עמוד 1 מתוך 1

אופן שימת היד על העינים בשעת פסוק ראשון דק"ש

פורסם: ה' ינואר 15, 2015 1:16 pm
על ידי גאולה בקרוב
שאלני בחור מעדות המזרח על מקור למנהג שרואה אצלם לשים באופן מסויים, האם נמצא בספרים ענין בזה.

Re: אופן שימת היד על העינים בשעת פסוק ראשון דק"ש

פורסם: ה' ינואר 15, 2015 9:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
אם הכוונה לצורת שי"ן, אז זה על-פי סוד (כמדומני שנזכר בכה"ח)

Re: אופן שימת היד על העינים בשעת פסוק ראשון דק"ש

פורסם: ה' ינואר 15, 2015 10:36 pm
על ידי גאולה בקרוב
קבלתי מחד מגדולי החכמים כאן:

מנהג תימן לעשות צורת שם שדי באצבעות בפסוק שמע. האגודל ד הזרת י וג אצבעות ש, ולפיכך מנשקים הם את היד לאחר בשכמל"ו.
בהנחת היד יש ענין גם על פי סוד חוץ מהטעם שלא יסתכל בדברים אחרים. ונ"מ דגם סומא יניח ידו על עיניו ראה בעוד יוסף חי וארא סעיף ג.

אגב בעוי"ח שם סעיף א מעיר על אלו שסוגרים עיניהם בק"ש בלא להניח את היד, שהן טועים, שהרי ע"פ הסוד צריך דוקא הנחת יד ימין.

מה שיש להסתפק הוא במי שאינו נוהג ע"פ הקבלה אם "התחכמות" נפוצה זו מותרת, כי בשו"ע סא,ה כתוב שנוהגים ליתן ידיהם על פניהם.
וראה עוד במ"ב שכתב דהיינו יד ימין, ולכאורה כונתו ע"פ הפשט. ואם העיקר שיהיה חושך מאי נ"מ. וכנראה שכיון שנהוג כן נהפך למנהג קבוע וחשוב וע"כ יש לעשותו בימין.
ובאטר,אולי תלוי במחלוקת השו"ע והרמ"א תרנא,ג וע"ע שו"ע קפג,ה.

וראה עוד בא"ר סא,ו אם יתן יד אחת או שתי ידים.

Re: אופן שימת היד על העינים בשעת פסוק ראשון דק"ש

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 7:19 pm
על ידי אלי כהן
גאולה בקרוב כתב:שאלני בחור מעדות המזרח על מקור למנהג שרואה אצלם לשים באופן מסויים, האם נמצא בספרים ענין בזה.


לולי מנהגם ע"פ הקבלה (ולולי דברי המ"ב להניח ביד ימין דווקא) - אמינא, דזיל בתר טעמא, דהא בפשטות נראה דהטעם הוא כדי למנוע שדעתו תוסח ממה שרואה - וכדקי"ל דאם לא כיוון לא יצא י"ח, אלמא - הואיל והעיקר הוא שלא יסתכל על דברים אחרים - א"כ מה לי איך מניח את ידו, ומסתמא סגי אפילו שיעצום עיניו אף מבלי שיניח את ידו (ועוד נראה דסגי אפילו מבלי שיעצום את עיניו אם הוא בחושך גמור - ודוק).

Re: אופן שימת היד על העינים בשעת פסוק ראשון דק"ש

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 7:42 pm
על ידי חכם הרזים
בעיני ראיתי לא אחת את מרן הגרי"ש אלישוב זצ"ל שהיה מניח ידיו על עיניו קודם קריאת שמע ומתעכב כמו רגע, מסיר ידו, ופותח בקריאת שמע.