שאלה ובירור - בע"ז של פרעה
פורסם: ב' ינואר 19, 2015 1:49 am
שאלה שנשאלתי לאחרונה בפרשיות אלו, ולא הספקתי לעבור על המפרשים למיניהם:
הרי ידוע שפרעה הי' נחשב בעיני המצריים (ובעיני עצמו) כבורא עולם. ומטעם זה, כידוע לכל בר בי רב, השכים קום לעשות צרכיו בנילוס.
אבל לכאו' - בזה שהוליד בנים ובנות - האם "צרכיו הגשמיים" אלו לא נחשבו בעיניהם כ"פסול" בבורא? האם ייתכן שעבודה-זרה של מצרים אז הי' בדומה לשיטת ה"שיתוף" של הנוצרים - שייתכן שיש לבורא "אלמנטים" אנושיים וגם אציליים?
או שמא הם תירצו [או "שיכנעו" להם..] שההולדה אצלו - באופן אחר מאשר בשאר העם (וכמלך - אף אחד לא הי' יודע מה"הלוך יילך" של העיבור ולידה שלהם)?
או שמא אין "פרט" זה "פוגע" באלהותו? (וכמו הצאן, שהיו --ברמה פחותה אמנם-- גם ע"ז של מצרים).
ע"כ תוכן השאלה. אכן ייתכן שהוא דבר פשוט עפ"י שכל (אפילו מבלי לראות במפרשים). האם נידון בזה בעבר באיזהו מקום? אשמח לשמוע מחשובי ק"ק זו במענה לדבר.
הרי ידוע שפרעה הי' נחשב בעיני המצריים (ובעיני עצמו) כבורא עולם. ומטעם זה, כידוע לכל בר בי רב, השכים קום לעשות צרכיו בנילוס.
אבל לכאו' - בזה שהוליד בנים ובנות - האם "צרכיו הגשמיים" אלו לא נחשבו בעיניהם כ"פסול" בבורא? האם ייתכן שעבודה-זרה של מצרים אז הי' בדומה לשיטת ה"שיתוף" של הנוצרים - שייתכן שיש לבורא "אלמנטים" אנושיים וגם אציליים?
או שמא הם תירצו [או "שיכנעו" להם..] שההולדה אצלו - באופן אחר מאשר בשאר העם (וכמלך - אף אחד לא הי' יודע מה"הלוך יילך" של העיבור ולידה שלהם)?
או שמא אין "פרט" זה "פוגע" באלהותו? (וכמו הצאן, שהיו --ברמה פחותה אמנם-- גם ע"ז של מצרים).
ע"כ תוכן השאלה. אכן ייתכן שהוא דבר פשוט עפ"י שכל (אפילו מבלי לראות במפרשים). האם נידון בזה בעבר באיזהו מקום? אשמח לשמוע מחשובי ק"ק זו במענה לדבר.