מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בור ברשות הרבים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' אוגוסט 26, 2014 5:50 am

הנה מצוי שכאשר הולכים ברחוב שדוחפים בדרך הליכה בעץ ואבן והם זזים ממקומם הראשון, ולכאו' זה חפירת בור ברה"ר. ולא עיינתי כעת, אך לכאו' כאשר עושה במתכוין [לשם משחק וכדו'] הרי הוא חייב לסלק אח"כ האבן - האומנם?

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 26, 2014 8:18 am

כמדומני שנהגו יראי ה' שאם האבן זזה מחמתם, הם מעבירים אותה לצדי המדרכה

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' אוגוסט 26, 2014 9:02 am

אני שואל בעיקר כאשר האבן כבר היה באמצע הרחוב ותחילת עשייתה לנזק אלא שהעובר הזיז אותו כמה ס"מ.

מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי מלח הארץ » ג' אוגוסט 26, 2014 9:06 am

כל הנפ"מ אם הוא נקרא חופר בור הוא רק לגבי חיוב נזיקין, אבל לעצם הדבר אם רואה אדם תקלה ברה"ר ואינו מסלקה רשע הוא, ומה לי אם הזיזה ממקומה או לא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 26, 2014 9:13 am

אמסטרדם כתב:אני שואל בעיקר כאשר האבן כבר היה באמצע הרחוב ותחילת עשייתה לנזק אלא שהעובר הזיז אותו כמה ס"מ.


אז ברור שעליו להזיזה למקום בו היא לא תזיק (אני הבנתי שהמקרה היה שהאבן היתה במקום בטוח והוא הזיז אותה, שאז עליו לתקן מה שעשה)

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' אוגוסט 26, 2014 9:35 am

אני קצת מתפלא, מנין הפשיטות שכאשר אדם פוגש אבן ברחוב שצריך לסלקה משם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 26, 2014 10:42 am

א. יעויין בסוף כתובות שם לגבי הנהגת האמוראים בכה"ג.
ב. וכן המעשה בגמ' בחסיד אחד ובאדם שהיה מסקל אבנים

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוגוסט 26, 2014 11:02 am

אמסטרדם כתב:אני שואל בעיקר כאשר האבן כבר היה באמצע הרחוב ותחילת עשייתה לנזק אלא שהעובר הזיז אותו כמה ס"מ.

כמה ס"מ אין בזה בעיה לכאורה, עיין ב"ק דף כ"ט ב' ההופך את הגלל שצריך דוקא ג' טפחים בשביל להחשב כורה [ויש מקשים מתו' דף ו' א' ואכמ"ל].

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' אוגוסט 26, 2014 7:23 pm

סכינא חריפא כתב:
אמסטרדם כתב:אני שואל בעיקר כאשר האבן כבר היה באמצע הרחוב ותחילת עשייתה לנזק אלא שהעובר הזיז אותו כמה ס"מ.

כמה ס"מ אין בזה בעיה לכאורה, עיין ב"ק דף כ"ט ב' ההופך את הגלל שצריך דוקא ג' טפחים בשביל להחשב כורה [ויש מקשים מתו' דף ו' א' ואכמ"ל].

כמדומה שאגב חריפתך לא דקדקת, שם מדובר ג"ט בגובה באם מניחו בדיוק באותו מקום שהיה לפני כן.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוגוסט 26, 2014 7:32 pm

אמסטרדם כתב:כמדומה שאגב חריפתך לא דקדקת, שם מדובר ג"ט בגובה באם מניחו בדיוק באותו מקום שהיה לפני כן.
ע' רשב"א על אתר וז"ל הוא הדין בשלא הרחיקה ממקומה ג' דא"כ ה"ל בורו. ובעזה"י עוד אאריך בזה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' אוגוסט 26, 2014 8:59 pm

סכינא חריפא כתב:
אמסטרדם כתב:כמדומה שאגב חריפתך לא דקדקת, שם מדובר ג"ט בגובה באם מניחו בדיוק באותו מקום שהיה לפני כן.
ע' רשב"א על אתר וז"ל הוא הדין בשלא הרחיקה ממקומה ג' דא"כ ה"ל בורו. ובעזה"י עוד אאריך בזה.

אני מחכה. [חבל שאני לא כעת בתוך הענינים ורק שאלתי מחמת שכמה פעמים נתעוררתי לזה בעת הלכי ברחוב].

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ש' ספטמבר 06, 2014 8:38 pm

שלא לעבור על איסור נדר אציין שרציתי לדון שאולי בד' הרשב"א מיירי שהחזירה למקומה והוי כמוצא בור מגולה וכיסהו וחזר וגילהו [אכן ליש"ש ריש הכונס אף בכה"ג חייב] לפי"מ שכתב החזו"א דהופך את הגלל חשוב ככיסוי ולא כטממה, ועיין בתו' שאנץ בשטמ"ק דלכ' אפי בשלא החזירה ול"ע כעת.

סלקא דעתך
הודעות: 120
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: בור ברשות הרבים

הודעהעל ידי סלקא דעתך » א' מאי 10, 2015 1:15 pm

הרא"ש ב"ק סי' א כתב וז"ל ואם הניחם ברה"ר ולא הזיקו במקומן וגלגלתן רגלי אדם ורגלי בהמה למקום אחר אם הזיקו דרך הלוכן ע"י רגלי אדם חייב המגלגל הכל אע"ג דאמרינן לקמן בריש פרק המניח אין דרכו של אדם להתבונן בדרכים היינו לענין זה שאם שבר כלי שהיה מונח לפניו בלא התבוננות פטור אבל כולי האי אין לו להשתגע בהליכתו שיתיז הכלי ממקומו ויזיק דרך הליכתו ופושע הוא בהיזק זה ובעל התקלה פטור... ולבתר דנייחי הוי בור גמור וחייב בעל התקלה הכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 616 אורחים