עמוד 1 מתוך 1

גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 9:03 pm
על ידי זלמניו
האוה"ח בפרשתנו מאריך שנושא שבכנען לא היו ניצוצות גנוזים וכו' ואז שואל איך זה אם כן שאנו סובלים בגלות אצל כנען.
מישהו יכול להסביר לי כוונתו? מתי יהודים סבלו אצל כנען, ועוד בזמן האוה"ח?

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 9:36 pm
על ידי מחולת המחנים
הוא מתכוין לישמעאל, בבירור.
כנראה הושמט מפחד הצנזורה.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ש' נובמבר 22, 2014 10:38 pm
על ידי יודקרת
דבריו נסובו על הפסוק בעובדיה: וגלות החל הזה לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת.
וראה רד"ק שם: וגלות החל הזה, הוא גלות טיטוס שהגלה בארצות והם העמים ארצות אלמניי"א ואשקלוני"א וצרפת הוא שקורי' פרנצ"א וארצות ספרד שקורי' ספני"א, ובני ירושלם הם שגלו בספרד, ואחרים גלו לשאר ארצות הנזכרים שהיו ברשותם והתפשטו בארצות ומארצות אלו גלו מעצמם אותם שהם היו בארצות ישמעאל, ואומרים בקבלה כי בני ארץ אלמניי"א היו כנעניים כי כשפנה כנעני מפני יהושע כמו שכתבנו בספר יהושע הלכו להם לארץ אלמניי"א ואשקלוני"א שקורין ארץ אשכנז ועוד היום קוראים אותם כנעניים ויונתן תרגם הפסוק כן וגלות עמא הדין דבני ישראל וגו':

יש לציין גם לדברי האבן עזרא בספר דניאל שמנה אף את בני כוש תחת הישמעאלים, וכמו כן עוד כמה וכמה אומות מזרע כנען, והטעם כי כולם תורה אחת להם.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 12:12 am
על ידי זלמניו
מחולת המחנים כתב:הוא מתכוין לישמעאל, בבירור.
כנראה הושמט מפחד הצנזורה.

בבירור שלא. ראה שם. כל הנושא הוא כנען. [ובכלל, איזה צנזורה היתה בוונציה כלפי השלטון במרוקו?!]

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 12:15 am
על ידי זלמניו
יודקרת כתב:דבריו נסובו על הפסוק בעובדיה: וגלות החל הזה לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת.
וראה רד"ק שם: וגלות החל הזה, הוא גלות טיטוס שהגלה בארצות והם העמים ארצות אלמניי"א ואשקלוני"א וצרפת הוא שקורי' פרנצ"א וארצות ספרד שקורי' ספני"א, ובני ירושלם הם שגלו בספרד, ואחרים גלו לשאר ארצות הנזכרים שהיו ברשותם והתפשטו בארצות ומארצות אלו גלו מעצמם אותם שהם היו בארצות ישמעאל, ואומרים בקבלה כי בני ארץ אלמניי"א היו כנעניים כי כשפנה כנעני מפני יהושע כמו שכתבנו בספר יהושע הלכו להם לארץ אלמניי"א ואשקלוני"א שקורין ארץ אשכנז ועוד היום קוראים אותם כנעניים ויונתן תרגם הפסוק כן וגלות עמא הדין דבני ישראל וגו':

יש לציין גם לדברי האבן עזרא בספר דניאל שמנה אף את בני כוש תחת הישמעאלים, וכמו כן עוד כמה וכמה אומות מזרע כנען, והטעם כי כולם תורה אחת להם.

זאת ידעתי, אבל מד' האוה"ח נראה שהוא מדבר על משהו שהוא חווה, ובתקופתו. הוא כידוע לא היה בגרמניה ולא בבוהמיה.

אני חשבתי לקשר עם דבריו עם מסורת יהודי מרוקו שהגרגשי שפנה לאפריקי הגיע לשם.
מה דעתכם?

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 12:31 am
על ידי מחולת המחנים
זלמניו כתב:
מחולת המחנים כתב:הוא מתכוין לישמעאל, בבירור.
כנראה הושמט מפחד הצנזורה.

בבירור שלא. ראה שם. כל הנושא הוא כנען. [ובכלל, איזה צנזורה היתה בוונציה כלפי השלטון במרוקו?!]

דברי בינה להרה"ק מביאלא [בראשית דף ק"פ]
כי קליפת ישמעאל לא יוכל להתברר לעולם, ולא מצינו בשום מקום שנתגיירו מישמעאל גרים, כי אין בהם בירור כלל בעולם הזה, ויתפרדו כל פועלי און (תהלים צב י), ועיין באור החיים הקדוש שמבואר גם כן כנ"ל. ורק מעשו מתברר בכל דור ודור על ידי קדושת ישראל בעסק התורה הקדושה, ועל ידי הגלות ויסורים - בזה מתעלים הרבה ניצוצות הקדושים מאתם ועל די קדושת ישראל.


וכבר כתב בספר המאמרים לבעל התניא (תקסב, עמוד תקה) "דלא מצינו גרים מבני ישמעאל אלא דרך מקרה פעם אחת בשמיטה".

יש עוד מקורות לשאינם מתעקשים.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 12:38 am
על ידי מה שנכון נכון
מצינו יתר הישמעאלי [דה"א ב,יז] לדעת המדרש תהלים ט,יא שהיה ישמעאלי שהתגייר.
ועובדיה הגר שהתכתב עם הרמב"ם [ראה במהדורת שילת].
אגב, רק חלק קטן ממליוני המאמינים כיום באיסלאם הם באמת מזרע ישמעאל.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 12:50 am
על ידי מחולת המחנים
מה שנכון נכון כתב:מה עם יתר הישמעאלי [דה"א ב,יז] לדעת המדרש תהלים ט,יא שהיה ישמעאלי שהתגייר.
ועובדיה הגר שהתכתב עם הרמב"ם [ראה במהדורת שילת].
ועוד ועוד.


אי אפשר להתווכח עם המציאות הנראית לעין כל שאין כמעט בנמצא גרים מישמעאל, אולי אחד מעיר ושנים ממשפחה.

בפסוק בשמואל (ב, יז כה) נקרא יתרא הישראלי, וידועה דרשת חז"ל (יבמות ע"ז) "כתיב ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי, וכתיב יתר הישמעאלי, אמר רבא מלמד שחגר חרבו כישמעאל, ואמר כל מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב. כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי, עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואבית".

לגבי עובדיה הגר, תמוה והרי חי בארצות אירופה, והיכן הגיע לשם ישמעאלי.

וראה עוד בתורת יעקב עה"ת (בראשית סוף סי' יד) להתייר הגדול עיניו כיונים וכו' הג"ר יעקב חיים סופר שליט"א שאסף כעמיר גרנה את כל המקורות הרבים בענין, אלא שנתעלמו ממנו דברי אוה"ח הק' הללו לפי שעה.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 12:56 am
על ידי מה שנכון נכון
ההתגירות היתה כרוכה בסכנת נפשות מהשלטון. וכשהיה כמצב זה בארצות אדום גם שם לא היו גרים.

עובדיה הגר היה בארץ ישראל. כך כתוב בכתבי היד של אגרות הרמב"ם. [אע"פ שההתכתבות הייתה בלה"ק].

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 1:22 am
על ידי מחולת המחנים
מה שנכון נכון כתב:ההתגירות היתה כרוכה בסכנת נפשות מהשלטון. וכשהיה כמצב זה בארצות אדום גם שם לא היו גרים.

חבל להתווכח עם המציאות.
בכל התקופות מצאנו גרים רבים מכל האומות, נעמן, נובזראדן, אונקלוס הגר, אנטונינוס, מבני בניו של המן, דריוש, ובזמן רבותינו בעלי התוס' רבי אברהם הגר, ואף בתקופות הכי קשות היהודים גיירו גרים במסירות נפש, ולמשל הגר"א והגרף פוטצקי, אמנם היו גרים שמחמת הסכנה ברחו למדינות החופש כמו בהולנד, והיו שעלו לא"י, ובכל הזמן הזה לא נשמע על גרים מאומת ישמעאל.

ויתרה מכך בשבעים-שמונים האחרונות אין שום סכנה לישמעאלים להתגייר ולעזוב את מקומם ולבוא תחת כנפי השכינה, להתגורר בא"י או בארצות החופש, מכל קצוות תבל מגיעים גרים לחסות תחת כנפי השכנה: כושים, אמריקאים, אוסטרלים, גרמנים [!], בריטים, רפתים, שבדים, נורבגים, רוסים, אוקראינים, ארגנטינאים, בריזלאים, אוקוודורים, רומנים, סינים, יפנים, קוראנים, הודים, ועוד ועוד, ומכל ארצות ישמעאל ישנם בודדים מועטים מאד.

מה שנכון נכון כתב:אגב, רק חלק קטן ממליוני המאמינים כיום באיסלאם הם באמת מזרע ישמעאל.

מה שמגדיל את ההוכחה, שאף אם יימצא איזה גר אינדונזי, טורקי, איראני, פקיטסטני, אפגניסטני, וכיו"ב, הרי אינם מבני ישמעאל.
ואנו מדברים על אומות הערבים שברובם הם מבני ישמעאל, סעודים, סורים, מרוקאים, סורים, ירדנים, וכיוצא בזה.

ועוד הרי המרוקאים אינם כהי עור כמו הכושים, ואינם בכלל קללת נח ארור כנען.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 1:38 am
על ידי מה שנכון נכון
אינני יודע אם מספר המתגירים לשם שמים מכל האומות הנ"ל רב יותר מהישמעאלים. אולם יש סיבות נוספות שמרחיקות את הערבים מלהתגיר, כגון האיסור באיסלאם על חקירות בעניני דת. ובעשרות שנים האחרונות נוסף הסכסוך עם מדינת ישראל שגורם לשנאה וריחוק כלפי יהודים וממילא גם כלפי יהדות.
בהכרח שכן הוא שכן כפי שכתבתי לעיל רק חלק קטן מהמוסלמים הם באמת מזרע ישמעאל, ורוב רובם הם אומות אחרות שנכפו לקבל על עצמם את האיסלאם.
[ויתכן באמת שכל הדברים הנ"ל אמורים רק על ישמעאלים אלו, תושבי חצי האי ערב והאזור, ומהם אולי לא נמצאו גרים כלל].

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 1:44 am
על ידי מחולת המחנים
מה שנכון נכון כתב:ובעשרות שנים האחרונות נוסף הסכסוך עם מדינת ישראל שגורם לשנאה וריחוק כלפי יהודים וממילא גם כלפי יהדות.

והרי גם הגרמנים הפולנים הלטבים והאוקראינים ושאר אומות רעות שרבת צררנו, ובפרט בשואה האיומה, וגם מהם אנו מוצאים גרים בקהל ה' בימינו אלה, ואף בשנים שסביב המלחמה.
ומבני ישמעאל כמעט ולא נמצא, אלא שאם כדבריך צ"ל שזה תלוי בנקודת השורש של שנאת ישמעאל לישראל, והיא המונעת אותם מלהתגייר, וכמובא בספרי המקובלים שאסף הרב היח"ס.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 8:53 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שיש מדרש שרוב גרים מעשו

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 9:36 am
על ידי רחמים
מחולת המחנים כתב:וכבר כתב בספר המאמרים לבעל התניא (תקסב, עמוד תקה) "דלא מצינו גרים מבני ישמעאל אלא דרך מקרה פעם אחת בשמיטה".

האור החיים בוודאי לא התכוון לישמעאלים, שהרי כתב
ובכנענים אין בהם ניצוץ קדוש לרדת אחריו בגלות


משמע שאין כלל אף פעם, ואילו ישמעאל הוא בעצמו חזר בתשובה, וגם יש להם זכות המילה שנותנת להם שליטה בארץ, אז יש הרבה ניצוצות אצלם.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 10:01 am
על ידי זלמניו
מחולת המחנים כתב:
זלמניו כתב:
מחולת המחנים כתב:הוא מתכוין לישמעאל, בבירור.
כנראה הושמט מפחד הצנזורה.

בבירור שלא. ראה שם. כל הנושא הוא כנען. [ובכלל, איזה צנזורה היתה בוונציה כלפי השלטון במרוקו?!]

דברי בינה להרה"ק מביאלא [בראשית דף ק"פ]
כי קליפת ישמעאל לא יוכל להתברר לעולם, ולא מצינו בשום מקום שנתגיירו מישמעאל גרים, כי אין בהם בירור כלל בעולם הזה, ויתפרדו כל פועלי און (תהלים צב י), ועיין באור החיים הקדוש שמבואר גם כן כנ"ל. ורק מעשו מתברר בכל דור ודור על ידי קדושת ישראל בעסק התורה הקדושה, ועל ידי הגלות ויסורים - בזה מתעלים הרבה ניצוצות הקדושים מאתם ועל די קדושת ישראל.


וכבר כתב בספר המאמרים לבעל התניא (תקסב, עמוד תקה) "דלא מצינו גרים מבני ישמעאל אלא דרך מקרה פעם אחת בשמיטה".

יש עוד מקורות לשאינם מתעקשים.

מה נעשה והאוה"ח מדבר על כנען בדייקא ומביא פסוקים על כך, והפסוקים ודאי לא עברו את מוראה של הצנזורה.
ובפרט שעל הגלות במרוקו הוא כתב כו"כ פעמים בגלוי.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 10:55 am
על ידי מה שנכון נכון
ברור שכונת האוה"ח על כנען ממש ולא על ישמעאל. [הדברי בינה כנראה הביא ממנו רק לענין זה שכשאין בירור ניצוצי קדושה אין גרים].
אלו דבריו כח,ה.
וטעם הכנעני אשר הקפיד אברהם לבלתי קחת לו אשה מהם גם יצחק צוה ליעקב על זה, רבותינו אמרו (ב"ר פנ"ט) כי הוא ארור וזרע אברהם ברוך וכו', ודבריהם סתומים הם, ולפי מה שכתבתי מצינו עיקר הטעם נכון כי טעמו של אברהם הוא כי הוא מושלל מנפשות הקדושות וכל בנותיו חלק רע ומתועב, לזה החליטו לבלתי קחת ממנו כי לא ימצא בו דבר קדוש, והוא סוד אומרו (לעי' ט, כה) ארור כנען פי' מושלל בהחלט ממין הקדושה:
ותמצא כי ממין האומות עד היום עודם מתקבצים ובאים גרים וחסים בצל הקודש אשר לא שמענו מימי קדם כי נתגייר גר כנעני כשאר העמים וזה יגיד דברינו, ואולי כי לזה יצו האל (דברים כ) לא תחיה כל נשמה מז' עממים, ודקדק לומר כל נשמה לתת טעם למצות לא תחיה כי אין בהם נשמה פי' נפש קדושה שיתייחס אליה שם נשמה לחוס עליה להחיותה כעמון ומואב והבן:
ואחרי הודיע אלהים אותנו את כל זאת צריך לתת לב מדוע אנו בעונות משועבדים לכנען, אחר שידענו נאמנה שהשיעבוד הוא לברר הניצוצות של הקדושה שבתוך הקליפה ובכנענים אין בהם ניצוץ קדוש לרדת אחריו בגלות, ותמצא כי מצרים אשר נתרוקנה מהניצוצות כאומרם ז"ל (פסחים קיח א) לא יצאו ישראל עד שעשאוה כמצודה שאין בה דגן וכמצולה שאין בה דגים דכתיב וינצלו את מצרים צוה ה' לבל יבאו שמה וכמבואר הטעם בדברי האר"י ז"ל (שער הגלגולים), ואם כן איך יהיה שנסבול את כל עוצם הגלות הזה מבלי היות בו ניצוצי הקדושה:
אכן יתבאר הדבר על דרך אומרם ז"ל (ליקוטי תורה מקץ) כי יש שני מיני ניצוצי הקדושה שבויים בקליפה האחת נשמות יקרות ויוצאות באמצעות הלידה כאברהם וכשרה וכרבקה ורחל וכנשמת ר' חנינא בן תרדיון שיצא משכם עם דינה וכרות ממואב וכנעמה מעמון וכאונקלוס הגר וכדומה. והב' הוא מין ניצוץ של קדושה הדבוק בקליפה ואינו יוצא כלל אלא מעורה בקליפה ואין לו מציאות ליפרד ממנו אלא כאשר ייצר לישראל על ידי צער או על ידי הכאה שבאמצעות דבר זה תהיה נפרדת הקדושה וחוזרת לשרשה. ומעתה יש טעם לגלות זה כי תאוה לברר בחינת ניצוצי הקדושה שאינה נפרדת אלא על ידי צער שמצטערים ישראל. ועל גלות הזה אמר הכתוב (עובדיה א) וגלות החל הזה לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת, שהכתוב קראו החל מלשון נהייתי ונחליתי (דניאל ח) כי השגת תכלית הגלות ביניהם הוא באמצעות הצער ולזה הוא משונה מכל הגליות כאשר ראינו בעינינו. ואמר אשר כנענים ולא אמר בכנענים, וגם אמר כנענים לשון רבים, אולי כיוון על הניצוצות של הקדושה שלהיותם עתה בתוך קליפת כנען יקראו בשמו כנענים, ושיעור הכתוב על זה הדרך גלות החל הזה שהוא גלות ישראל הוא לסיבת בני ישראל שהם עתה נקראים כנענים על מקום שהם בו:

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 11:15 am
על ידי מה שנכון נכון
מחולת המחנים כתב:מכל קצוות תבל מגיעים גרים לחסות תחת כנפי השכנה: כושים, אמריקאים, אוסטרלים, גרמנים [!], בריטים, רפתים, שבדים, נורבגים, רוסים, אוקראינים, ארגנטינאים, בריזלאים, אוקוודורים, רומנים, סינים, יפנים, קוראנים, הודים, ועוד ועוד, ומכל ארצות ישמעאל ישנם בודדים מועטים מאד.
מה שנכון נכון כתב:אגב, רק חלק קטן ממליוני המאמינים כיום באיסלאם הם באמת מזרע ישמעאל.

מה שמגדיל את ההוכחה, שאף אם יימצא איזה גר אינדונזי, טורקי, איראני, פקיטסטני, אפגניסטני, וכיו"ב, הרי אינם מבני ישמעאל.

לטעם שנתן בספר המאמרים [מובא כאן] שמישמעאל אין גרים לפי שנולד לאברהם אבינו קודם המילה, משא"כ עשיו, א"כ גם מהרבה מהאומות הנ"ל לא היה לנו למצוא גרים. ואפלו עמי אירופה רובם הגדול אינם מצאצאי עשיו ממש, אע"פ שנקראים [לענין גלותינו אצלם בעיקר] על שם אדום. וכמו שנקראים כל המוסלמים על שם ישמעאל.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 1:35 pm
על ידי בקרו טלה
הי' כבר אשכול בעניינים אלו בשם גרים מישמעאל

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 23, 2014 2:24 pm
על ידי זלמניו
וביאור מספק לאוה"ח עדיין לא מצאנו

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 9:13 pm
על ידי עושה חדשות
אגב, רבינו בחיי פ' ניצבים כ' "וכן אמרו במדרש משלי: "תחת שנואה כי תבעל" (משלי ל, כג), זה עשו, שנאמר: ואת עשו שנאתי. "ושפחה כי תירש גברתה", זה ישמעאל הבא מהגר. ומפני שבני ישמעאל קשין לישראל יותר מבני עשו, לכך קראן הכתוב "אויביך". וכן אמרו: תחת אדום ולא תחת ישמעאל", משמעות הדברים שהגריעותא של ישמעאל לעומת עשיו היא בשל היותו בן הגר והוא בנה של רבקה. (וידועים ד' החת"ס דהנודר מזרע רבקה אסור גם בזרע עשיו, דלא הופקע עשיו ביחוסו אלא מיצחק).

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ו' נובמבר 06, 2015 3:43 am
על ידי איש גלילי
מחולת המחנים כתב:
מה שנכון נכון כתב:ההתגירות היתה כרוכה בסכנת נפשות מהשלטון. וכשהיה כמצב זה בארצות אדום גם שם לא היו גרים.

חבל להתווכח עם המציאות.
בכל התקופות מצאנו גרים רבים מכל האומות, נעמן, נובזראדן, אונקלוס הגר, אנטונינוס, מבני בניו של המן, דריוש, ובזמן רבותינו בעלי התוס' רבי אברהם הגר, ואף בתקופות הכי קשות היהודים גיירו גרים במסירות נפש, ולמשל הגר"א והגרף פוטצקי, אמנם היו גרים שמחמת הסכנה ברחו למדינות החופש כמו בהולנד, והיו שעלו לא"י, ובכל הזמן הזה לא נשמע על גרים מאומת ישמעאל.

ויתרה מכך בשבעים-שמונים האחרונות אין שום סכנה לישמעאלים להתגייר ולעזוב את מקומם ולבוא תחת כנפי השכינה, להתגורר בא"י או בארצות החופש, מכל קצוות תבל מגיעים גרים לחסות תחת כנפי השכנה: כושים, אמריקאים, אוסטרלים, גרמנים [!], בריטים, רפתים, שבדים, נורבגים, רוסים, אוקראינים, ארגנטינאים, בריזלאים, אוקוודורים, רומנים, סינים, יפנים, קוראנים, הודים, ועוד ועוד, ומכל ארצות ישמעאל ישנם בודדים מועטים מאד.

מה שנכון נכון כתב:אגב, רק חלק קטן ממליוני המאמינים כיום באיסלאם הם באמת מזרע ישמעאל.

מה שמגדיל את ההוכחה, שאף אם יימצא איזה גר אינדונזי, טורקי, איראני, פקיטסטני, אפגניסטני, וכיו"ב, הרי אינם מבני ישמעאל.
ואנו מדברים על אומות הערבים שברובם הם מבני ישמעאל, סעודים, סורים, מרוקאים, סורים, ירדנים, וכיוצא בזה.

ועוד הרי המרוקאים אינם כהי עור כמו הכושים, ואינם בכלל קללת נח ארור כנען.

אמנם נכון שאחוז הגרים מאומות אלו מעטים יותר, מפני המתח המדיני, אולם אפ"ה איכא אצלנו בעיה"ק צפת גר צדק מסוריה שהיה חבר בחיזבאללה, ואחרי ששיתף פעולה שנים רבות עם ישראל מאחורי הקלעים, עלה ארצה והתגייר, כיום הוא יושב ולומד ומתפרנס מפרסום סיפורו האישי... א"כ סיפור של גר במסירות נפש מצאתי רק מאומות אלו.
אם כי לא כל כך קיבלתי את דבריך שאומות אלו הם דוקא הישמעאלים בשונה מן האחרים. הסורים שייכים יותר לארמים, הירדנים יותר לעמונים ומואבים, המרוקאים אולי הם כנענים (מ"מ אינני רואה עדיפות לצד הישמעאלי). ולעומת זאת הטורקים נקראו קדר וישמעאל בדברי הראשונים לרוב, והם מן הקרובים יותר בסברא לזרע ישמעאל (מלבד אנשי ערב ממש), וגם המזרחיים כמו אפגניסטן וכו' יתכן מאד שהם מזרע בני קטורה אשר כבר בתורה (לדעת חלק מן הראשונים) ובנביאים כונו על שם הישמעאלים.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ו' נובמבר 06, 2015 4:21 am
על ידי מחולת המחנים
הסיפור המפעים עם הגר צדק המתגורר היום בצפת התפרסם לפני תקופה בתקשורת בכותרת "מחיזבאללה ליהדות", אבל שוב מדובר במקרה בודד, כמעט יחידי, שיבוא אחד מאומות הערביים להתגייר.
כמו כן אין אין לתלות את מיעוט הגרים מהערבים בסיבת הסכנה והעוינות בין שני העמים, שהרי בארצות אירופה גם בימי השמדות הכי קשים וגם כשהיתה סכנה מוחשית להתגייר, עדיין נמצאו גרים שבאו לחיק היהדות, הן בתקופת הראשונים והן במהלך מאות השנים האחרונות.
ואילו במשך אותן שנים בארצות המזרח כמעט ולא נודעו לנו גרים מקרב אומות הערבים.

איש גלילי כתב:אם כי לא כל כך קיבלתי את דבריך שאומות אלו הם דוקא הישמעאלים בשונה מן האחרים. הסורים שייכים יותר לארמים, הירדנים יותר לעמונים ומואבים, המרוקאים אולי הם כנענים (מ"מ אינני רואה עדיפות לצד הישמעאלי). ולעומת זאת הטורקים נקראו קדר וישמעאל בדברי הראשונים לרוב, והם מן הקרובים יותר בסברא לזרע ישמעאל (מלבד אנשי ערב ממש), וגם המזרחיים כמו אפגניסטן וכו' יתכן מאד שהם מזרע בני קטורה אשר כבר בתורה (לדעת חלק מן הראשונים) ובנביאים כונו על שם הישמעאלים.

האומה הטורקית איננה שייכת לאומה הערבית, הן מבחינה היסטורית והן מבחינה תרבותית, והבדל השפות יוכיח, אשר בעוד בארצות בהם יושבים בני ישמעאל שמקורם בחצי האי ערב, כדוגמת סוריה לבנון ירדן ומצרים, הם דוברים את השפה הערבית אף כי בניבים שונים, הרי הטורקים שפתם שונה מהערבית, זאת מלבד העוינות התמידית שהיתה בין הערבים לשלטון העותמאני של הטורקים.
זאת ועוד, בימים ההם שימשה איסטנבול שבטורקיה [קונסטנטינופול] בתור בירת ממלכת ביזנטיון אחרי שנחלקה ממלכות רומי.

במדינות צפון אפריקה עם הכיבוש האיסלמי הופיעו הערבים והשליטו את תרבתם ושפתם, החל ממצרים ועד מרוקו דרך אלג'יר לוב וסודן, והמאבקים המרים המתנהלים כהיום בין צפון סודן הערבית לבין השחורים האפריקנים מחבל דרפור ודרום סודן יעידו על זאת.

עמון ומואב לא קיימים היום, בא סנחריב ובלבל את האומות, גר מירדן לו היה מופיע לפנינו היינו מקבלים אותו מיד.
המדינות ירדן סוריה לבנון ועיראק הינן מדינות ערביות מובהקות, חלקם שיעים ורובם סונים, מדינות אלו נוצרו במהלך השנים על ידי השבטים הנוודים שבמהלך נדודיהם מחצי האי ערב, ששם מקור מחצבתם, הגיעו לארצות אלו, מנהגיהם כמנהג הערבים בחצי האי ערב, וכמנהגם הם גם לובשים כאפיות ושאר אביזרים ומנהגים ערביים, להבדיל ממנהגים איסלאמיים אחרים שקיימים בכל המדינות האיסלאמיות, אם זה טורקיה או אירן ואפגניסטן שאינם מהאומה הערבית כלל.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ו' נובמבר 06, 2015 4:38 am
על ידי מחולת המחנים
בקרו טלה כתב:הי' כבר אשכול בעניינים אלו בשם גרים מישמעאל

viewtopic.php?p=1037#p1037

ושם כתבו באריכות על עובדיה הגר אם היה מבני ישמעאל או נוצרי מאירופה.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ו' נובמבר 06, 2015 5:07 am
על ידי מה שנכון נכון
מחולת המחנים כתב:
מה שנכון נכון כתב:אגב, רק חלק קטן ממליוני המאמינים כיום באיסלאם הם באמת מזרע ישמעאל.

מה שמגדיל את ההוכחה, שאף אם יימצא איזה גר אינדונזי, טורקי, איראני, פקיטסטני, אפגניסטני, וכיו"ב, הרי אינם מבני ישמעאל.
ואנו מדברים על אומות הערבים שברובם הם מבני ישמעאל, סעודים, סורים, מרוקאים, סורים, ירדנים, וכיוצא בזה.

א"א למשוך את החבל בשני ראשיו. אם הטענה היא מצד שכמעט לא ידוע לנו על גרים מבין המוסלמים, אין שום הבדל בידוע לנו על כמות המתגיירים מביניהם בין צאצאי ישמעאל לאחרים, אלא כל הארצות המוסלמיות שוות פחות או יותר. וזו ראיה ברורה שהדבר נובע מהצד השווה שבהם, שהוא האמונה, התרבות, החוק ועוד כיו"ב, ולא מהמוצא. ואם הטעם הוא רק בגלל היותם מצאצאי ישמעאל למה רק 'אם ימצא איזה גר', ובמה שונים שאר המוסלמים שאינם ישמעאלים [וזהו הרוב הגדול מביניהם, ובפרט אלו מהם שברור לנו לגמרי שאינם מבני ישמעאל] מהגויים שבארצות אדום.

על עובדיה הגר הראשון הנוצרי כתוב באתר הזמנה לפיוט:
עובדיה הגר נולד למשפחה נוצרית אצילית ממוצא נורמנדי באיטליה בין השנים 1050 - 1075 [כלומר בין 63 ל88 שנים לפני לידת הרמב"ם!]. רוב ידיעותינו עליו מבוססות על חיבורו "מגילת עובדיה", אשר קטעים ממנה נשתמרו בגניזה הקהירית... השם עובדיה הגר , כפי הנראה היה מקובל בקרב גרי צדק. הדמות אשר בה דן הרמב"ם בתשובתו, אינה מקבילה לעובדיה הגר הנורמנדי – מחבר הפיוטים, אשר כפי הנראה נפטר סמוך לשנת 1150. בשנה זו היה הרמב"ם בן 12 שנה.

עובדיה הגר השני היה קרוב לודאי ישמעאלי [ועכ"פ מוסלמי והכל נקרא ע"ש ישמעאל כמו שנקראים עמים אחרים ע"ש אדום] כמ"ש ר"י שילת במהדורתו לאגרות הרמב"ם.
גם מקום מגוריהם היה ככה"נ שונה, הראשון בא"י והשני במצרים.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ש' נובמבר 07, 2015 7:37 pm
על ידי ברזילי
מה שנכון נכון כתב:א"א למשוך את החבל בשני ראשיו. אם הטענה היא מצד שכמעט לא ידוע לנו על גרים מבין המוסלמים, אין שום הבדל בידוע לנו על כמות המתגיירים מביניהם בין צאצאי ישמעאל לאחרים, אלא כל הארצות המוסלמיות שוות פחות או יותר.

אדרבא, בערב הסעודית גופא ידוע על גיור המוני של החמיירים שכמעט לא נמצא כדוגמתו בארצות אחרות (ומלבד זאת, גם בארצות אירופה אין שום ידיעה על הגרים שהם מצאצאי עשו דווקא)

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: א' נובמבר 15, 2015 5:17 pm
על ידי איש גלילי
מחולת המחנים כתב:הסיפור המפעים עם הגר צדק המתגורר היום בצפת התפרסם לפני תקופה בתקשורת בכותרת "מחיזבאללה ליהדות", אבל שוב מדובר במקרה בודד, כמעט יחידי, שיבוא אחד מאומות הערביים להתגייר.
כמו כן אין אין לתלות את מיעוט הגרים מהערבים בסיבת הסכנה והעוינות בין שני העמים, שהרי בארצות אירופה גם בימי השמדות הכי קשים וגם כשהיתה סכנה מוחשית להתגייר, עדיין נמצאו גרים שבאו לחיק היהדות, הן בתקופת הראשונים והן במהלך מאות השנים האחרונות.
ואילו במשך אותן שנים בארצות המזרח כמעט ולא נודעו לנו גרים מקרב אומות הערבים.

איש גלילי כתב:אם כי לא כל כך קיבלתי את דבריך שאומות אלו הם דוקא הישמעאלים בשונה מן האחרים. הסורים שייכים יותר לארמים, הירדנים יותר לעמונים ומואבים, המרוקאים אולי הם כנענים (מ"מ אינני רואה עדיפות לצד הישמעאלי). ולעומת זאת הטורקים נקראו קדר וישמעאל בדברי הראשונים לרוב, והם מן הקרובים יותר בסברא לזרע ישמעאל (מלבד אנשי ערב ממש), וגם המזרחיים כמו אפגניסטן וכו' יתכן מאד שהם מזרע בני קטורה אשר כבר בתורה (לדעת חלק מן הראשונים) ובנביאים כונו על שם הישמעאלים.

האומה הטורקית איננה שייכת לאומה הערבית, הן מבחינה היסטורית והן מבחינה תרבותית, והבדל השפות יוכיח, אשר בעוד בארצות בהם יושבים בני ישמעאל שמקורם בחצי האי ערב, כדוגמת סוריה לבנון ירדן ומצרים, הם דוברים את השפה הערבית אף כי בניבים שונים, הרי הטורקים שפתם שונה מהערבית, זאת מלבד העוינות התמידית שהיתה בין הערבים לשלטון העותמאני של הטורקים.
זאת ועוד, בימים ההם שימשה איסטנבול שבטורקיה [קונסטנטינופול] בתור בירת ממלכת ביזנטיון אחרי שנחלקה ממלכות רומי.

במדינות צפון אפריקה עם הכיבוש האיסלמי הופיעו הערבים והשליטו את תרבתם ושפתם, החל ממצרים ועד מרוקו דרך אלג'יר לוב וסודן, והמאבקים המרים המתנהלים כהיום בין צפון סודן הערבית לבין השחורים האפריקנים מחבל דרפור ודרום סודן יעידו על זאת.

עמון ומואב לא קיימים היום, בא סנחריב ובלבל את האומות, גר מירדן לו היה מופיע לפנינו היינו מקבלים אותו מיד.
המדינות ירדן סוריה לבנון ועיראק הינן מדינות ערביות מובהקות, חלקם שיעים ורובם סונים, מדינות אלו נוצרו במהלך השנים על ידי השבטים הנוודים שבמהלך נדודיהם מחצי האי ערב, ששם מקור מחצבתם, הגיעו לארצות אלו, מנהגיהם כמנהג הערבים בחצי האי ערב, וכמנהגם הם גם לובשים כאפיות ושאר אביזרים ומנהגים ערביים, להבדיל ממנהגים איסלאמיים אחרים שקיימים בכל המדינות האיסלאמיות, אם זה טורקיה או אירן ואפגניסטן שאינם מהאומה הערבית כלל.

אין לי את הזמן והפנאי להגיב לכל דבריך, אולם זאת תצטרך לקחת בחשבון - שאם מכח סנחריב שבלבל את האומות, לא שייך לייחס כלל את הירדנים לזרע לוט, א"כ כל הדיון מיותר לגמרי וגם את ה'ישמעאלים' לא נוכל לייחס לישמעאל כיון שיד סנחריב פגעה בכולם.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 10:16 pm
על ידי בקרו טלה
זלמניו כתב:האוה"ח בפרשתנו מאריך שנושא שבכנען לא היו ניצוצות גנוזים וכו' ואז שואל איך זה אם כן שאנו סובלים בגלות אצל כנען.

בענין זה, מה כוונת הפנינים יקרים בציונו לפיה"מ?

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' יוני 01, 2017 3:12 am
על ידי מחולת המחנים
ר' פנחס גראייבסקי הוציא שתי חוברות על הגרים בארץ ישראל בימים ההם ושמותיהם, ביניהם ניתן למצוא גם כמה וכמה שמות ערבים ומוסלמים.

בשולי אחד העמודים הוא מתייחס לעובדה שדוקא מתוך הנוצרים ישנם יותר מקרי גירות, וכותב על כך מילתא בטעמא, באשר "המוסלמים בהיותם מרוחקים מספר הספרים התנ"ך משוללים המה ממשאת נפש זו, לעומת זה הנוצרים בהיותם קרובים אל התנ"ך המאור שבו מרומם ברוח טהור, רוח היהדות הטהורה".

כמה שורות לפני כן הוא כותב התייחסות נוספת לאותם גרים ממוצא מוסלמי, עיי"ש.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' יוני 01, 2017 11:09 am
על ידי יזל מדליו
איזה פרק ופסוק נמצא האור החיים ?

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' יוני 01, 2017 11:35 am
על ידי מה שנכון נכון
יזל מדליו כתב:איזה פרק ופסוק נמצא האור החיים ?

בראשית כח, ה.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' יוני 01, 2017 11:53 am
על ידי ההוא גברא
הטעם הפשוט שיש הרבה יותר נוצרים מתגיירים הוא שהם מאמינים בתנ"ך ולומדים אותו ולכן מי שמבקש בו את בוראו הרבה פעמים מחליט שהיהדות היא הדרך, אבל המוסלמים אינם מאמינים בו ואינם קוראים אותו. (וכבר היה כן בקצרה קודם).
מלבד זאת, לנוצרים יש אמונה שהיא סתירה לוגית ולכן הם מחפשים ומחפשים, המוסלמים מאמינים בייחוד שאין בו דופי (לשון הרמב"ם) ולכן אינם מרגישים צורך לחפש, ורק בודדים מכירים במקרה את היהדות.

לפני הנצרות היו הרבה יותר עובדי אלילים שהתגיירו, כי דתם היתה להם לא הגיונית.

Re: גלותנו אצל כנען - אוה"ח תמוה

פורסם: ה' יוני 01, 2017 2:08 pm
על ידי יזל מדליו
לענ"ד נראה כמו מחולת המחניים שהכוונה לישמעאל.

המהות של כנען זה "עבדות" וכלשון הפסוק "עבד עבדים", וגם ישמעאל הוא עבד מכיון שהוא בן השפחה הגר ועליו נאמר "עבד כי ימשול".

לגבי הגרים שבאו מישמעאל יש "משך חכמה" [בראשית ט"ו, ט"ו] שזה נראה כמו נבואה וז"ל תקבר בשיבה טובה שיעשה תשובה ישמעאל בימיו, הנה מעשה אבות סימן לבנים הוא רמז שבני ישמעאל באחרית הימים יתקרבו לאמת ויאמינו בה' אחד [רמב"ן פרשת בראשית] ויבדלו מעבודת גילולים כמש"כ רבינו בתשובה, וזה שביקש יצחק על עשו יוחן רשע הוא, שגם הוא יתרחק מעבודת גילולים באחרית הימים והיה התשובה בארץ וכו' עי"ש.
[במאמר המוסגר . מדברי המשך חכמה מבואר שישמעאל יותר קרוב לתשובה מעשיו.]
ונראה שיש שני סוגי "גרים" יש כאלו שמתגיירים אחרי שעם ישראל גלה אליהם והאור והטוב שבעם ישראל השפיע עליהם להתגייר [עשיו] , ויש גרים שמתגיירים מצד ההכרה העצמית שלהם באופן שכלי באמונת ה' אחד והתורה הקדושה [ישמעאל].

ולכן גם אם נמצא גרים מישמעאל ולפי המשך חכמה שמעשה אבות סימן לבנים ובני ישמעאל יחזרו לאמת ויאמינו בה' אחד. אין זה מצד שעם ישראל גלה לידם אלא מצד ההכרה העצמית. ולכן הקשה שפיר האור החיים מדוע חלק מעם ישראל גלה לישמעאל וכנען מאחר שלא נוספו מהם גרים בדרך הראשונה מצד האור שעם ישראל הפיץ אלא רק מצד הדרך השנייה. [כל דברי הם על דרך האפשר, ואינם מוחלטים.]