עמוד 1 מתוך 1

טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 2:37 pm
על ידי חובב_ספרים
לאור המצב נתפרסם פסק מרב מוכר בציבור שלנו שיש לקחת טלפון נייד בשבת. מרב אחר נתפרסם שהוא התגד לטלטול טלפון אבל מאידך הוא אומר שכל מי שיש לו אקדח מחויב לקחת אותו בשבת. ברצוני לפתוח דיון על עצם השאלה בלי לרדת לדיון על הפוסקים.
לכאורה שניהם מוקצה, אבל בפשוטו זה מקוצה מחמת מלאכה ויש להסתפק אם זה מקרי צורך גופו. אולי חולק בזה בין אדם המפחד לצאת בלעדם ממי שמטלטל אותם רק ליתר בטחון. גם יש לצדד שאם הוא מניח אותם בכיס הבגד לפני שבת לא יהיה אלא טלטול מן הצד. [לפי כמה שנים שמעתי בשם אחד מרבני גוש קטיף שהוא אומר לאנשים שהם ישתמשו עם האקדח לפני שבת לפציעת אגוזים. צ"ע עם זה עוזר כשברור שהוא לא ישתמש עם אקדח לזה רק פעמים בודדים כדי להפוך אותו למלאכתו להיתר, אבל למעשה גם אצלו זה לא מתשמישי האקדח.]
מלבד זה יתכן שיש איסור דאורייתא אם הטלפון דלוק. הטלפון שולח ומקבל איתות מאנטנות של רשת הסוללרי, וככל שהוא משנה מיקום הטלפון ביחס להאנטנות מסתבר שיש בו עשיית מלאכה ממש. לא ביררתי זה עם מומחה אבל מעשים בכל יום שהמשטה מאתרים אנשים גם כמה ימים לאחר מעשה ע"י בדיקת מיקום הנייד שלהם. קשה לאמיןן שהרישום נעשו בלי שום מלאכה. [אולי מצד זה עדיף לטלטל הטלפון כשהוא כבוי ואפשר להדליקו במצב של פקו"נ, אבל שמעתי שגם כשהוא כבוי לא ברור שלא נעשה שום דבר.]
יש גם לדון על ההיתר מצד סכנה. מלבד מה שקשה מאד להגדיר מה מקרי סכנה כשאין סכנה ממשות לפנינו, הרי אפשר לו להשאר בבית. מסתבר שהוא לא יעשה כן גם אם לא יהיה אפשר לו לטלטל טלפון או נייד, אבל גם במצב כזה שישאר בבית ולא לכניס עצמו למקום סכנה ושוב להתיר איסורים מחמת הסכנה. אלא שיש לצדד שיש אנשים אחרים שימצאו במקומות ציבורים בלא"ה והוי סכנה מצידם, וגם באופן כזה צ"ע אם אפשר להתיר. [כמובן אם הדעת נוטה להתיר בלא"ה יש מקום שלא להחמיר מחמת חשש רחוק של סכנה גם כשא"א להתיר שום דבר מחמת חשש זו.]

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 2:44 pm
על ידי ברזילי
בשש"כ כתב שנשיאת נשק כדי ליצור הרתעה היא צורך גופו (ואף רמז שאולי כיוון שזה עיקר שימושו, לא מקרי מלאכתו לאיסור כלל), ויש לדון

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 3:07 pm
על ידי המעיין
חשבתי שהכוונה שיקחו טלפון נייד מכובה ובשעת הצורך ח"ו ידליקו, להחשיב את זה ככל כך דחוף שהנייד חייב לדלוק כל הזמן זה נראה מוגזם.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 3:24 pm
על ידי חובב_ספרים
בהוראות המפורסות לציבור לא הדגישו כלל שיהיה כבוי. [אולי הם חשבו שזה כ"כ פשוט שלא צריך לכתוב.]

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 3:33 pm
על ידי בין הזמנים
בנשק - לכאו' אף שלא לצורך התראה אלא לצורך שימוש בו במצב של פיקוח נפש הרי הוא 'לצורך גופו'.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 3:47 pm
על ידי הרועה

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 3:49 pm
על ידי חובב_ספרים
הרועה כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=18894

זה לא אותו נידון.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 7:46 pm
על ידי לייטנר
אין סיבה לא לראות טלפון נייד (סמארטפונים זה טיפה יותר מורכב) דולק כ'כלי שמלאכתו לאיסור'.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 8:35 pm
על ידי אוצר החכמה
אבל הלא זה מה שדן פותח האשכול האם העובדה ששינוי המקום של המכשיר בהליכתו גורם לרישומים שונים במחשבי הספק שלו מהווה בעייה הלכתית.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 11:28 pm
על ידי ארי
אגב, לא כ"כ הבנתי מה ההגדרה של הרבה אנשים, האם אני צריך ללכת עם פאלפון או לא, מנין לי לידע אם יש כבר הרבה אנשים עם פאלפון ואז איני צריך ללכת, אתמהה.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 1:01 am
על ידי הרועה
אוצר החכמה כתב:אבל הלא זה מה שדן פותח האשכול האם העובדה ששינוי המקום של המכשיר בהליכתו גורם לרישומים שונים במחשבי הספק שלו מהווה בעייה הלכתית.

במה שאלה זו שונה משאלת הליכה רגילה בשבת כאשר התזוזות נרשמות בצילומי לוויין?

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 1:09 am
על ידי חובב_ספרים
הרועה כתב:
אוצר החכמה כתב:אבל הלא זה מה שדן פותח האשכול האם העובדה ששינוי המקום של המכשיר בהליכתו גורם לרישומים שונים במחשבי הספק שלו מהווה בעייה הלכתית.

במה שאלה זו שונה משאלת הליכה רגילה בשבת כאשר התזוזות נרשמות בצילומי לוויין?
זה באמת שאלה, אבל מ"מ שונה ושונה מנידון דידן.
א' לא ברור שכל תזוזה נרשם בלוויין. שאלה יותר רציני הוא מצלמות אבטחה המצלמים גם הרחוב ממול. מ"מ אם אין זה ברור שהוא מצלם אינו פסיק רישא ואינו דומה לטלפון נייד שיודעים בודאות.
ב' מסתמא לווין מצלמת אבטחה אינו ניחא ליה, ואינו דומה לטלפון שבודאי רוצה שירשם אצל חברות הטלפון - הרי בשביל זה הוא השאיר אותו דלוק שיהיה זמין כיד לצלצל בעת הצורך, וזה מה שעושה המלאכה. [רק יש להסתפק בזה שחברת הסוללרי עשה רשימה מזה אצלהם, שאולי לא ניחא ליה בזה.]

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 3:54 am
על ידי בין הזמנים
ודאי לא ניחא ליה שידעו היכן הוא נמצא וירשם בחברת הטלפון.
ולא ניחא ליה אלא עצם ההתקשרות שעד לפני כמה שנים לא היה כרוך ברישומים כל שהם בחברה.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 5:23 am
על ידי כולל יונגערמאן
אם שייך להניח המסך דלוק ומשתמשים בו לשעון וכהיום זה האמת אחד מתשמישי הטלפון, אין סיבה לאסור.

וכן גם אם משתמשים בו לשעון מעורר אין שום איסור אם רוצה להגביהו ולהניחו במקום אחר מפני שמצלצל לכאורה.

ובאמת לא ידעתי למה לא מתירים בשופי לבעל שאשתו בחודש הט' וכדו' להיות לו הנייד בכיסו בשבת.

וגם בנייד כבוי שנושאו לצורך שידליקו אם יהיה צורך פיקוח נפש , הרי זהו צורך גופו. האם אסור לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור אם נסתפק לו אם יצטרך להכלי? כמובן שיש לחלק בכמה אחוזי ודרגות בספק, אבל אם מותר ליקח עמו קורנס למקום שהולך על צד ספק הרחוק מאוד אולי יזדמנו לו אגוזים גם כאן מותר.

Re: טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 7:05 am
על ידי בין הזמנים
כולל יונגערמאן כתב:
ובאמת לא ידעתי למה לא מתירים בשופי לבעל שאשתו בחודש הט' וכדו' להיות לו הנייד בכיסו בשבת.


כי אין תועלת בכך, הרי אסור להתקשר לבעל מחמת לידה, כי אי''ז פיקו''נ. ואי''ז דומה לנסיעה יחדיו במכונית. [הרי ברור שכהיום כאשר לבעל אין טלפון בשבת אין מצב של אי יישוב הדעת ליולדת].