עמוד 1 מתוך 1

הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ה' נובמבר 20, 2014 5:35 pm
על ידי שלח
רבקה כבר היתה גדולה מדוע צריך לתת לה את מניקתה? האם בגלל שינקה ממנה יש פה ענין מיוחד?האם מצאנו עוד דוגמאות שהמניקה ביחד עם מי שהניקה אותה נחשבים ביחד, ומדוע התורה מספרת לנו פרט זה? האם יש ענין מיוחד בדבורה המינקת?

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ה' נובמבר 20, 2014 5:54 pm
על ידי לייטנר
עיין ב'נר למאור' לפרשת וישלח.

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 1:31 am
על ידי מלח הארץ
כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 3:39 am
על ידי מה שנכון נכון
בתרגום יונתן כאן ולהלן לה,ח גבי דבורה מינקת רבקה תרגם פדגוגתה.

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 8:22 pm
על ידי צופר הנעמתי
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 8:28 pm
על ידי לייטנר
צופר הנעמתי כתב:
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

ראה מש"כ הנצי"ב שם

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 11:06 pm
על ידי מרחביה
התורה מספרת גם על פטירתה וקבורתה (לה ח). וכתב שם ר"א בן הרמב"ם שהדבר מעיד על גודל טובה (עט'ים צלאחהא, ובנדפס 'גודל כשרונה'), ושאפשר שהיו עולים על קברה לתפילה, כמו שהיו קוראים על שמה.

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 2:47 pm
על ידי מלח הארץ
צופר הנעמתי כתב:
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

כשחוק היו דבריך, כמובן שמשה נתכוון למינקת שהרי יונק בהכרח נמצא אצל היונקת, אלא שלא יאות בלשון הכתוב להמשיל את משה למינקת, ועלכן שינה לשונו לאומן שזה שייך בזכר, והשומע מבין שהכוונה למינקת.

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 3:04 pm
על ידי צופר הנעמתי
מלח הארץ כתב:
צופר הנעמתי כתב:
מלח הארץ כתב:כנראה המינקת היתה אומנתה ופדגוגית שלה. כדברי משה 'כאשר ישא האומן את היונק' שמוכח שהאומנת היתה גם מינקת [ונקט אומן בלשון זכר היות והוא זכר - הרב א.ס]


שחוק עשה לנו, לפרש שמשה התכוון ל"מיניק" ואמר בלשון זכר היות והוא זכר...

כשחוק היו דבריך, כמובן שמשה נתכוון למינקת שהרי יונק בהכרח נמצא אצל היונקת, אלא שלא יאות בלשון הכתוב להמשיל את משה למינקת, ועלכן שינה לשונו לאומן שזה שייך בזכר, והשומע מבין שהכוונה למינקת.


לכאורה יותר נראה יאות להמשיל את משה למיניקת מלהמשילו לאומן שהוא בעצם מיניקת כמעשה באחד שמתה אשתו דשבת. אבל באמת אין הכרח דהיונק נמצא אצל המיניקת דאפשר דמיירי שהמיניקת הלכה לישון ומסרה את היונק לאומן ודו"ק וק"ל.

Re: הסבר לענין רבקה ודבורה מניקתה מדוע צריך את מניקתה?

פורסם: ש' נובמבר 23, 2019 10:44 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
שלח כתב:רבקה כבר היתה גדולה מדוע צריך לתת לה את מניקתה? האם בגלל שינקה ממנה יש פה ענין מיוחד?האם מצאנו עוד דוגמאות שהמניקה ביחד עם מי שהניקה אותה נחשבים ביחד, ומדוע התורה מספרת לנו פרט זה? האם יש ענין מיוחד בדבורה המינקת?

מה שפשפוט לך הסתפקתי אני. מהו כוונת המקרא "מינקת רבקה" האם ר"ל שדבורה הניקה את רבקה כשרבקה היתה תינוקת (וא"כ חל קושייתך) או כלך לדרך זו "מינקת רבקה" היינו האשה האמורה להניק בשביל רבקה (כמו "שפחת רבקה"), דהיינו שלעתיד רבקה תלד בנים ודבורה אמורה להיות המינקת בשבילה במקומה, וכדברי המשנה כתובות נט: - הכניסה לו שפחה אחת לא טוחנת ולא אופה ולא מכבסת שתים אין מבשלת ואין מניקה את בנה.