מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגונב כרטיס פיס של חברו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

הגונב כרטיס פיס של חברו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' ינואר 29, 2015 11:37 am

ידוע הנוסח של מרן החזו"א "לא מטוסים נופלים אלא אנשים". ועוד אמר החזו"א "בהגרלה לא הכרטיס זוכה אלא
האדם" למדנו כי על פי זה הורה הגר"ח למעשה, בפלוני שהחליף בגניבה את כרטיס הגרלה שלו בכרטיס חברו, ולצערו,
הכרטיס המקורי שלו הרויח, הוא התוודה על כך. ושאלו את הגר"ח האם הוא יכול לתבוע את הכסף מהשני, והשיב: זו
שאלה שמהותה טעות. כי לא הכרטיס זוכה אלא האדם, ואם היה משאיר אצלו את הכרטיס, גם לא היה זוכה, אלא
המספר השני היה עולה בגורל. וכמו שכתבנו, שלא הכרטיס זוכה אלא האדם. [דברי שיח]

ברור שזה אינו, [ולא מסתבר כלל שיצאו הדברים מפי הגרח"ק], ועל כגון דא קבכינא שמטמטמים את העולם, ומה יעשה הבן ולא יחטא.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: הגונב כרטיס פיס של חברו

הודעהעל ידי רחמים » ה' ינואר 29, 2015 12:33 pm

מה היה הדין אם לאחר שהחליף את הכרטיסים היה מתגלה שכרטיס שבידו עלה בהגרלה האם היה צריך לשלם לנגנב את הזכיה?
ולעצם מקור הדין של הגר"ח זו גמ' מפורשת שבכל מקום אומרים שמזלו של האדם גורם וכמבואר בחידושי הר"ן מסכת כתובות דף ב עמוד א
או דילמ' מציא אמרה ליה נסתחפה שדיהו, פירש"י ז"ל מזלך גרם. כלו', דהיא יכולה לומ' לו מימי לא חליתי עד עכשיו שהגיע זמן שאני אשתך, ועכשיו חליתי, מזלך הוא שגרם ואתה חייב במזונותי. ויש שהקשו לרש"י ז"ל, א"ה דנסתחפה שדהו ר"ל מזלך גרם, א"כ חלה הוא שהאונס מחמתו, אמאי חייב במזונותיה, לימ' לה מזליך גרם, כדאמרי' ביבמות גבי קטלנית אם נשאת לראשון ומת לשני ומת לשלישי לא תנשא, משום דמזל דידה גרם. ואיכא דמתרצי דהתם גבי מיתה דמעגנא ויתבא אמרי' מזל דידה גרם, אבל גבי חולי דליכא אלא עכוב פריה ורביה והוא מחוייב והיא אינה מחוייבת, אמרי' מזל דידיה גרם.


ועיין עוד בשו"ת הרא"ש כלל לד סימן א שהמזל משפיע על כל הקנוי לאדם:
ולא אמרינן: מזל דידיה גרם ונסתחפה שדהו, כדאמרינן אם נולדו מומין באשה, דהיינו כשנתארסה. כדאמרינן בכתובות בפרק המדיר (עה): היו בה מומין ועודה בבית אביה, צריך האב להביא ראייה שמשנתארסה היו בה מומין הללו ונסתחפה שדהו. נכנסה לרשות הבעל, על הבעל להביא ראיה שעד שלא נתארסה היו בה מומין הללו והי*ה מקחו מקח טעות. והיינו דוקא כשנתארסה, דאז היא קנין כספו כמו עבדו ושורו וחמורו ותלויה במזלו, ולהכי אמרינן נסתחפה שדהו. ולא אמרינן: מזל רע דידה גרם ותצא בלא כתובה, כדאמרינן ברישא, שנולדו בו מומין, כופין אותו להוציא ונותן כתובה; לפי שהאשה תלויה במזל האיש, הילכך תלינן דמזל רע דידיה גרם, והיינו דוקא לאחר שנתארסה, אבל קודם אירוסין אינה תלויה במזלו.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: הגונב כרטיס פיס של חברו

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' ינואר 29, 2015 1:23 pm

הרב רחמים ראיה יפה מאוד!
ולעצם העניין אם האדם זוכה או המספר זוכה, במק"א כתבתי בנידון ושם הוכחתי שהמספר זוכה, ובין השאר הבאתי שם ממה שסיפר הגריח"ז ז"ל שבעת שהיה לומד אצל הכתב סופר ראה בחלום את המספר שיעלה בגורל ובסופו של דבר לא קנה את הכרטיס כי לא היה לו כסף וכו'.
ואם נאמר שהאדם זוכה מה הפשט בזה שראה בחלום את המספר הלוא האדם זוכה ולא המספר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 336 אורחים