עמוד 1 מתוך 1

רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ש' אוגוסט 16, 2014 10:21 pm
על ידי הפלא ופלא
האם יש מי שסובר שיש רוח רעה אצל גויים שלא נטלו ידיהם בקימה מהשינה?

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 8:25 am
על ידי רחמים
מאוד קשה להאמין שתמצא דעה כזו אחר שהרבה אחרונים מביאים כדבר פשוט ומוסכם את דברי הפמ"ג סי' ד' מש"ז ז' וגם מביאים לו סימוכים שונים.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:08 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומנישיש מקורות שעל הגויים ימש"ו תמיד יש רוח רעה

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:09 am
על ידי סכינא חריפא
בברכה המשולשת כתב:כמדומנישיש מקורות שעל הגויים ימש"ו תמיד יש רוח רעה

לא כזו שאסור לתת לו ליגע באוכל [זה נהוג רק אצל הדת של היהודים האתיופים שלא קיבלו עליהם עול תורתינו].

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:13 am
על ידי בברכה המשולשת
בודאי שלא התכוונתי לומר כן (אם כי זכור לי שיש הקפדה גם במקורות של רבותינו האחרונים זצ"ל שיש עניין שגוי ימש"ו לא ייגע באוכל. ואגב, פעם שלימדתי שיעור בעניין איסור בישולי גויים, אמר לי אחד הלומדים שהוא לא מבין איך אדם מסוגל לאכול משהו שגוי הכין)

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 11:40 am
על ידי בעל תריס

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 6:23 pm
על ידי מלח הארץ
בברכה המשולשת כתב:כמדומנישיש מקורות שעל הגויים ימש"ו תמיד יש רוח רעה

אם אתה מכנה את כל הגוים ימח שמם אז אל תבוא בטענות אם גם הם ירצו למחות את שמך.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 6:28 pm
על ידי יאיר
מלח הארץ כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומנישיש מקורות שעל הגויים ימש"ו תמיד יש רוח רעה

אם אתה מכנה את כל הגוים ימח שמם אז אל תבוא בטענות אם גם הם ירצו למחות את שמך.

אכן ועיין אבות ג, יד.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 6:38 pm
על ידי מה שנכון נכון
ע"ע לב חיים למהר"ח פלאגי ח"א סימן סח וח"ג סימן ו. [והביא שם מהזוהר בראשית רכ ע"א].
ואבן ישראל ח"ז סימן א.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 8:43 pm
על ידי הפלא ופלא
מה שנכון נכון כתב:ע"ע לב חיים למהר"ח פלאגי ח"א סימן סח וח"ג סימן ו. [והביא שם מהזוהר בראשית רכ ע"א].
ואבן ישראל ח"ז סימן א.


יישר כח!

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
יאיר כתב:
מלח הארץ כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומנישיש מקורות שעל הגויים ימש"ו תמיד יש רוח רעה

אם אתה מכנה את כל הגוים ימח שמם אז אל תבוא בטענות אם גם הם ירצו למחות את שמך.

אכן ועיין אבות ג, יד.


אם הכוונה למשנה של חביב אדם וכו' אז יעויין בדברי מרנא המהר"ל שם

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:23 pm
על ידי יאיר
אשמח מאוד אם תפרט כאן בקצרה.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
דברי המהר"ל בדרך החיים שם.
ואף שאמר חביב האדם, אין זה כולל כל מין האדם, כי כבר אמרו ז"ל כי אתם קרוים אדם ואין האומות קרוים אדם, כאלו שלימות הבריאה שהוא לאדם בפרט, הוא לישראל לא לאומות, כאשר בארנו פעמים הרבה, מה שישראל בפרט נקראים אדם, והוא דבר ברור מאד. ואף כי מעלה זאת אינה רק לישראל בלבד, אמר על זה חביב האדם ולא אמר חביבין ישראל, וזה כי הפרש גדול יש, אף כי גם מעלה זו היא לישראל בפרט, מ"מ יש צורת אדם באומות ג"כ, רק שעיקר צורת אדם לא נמצא באומות, מ"מ נמצא הצלם הזה אצל שאר אומות, רק שאינו נחשב לכלום ולכך לא אמר חביבין ישראל שנבראו בצלם אלהים. ועוד כי כאשר נברא האדם היה מעלה זאת לאדם ולנח אף כי אינם בשם ישראל נקראים ואם אחר שבחר השי"ת בישראל נתמעט הצלם הזה אצל האומות, מ"מ הצלם האלהי הוא שייך לאדם במה שהוא אדם ודבר זה מבואר

אך הרבה חולקים.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:42 pm
על ידי יאיר
יישר כח.

בכל אופן להכליל את כל הגויים (ואף חסידי אומ"ה ומקיימי 7 מצוות בני נח אף כי יחסית מעטים הם) ולומר על כולם ימש"ו
לא מצאנו אף שסובר כך.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 9:43 pm
על ידי מלח הארץ
מה שנכון נכון כתב:דברי המהר"ל בדרך החיים שם.
ואף שאמר חביב האדם, אין זה כולל כל מין האדם, כי כבר אמרו ז"ל כי אתם קרוים אדם ואין האומות קרוים אדם, כאלו שלימות הבריאה שהוא לאדם בפרט, הוא לישראל לא לאומות, כאשר בארנו פעמים הרבה, מה שישראל בפרט נקראים אדם, והוא דבר ברור מאד. ואף כי מעלה זאת אינה רק לישראל בלבד, אמר על זה חביב האדם ולא אמר חביבין ישראל, וזה כי הפרש גדול יש, אף כי גם מעלה זו היא לישראל בפרט, מ"מ יש צורת אדם באומות ג"כ, רק שעיקר צורת אדם לא נמצא באומות, מ"מ נמצא הצלם הזה אצל שאר אומות, רק שאינו נחשב לכלום ולכך לא אמר חביבין ישראל שנבראו בצלם אלהים. ועוד כי כאשר נברא האדם היה מעלה זאת לאדם ולנח אף כי אינם בשם ישראל נקראים ואם אחר שבחר השי"ת בישראל נתמעט הצלם הזה אצל האומות, מ"מ הצלם האלהי הוא שייך לאדם במה שהוא אדם ודבר זה מבואר

אך הרבה חולקים.

דברי מהר"ל מעורפלים ולא ברור איך פירש המשנה. ומה שאמר 'אינו נחשב לכלום' הרי זה סותר דברי המשנה 'חביב אדם', ולא שייך לומר אינו נחשב לכלום על מה שהמשנה מכנה 'חביב'.
בכל מקרה מכאן ועד לאמירה ימח שמו על כל מין האדם באשר הוא הדרך רחוקה מאד, ואין ספק שזה מגיע מרשעות וטפשות.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:13 pm
על ידי יאיר
מלח הארץ כתב:דברי מהר"ל מעורפלים ולא ברור איך פירש המשנה. ומה שאמר 'אינו נחשב לכלום' הרי זה סותר דברי המשנה 'חביב אדם', ולא שייך לומר אינו נחשב לכלום על מה שהמשנה מכנה 'חביב'.
בכל מקרה מכאן ועד לאמירה ימח שמו על כל מין האדם באשר הוא הדרך רחוקה מאד, ואין ספק שזה מגיע מרשעות וטפשות.

האמת צריכה להיאמר וגם "לחלוק" על המהר"ל זצ"ל בכזו 'קלות' ושוויון נפש הוא לא מן הדברים הנכוחים.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
כונת המהר"ל שחביב אדם שאמרה המשנה קאי רק על ישראל שנקראו אדם, ומה שלא נאמר חביבין ישראל אלא חביב אדם הוא מפני שגם האומות נבראו בצלם, אלא שאי"ז עיקר הצורה ואינו נחשב לכלום. [ואח"כ נתן טעם נוסף].

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:19 pm
על ידי בברכה המשולשת
א. מקיימי ז' מצוות בני נח כדת וכדין מתוך הציווי למרע"ה בהר סיני (שאכן מועטים הם) בשם "בני נח" יקראו ולא בשם "גויים".
ב. איני מבין מה מעורפל בדברי מרנא המהר"ל ושפתיו ברור מללו.
ג. ביתר חדות מופיעים הדברים אצל האר"י הקדוש שכל הגויים שורשם בקלי' והיו כלולים בנחש, ורק נשמות ישראל היו כלות באדה"ר. רק בגלל חטא עה"ד התערבב הדבר, וכל מטרת התיקון זה להוציא את הניצוצות הקד' הבלועים בין הגויים, ובסיום התיקון יכלו הגויים.
ד. ואנשי כנה"ג תיקנו לנו לומר שלוש פעמים ביום "וכל אויבי עמך מהרה ייכרתו" ומסביר מרנא הלשם זיע"א שכרת שהם הוא אבדן גמור שא"כ בישראל שנאמר בדברי חז"ל שאין כרת שנאמר בישראל אלא לשון אבדן, וכאבידה המתבקשת. (וניתן להתפלפל שלא כל הגויים הם בגדר "אויבי עמך", אך יעויין בהרחבה בדברי מרן הגרי"מ חרל"פ במי מרום ו מעייני הישועה)

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:31 pm
על ידי יאיר
א.אם אין לכבודו מקור לכך, אאמין שפרשנות שלו היא.

ג.אם כך מהיכן יהיו 2800 עבדים לכל לובש ציצית? אא"כ נאמר שזהו עדיין חלק מהתיקון.

ד.א"א לבוא עם "יעויין ב..", "יעויין ב.." ועוד של דעת יחיד (ושעדיין לא ברורה כל עוד לא הובאה כאן או נקראה ע"י אחר) ולהכריע דברים כאלו לא סבירים עפ"י זה בלבד.

לומר על אנשים שהצילו אלפי או מאות יהודים או אנשים שלא פגעו בשום יהודי כהוא זה בשום צורה שהיא ורק בגלל שאותו אדם נולד גוי לומר עליו ימש"ו הוא לא דבר סביר והגיוני כלל.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
יאיר כתב:א.אם אין לכבודו מקור לכך, אאמין שפרשנות שלו היא.

ג.אם כך מהיכן יהיו 2800 עבדים לכל לובש ציצית? אא"כ נאמר שזהו עדיין חלק מהתיקון.

ד.א"א לבוא עם "יעויין ב..", "יעויין ב.." ועוד של דעת יחיד (ושעדיין לא ברורה כל עוד לא הובאה כאן או נקראה ע"י אחר) ולהכריע דברים כאלו לא סבירים עפ"י זה בלבד.

לומר על אנשים שהצילו אלפי או מאות יהודים או אנשים שלא פגעו בשום יהודי כהוא זה בשום צורה שהיא ורק בגלל שאותו אדם נולד גוי לומר עליו ימש"ו הוא לא דבר סביר והגיוני כלל.


א. אכן.
ג. זה נאמר באם יזכו, וזה אכן שלב בתיקון.
ד. מנין שדעת מרן הגרי"מ חרל"פ היא דעת יחיד? דבריו הם כדברי כל רבותינו המקובלים, אלא שהם נאמרו בצורה חדה יותר.
לגבי הגויים הבודדים שהצילו יהודים (אל מול הרבים מאוד שרצחו וטבחו והתעללו)- אה"נ, יש להם שכר, אך אני דברתי על הרוב המוחלט.
גם גוי שלא פגע ביהודי (מן הסתם כי לא הזדמן לו) הוא עובד ע"ז ושאר תועבות וחייב מיתה ואין שום בעיה לומר עליו ימש"ו

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 10:49 pm
על ידי יאיר
אמת, עם טיעונים כאלו קשה להתווכח...
(שמעתי בעבר אחד או שניים שסבורים כמוך וחשבתי שיהיה לכבודו טיעון רציני לחדש בנושא)..

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:29 am
על ידי מלח הארץ
יאיר
עד למדרש של העבדים והציציות הוצרכת להגיע?
והלוא דבר זה מלא בספרי נביאים מפה אל פה [נכון יהיה הר בית ה' ונהרו אליו כל הגוים, ונלוו גוים רבים אל ה', וכן בלי סוף]
וכנראה ברנש זה המכונה בברכה המשולשת גם לא אומר עלינו לשבח ואינו יודע שאנו מתפללים כל יום 'לתקן עולם במלכות שדי וכל בני בשר יקראו בשמך'.
מה שכתבתי שדברי מהר"ל אינם מובנים הוא בעיקר משום שאם עיקר כוונת המשנה היא על ישראל אז יש כאן כפילות מיותרת.
ויעויין בתפארת ישראל שם שהאריך בשבחם של הגוים ותקוני העולם שעשו.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 11:31 am
על ידי סכינא חריפא
מלח הארץ כתב:יאיר
עד למדרש של העבדים והציציות הוצרכת להגיע?
והלוא דבר זה מלא בספרי נביאים מפה אל פה [נכון יהיה הר בית ה' ונהרו אליו כל הגוים, ונלוו גוים רבים אל ה', וכן בלי סוף]
וכנראה ברנש זה המכונה בברכה המשולשת גם לא אומר עלינו לשבח ואינו יודע שאנו מתפללים כל יום 'לתקן עולם במלכות שדי וכל בני בשר יקראו בשמך'.
מה שכתבתי שדברי מהר"ל אינם מובנים הוא בעיקר משום שאם עיקר כוונת המשנה היא על ישראל אז יש כאן כפילות מיותרת.
ויעויין בתפארת ישראל שם שהאריך בשבחם של הגוים ותקוני העולם שעשו.

בכל אופן הרב בברכה המשולשת הוא ת"ח ויש לכבדו יותר מן הגויים אשר אתה מקנא לכבודם.

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 2:11 pm
על ידי מלח הארץ
סכינא חריפא כתב:בכל אופן הרב בברכה המשולשת הוא ת"ח ויש לכבדו יותר מן הגויים אשר אתה מקנא לכבודם.

עי' מדרש רבה ויקרא א פסקה טו וד"ל.
בכל אופן אני ממש לא מקנא לכבודם של הגוים, ואיני מקנא אלא לזכותם לחיות ולהתקיים כברואים בצלם אלקים החביבים לפני המקום [כל עוד לא השחיתו מעשיהם].

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 2:28 pm
על ידי תשבי
אילו יש עליהם רוח רעה נוכל לסגור את אנג'ל לדוגמא רוב רובם הם ערבים וגויים ונוגעים במאכל, אך שמעתי מהמשגיח באנגל שהוא נוטל ידיהם מידי בוקר

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 4:30 pm
על ידי רחמים
תשבי כתב:אך שמעתי מהמשגיח באנגל שהוא נוטל ידיהם מידי בוקר

חומרא בעלמא וכמו שכבר ציינו ללב חיים ולאבן ישראל

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 4:59 pm
על ידי המעיין
מלח הארץ כתב:דברי מהר"ל מעורפלים ולא ברור איך פירש המשנה. ומה שאמר 'אינו נחשב לכלום' הרי זה סותר דברי המשנה 'חביב אדם', ולא שייך לומר אינו נחשב לכלום על מה שהמשנה מכנה 'חביב'.
בכל מקרה מכאן ועד לאמירה ימח שמו על כל מין האדם באשר הוא הדרך רחוקה מאד, ואין ספק שזה מגיע מרשעות וטפשות.



http://www.otzar.org/aspcrops/171169_60_1708402485-1882014.asp

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 5:33 pm
על ידי בברכה המשולשת
מלח הארץ כתב:יאיר
עד למדרש של העבדים והציציות הוצרכת להגיע?
והלוא דבר זה מלא בספרי נביאים מפה אל פה [נכון יהיה הר בית ה' ונהרו אליו כל הגוים, ונלוו גוים רבים אל ה', וכן בלי סוף]
וכנראה ברנש זה המכונה בברכה המשולשת גם לא אומר עלינו לשבח ואינו יודע שאנו מתפללים כל יום 'לתקן עולם במלכות שדי וכל בני בשר יקראו בשמך'.
מה שכתבתי שדברי מהר"ל אינם מובנים הוא בעיקר משום שאם עיקר כוונת המשנה היא על ישראל אז יש כאן כפילות מיותרת.
ויעויין בתפארת ישראל שם שהאריך בשבחם של הגוים ותקוני העולם שעשו.


א. פורה דרכתי לבדי וגו'
כי בכל הגויים אעשה כלה וגו'
ב. תנוח דעת כתר"ה שאני אומר עלינו לשבח ג"פ ביום ובכ"ז אין הדבר נוגע לגויים הרשעים אלא רק למי שיקבל עליו ז' מצוות ב"נ כדת וכדין ועבדות לעמ"י
ג. יעויין בתחילת מס' ע"ז בסוגיא שם
ד. אם לכתר"ה יש אי יכולת להבין את דברי מרנא המהר"ל אין זו טענה עלי
ה. דברים שאמרתי אינם חידוש כלל וומקורם טהור בדברי רבותינו המקובלים

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 6:42 pm
על ידי מלח הארץ
חבל מאד שאתה מחווה דעה בלתי הולמת בדברים שאינך מבין בהם, ברור שלעתיד לבוא יקבלו כל הגוים שבע מצוות בני נח [כשם שכל ישראל ישובו בתשובה], אכן לזה בדיוק כספו ונתאוו כל הנביאים שתתגלה מלכות ה' על כל הגוים [להוציא רשעים שבהם שהרעו לישראל וכיו"ב], ולא לאיזה קומץ שישארו רק בשביל שתוכל לשבת כמו איזה אפנדי עם אלפי עבדים שירחצו את רגליך.
ואילו האומר ימ"ש הרי הוא מצפה שימותו כולם ולא שיכירו במלכות שדי וא"כ באמרו עלינו לשבח הרי הוא בכלל מוציא שם שמים לבטלה שאין פיו ולבו שווים.
המקראות כמו פורה דרכתי הכוונה בהם ברורה לאויבי ה' וכמפורש שם על אדום שהם אויבי ישראל ותיקים וכן נאמר שם 'יום נקם' דהיינו שמיירי בגוים שיש איתם 'חשבון'. [ועוד כתיב שם ומעמים אין איש אתי, דהיינו כביכול ה' ציפה שעמים אחרים יעזרוהו במלחמתו זו].
המהר"ל אינו ענין לכאן כמו שכבר ציינתי, ובלא"ה דעתו בביאור המשנה דעת יחיד.
בכל מקרה כל דברי אינם אלא לריק כי הדעות הללו אינם מגיעות מיידישקיט אלא מצרות שכל וחוסר אהבת האדם כנברא בצלם [גזענות בלשון מודרנית], וההגיון והשכל הישר אינם מועילים כאן. וכמובן הרוצה לשקר ירחיק עדיו ויתלה עצמו במקובלים אשר פשוטי העם כמונו אינם יודעים להבין שיגם ושיחם [ראה למשל דברי מהרח"ו שמי שאינו לומד קבלה אין לו חלק לעוה"ב, מה שכפשוטו הוא דבר שלא נתפס בשכלנו].

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 7:30 pm
על ידי המעיין
עושה רושם שלשיטתך, אם כי לא כתבת את זה בפירוש אבל מבין ריסי עיניך בכל מיני הודעות שלך ניכר כי הגויים חביבין יותר מהמקובלים..

Re: רוח רעה אצל גויים שלא נט"י בבוקר

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 1:48 am
על ידי מלח הארץ
המעיין כתב:עושה רושם שלשיטתך, אם כי לא כתבת את זה בפירוש אבל מבין ריסי עיניך בכל מיני הודעות שלך ניכר כי הגויים חביבין יותר מהמקובלים..

יסכר פי דוברי שקר