עמוד 1 מתוך 1

בנשותינו נלך?

פורסם: ו' ינואר 23, 2015 9:44 am
על ידי מתושלח
למה לא אמר משה לפרעה בנשינו או בנשותינו נלך כמו שאמר בנערינו ובזקננו בבנינו ובבנותינו שהוא מחלק בין הזכרים לנקיבות בבן ובת וה"נ היה לו לחלק בין הגברים לנשיהם?

Re: בנשותינו נלך?

פורסם: ו' ינואר 23, 2015 11:35 am
על ידי פעלעד
מתושלח כתב:למה לא אמר משה לפרעה בנשינו או בנשותינו נלך כמו שאמר בנערינו ובזקננו בבנינו ובבנותינו שהוא מחלק בין הזכרים לנקיבות בבן ובת וה"נ היה לו לחלק בין הגברים לנשיהם?

אשתו כגופו, תמיד האשה נכללת בבעל משא"כ אח ואחות או בן ובת, עד כדי כך שבספרים הקדמונים נקרא אדם שאינו נשוי "אדם שאינו שלם".

Re: בנשותינו נלך?

פורסם: ו' ינואר 23, 2015 11:47 am
על ידי ברזילי
ראה אברבנאל, שהנשים בכלל הטף (והשווה לקמן, שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף, וכן גם אנחנו גם אתה גם טפנו, וכן גדרות צאן וכו' וערים לטפנו, וישב טפנו בערי המבצר וכו' ורק בוסף הפרשה מופיע טפנו נשינו וכל מקננו וכו'). אמנם במקומות אחרים נמנו לחוד - טפכם נשיכם, וכן בהקהל - האנשים הנשים והטף.

Re: בנשותינו נלך?

פורסם: א' ינואר 25, 2015 12:48 am
על ידי יאיר
פעלעד כתב:
מתושלח כתב:למה לא אמר משה לפרעה בנשינו או בנשותינו נלך כמו שאמר בנערינו ובזקננו בבנינו ובבנותינו שהוא מחלק בין הזכרים לנקיבות בבן ובת וה"נ היה לו לחלק בין הגברים לנשיהם?

אשתו כגופו, תמיד האשה נכללת בבעל משא"כ אח ואחות או בן ובת, עד כדי כך שבספרים הקדמונים נקרא אדם שאינו נשוי "אדם שאינו שלם".

אכן. ויקרא שמם אדם. וכן בפס' הקידוש "אתה ובנך ובתך וכו' ".

Re: בנשותינו נלך?

פורסם: א' ינואר 25, 2015 12:56 am
על ידי צופר הנעמתי
ברזילי כתב:ראה אברבנאל, שהנשים בכלל הטף (והשווה לקמן, שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף, וכן גם אנחנו גם אתה גם טפנו, וכן גדרות צאן וכו' וערים לטפנו, וישב טפנו בערי המבצר וכו' ורק בוסף הפרשה מופיע טפנו נשינו וכל מקננו וכו'). אמנם במקומות אחרים נמנו לחוד - טפכם נשיכם, וכן בהקהל - האנשים הנשים והטף.


לא נזכר טף בדברי משה.

Re: בנשותינו נלך?

פורסם: א' ינואר 25, 2015 1:00 am
על ידי ברזילי
צופר הנעמתי כתב:
ברזילי כתב:ראה אברבנאל, שהנשים בכלל הטף (והשווה לקמן, שש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף, וכן גם אנחנו גם אתה גם טפנו, וכן גדרות צאן וכו' וערים לטפנו, וישב טפנו בערי המבצר וכו' ורק בוסף הפרשה מופיע טפנו נשינו וכל מקננו וכו'). אמנם במקומות אחרים נמנו לחוד - טפכם נשיכם, וכן בהקהל - האנשים הנשים והטף.

לא נזכר טף בדברי משה.
לא המלה "טף" אלא בבנינו ובבנותינו, וכ' האברבנאל שבכלל זה גם הנשים (ובשאר הפסוקים שהבאתי היה מקום אולי לומר שהמלה "טף" כוללת במשמעה גם נשים (כך כותב הנצי"ב כמדומני, שטף הם כל הטפלים), וכנראה לזה כוונת הערתך, אבל אפשר גם לומר שמשמעות המילולית של טף היא הילדים, אבל הנשים נכללות בזה כי ברור שהן נמצאות היכן שהטף נמצא)

Re: בנשותינו נלך?

פורסם: א' ינואר 25, 2015 7:55 am
על ידי לומד_בישיבה
א. מזה שהשיב פרעה למשה ואמר, כאשר אשלח אתכם ואת 'טפכם' מוכרח שמשרע"ה ביקש את הטף, שזה כולל גם נשים וגם ילדים.
ב. עצם קושיית פותח האשכול תמוה לי. וכי מטרת משרע"ה הייתה להתחנן אל פרעה שייתן להם לצאת, הרי מטרתו הייתה להקשיח את לב פרעה ותו לא, למען שיתי אותתי וכו', וברגע שאמר לפרעה גם בנינו ובנותינו השיג בזה את מטרתו, וראה בארוכה ברמב"ן שטען פרעה לעבדיו אם אמת הוא שמבקשים לצאת לזבוח מדוע דורשים גם בנינו ובנותינו, שהרי אינם זובחים.