"ם].

Re: זיע''א

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 8:35 pm
על ידי יונת אלם
אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו או נ"ע נשמתו עדן
ראיתי לרב וולבה זצ"ל שהקפיד לכתוב זת"ע

Re: זיע''א

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 10:35 pm
על ידי מה שנכון נכון
יונת אלם כתב:אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו או נ"ע נשמתו עדן

ע"ע ע"ז בקנין תורה בהלכה של רא"ד הורביץ סוף ח"ד. וצ"ע.

Re: זיע''א

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 12:00 am
על ידי לבי במערב
מה שנכון נכון כתב:ע"ע ע"ז בקנין תורה בהלכה של רא"ד הורביץ סוף ח"ד.

תוכל לעשות עמנו חסד ואמת, ולהעלות את זה לכאן בPDF?

Re: זיע''א

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 12:42 am
על ידי לבי במערב
עתה "נסתדר" הענין ד"בחפזי", והנה המ"מ.

כמדומה שעל ההתחלה שהאושפיזין הק' היו ג"כ ראשי ישיבות אי"צ להביא ראי'.
אבל מכתב כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע נדפס באג"ק שלו חט"ז ע' שסה-שסו.

וזלה"ק שם (ההדגשות אינן במקור):
שלום וברכה!
במענה למכתב כת"ר מיום השני, בו מעיר על הא דאמרי אינשי הלשון זי"ע רק על - כלשונו במכתבו - צדיקים אשר בגנזי מרומים ולא על צדיקים שחיים הם אתנו לאורך ימים טובים.
ולדעתי הביאור בזה, כי צדיקים אשר חיים הם אתנו בעלמא דין, נשמה בגוף, הנה הצדיק עצמו מגין - בתפלתו וכו' - וכלשון רז"ל, שמביא גם כת"ר במכתבו עה"כ סר צלם מעליהם, משא"כ צדיקא דאתפטר. ולכן אז מזכירים זכותו. והוא מלשון זכות דמשנה סוטה (פ"ג, מ"ד). אלא שבנדו"ד הוא גם זכות דמצוה. עיי"ש.

[ . . ] מה שכן צ"ע בענין זי"ע - הוא: מהו שייכותו להזכות דהצדיק, שיגן עליו. והרי אפילו אבא לא מזכה ברא. ואפילו להתירוץ א' בתוס' (סוטה י, סע"ב) דהיינו דוקא בעון ע"ז. ואפילו ע"פ מש"כ כ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) בצוואתו חנוך לנער. וז"ל: ומי שעינים לו יראה שהכוונה במ"ש שהאב אינו מציל לבנו, היינו מעשה האב שעושה לעצמו (ר"ל לא בשביל בנו) אינו מועיל להבן, משא"כ בהצלת הבן להאב אף מה שהבן עושה לעצמו (לא בשביל לזכות את אביו, כי אם עושה מע"ט והולך בדרכי ה' כמו שהוזהר לכ"י בתורתינו הק' ומוסיף אומץ לדקדק בכל דבר כו') בכל עשי' טובה שעושה מציל לאביו מדינה של גיהנם ומכניסו לג"ע כו' ומ"ש בנוסח התפלה וזוכר חסדי אבות כו' היינו מה שזוכר לנו הכר"ב שכרת עם אבותינו עלינו כו' עכ"ל.
עכ"פ צ"ל תפלת האב או עשייתו בשביל הבן. ולהעיר מענין דזכות אבות (שבת נה, א. ויק"ר פל"ו, ו. ירוש' סנה' פ"י ה"א. ועוד).

ועפ"ז צ"ל ד"זללה"ה" צ"ל על כל צדיק (ע' ס"ח סי' תתק"ף ובנ"כ שם) - אבל זי"ע - הוא כשהמדובר בצדיקים מדריכי ישראל או מארי דאורייתא מלמדי תורה לרבים והמדבר לומד תורתם והולך בדרכיהם והוראותיהם שעליו נאמ[ר] לבניך אלו התלמידים.

וק"ל. ואכ"מ.


*) להעיר, שבאג"ק ח"כ ע' שפב, "מפתח ענינים" ערך זי"ע - פתחו הר"ת: "זכרונו יגן עלינו". ולכאו', לא כן משמע ממכתב זה [שצוין שם, והיחידי שצוין שם]. ע"ש.

Re: זיע''א

פורסם: ב' דצמבר 25, 2017 3:44 pm
על ידי וונדרבר
יונת אלם כתב:אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו

ראה בקובץ אור ישראל (מאנסי) גליון ל"ד עמ' קכד-קכה, שהאריך להוכיח ש"זכות" הוא גם "לשון זכר", ושאין לשנות, וצריך להשאיר את לשון הקדמונים "זכותו יגן עלינו".

Re: זיע''א

פורסם: ג' דצמבר 26, 2017 4:33 pm
על ידי פרנצויז
וונדרבר כתב:
יונת אלם כתב:אגב המדויק יותר הוא זת"ע זכותו תגן עלינו

ראה בקובץ אור ישראל (מאנסי) גליון ל"ד עמ' קכד-קכה, שהאריך להוכיח ש"זכות" הוא גם "לשון זכר", ושאין לשנות, וצריך להשאיר את לשון הקדמונים "זכותו יגן עלינו".

וכן כתב גם הג"ר מאיר מאזוז שליט"א בס' מקור נאמן (מהד' חדשה) סי' תתנ"ט, (עמ' ר"ח-ר"ט), ושצריך לומר "זכותו יגן עלינו", ולא "תגן".