עמוד 1 מתוך 1

ב' ספרי תורה

פורסם: ד' פברואר 18, 2015 3:20 pm
על ידי ארי במסתרים
ביקשוני לשאול כאן:

הגמרא במגילה (כט ע"ב) ראש חדש טבת שחל להיות בשבת מוציאין ג' ס"ת. ובגמ' בסוטה מא. ויומא ע. מבואר הטעם שאין קורין בספר אחד וגוללין "לפי שאין גוללין ס"ת בצבור".
וברמ"א סי' תרס"ט: במקום שאין להם רק שני ספרי תורה קורין בראשונה וזאת הברכה ובשניה בראשית וחוזרין ולוקחין הראשונה לעניינו של יום וכן עושין כל מקום דבעינן ג' ספרי תורה ואין להם רק שתים. ומבאר הערוך השולחן שהטעם הוא "שלא יקרא שני דברים בספר תורה אחת כסדר."
וקשה, מנין החילוק אם קוראים שני דברים בס"ת אחת כסדר, או שיגללו את הראשונה לשלישית.
עוד קשה, שהחמד משה ובאור הלכה כתבו שאם לא הספיקו לגלול את הראשונה וכבר קראו בשניה, יגללו את השניה דוקא משום אין מעבירין על המצוות כיון שהיא כבר מונחת על הבימה, האם זה מסתדר עם הגמ' ועם הסבר הערוך השולחן.

Re: ב' ספרי תורה

פורסם: ד' פברואר 18, 2015 4:51 pm
על ידי כי טוב
ארי במסתרים כתב:ביקשוני לשאול כאן:

הגמרא במגילה (כט ע"ב) ראש חדש טבת שחל להיות בשבת מוציאין ג' ס"ת. ובגמ' בסוטה מא. ויומא ע. מבואר הטעם שאין קורין בספר אחד וגוללין "לפי שאין גוללין ס"ת בצבור".
וברמ"א סי' תרס"ט: במקום שאין להם רק שני ספרי תורה קורין בראשונה וזאת הברכה ובשניה בראשית וחוזרין ולוקחין הראשונה לעניינו של יום וכן עושין כל מקום דבעינן ג' ספרי תורה ואין להם רק שתים. ומבאר הערוך השולחן שהטעם הוא "שלא יקרא שני דברים בספר תורה אחת כסדר."
וקשה, מנין החילוק אם קוראים שני דברים בס"ת אחת כסדר, או שיגללו את הראשונה לשלישית.
עוד קשה, שהחמד משה ובאור הלכה כתבו שאם לא הספיקו לגלול את הראשונה וכבר קראו בשניה, יגללו את השניה דוקא משום אין מעבירין על המצוות כיון שהיא כבר מונחת על הבימה, האם זה מסתדר עם הגמ' ועם הסבר הערוך השולחן.


נראה שאם אתה קורא בפרשה אחת ומדלג אח"כ לקרוא בפרשה שאחריה נראה כאילו אתה החלטת למחוק פרשיות מהתורה והחלטת לחגוג אחרי פרשת ויקרא את פרשת שמיני ואת צו להשמיט משום שיש מצוות שלא מוצאות חן בעיניך. אבל כשאתה חוזר להתחלה אזי ניכר הדבר בהכרח שיש סיבה אחרת שאתה קורא ולא משום סדר הקריאה.

וכל זה לכתחילה, אבל בדיעבד הטעם של אין מעבירין על המצות חשוב יותר