מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המשלים פרשיותיו עם הצבור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

המשלים פרשיותיו עם הצבור

הודעהעל ידי סענדער » ו' אוקטובר 01, 2010 3:03 pm

האם ההבטחה בברכות ח' ע''ב

שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו

למי שמשלים כל התורה שמו''ת, או על פרשה אחת?

מצורף הגמ' http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesech ... format=pdf

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המשלים פרשיותיו עם הצבור

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' אוקטובר 01, 2010 3:44 pm

הרי מלשון התלמוד "כל המשלים פרשיותיו", בלשון רבים, משמע, כל הפרשיות.
וגם מהמשך הענין שם, שאחד רצה להשלים את לימוד הפרשיות בערב יוהכ"פ, גם משמע, שהכוונה לכל פרשיות התורה.

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: המשלים פרשיותיו עם הצבור

הודעהעל ידי שמש חכמים » ו' מאי 27, 2011 5:12 pm

עיין בערוך השלחן סי' רפ"ה סעי' ד' שכ' שפירוש פרשיותיו הוא הפרשיות שבסדרה.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: המשלים פרשיותיו עם הצבור

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 29, 2011 9:54 am

ממש מתנצל, אני לא מבין, וכי יש פרשה שצריך לומר שמו"ת ויש פרשה שלא צריך? חז"ל קבעו הלכה ונפסקה בשו"ע, אז מתי שרוצים עושים? עצם השאלה מאד תמוהה...

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: המשלים פרשיותיו עם הצבור

הודעהעל ידי חד וחלק » א' מאי 29, 2011 11:01 am

אוהב אוצר כתב:ממש מתנצל, אני לא מבין, וכי יש פרשה שצריך לומר שמו"ת ויש פרשה שלא צריך? חז"ל קבעו הלכה ונפסקה בשו"ע, אז מתי שרוצים עושים? עצם השאלה מאד תמוהה...

צודק.
ואגב אורחא אביא מה ששמעתי מחתן הגה"צ ר' דב יפה בשם חמיו, שלא לחינם נמצאו הלכות שניים מקרא בסימן רפ"ה...

שמש חכמים
הודעות: 42
הצטרף: ה' מאי 26, 2011 9:15 pm

Re: המשלים פרשיותיו עם הצבור

הודעהעל ידי שמש חכמים » א' מאי 29, 2011 11:45 am

אוהב אוצר כתב:ממש מתנצל, אני לא מבין, וכי יש פרשה שצריך לומר שמו"ת ויש פרשה שלא צריך? חז"ל קבעו הלכה ונפסקה בשו"ע, אז מתי שרוצים עושים? עצם השאלה מאד תמוהה...

ככל הנראה התכוין השואל רק להבטחה ולא לעצם החיוב, ובמילים אחרות האם זה מצוה אחת ארוכה כל שנה או כל שבוע מצוה נפרדת,
ובגמ' איתא "לעולם ישלים אדם פרשיותיו וכו' שכל המשלים פרשיותיו עם הציבור מאריכין לו ימיו ושנותיו" ע"כ ופירש"י "ישלים פרשיותיו. של כל שבת ושבת". ובפשטות הוא בין על החיוב בין על השכר אך יש לדון בזה, וחכם באשי הכריח כן מהלשון "פרשיותיו" שפשטות הדברים "סידרות". וע"ז כתבתי שבערוך השולחן כ' שאין הכוונה לסידרות [כמובן דברי נאמרים בהנחה שאין בדברי רש"י סתירה לער"ה דו"ק].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 556 אורחים