עמוד 1 מתוך 1

בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 1:36 am
על ידי גם זו לטובה
כאיל תערוג- אמר רבנו, דבאמת בחו"ל נהגו בשיעורים אפילו פחות משיעור ר' חיים נאה, וקידשו על גביע של שבעים גרם. ע"כ

א' כמד' כפי המקובל כיום השיעור הקטן ביותר הוא לערך 75 גרם, וצ"ת [ושמא הגראי"ל לא דק]
ב' האם יש עוד שהעידו על המנהג בחו"ל לקדש בגביע של 70 גרם?

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 2:03 am
על ידי הוה אמינא
לא מדדתי, אבל ברשותינו גביעי כסף של קידוש מיודאיקה, והם ממש קטנטנים, נראה לעין שהם פחות מהשיעור הקטן.
ושמעתי פעם הסבר לזה - מרוב שהיין היה ביוקר, היו מקילין בשיעור קידוש, והרבה היו מקדשין על הפת.

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 4:50 am
על ידי שברי לוחות
שמעתי שאצל צאצאי החפץ חיים נמצא גביע מירושתו, אך הם אינם משתמשים בו מפני שאין בו השיעור לפי כל השיטות...

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 5:55 am
על ידי אליעזר שלום
במשפחתנו גביע מר י סלנטר לא מדדתי אך כמעט בטוח שהוא פחות משיעור הגרח נאה

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 11:34 am
על ידי תוכן
שברי לוחות כתב:שמעתי שאצל צאצאי החפץ חיים נמצא גביע מירושתו, אך הם אינם משתמשים בו מפני שאין בו השיעור לפי כל השיטות...


דומה שהגביע הוא מתנה מאת האור שמח.

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 1:06 pm
על ידי מה שנכון נכון
יעוין כאן עמוד 131.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?153625&

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 1:26 pm
על ידי לייטנר

Re: בחו"ל נהגו לקדש על גביע של שבעים גרם?

פורסם: ו' דצמבר 19, 2014 1:58 pm
על ידי חובב_ספרים
שברי לוחות כתב:שמעתי שאצל צאצאי החפץ חיים נמצא גביע מירושתו, אך הם אינם משתמשים בו מפני שאין בו השיעור לפי כל השיטות...
משפחת זקס אינו נותן לאחרים למדוד הגביע של הח"ח [ויש מה להגיד על זה], אבל חברמן גדול שאני מכיר הצליח למדוד הגביע ומצא שהוא כמעט שיעור החז"א. זאת אומרת שיש לומר שבעקרון הוא שיעור החז"א שהרי יש ב' שיטות אם הולכים אחר שיעור האמה או שיעור הביצה. שיטת החז"א הוא שהולכים אחר האמה ואינו שיטה יחודית לו כלל אלא מיחוס להנודע ביהודה, הגם שמצאו שגם הוא לא היה הראשון בזה. נעשו כמה מדידות וניתנו כמה שיעורים אבל כל אחד נקט שזהו השיעור ע"פ האמה או ע"פ הביצה. שיעור החז"א המפורסם ביותר לשיטת הנב"י שהולכים אחר האמה. אבל היו שמדדו קצת פחות הגם שגם הם נקטו שהולכים בתר האמה. נמצא די"ל שהח"ח נקט השיטת החז"א שהולכים אחר האמה אלא שהוא מדד אותו קצת פחות.