עמוד 1 מתוך 1

קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ג' נובמבר 04, 2014 12:17 am
על ידי גם זו לטובה
א' לכ' אם העכו"ם מייצר פלטה גדולה וישראל חותך לפי מידה, אינו חייב בטבילה, אולם מו"צ בירושלים אמר לי שמדברי הפמ"ג מוכח דכה"ג חייב בטבילה ושכן מורה הגר"נ קופשיץ, והנה ז"ל הפמ"ג (תנא מש"ז סק"ו) - "טוריב אייזן שקונה ישראל מעכו"ם בלעכין ומנקבן וכלי מדות באופן זה צ"ע, ועיין יורה דעה [סימן] ק"כ סעיף יו"ד בהג"ה ובב"י [שם קצא, ב ד"ה כתוב בהג"א] נפח ישראל קנה מתכות מעכו"ם ועשה כלי אין צריך טבילה דומיא דמדין בעינן, התם אין שם העכו"ם עליו כלל, מעיקרא נסכא ועתה כלי, מה שאין כן בלע"ך רק ישראל מנקבו ועושה מדה י"ל טבילה בלא ברכה"
ברם לכ' מ"ש הפמ"ג "כלי מדות" כוונת הפמ"ג כלי שמודדים בו, והעכו"ם ייצר את הכלי, וישראל עשה בו סימונים למידות, ואינו עניין כלל לנידון דידן, אולם סוף לשונו "בלע"ך רק ישראל מנקבו ועושה מדה" משמע שמדבר על אותו כלי שהישראל גם מנקבו וגם חותכו במידה המתאימה, ונראה לתפוס ראשון, ולדחוק קצת בסוף דבריו [שקיצר כדרכו וכוונתו לב' כלים שונים האחד מנקבו ובשני מסמן מידות]
אכן מסברא לכ' אם ס"ל לפמ"ג שניקוב ע"י ישראל לא מהני, כ"ש שחיתוך לפי מידה ע"י ישראל לא מהני, וחייב בטבילה. [וכן שמעתי מהמו"צ הנ"ל]
ב' "למעשה"- "האחים חדד" השיבו לי באמייל שהם מקבלים את הזכוכית חתוכה לפי מידה מחו"ל, ולכן פשוט שהכלי חייב טבילה.

Re: קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ג' נובמבר 04, 2014 8:09 am
על ידי ארפכשד
מאי דפשיטא ליה למר צריך לי רב ומורה.
מנלן הא דקרש חיתוך בעי טבילה? הן לכאורה מאחר שאין משמש לאכול ממנו וגם אין הוא עצמו מכין את האוכל יש מקום לומר דלא חשיב כלי סעודה.
אמנם בדייקי בדבריך ראיתי שנקטת ק"ח לחלות וא"כ הוא עומד להגשה וליקח ממנו לאכול.

Re: קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ה' נובמבר 06, 2014 8:28 pm
על ידי גם זו לטובה
המטביל קרש חיתוך לחלות האם צריך להקפיד שיכנסו מים בחריץ הדק שבין הזכוכית לכסף, או דאפשר להטביל במהירות?

כתב חכ"א- הנראה מסברה שאין מניעה בדבר, שהרי זו צורת הכלי [דהיינו אין כאן איזו חציצה שצריך לעוקפה] ולא מצאנו ולא שמענו שיעור זמן לטבילה בכה"ג.
מה שמצאנו זה במקום שיש חציצה שצריך לעקפה אז צריך לשהות שהמים יחלחלו [כמבואר בחזו"א (צד סק"ח) בהיתר של צמר גפן באזן וכתב בחוט שני [קצח סק"כ] שמוסרים בשם החזו"א שבמקום שתאסר כמה חדשים אפשר להקל גם במקום גלוי לטבול עם חציצה חדירת מים בלי שתשהה
והא דמבואר שמטביל כלי הפוך ולא נגעו מים בכלי לא עלתה לו טבילה, שאני התם שהמים לא יכולים להגיע לעולם בתנוחה זו [ומה שמבואר שמשהה את הכלי מים כיון שודאי יהיה איזה שינוי ותזוזה שיגרמו להוצאת אויר וכניסת מים]אולם הכא המים יכולים להגיע רק זה יקח זמן

Re: קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ב' נובמבר 10, 2014 1:38 am
על ידי גם זו לטובה
טבילת הברגים
העירו שגם אי נימא דהברגים אינם נידונים כחלק מהכלי להתחייב בטבילה, מ"מ בקרשים קטנים מצוי שמניחים את החלה גם על הברגים, ולכן יש לחייבם בטבילה.

Re: קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ד' נובמבר 12, 2014 11:13 pm
על ידי חכמה בגוים
גם זו לטובה כתב:טבילת הברגים
העירו שגם אי נימא דהברגים אינם נידונים כחלק מהכלי להתחייב בטבילה, מ"מ בקרשים קטנים מצוי שמניחים את החלה גם על הברגים, ולכן יש לחייבם בטבילה.



מדברים ניכר שפשוט לך שכל מה שנחשב חלק מהכלי טעון טבילה, אף שאינו משמש למאכל. ומעיון בסוגיא נראה שלא כן הוא, אלא דווקא החלק המשמש למאכל. עיין היטב בדברי רבינו שמחה, שהוא מקור הדין להטביל את ידות הכלים.

Re: קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ד' ינואר 04, 2017 8:02 am
על ידי חמר גמל
גם זו לטובה כתב:כתב חכ"א- הנראה מסברה שאין מניעה בדבר, שהרי זו צורת הכלי [דהיינו אין כאן איזו חציצה שצריך לעוקפה] ולא מצאנו ולא שמענו שיעור זמן לטבילה בכה"ג.
לדעתי המרוששת והמרוטשת א"א לחלק כן מסברא בעלמא בלא ראיה, מה גם שאין הסברא ברורה כלל.
גם זו לטובה כתב:וכתב בחוט שני [קצח סק"כ] שמוסרים בשם החזו"א שבמקום שתאסר כמה חדשים אפשר להקל גם במקום גלוי לטבול עם חציצה חדירת מים בלי שתשהה
בפת"ש כתב בשם חמו"ד להיפך.

Re: קרש חיתוך לחלות- חיובו בטבילה

פורסם: ד' ינואר 04, 2017 9:15 am
על ידי עזריאל ברגר