עמוד 1 מתוך 1

היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 02, 2014 9:33 pm
על ידי ערבי פסחים
ידועה שיטת הרשב"א (הובא בב"י סי' שמג) שספייה לקטן איסורי דרבנן אם נצרך לכך מותרת. השאלה האם היא מותרת אבל יהיה טמטום וכמו שמותר לינוק מאשה נכרית אבל יש טמטום (עי' רמ"א יו"ד פא ס"ז) והנפ"מ היא פשוט כמה "להשתמש" בהיתר הזה כשזה נוגע למאכלים (דאילו אם אני סופה איסור כמו חילול שבת - אין טמטום) . ואולי תלוי בחקירה הידועה האם טמטום נובע כי עשה איסור באכילה או שהחפצא פגום וגם אם נאנס ע"י עכו"ם אכתי יהיה לו טמטום. ולכאו' יש ראיה ברורה מהרמ"א הנ"ל [אך ממשה רבינו אין ראיה כי כמדומה שמפורש במדרש שפה קדוש שידבר עם הקב"ה לא יתכן שינוק מן הטמא).

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 02, 2014 9:47 pm
על ידי חשבונות רבים
למה כ"כ פשוט לך ששייך טמטום באיסורים דרבנן?

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 02, 2014 9:49 pm
על ידי ערבי פסחים
אה"נ, גם על זה אני שואל [וכתבתי את זה בכותרת ושכחתי מזה בגוף ההודעה]

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 02, 2014 9:52 pm
על ידי חשבונות רבים
כעת שאלתי את הגאון הרב אוצר החכמה (התכנה ולא הניק) והוא טוען שזה ש"ך מפורש שם בסי' פ"א שאיסור דרבנן מטמטם וכן לעניין שאלתך צריך להפרישו.

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: ג' ספטמבר 02, 2014 10:13 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: ד' ספטמבר 03, 2014 9:48 pm
על ידי שמערל
יש סיפור מפורסם על הגה"ק רעק"א זיע"א עם הילד שאכל בחתונה של אשה שגיטה לא היה כדין ואסרוה גדולי הדור להינשא, ואסרו את שחיטתו של מי שישחט לחתונתה. ואותו ילד אכל שם בחוסר ידיעה ואח"כ ניטמטם מוחו וכשבאו הוריו להגרעק"א אמר שזה ממאכלות אסורות ולאחר בירור מעמיק נודע שאכל שם.

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: א' יוני 21, 2020 7:44 am
על ידי גימפעל
WhatsApp Image 2020-06-21 at 12.39.09 AM (2).jpeg
WhatsApp Image 2020-06-21 at 12.39.09 AM (2).jpeg (46.23 KiB) נצפה 2873 פעמים

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: א' יוני 21, 2020 11:18 am
על ידי ביליצר
ומה יהיה עם דברי מרנא הגאון הגדול רבי יעקב מליסא בעל הנתיבות דאין חכמים מחילים איסורי חפצא ?

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: א' יוני 21, 2020 11:38 am
על ידי יהושע100
בחקירה האם הטמטום נובע מעצם המאכל או שמא נובע מהאיסור (שעל הצד הראשון העיר בצדק הרב ביליצר שדעת הנתיבות שאין איסור רבנן על החפצא. ואאל"ט באתוון דאורייתא חולק ע"ז) ואם הטמטום מצד האיסור כאן שמותר אין טמטום. ע' שו"ת רב פעלים ח"ד קונטרס סוד ישרים סי' ו שכתב שהטמטום תלי באיסור וע"כ א' שאכל מאכ"א באונס אין בזה טמטום.

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: א' יוני 21, 2020 12:27 pm
על ידי ביליצר
יהושע100 כתב:בחקירה האם הטמטום נובע מעצם המאכל או שמא נובע מהאיסור (שעל הצד הראשון העיר בצדק הרב ביליצר שדעת הנתיבות שאין איסור רבנן על החפצא. ואאל"ט באתוון דאורייתא חולק ע"ז) ואם הטמטום מצד האיסור כאן שמותר אין טמטום. ע' שו"ת רב פעלים ח"ד קונטרס סוד ישרים סי' ו שכתב שהטמטום תלי באיסור וע"כ א' שאכל מאכ"א באונס אין בזה טמטום.



כך אכן חשבתי אלא דאכילה ביום הכיפורים הכריעו לשעתו ,ואם חזיר הוא איסור גברא שוב צריך לדון טובא !
רמז לדבר דהמאכל מטמטם אמרתי בימי שחרותי מהא דאסור לומר למי שהתגייר "פה שאכל נבלות וטרפות, שקצים ורמשים, בא ללמוד תורה שנאמרה מפי הגבורה!

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: א' יוני 21, 2020 11:34 pm
על ידי חרסון
ביליצר כתב:ומה יהיה עם דברי מרנא הגאון הגדול רבי יעקב מליסא בעל הנתיבות דאין חכמים מחילים איסורי חפצא ?

מניח כאן:
viewtopic.php?p=441269#p441269

Re: היש טמטום בקטן האוכל איסורי דרבנן

פורסם: א' יוני 21, 2020 11:36 pm
על ידי ביליצר
ייש"כ הרב חרסון,