מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ד' מרץ 04, 2015 8:48 am

בתוס' מס' יבמות דף מה: נראה כן, שכן כתבו על ההוא עובדא דהעבד שהטביל עכו"ם לשם אינתתא, פירשו שהיה מטבילה כמו בנות ישראל על דם חימוד, וכתבו שטועה הוה שכן על עבד לא גזרו איסור נשג"ז. משמע מדבריהם שטבילתה מועיל אף בגיותה להנצל מאיסור נדה.

(אלא שבאמת ק' שגם לפי טעותו עדיין לא הועיל לענין איסור ג"ז (ש'פחה פשיטא שמותר לו), וגם בכלל מבואר בגמ' אחריו דהוה לה דין של בת ישראל גמור. ובאמת בפי' רבי אברהם מן ההר מסיק שלפי שטעה בזה וסבר שהיא אסורה לו הטבילה אכן לשם גירות, ובהכי א"ש כל זה, ואולםבתוס' קצת קשה להעמיס כן).

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ד' מרץ 04, 2015 3:04 pm

ממתי שייך נדה בגויה ?

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ד' מרץ 04, 2015 5:48 pm

ממתי שייך טבילה בגויה?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מרץ 05, 2015 7:11 am

שטייגעניסט כתב:ממתי שייך נדה בגויה ?


עולה מן הארץ כתב:ממתי שייך טבילה בגויה?

מסתבר שאם הבא עליה, חייב משום נשג"ז, הרי שהיא נדה. ונדה לכאורה היא רק מי שמועילה בה טבילה. השאלה של 'אברך הכולל' היא, האם הסברה ההגיונית הזו, הינה אכן נכונה הלכתית.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

הודעהעל ידי יצג » ה' מרץ 05, 2015 8:24 am

האיסור הוא דרבנן, עיין רש"י ע"ז לו ע"ב.
ההערה על התוס' יבמות העיר כבר בישרש יעקב שם ונשאר בצ"ע.

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

הודעהעל ידי וירטואלי » ה' מרץ 05, 2015 4:13 pm

כולל יונגערמאן כתב:בתוס' מס' יבמות דף מה: נראה כן, שכן כתבו על ההוא עובדא דהעבד שהטביל עכו"ם לשם אינתתא, פירשו שהיה מטבילה כמו בנות ישראל על דם חימוד, וכתבו שטועה הוה שכן על עבד לא גזרו איסור נשג"ז. משמע מדבריהם שטבילתה מועיל אף בגיותה להנצל מאיסור נדה.

(אלא שבאמת ק' שגם לפי טעותו עדיין לא הועיל לענין איסור ג"ז (ש'פחה פשיטא שמותר לו), וגם בכלל מבואר בגמ' אחריו דהוה לה דין של בת ישראל גמור. ובאמת בפי' רבי אברהם מן ההר מסיק שלפי שטעה בזה וסבר שהיא אסורה לו הטבילה אכן לשם גירות, ובהכי א"ש כל זה, ואולםבתוס' קצת קשה להעמיס כן).
לא ברור מה קשה למר, הרי עבד מותר בגויה כמ"ש התו' בכמה מקומות, אלא שסבר העבד שיש בה איסור נידות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 445 אורחים