עמוד 1 מתוך 1

גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

פורסם: ד' מרץ 04, 2015 8:48 am
על ידי כולל יונגערמאן
בתוס' מס' יבמות דף מה: נראה כן, שכן כתבו על ההוא עובדא דהעבד שהטביל עכו"ם לשם אינתתא, פירשו שהיה מטבילה כמו בנות ישראל על דם חימוד, וכתבו שטועה הוה שכן על עבד לא גזרו איסור נשג"ז. משמע מדבריהם שטבילתה מועיל אף בגיותה להנצל מאיסור נדה.

(אלא שבאמת ק' שגם לפי טעותו עדיין לא הועיל לענין איסור ג"ז (ש'פחה פשיטא שמותר לו), וגם בכלל מבואר בגמ' אחריו דהוה לה דין של בת ישראל גמור. ובאמת בפי' רבי אברהם מן ההר מסיק שלפי שטעה בזה וסבר שהיא אסורה לו הטבילה אכן לשם גירות, ובהכי א"ש כל זה, ואולםבתוס' קצת קשה להעמיס כן).

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

פורסם: ד' מרץ 04, 2015 3:04 pm
על ידי שטייגעניסט
ממתי שייך נדה בגויה ?

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

פורסם: ד' מרץ 04, 2015 5:48 pm
על ידי עולה מן הארץ
ממתי שייך טבילה בגויה?

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

פורסם: ה' מרץ 05, 2015 7:11 am
על ידי ארזי ביתר
שטייגעניסט כתב:ממתי שייך נדה בגויה ?


עולה מן הארץ כתב:ממתי שייך טבילה בגויה?

מסתבר שאם הבא עליה, חייב משום נשג"ז, הרי שהיא נדה. ונדה לכאורה היא רק מי שמועילה בה טבילה. השאלה של 'אברך הכולל' היא, האם הסברה ההגיונית הזו, הינה אכן נכונה הלכתית.

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

פורסם: ה' מרץ 05, 2015 8:24 am
על ידי יצג
האיסור הוא דרבנן, עיין רש"י ע"ז לו ע"ב.
ההערה על התוס' יבמות העיר כבר בישרש יעקב שם ונשאר בצ"ע.

Re: גויה שטבלה לנדותה אסורה רק משום שג"ז?

פורסם: ה' מרץ 05, 2015 4:13 pm
על ידי וירטואלי
כולל יונגערמאן כתב:בתוס' מס' יבמות דף מה: נראה כן, שכן כתבו על ההוא עובדא דהעבד שהטביל עכו"ם לשם אינתתא, פירשו שהיה מטבילה כמו בנות ישראל על דם חימוד, וכתבו שטועה הוה שכן על עבד לא גזרו איסור נשג"ז. משמע מדבריהם שטבילתה מועיל אף בגיותה להנצל מאיסור נדה.

(אלא שבאמת ק' שגם לפי טעותו עדיין לא הועיל לענין איסור ג"ז (ש'פחה פשיטא שמותר לו), וגם בכלל מבואר בגמ' אחריו דהוה לה דין של בת ישראל גמור. ובאמת בפי' רבי אברהם מן ההר מסיק שלפי שטעה בזה וסבר שהיא אסורה לו הטבילה אכן לשם גירות, ובהכי א"ש כל זה, ואולםבתוס' קצת קשה להעמיס כן).
לא ברור מה קשה למר, הרי עבד מותר בגויה כמ"ש התו' בכמה מקומות, אלא שסבר העבד שיש בה איסור נידות.