טלטול טלפון נייד ואקדח בשבת
פורסם: ו' נובמבר 21, 2014 2:37 pm
לאור המצב נתפרסם פסק מרב מוכר בציבור שלנו שיש לקחת טלפון נייד בשבת. מרב אחר נתפרסם שהוא התגד לטלטול טלפון אבל מאידך הוא אומר שכל מי שיש לו אקדח מחויב לקחת אותו בשבת. ברצוני לפתוח דיון על עצם השאלה בלי לרדת לדיון על הפוסקים.
לכאורה שניהם מוקצה, אבל בפשוטו זה מקוצה מחמת מלאכה ויש להסתפק אם זה מקרי צורך גופו. אולי חולק בזה בין אדם המפחד לצאת בלעדם ממי שמטלטל אותם רק ליתר בטחון. גם יש לצדד שאם הוא מניח אותם בכיס הבגד לפני שבת לא יהיה אלא טלטול מן הצד. [לפי כמה שנים שמעתי בשם אחד מרבני גוש קטיף שהוא אומר לאנשים שהם ישתמשו עם האקדח לפני שבת לפציעת אגוזים. צ"ע עם זה עוזר כשברור שהוא לא ישתמש עם אקדח לזה רק פעמים בודדים כדי להפוך אותו למלאכתו להיתר, אבל למעשה גם אצלו זה לא מתשמישי האקדח.]
מלבד זה יתכן שיש איסור דאורייתא אם הטלפון דלוק. הטלפון שולח ומקבל איתות מאנטנות של רשת הסוללרי, וככל שהוא משנה מיקום הטלפון ביחס להאנטנות מסתבר שיש בו עשיית מלאכה ממש. לא ביררתי זה עם מומחה אבל מעשים בכל יום שהמשטה מאתרים אנשים גם כמה ימים לאחר מעשה ע"י בדיקת מיקום הנייד שלהם. קשה לאמיןן שהרישום נעשו בלי שום מלאכה. [אולי מצד זה עדיף לטלטל הטלפון כשהוא כבוי ואפשר להדליקו במצב של פקו"נ, אבל שמעתי שגם כשהוא כבוי לא ברור שלא נעשה שום דבר.]
יש גם לדון על ההיתר מצד סכנה. מלבד מה שקשה מאד להגדיר מה מקרי סכנה כשאין סכנה ממשות לפנינו, הרי אפשר לו להשאר בבית. מסתבר שהוא לא יעשה כן גם אם לא יהיה אפשר לו לטלטל טלפון או נייד, אבל גם במצב כזה שישאר בבית ולא לכניס עצמו למקום סכנה ושוב להתיר איסורים מחמת הסכנה. אלא שיש לצדד שיש אנשים אחרים שימצאו במקומות ציבורים בלא"ה והוי סכנה מצידם, וגם באופן כזה צ"ע אם אפשר להתיר. [כמובן אם הדעת נוטה להתיר בלא"ה יש מקום שלא להחמיר מחמת חשש רחוק של סכנה גם כשא"א להתיר שום דבר מחמת חשש זו.]
לכאורה שניהם מוקצה, אבל בפשוטו זה מקוצה מחמת מלאכה ויש להסתפק אם זה מקרי צורך גופו. אולי חולק בזה בין אדם המפחד לצאת בלעדם ממי שמטלטל אותם רק ליתר בטחון. גם יש לצדד שאם הוא מניח אותם בכיס הבגד לפני שבת לא יהיה אלא טלטול מן הצד. [לפי כמה שנים שמעתי בשם אחד מרבני גוש קטיף שהוא אומר לאנשים שהם ישתמשו עם האקדח לפני שבת לפציעת אגוזים. צ"ע עם זה עוזר כשברור שהוא לא ישתמש עם אקדח לזה רק פעמים בודדים כדי להפוך אותו למלאכתו להיתר, אבל למעשה גם אצלו זה לא מתשמישי האקדח.]
מלבד זה יתכן שיש איסור דאורייתא אם הטלפון דלוק. הטלפון שולח ומקבל איתות מאנטנות של רשת הסוללרי, וככל שהוא משנה מיקום הטלפון ביחס להאנטנות מסתבר שיש בו עשיית מלאכה ממש. לא ביררתי זה עם מומחה אבל מעשים בכל יום שהמשטה מאתרים אנשים גם כמה ימים לאחר מעשה ע"י בדיקת מיקום הנייד שלהם. קשה לאמיןן שהרישום נעשו בלי שום מלאכה. [אולי מצד זה עדיף לטלטל הטלפון כשהוא כבוי ואפשר להדליקו במצב של פקו"נ, אבל שמעתי שגם כשהוא כבוי לא ברור שלא נעשה שום דבר.]
יש גם לדון על ההיתר מצד סכנה. מלבד מה שקשה מאד להגדיר מה מקרי סכנה כשאין סכנה ממשות לפנינו, הרי אפשר לו להשאר בבית. מסתבר שהוא לא יעשה כן גם אם לא יהיה אפשר לו לטלטל טלפון או נייד, אבל גם במצב כזה שישאר בבית ולא לכניס עצמו למקום סכנה ושוב להתיר איסורים מחמת הסכנה. אלא שיש לצדד שיש אנשים אחרים שימצאו במקומות ציבורים בלא"ה והוי סכנה מצידם, וגם באופן כזה צ"ע אם אפשר להתיר. [כמובן אם הדעת נוטה להתיר בלא"ה יש מקום שלא להחמיר מחמת חשש רחוק של סכנה גם כשא"א להתיר שום דבר מחמת חשש זו.]