עמוד 1 מתוך 2

כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 6:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
מובא במגן אברהם (סימן נג ס"ק ה) ש"חצי שעה" זהו "שיעור לגמור את כולה", כלומר שזהו השיעור שלוקח להגיד את כל פסוקי דזמרה (וכן משמע בערוך השולחן סעיף ג), ובשו"ע הרב כשמעתיק את הדברים כותב במפורש "חצי שעה שזהו שיעור כדי לגמור את כל פסוקי דזמרה מברוך שאמר עד סוף ישתבח".
ותמיהני: למי לוקח להגיד חצי שעה את כל פסוקי דזמרה?!

מה שנראה לי לתרץ, שהשיעור הזה הוא שיעור מקסימום, דבפשטות כל הפוסקים הנ"ל כתבו את פסקיהם ע"פ נוסח אשכנז, ובנוסח אשכנז מוסיפים בשבת הרבה מזמורים בתוך פסוקי דזמרה (משא"כ בשאר הנוסחאות שמוסיפים את המזמורים לפני ברוך שאמר), וכאשר מתפללים בקצב התפילה של שבת, ואומרים את כל המזמורים - כבר לא פלא לומר שזה חצי שעה.

מה דעתכם?

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 7:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
איתא בלקט יושר שהתה"ד היה אומר ברוך שאמר בימים נוראים כשעה אחת

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 9:06 pm
על ידי ארפכשד
.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ב' אוקטובר 27, 2014 11:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:איתא בלקט יושר שהתה"ד היה אומר ברוך שאמר בימים נוראים כשעה אחת

וראה שם עמוד כח בהערת הרה"ג המהדיר שהביא ממהר"ם מינץ ס"ח בשם המהרי"ל שהשיעור מב"ש לישתבח הוא חצי שעה.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 12:01 am
על ידי איש רגיל
עיין גם תיבת גמא פרשת שלח

ומעתה יש לתמוה הרבה על מה שהעולם אינן נזהרין בזה בימי הקיץ שהיום ארוך, ושתי שעות על הזיג"ר [השעון] היום מתחיל להאיר, ותשע שעות על הזיג"ר הוא לילה, נמצא כל היום י"ט שעות, ורביע היום ה' שעות פחות רבע שעה, וכשקורין לבית הכנסת לאחר שש שעות על הזיג"ר, ומתחילין להתפלל לאחר חצי שבע, ושיעור פסוקי דזמרה על כל פנים חצי שעה, וקורין קריאת שמע עם הברכות לאחר שבע שעות, הרי חמש שעות על היום לאחר זמן קריאת שמע דבר תורה, וכי תימא שסומכין על קריאת שמע קטנה שאומרים קודם ברוך שאמר, חדא לאותן המניחים תפילין קודם ברוך שאמר קורא קריאת שמע בלא תפילין כמעיד עדות שקר, ובשבת קורין לאחר שבע כבר עבר זמנה אף בקריאת שמע קטנה, ומבטלין מצות עשה ד"ת, ואף להכסף משנה דזמנה כל היום מן התורה, מדרבנן עבר זמן שלש שעות זמניות, ועוד דרוב הפוסקים פסקו דמן התורה לאחר שלש שעות זמניות עבר זמנה, ושמעתי בקצת קהלות קדושות תקנו זו ומתפללין מיד ממש לאחר שש שעות על הזיג"ר, אשריהם, ולהשומעים יונעם ותבוא עליהם ברכת טוב:

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 8:22 am
על ידי לומד_בישיבה
הטעם שמאריכים בפסוקי דזמרה הוא משום לזמר עריצים, ובהרבה מקומות פסוקי דזמרה לוקח יותר זמן מאשר שמונה עשרה, ועד כמה שידוע לי אצל מרן הגרי"ז ז"ל ועוד הרבה וטובים היו מכריזים מתי יהיה ישתבח וזה היה כעבור חצי שעה.
ובספר הקדוש קב הישר כתב לאמר.
אלו דברים שהבית דין מחויבים לנדות למי שעובר עליהם השביעי האומר שירות ותשבחות במרוצה, ואינו מוציא מפיו התבות בשלמות בשפה ברורה מן "ברוך שאמר" עד תפלת "ישתבח"
עיין שם כל העניין בפרק לד. ומרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א נוהג הכל על פי הקב הישר.
על כן דבר פשוט הוא שפסוקי דזמרה לוקח חצי שעה.
ויתכן בהחלט שאם רואה שרצים בתפילה ולא יוכל לומר בנחת פסוקי דזמרה, עדיף לדלג על זה, ולא להסתכן בנידוי ויאמרם לאחר התפילה.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 8:27 am
על ידי ארפכשד
לומד_בישיבה כתב:ויתכן בהחלט שאם רואה שרצים בתפילה ולא יוכל לומר בנחת פסוקי דזמרה, עדיף לדלג על זה, ולא להסתכן בנידוי ויאמרם לאחר התפילה.
נראה לי לבאר דבריו התמוהין של כ"ת דר"ל שידלג מקצת פסד"ז וישלים אחר התפילה ולא שידלג כל פסד"ז ח"ו.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 8:39 am
על ידי לומד_בישיבה
אכן כך, וכך אני עצמי נוהג.
יישר כוחך.
--
אבקש להבהיר עוד: שמה שכתב המ"א ודלגו עלי אהבה, אין זה לגבי פסוקי דזמרה, ופסוקי דזמרה יש לומר כפי המבואר בקב הישר.
--
כוונתי לזה, את המ"א לא מצאתי כעת אך זכור לי שהוא דן בזה.
ראה כאן.
מנורת המאור פרק יא
ואע"פ שהן מדלגין בפסוק מפני שאינם יודעים לקרות, הב"ה אוהב אותן, שנא' ודגלו עלי אהבה. אל תקרי ודגלו אלא ודלגו.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 9:01 am
על ידי לומד_בישיבה
ודגלו עלי אהבה - א"ר אתא, עם הארץ שקורא לאהבה איבה, כגון ואהבת - ואייבת, אומר הקב"ה ודלוגו עלי אהבה.
ובתו"ת כתב שם: טעם הדבר פשוט משום דרחמנא לבא בעי, וכונתו לטובה. ויתכן דתפיס חילוף מלה ואהבת לאויבת, משום דאותיות אהו"י דרכן להתחלף, ורק על הרוב לא ישתנה מובנם בחלופם וכאן שנוי נמרץ בחלופן, איבה מאהבה:

אם מישהו ימצא את המ"א ויחזיר לי אבידתי תבוא עליו ברכה.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 1:59 pm
על ידי לומד_בישיבה
ביקשתי לבדוק בישיבה מפורסמת ליטאית את זמני התפלה ומופיע שם דרך משל בשעה 7 הודו בשעה 7.30 ישתבח.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 2:19 pm
על ידי המעיין
באיזה ישיבה מפורסמת ליטאית לא מתפללים נוסח אשכנז?

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 2:43 pm
על ידי בקרו טלה
לומד_בישיבה כתב: אם מישהו ימצא את המ"א ויחזיר לי אבידתי תבוא עליו ברכה.


אליהו רבה או"ח - סימן רלב
עוד כתב [בספר חסידים סי' י"ח] אם יפלא בעיניך על אותם המגמגמין בלשון וקורין לח' ה' ולש' ס' ולקו"ף טי"ת ולרי"ש דלי"ת איך מתפללין וקורין וכשמגיעין לנפשינו חכתה לה' נמצאו מחרפים ומגדפים, אל תתמה על החפץ בוראינו שהוא בוחן לבבות אינו שואל כי אם לב האדם אשר יהיה תמים עמו ואחר שאינו יודע לדבר יפה מעלה עליו כאילו אמר יפה, וכן אותם הקוראים פסוקי דזמרה בקול נעים ורם ואינו יודעים הפסוקים ואומרים בטעות מתקבל כריח ניחוח, וגם הקב"ה שמח עליו שמחה גדולה ואומר כמה הוא מזמר לפני לפי דעתו, ועל זה נאמר ודגלו עלי אהבה. מעשה בכהן אחד שהיה פורש כפיו ואמר יסמר"ך והעבירו החכם והראהו מן השמים להחכם באם לא יחזירנו יענש בדבר:

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 2:50 pm
על ידי לומד_בישיבה
יישר כוחך, ומה שכותב שהוא הדין פסוק דזמרה לכאו' יש לדון בזה, ממה שכתבתי להביא מספר קב הישר והוא מהאר"י הקדוש - וידוע שכך נוהגים אנשי מעשי שמשקיעים בפסוקי דזמרה, יותר מאשר בתפלת י"ח ויותר מאשר לקל עורך דין ביום הכפורים. וצ"ע.
וכן אותם הקוראים פסוקי דזמרה בקול נעים ורם ואינו יודעים הפסוקים ואומרים בטעות מתקבל כריח ניחוח

ואפשר שיש לחלק ולומר, שאם משקיע את כל כוחו ומרצו, ואינו מצליח על כגון דא לא דיבר הקב הישר, משא"כ מי שמקיים ירוץ עבדיך כמו איל לכתחילה בפסוקי דזמרה, על זה שפיר הקפידו, וכפי שהביא הקב הישר.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 3:45 pm
על ידי כולל יונגערמאן
על פי זוהר וקבלה זה מאוד חמור. לכן הספרי מוסר מאריכים בזה. ע"פ הלכה זה בעיקר בק"ש, ועכ"פ אין שום חילוק בין פסוקי דזמרה לשאר התפילה. (וגם ע"פ קבלה פסוד"ז לאו דוקא אלא בכל פעם וכמדומני אף בשעת הלימוד.).

בהלכה יש ענין אחר לגבי פסוד"ז שצריך לאומרו כמונה מעות ולא במרוצה, אבל אין לזה שייכות עם דקדוק האותיות.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 4:27 pm
על ידי הכהן
לומד_בישיבה כתב:ביקשתי לבדוק בישיבה מפורסמת ליטאית את זמני התפלה ומופיע שם דרך משל בשעה 7 הודו בשעה 7.30 ישתבח.

על פי רוב בימות החול רבע שעה ובשבת חצי שעה.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 4:35 pm
על ידי לומד_בישיבה
מדובר בישיבה חסידית מפורסמת וביקשתי לטשטש שלא ידעו למי הכוונה, לכן התגובה שלי הייתה קצת צולעת, וצודק המעיין מה שכתב להקשות, אכן לא שמתי לב, ובישיבה שאני מתכוון אליה, קיבלתי בדוא"ל את הזמנים, מדובר באברך שלמד שם בישיבה. אי שם בארץ.
--
אגב, מעניין מדוע דווקא בישיבות הנהיגו לכתוב זמן ישתבח ומשום מה אינו בנמצא בדרך כלל בסתם בתי כנסת, זה מועיל מאוד, כאשר יודעים זמן ישתבח, לאלו שמבקשים לומר פסוקי דזמרה בביתם מסיבות שונות ועוד כהנה.
מנהג שנשתכח.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 4:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
לומד_בישיבה כתב:מדובר בישיבה חסידית מפורסמת וביקשתי לטשטש שלא ידעו למי הכוונה, לכן התגובה שלי הייתה קצת צולעת, וצודק המעיין מה שכתב להקשות, אכן לא שמתי לב, ובישיבה שאני מתכוון אליה, קיבלתי בדוא"ל את הזמנים, מדובר באברך שלמד שם בישיבה. אי שם בארץ.
--
אגב, מעניין מדוע דווקא בישיבות הנהיגו לכתוב זמן ישתבח ומשום מה אינו בנמצא בדרך כלל בסתם בתי כנסת, זה מועיל מאוד, כאשר יודעים זמן ישתבח, לאלו שמבקשים לומר פסוקי דזמרה בביתם מסיבות שונות ועוד כהנה.
מנהג שנשתכח.

בסתם בית כנסת אם תכתוב זמן לישתבח - תראה שהרבה מהקהל מגיעים בזמן הזה, ורוצים להתחיל הודו בזמן שהחזן בישתבח, אבל החזן לא התחיל הודו כי לא היה לו מנין....

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אוקטובר 28, 2014 10:04 pm
על ידי רחמים
אצלינו מודיעים: שבע וחצי קורבנות, רבע לשמונה הודֽו... :-)

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ש' נובמבר 01, 2014 11:04 pm
על ידי שיף
הכהן כתב:
לומד_בישיבה כתב:ביקשתי לבדוק בישיבה מפורסמת ליטאית את זמני התפלה ומופיע שם דרך משל בשעה 7 הודו בשעה 7.30 ישתבח.

על פי רוב בימות החול רבע שעה ובשבת חצי שעה.

אכן רק משל היה
עזריאל ברגר כתב:
לומד_בישיבה כתב:מדובר בישיבה חסידית מפורסמת וביקשתי לטשטש שלא ידעו למי הכוונה, לכן התגובה שלי הייתה קצת צולעת, וצודק המעיין מה שכתב להקשות, אכן לא שמתי לב, ובישיבה שאני מתכוון אליה, קיבלתי בדוא"ל את הזמנים, מדובר באברך שלמד שם בישיבה. אי שם בארץ.


Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ה' נובמבר 06, 2014 2:36 pm
על ידי משולש
קיבלתי במייל:
סידור חדש 1.jpg
סידור חדש 1.jpg (10.87 KiB) נצפה 10226 פעמים

סידור חדש 2.jpg
סידור חדש 2.jpg (103.63 KiB) נצפה 10226 פעמים

סידור חדש 3.jpg
סידור חדש 3.jpg (68.45 KiB) נצפה 10226 פעמים

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ה' נובמבר 06, 2014 3:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
משולש כתב:קיבלתי במייל:

עצוב שזה מצחיק...

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: א' אפריל 16, 2017 12:32 am
על ידי משולש
האם יש גבול הלכתי ל'מונה מעות'?
כל אחד יכול להחליט לבד כמה זמן לוקח לו למנות מעות?

ב"ח אורח חיים סימן סא

כתב רב עמרם וצריך להפסיק בין תיבה לתיבה כו'. נראה דרצונו לומר שלא יאמר התיבות במרוצה אלא במתון מתון כאילו מונה מעות אחת אחת.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 8:38 pm
על ידי שמר
ידוע שבחסידות צאנז (נתניה) פסוקי דזמרה בר"ה אורכים כשעתיים!!!!

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 10:09 pm
על ידי עיק
אולי יש טעם להזכיר כאן את דברי הרמב"ם, שמתחילת ק"ש עד גאל ישראל (של שחרית) לוקח כשש דקות.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 10:29 pm
על ידי עמקן

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ג' אפריל 18, 2017 11:23 pm
על ידי משולש
עיק כתב:אולי יש טעם להזכיר כאן את דברי הרמב"ם, שמתחילת ק"ש עד גאל ישראל (של שחרית) לוקח כשש דקות.

איפה הרמב"ם?

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 1:44 am
על ידי שמר
לפי חשבון מדוייק!(ע"פ מחשב כמובן) שעשיתי, מספר המילים שיש בפסוקי דזמרה בחול הוא 1799 וכפי הידוע ממרן הח"ח אדם יכול לומר 200 מילים בדקה מקסימום.
א"כ זמן אמירת פוסד"ז בחול הוא 8.9 דקות מינימום, ובשבת מספר המילים הוא 3357 וא"כ אורך הזמן המינימלי הוא16.7 דקות.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:29 am
על ידי עיק
משולש כתב:
עיק כתב:אולי יש טעם להזכיר כאן את דברי הרמב"ם, שמתחילת ק"ש עד גאל ישראל (של שחרית) לוקח כשש דקות.

איפה הרמב"ם?

הלכות ק"ש פ"א הי"א.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:35 am
על ידי אוצר החכמה
שמר כתב:לפי חשבון מדוייק!(ע"פ מחשב כמובן) שעשיתי, מספר המילים שיש בפסוקי דזמרה בחול הוא 1799 וכפי הידוע ממרן הח"ח אדם יכול לומר 200 מילים בדקה מקסימום.
א"כ זמן אמירת פוסד"ז בחול הוא 8.9 דקות מינימום, ובשבת מספר המילים הוא 3357 וא"כ אורך הזמן המינימלי הוא16.7 דקות.


נכון שהמאתיים מילים בדקה של הח"ח נתפס אצלנו כאמירה זריזה. (בחברון קראו למנייני הסליחות הזריזים מאד מנייני ח"ח) אבל איפה כתוב בח"ח שזה המספר המקסימלי. לזכרוני הח"ח כותב שאדם אומר 200 מילים בדקה לפי בדיקתו.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:39 am
על ידי אוצר החכמה
עיק כתב:
משולש כתב:
עיק כתב:אולי יש טעם להזכיר כאן את דברי הרמב"ם, שמתחילת ק"ש עד גאל ישראל (של שחרית) לוקח כשש דקות.

איפה הרמב"ם?

הלכות ק"ש פ"א הי"א.

זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:47 am
על ידי משולש
אוצר החכמה כתב:
שמר כתב:לפי חשבון מדוייק!(ע"פ מחשב כמובן) שעשיתי, מספר המילים שיש בפסוקי דזמרה בחול הוא 1799 וכפי הידוע ממרן הח"ח אדם יכול לומר 200 מילים בדקה מקסימום.
א"כ זמן אמירת פוסד"ז בחול הוא 8.9 דקות מינימום, ובשבת מספר המילים הוא 3357 וא"כ אורך הזמן המינימלי הוא16.7 דקות.


נכון שהמאתיים מילים בדקה של הח"ח נתפס אצלנו כאמירה זריזה. (בחברון קראו למנייני הסליחות הזריזים מאד מנייני ח"ח) אבל איפה כתוב בח"ח שזה המספר המקסימלי. לזכרוני הח"ח כותב שאדם אומר 200 מילים בדקה לפי בדיקתו.

אין בכל העולם מלך או שר או ראש ממשלה שמישהו יוכל לעמוד ולשבח אותו במאתיים מילים בדקה לפני שיעיפו אותו מכל המדרגות.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:56 am
על ידי אוצר החכמה
לא המלצתי לעשות את זה, ואדרבה ציינתי שזה נתפס כמהיר, רק שאלתי על מקור דבריו.
מכל מקום כמדומני שמספרים על הח"ח שהיה לו יאהרצייט במוצאי אחת התעניות כך שניגש לערבית והתפלל מאד מהר (בגלל צורך הציבור לסעוד) עד שהבחורים צחקו מזה. אם הסיפור נכון כנראה שלדעתו העניין קצת יותר מורכב. מצד שני, שוב רק כמדומני, הרב אלישיב היה טוען שאין דבר כזה להזדרז באמירה לאיזה צורך (במשנה ברורה הוא מציע לעשות את זה בפירוש). כיוון שאיני יודע אסמכתאות לכל מה שכתבתי בקטע הזה אודה למי שיוכל לציין.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 9:01 am
על ידי משולש
אוצר החכמה כתב:זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

לא הבנתי, לפי הגר"א זה שתי דקות מק"ש עד גאל ישראל??? נשמע מאוד מוזר, אפי' אם יאמר 400 מילים בדקה לא יספיק לזה...

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 9:06 am
על ידי משולש
אוצר החכמה כתב:לא המלצתי לעשות את זה, ואדרבה ציינתי שזה נתפס כמהיר, רק שאלתי על מקור דבריו.
מכל מקום כמדומני שמספרים על הח"ח שהיה לו יאהרצייט במוצאי אחת התעניות כך שניגש לערבית והתפלל מאד מהר (בגלל צורך הציבור לסעוד) עד שהבחורים צחקו מזה. אם הסיפור נכון כנראה שלדעתו העניין קצת יותר מורכב. מצד שני, שוב רק כמדומני, הרב אלישיב היה טוען שאין דבר כזה להזדרז באמירה לאיזה צורך (במשנה ברורה הוא מציע לעשות את זה בפירוש). כיוון שאיני יודע אסמכתאות לכל מה שכתבתי בקטע הזה אודה למי שיוכל לציין.

ערוך השולחן נא (על פסוקי דזמרה) שעדיף לדלג בפסוקי דזמרה מלאומרם במרוצה.
נ"מ למעשה לרוב המתפללים בשטיבלאך. מישהו יודע אם יש חולקים?
ומה הדין מי שיוצא לו להתפלל פעמים רבות במקום שממהרים, (כי יש בעיה לדלג בקביעות כזכור לי).

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 9:26 am
על ידי ידידיה
אוצר החכמה כתב:לא המלצתי לעשות את זה, ואדרבה ציינתי שזה נתפס כמהיר, רק שאלתי על מקור דבריו.
מכל מקום כמדומני שמספרים על הח"ח שהיה לו יאהרצייט במוצאי אחת התעניות כך שניגש לערבית והתפלל מאד מהר (בגלל צורך הציבור לסעוד) עד שהבחורים צחקו מזה. אם הסיפור נכון כנראה שלדעתו העניין קצת יותר מורכב. מצד שני, שוב רק כמדומני, הרב אלישיב היה טוען שאין דבר כזה להזדרז באמירה לאיזה צורך (במשנה ברורה הוא מציע לעשות את זה בפירוש). כיוון שאיני יודע אסמכתאות לכל מה שכתבתי בקטע הזה אודה למי שיוכל לציין.

כמדומה שלעניין ערבית ליל שבת המ"ב ממליץ להזדרז כדי לאמר ויכולו עם הציבור, והחזו"א שולל זאת משום "מאריכים לו ימיו ושנותיו". (זה בתוך החזו"א הידוע שמתנגד לאמירת ויכולו בשניים למי שלא אמר עם הציבור)

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 10:04 am
על ידי עיק
אוצר החכמה כתב:
משולש כתב:
עיק כתב:אולי יש טעם להזכיר כאן את דברי הרמב"ם, שמתחילת ק"ש עד גאל ישראל (של שחרית) לוקח כשש דקות.

איפה הרמב"ם?

זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

אין צורך לפלפל בזה. יש כת"י מדוייקים (וישנו גם הכת"י החתום שהוגה מספרו של הרמב"ם). הלשון היא כמו שהבאתי.
לגבי הגר"א - בזכרוני שהוא גורס "שליש *שיעור* שעה". אך אינו לפני כדי לבדוק.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 10:59 am
על ידי בתבונה
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

לא הבנתי, לפי הגר"א זה שתי דקות מק"ש עד גאל ישראל??? נשמע מאוד מוזר, אפי' אם יאמר 400 מילים בדקה לא יספיק לזה...


לפי שתי הנוסחאות אלו הרמב"ם מתאר את פער הזמן מרגע בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש עד הזמן בו נראה גוף השמש כולו (הקוטר הזוויתי של השמש בעת הזריחה)
והרמב"ם מסביר שנץ החמה הזמן בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש
ואין הכוונה לכמה זמן לוקח לומר ק"ש וברכותיה או מק"ש עד גאל ישראל

רמב"ם הל' ק"ש פ"א הל' יא כתב:ואי זה הוא זמנה ביום מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה, ושיעור זה כמו [שליש עישור] שעה קודם שתעלה השמש ואם איחר וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש יצא ידי חובתו שעונתה עד סוף שלש שעות ביום למי שעבר ואיחר.


בית יוסף אורח חיים סימן נח
ועל מה שכתב רבינו בשם הרמב"ם ושיעור זה כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה השמש. כתב מהר"י אבוהב ז"ל אל יקשה בעיניך היאך קרא הרב לזה הזמן מעט. שהנה עליית השמש דהרמב"ם רוצה לומר לאחר שיעלה גוף השמש כולו והנץ החמה הוא מיד כשיתחיל גוף השמש לעלות עכ"ל. ובנוסחא אחת מצאתי בדברי הרמב"ם כתוב במקום שיעור שעה אחת עישור שעה אחת:


שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן נח סעיף א
ומצוה מן המובחר לקרותה כוותיקין (פי' תלמידים. ורש"י פי' אנשים ענוים ומחבבים המצות) (ו) שהיו מכוונים לקרותה מעט קודם (ז) הנץ החמה (פי' יציאת החמה כמו הנצו הרמונים) (שיר השירים ו, יא; ז, יג) כדי שיסיים קריאת שמע וברכותיה עם הנץ החמה ויסמוך התפלה מיד בהנץ החמה. ומי שיוכל לכוין לעשות כן שכרו מרובה (ח) מאד. הגה: שיעור הנץ החמה הוא * כמו (ט) ב שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ (מיימוני פ"א).

ביאור הגר"א אורח חיים סימן נח סעיף א
שיעור כו'. ט"ס הוא כאן וצ"ל שיעור שליש עישור שעה:

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:30 pm
על ידי עיק
בתבונה כתב:
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

לא הבנתי, לפי הגר"א זה שתי דקות מק"ש עד גאל ישראל??? נשמע מאוד מוזר, אפי' אם יאמר 400 מילים בדקה לא יספיק לזה...


לפי שתי הנוסחאות אלו הרמב"ם מתאר את פער הזמן מרגע בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש עד הזמן בו נראה גוף השמש כולו (הקוטר הזוויתי של השמש בעת הזריחה)
והרמב"ם מסביר שנץ החמה הזמן בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש
ואין הכוונה לכמה זמן לוקח לומר ק"ש וברכותיה או מק"ש עד גאל ישראל

רמב"ם הל' ק"ש פ"א הל' יא כתב:ואי זה הוא זמנה ביום מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה, ושיעור זה כמו [שליש עישור] שעה קודם שתעלה השמש ואם איחר וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש יצא ידי חובתו שעונתה עד סוף שלש שעות ביום למי שעבר ואיחר.


בית יוסף אורח חיים סימן נח
ועל מה שכתב רבינו בשם הרמב"ם ושיעור זה כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה השמש. כתב מהר"י אבוהב ז"ל אל יקשה בעיניך היאך קרא הרב לזה הזמן מעט. שהנה עליית השמש דהרמב"ם רוצה לומר לאחר שיעלה גוף השמש כולו והנץ החמה הוא מיד כשיתחיל גוף השמש לעלות עכ"ל. ובנוסחא אחת מצאתי בדברי הרמב"ם כתוב במקום שיעור שעה אחת עישור שעה אחת:


שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן נח סעיף א
ומצוה מן המובחר לקרותה כוותיקין (פי' תלמידים. ורש"י פי' אנשים ענוים ומחבבים המצות) (ו) שהיו מכוונים לקרותה מעט קודם (ז) הנץ החמה (פי' יציאת החמה כמו הנצו הרמונים) (שיר השירים ו, יא; ז, יג) כדי שיסיים קריאת שמע וברכותיה עם הנץ החמה ויסמוך התפלה מיד בהנץ החמה. ומי שיוכל לכוין לעשות כן שכרו מרובה (ח) מאד. הגה: שיעור הנץ החמה הוא * כמו (ט) ב שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ (מיימוני פ"א).

ביאור הגר"א אורח חיים סימן נח סעיף א
שיעור כו'. ט"ס הוא כאן וצ"ל שיעור שליש עישור שעה:


אתה צודק כמובן, ואני טעיתי בדבר פשוט.
אמנם, ראיתי שבספר המפתח הפנה לשו"ת בית דוד או"ח סימן לו, ונראה שבהו"א פירש כמו הטעות שלי (דבריו תמוהים גם מצד זה שהבין שקושיית המהרי"א היא על לשון הרמב"ם, ולא על לשון הטור):
" כמו שהקשה הרב״י בשם מהרי"א איך קרא הרמב"ם לזה הזמן כ״כ מועט, דהיינו זמן קריאת שמע וברכותיה, שיעור שעה א' ".
אמנם למסקנה הוא מפרש כדבריך, אך אין אנו צריכים לו בזה - ממילא הדברים ברורים כמו שאמרת.
יש"כ.

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:31 pm
על ידי עיק
בתבונה כתב:
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

לא הבנתי, לפי הגר"א זה שתי דקות מק"ש עד גאל ישראל??? נשמע מאוד מוזר, אפי' אם יאמר 400 מילים בדקה לא יספיק לזה...


לפי שתי הנוסחאות אלו הרמב"ם מתאר את פער הזמן מרגע בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש עד הזמן בו נראה גוף השמש כולו (הקוטר הזוויתי של השמש בעת הזריחה)
והרמב"ם מסביר שנץ החמה הזמן בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש
ואין הכוונה לכמה זמן לוקח לומר ק"ש וברכותיה או מק"ש עד גאל ישראל

רמב"ם הל' ק"ש פ"א הל' יא כתב:ואי זה הוא זמנה ביום מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה, ושיעור זה כמו [שליש עישור] שעה קודם שתעלה השמש ואם איחר וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש יצא ידי חובתו שעונתה עד סוף שלש שעות ביום למי שעבר ואיחר.


בית יוסף אורח חיים סימן נח
ועל מה שכתב רבינו בשם הרמב"ם ושיעור זה כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה השמש. כתב מהר"י אבוהב ז"ל אל יקשה בעיניך היאך קרא הרב לזה הזמן מעט. שהנה עליית השמש דהרמב"ם רוצה לומר לאחר שיעלה גוף השמש כולו והנץ החמה הוא מיד כשיתחיל גוף השמש לעלות עכ"ל. ובנוסחא אחת מצאתי בדברי הרמב"ם כתוב במקום שיעור שעה אחת עישור שעה אחת:


שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן נח סעיף א
ומצוה מן המובחר לקרותה כוותיקין (פי' תלמידים. ורש"י פי' אנשים ענוים ומחבבים המצות) (ו) שהיו מכוונים לקרותה מעט קודם (ז) הנץ החמה (פי' יציאת החמה כמו הנצו הרמונים) (שיר השירים ו, יא; ז, יג) כדי שיסיים קריאת שמע וברכותיה עם הנץ החמה ויסמוך התפלה מיד בהנץ החמה. ומי שיוכל לכוין לעשות כן שכרו מרובה (ח) מאד. הגה: שיעור הנץ החמה הוא * כמו (ט) ב שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ (מיימוני פ"א).

ביאור הגר"א אורח חיים סימן נח סעיף א
שיעור כו'. ט"ס הוא כאן וצ"ל שיעור שליש עישור שעה:

Re: כמה זמן לוקח להגיד פסוקי דזמרה?

פורסם: ד' אפריל 19, 2017 8:35 pm
על ידי עיק
בתבונה כתב:
משולש כתב:
אוצר החכמה כתב:זה לפי נוסחת הכס"מ ולפי הגר"א שליש עישור שעה (שזה זמן עליית גלגל החמה כמו שנראה בחוש וחישבוהו כבר הקדמונים)

לא הבנתי, לפי הגר"א זה שתי דקות מק"ש עד גאל ישראל??? נשמע מאוד מוזר, אפי' אם יאמר 400 מילים בדקה לא יספיק לזה...


לפי שתי הנוסחאות אלו הרמב"ם מתאר את פער הזמן מרגע בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש עד הזמן בו נראה גוף השמש כולו (הקוטר הזוויתי של השמש בעת הזריחה)
והרמב"ם מסביר שנץ החמה הזמן בו נראית הנקודה הראשונה מגוף השמש
ואין הכוונה לכמה זמן לוקח לומר ק"ש וברכותיה או מק"ש עד גאל ישראל

רמב"ם הל' ק"ש פ"א הל' יא כתב:ואי זה הוא זמנה ביום מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה, ושיעור זה כמו [שליש עישור] שעה קודם שתעלה השמש ואם איחר וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש יצא ידי חובתו שעונתה עד סוף שלש שעות ביום למי שעבר ואיחר.


בית יוסף אורח חיים סימן נח
ועל מה שכתב רבינו בשם הרמב"ם ושיעור זה כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה השמש. כתב מהר"י אבוהב ז"ל אל יקשה בעיניך היאך קרא הרב לזה הזמן מעט. שהנה עליית השמש דהרמב"ם רוצה לומר לאחר שיעלה גוף השמש כולו והנץ החמה הוא מיד כשיתחיל גוף השמש לעלות עכ"ל. ובנוסחא אחת מצאתי בדברי הרמב"ם כתוב במקום שיעור שעה אחת עישור שעה אחת:


שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן נח סעיף א
ומצוה מן המובחר לקרותה כוותיקין (פי' תלמידים. ורש"י פי' אנשים ענוים ומחבבים המצות) (ו) שהיו מכוונים לקרותה מעט קודם (ז) הנץ החמה (פי' יציאת החמה כמו הנצו הרמונים) (שיר השירים ו, יא; ז, יג) כדי שיסיים קריאת שמע וברכותיה עם הנץ החמה ויסמוך התפלה מיד בהנץ החמה. ומי שיוכל לכוין לעשות כן שכרו מרובה (ח) מאד. הגה: שיעור הנץ החמה הוא * כמו (ט) ב שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ (מיימוני פ"א).

ביאור הגר"א אורח חיים סימן נח סעיף א
שיעור כו'. ט"ס הוא כאן וצ"ל שיעור שליש עישור שעה:

אתה כמובן צודק, ואני טעיתי בדבר פשוט.
אמנם, ראיתי בספר המפתח שהפנה לשו"ת בית דוד (סלוניקי) או"ח סימן לו, ושם בהו"א נראה שפירש כמו הטעות שלי (וגם תמוה עוד שהבין שקושיית מהרי"א מוסבת על לשון הרמב"ם ולא על לשון הטור):
" שהקשה הרב״י בשם מהרי"א איך קרא הרמב"ם לזה הזמן כ״כ מועט, דהיינו זמן קריאת שמע וברכותיה, שיעור שעה א' ".
למסקנה אמנם פירש כדבריך, אך ממילא הדברים ברורים כמו שכתבת, ואיננו צריכים לו בזה.
יש"כ.