מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינוי מיחיד לרבים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בין המשפתיים
הודעות: 9
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 2:02 pm

שינוי מיחיד לרבים

הודעהעל ידי בין המשפתיים » ג' מרץ 03, 2015 7:40 am

"וַאֲשֶׁר יַשְׁמִיעוּ וְיַעֲבִירוּ קוֹל בְּכָל עָרֵיהֶם וּבִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר צְאוּ הָהָר וְהָבִיאוּ עֲלֵי זַיִת וַעֲלֵי עֵץ שֶׁמֶן וַעֲלֵי הֲדַס וַעֲלֵי תְמָרִים וַעֲלֵי עֵץ עָבֹת לַעֲשֹׂת סֻכֹּת כַּכָּתוּב" (נחמיה ח, טו)

מחפש תשובה למה הפסוק מונה הדס בלשון יחיד ותמרים בלשון רבים, מישהו יודע?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שינוי מיחיד לרבים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' מרץ 04, 2015 10:23 am

עצי התמר מופיעים במקרא תמיד בלשון רבים, כנראה משום שנטיעתם היא תמיד כמטע, ולא כעץ בודד.
דוגמא חריגה המוכיחה זאת היא ציון ישיבתה של דבורה "תחת תומר דבורה", שהיה כה בודד בנוף ההררי עד שכבר נקרא ע"ש דבורה שישבה תחתיו.

בין המשפתיים
הודעות: 9
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 2:02 pm

Re: שינוי מיחיד לרבים

הודעהעל ידי בין המשפתיים » ה' מרץ 05, 2015 10:27 pm

פרק א' פסוק 12 הַגֶּפֶן הוֹבִישָׁה וְהַתְּאֵנָה אֻמְלָלָה רִמּוֹן גַּם-תָּמָר וְתַפּוּחַ כָּל-עֲצֵי הַשָּׁדֶה יָבֵשׁוּ כִּי-הֹבִישׁ שָׂשׂוֹן מִן-בְּנֵי אָדָם

הרי לך תמר לשון יחיד...

מה שכתבת שתמיד לשון רבים הפסוקים שמצאתי בחיפוש מהיר הם...

פרק טו' פסוק 27 וַיָּבֹאוּ אֵילִמָה וְשָׁם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינֹת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים וַיַּחֲנוּ-שָׁם עַל-הַמָּיִם
ויקרא
פרק כג' פסוק 40 וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת וְעַרְבֵי-נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים
במדבר
פרק לג' פסוק 9 וַיִּסְעוּ מִמָּרָה וַיָּבֹאוּ אֵילִמָה וּבְאֵילִם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינֹת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים וַיַּחֲנוּ-שָׁם
יחזקאל

שים לב שבפסוק הראשון והשלישי מדובר על שבעים תמרים שהם רבים.
גם בדוגמה האמצעית הגמרא דורשת כפות לשון רבים״ אם היה פרוד יכפתנו ״ וע״כ היה צריך לכתוב לשון רבים.

הפסוקים הנוספים...
וְחַלּנוֹת אֲטֻמוֹת אֶל-הַתָּאִים וְאֶל אֵלֵיהֵמָה לִפְנִימָה לַשַּׁעַר סָבִיב סָבִיב וְכֵן לָאֵלַמּוֹת וְחַלּוֹנוֹת סָבִיב סָבִיב לִפְנִימָה וְאֶל-אַיִל תִּמֹרִים

וְאֵת הַבַּיִת הַגָּדוֹל חִפָּה עֵץ בְּרוֹשִׁים וַיְחַפֵּהוּ זָהָב טוֹב וַיַעַל עָלָיו תִּמֹרִים וְשַׁרְשְׁרוֹת

גם כאן בפסוק הראשון מדובר על מישור מרובה תמרים ולכן נכתב לשון רבים ובפסוק השני כיוון שצייר תמרים רבים ע״כ כתיב לשון רבים.אם אכן כך א״כ לא נותרו דוגמאות שהתורה נקטה תמרים בלשון רבים דווקא (אאכ פספסתי משהו)
נערך לאחרונה על ידי בין המשפתיים ב ה' מרץ 05, 2015 10:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שינוי מיחיד לרבים

הודעהעל ידי לייטנר » ה' מרץ 05, 2015 10:35 pm

אתה חושב שיש צורה לשנות את ההודעה הקודמת שלך, להשאיר את התגובה שלי על כנה, ולתקוף את שלי?!
עכ"פ, כשאתה מחפש פסוקים במאגר, תשים לב גם לניקוד המילים ולהקשר של המילים שאתה מחפש.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ה' מרץ 05, 2015 11:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בין המשפתיים
הודעות: 9
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 2:02 pm

Re: שינוי מיחיד לרבים

הודעהעל ידי בין המשפתיים » ה' מרץ 05, 2015 10:49 pm

בדיוק כמו עלי הדס שהוא שם כולל לעץ

בין המשפתיים
הודעות: 9
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 2:02 pm

Re: שינוי מיחיד לרבים

הודעהעל ידי בין המשפתיים » ו' מרץ 06, 2015 12:24 pm

כשערכתי את התגובה לא ראיתי שענית צר לי שאתה לוקח אישית אבל תורה וללמוד אני צריך. מכיוון שזה יוצא כך אז אבחר במה אחרת יותר עניינית
פורים שמח


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כדכד ו־ 191 אורחים