מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקומו של רבי אליעזר ובני רבן גמליאל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלח הארץ
הודעות: 279
הצטרף: ד' מאי 14, 2014 2:02 pm

מקומו של רבי אליעזר ובני רבן גמליאל

הודעהעל ידי מלח הארץ » ג' אוגוסט 26, 2014 9:04 am

הנה ידוע שמקומו של חכם רשאים לנהוג כמותו אע"פ שדעתו דעת יחיד והיינו מקומו של רבי אליעזר.
ומעתה יש לתמוה למה בני רבן גמליאל (במשנה קמייתא דברכות) הוצרכו לשאול אותו אם חולק הוא על חכמים במה שאמר שק"ש עד עלות השחר או שמא אף חכמים מודים לזה, וכמבואר בגמ' שם המו"מ.
והלוא אפי' אם דעתו דעת יחיד הלוא בניו שהם בני ביתו אין לך 'מקומו' גדול מזה, ופשיטא שבנים הולכים אחר אביהם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקומו של רבי אליעזר ובני רבן גמליאל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 26, 2014 9:14 am

זה קשור לזיקה בין מנהג מקום למנהג אבות (יעויין בהא דבני ביישן)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מקומו של רבי אליעזר ובני רבן גמליאל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 26, 2014 10:03 am

א. יש לומר שבני ר"ג עמדו ברשות עצמם ולא סברו כאביהם.
ב. גם מצינו בעדויות בעקביא בן מהללאל שאמר בשעת פטירתו לבנו חזור בך וכולי, וצריך עיון שם אם הוא דווקא בשעת פטירתו כי קודם היה הדין שישמע לו מחמת מקומו או טעם אחר.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: מקומו של רבי אליעזר ובני רבן גמליאל

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' אוגוסט 26, 2014 11:10 am

ורבן גמליאל פליג על רבנין ועבד עובדא כוותיה. והא רבי מאיר פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. והא רבי עקיבה פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. והן אשכחנן דרבי מאיר פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. דתני סכין אלוונתית לחולה בשבת אימתי בזמן שטרפו ביין ושמן מערב שבת אבל אם לא טרפו מערב שבת אסור. תני אמר ר' שמעון בן אלעזר מתיר היה רבי מאיר לטרוף יין ושמן ולסוך לחולה בשבת. וכבר חלה ובקשנו לעשות לו כן ולא הניח לנו ואמרנו לו רבי דבריך מבטל בחייך ואמר לן אף על פי שאני מיקל לאחרים מחמיר אני על עצמי דהא פליגי עלי חברי. והן אשכחנן דרבי עקיבה פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה כיי דתנינן תמן השדרה והגולגולת מב' מתים. רביעית דם מב' מתים. ורובע עצמות מב' מתים. אבר מן המת מב' מתים. אבר מן החי מב' אנשים ר' עקיבה מטמא וחכמים מטהרין. תני מעשה שהביאו קופה מליאה עצמות מכפר טבי והניחוה באויר הכנסת בלוד ונכנס תודרוס הרופא ונכנסו כל הרופאים עמו אמר תודרוס הרופא אין כאן שדרה ממת אחד ולא גולגולת ממת אחד אמרו הואיל ויש כאן מטהרין ויש כאן מטמאין נעמוד על המניין התחילו מרבי עקיבה וטיהר אמרו לו הואיל והיית מטמא וטיהרת טהור. והן אשכחנן דר' שמעון פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה כיי דתנינן תמן רבי שמעון אומר כל הספחין מותרין חוץ מספיחי כרוב שאין כיוצא בהן בירקות שדה וחכמים אומרים כל הספחין אסורין. ר' שמעון בן יוחי עבד עובדא בשמיטתא חמא חד מלקט ספיחי שביעית אמר ליה ולית אסור ולאו ספיחין אינון אמרו ליה ולא את הוא שאת מתיר אמר ליה ואין חבירי חולקין עלי וקרי עלוי ופורץ גדר ישכנו נחש וכן הות ליה. ורבן גמליאל פליג על רבנן ועבד עובדא כוותיה.
ירושלמי ברכות פ"א ה"א

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: מקומו של רבי אליעזר ובני רבן גמליאל

הודעהעל ידי רחמים » ג' אוגוסט 26, 2014 12:29 pm

מלח הארץ כתב:הנה ידוע שמקומו של חכם רשאים לנהוג כמותו אע"פ שדעתו דעת יחיד והיינו מקומו של רבי אליעזר.
ומעתה יש לתמוה למה בני רבן גמליאל (במשנה קמייתא דברכות) הוצרכו לשאול אותו אם חולק הוא על חכמים במה שאמר שק"ש עד עלות השחר או שמא אף חכמים מודים לזה, וכמבואר בגמ' שם המו"מ.
והלוא אפי' אם דעתו דעת יחיד הלוא בניו שהם בני ביתו אין לך 'מקומו' גדול מזה, ופשיטא שבנים הולכים אחר אביהם.


וי"ל שרבן גמליאל לא גר במקום נפרד אלא כל החכמים היו במקום אחד, וממילא חזר הכלל של יחיד ורבים הלכה כרבים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 452 אורחים