עמוד 1 מתוך 1

מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ד' נובמבר 05, 2014 10:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
דוד בצוואתו לשלמה אומר "וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה אשר עשה לשני שרי צבאות ישראל לאבנר בן נר ולעמשא בן יתר ויהרגם וישם דמי מלחמה בשלום ויתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במתניו ובנעלו אשר ברגליו".
והנה, בשני המקרים האלו עשה יואב דין על דעת עצמו והרג אחרים בטענות שונות (בהריגת אבנר טען יואב שהוא גואל הדם של עשהאל אחיו, ועמשא בן יתר היה מורד במלכות לדעת יואב), ולעומתם היה מקרה נוסף שבו יואב הרג אדם בניגוד להוראתו המפורשת של דוד המלך, והרי זו לכאורה מרידה של ממש במלכותו של דוד, וזוהי הריגת אבשלום! (והיה לדוד דין מלך בזמן זה, וכפי שמובא ששמעי בן-גרא היה חייב מיתה על קללת דוד וכו'), ולכן נשאלת השאלה: למה לא צירף דוד גם את דם-אבשלום לענין זה (ובפרט ששלמה הוא גואל-דם של אבשלום אחיו)?

ומסברא היה נראה לי לומר שני תירוצים:
א. הריגת אבשלום היתה בשעת מלחמה, ומדין מלחמה, ואת"ל מדין רודף, שהרי ברגע שנהרג אבשלום - תקע יואב בשופר והפסיקה המלחמה!
ב. עיקר מרידת אבשלום היתה נגד ירושת המלכות, דהיינו נגד מלכות שלמה, ולכן לא מתאים לומר לשלמה שינקום נגד מי שעזר להעמיד את מלכותו על מקומה.

והנה שמעתי בשם חכם אחד (שלא התפרש לי שמו) שאומר שאמנם דוד לא הזכיר במפורש את הריגת אבשלום, אבל אמר זאת ברמז, בדבריו "ויתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במתניו ובנעלו אשר ברגליו", דהנה יואב היה מוכן לשלם על הריגת אבשלום "עשרה כסף וחגורה אחת", וע"פ מה שמפרשים שאחי יוסף קנו נעליים בעשרים כסף שקיבלו על מכירתו, הרי שנעל אחת שווה עשרה כסף, והיינו דכתיב "בנעלו אשר ברגליו" ולא "נעליו" לשון רבים!

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ה' נובמבר 06, 2014 12:30 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה רד"ק שם.

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ה' נובמבר 06, 2014 8:20 am
על ידי ארפכשד
עזריאל ברגר כתב: וע"פ מה שמפרשים שאחי יוסף קנו נעליים בעשרים כסף שקיבלו על מכירתו, הרי שנעל אחת שווה עשרה כסף
אחלה פניך שתלמדני ע"פ חשבונך מה ראו האחים לקנות זוג נעלים אחד לכולם...

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ה' נובמבר 06, 2014 6:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
ארפכשד כתב:
עזריאל ברגר כתב: וע"פ מה שמפרשים שאחי יוסף קנו נעליים בעשרים כסף שקיבלו על מכירתו, הרי שנעל אחת שווה עשרה כסף
אחלה פניך שתלמדני ע"פ חשבונך מה ראו האחים לקנות זוג נעלים אחד לכולם...

אכן טעות. ראיתי שמצטטים בשם מדרש תנחומא (וישב ב, ולא הספקתי לעיין בפנים) שקנו עשר זוגות נעליים שכל אחד עלה להם שני כסף, ומכאן שנעל אחת שווה כסף אחד ולא עשרה.

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ד' מאי 08, 2019 8:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
עוי"ל ע"פ המבואר באשכול https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=46&t=45600

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ד' מאי 08, 2019 9:04 pm
על ידי דרומי
לענ"ד קושיא מעיקרא ליתא. דוד המלך מדבר על "שני שרי צבאות ישראל", כלומר, אנשים שיש מהם תועלת לכלל ישראל, ובגלל יואב הפסידו אותם, מה גם שבפועל יואב ירש את מקומם ונהיה הוא שר הצבא, כך שאפשר לראות בזה ענין של תחרות וכו'. מה זה שייך לאבשלום, שעם כל הכבוד היה איש פרטי, ועם כל אהבתו של דוד אליו הרי בוודאי לא היה ראוי למנהיגות לאחר כל מה שעשה. וז"פ.

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 12:10 am
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:שאלה: למה לא צירף דוד את דם-אבשלום לענין זה?
תשובה: מיתת אבשלום חרץ דוד המלך בעצמו, כאמור: 'ואת הכבשה ישלם ארבעתים'.

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 12:29 am
על ידי קו ירוק
זו לא טענה.

וחשבתי בטעם שלא הזכיר הריגת אבשלום, משום שטענת יואב היתה מוצדקת.
אמנם דוד הוא מלך וזו מרידה במלכות, אך אולי סכנת נפשות שאני (אף שיש לדון ממה שיואב מנה את ישראל בפקודת דוד, אף שיש בזה פקו"נ, ויש ליישב).

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:26 am
על ידי טור תלגא
עי' רד"ק שפי' הפסוק לשנים, וגם אתה ידעת את אשר עשה לי יואב בן צרויה - שהרג את אבשלום. ואשר עשה לשני שרי צבאות ישראל לאבנר בן נר ולעמשא בן יתר...

Re: מדוע לא הזכיר דוד את הריגת אבשלום בצוואתו לשלמה?

פורסם: א' מאי 12, 2019 12:53 pm
על ידי פלוריש