עמוד 1 מתוך 1

לעילוי נשמת......

פורסם: ד' מרץ 04, 2015 9:10 pm
על ידי תרח
כשלומדים לעילוי נשמת רב חשוב אומרים לע"נ הרב.......... בן..........
או אומרים "מר" או בכלל לא?

אולי יש עניין כשבאים לבקש [למשל בתפילה הנאמרת לאחר לימוד משניות] רחמים על נשמה יהיה מי שיהיה,
שלא לעטרו בתואר כבוד בשעת בקשת רחמים? או מה?

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ב' מרץ 09, 2015 6:54 pm
על ידי תרח
שויין

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ד' מרץ 11, 2015 6:09 pm
על ידי תרח
השאלה קיימת גם בהזכרת שמות גדולי ישראל בתפילה איך לעשות זאת, [כמו עכשיו הרב וואזנר, הרב שמואל בן רחל]

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ד' מרץ 11, 2015 9:03 pm
על ידי ארזי ביתר
לא נראה לי שיש בזה הלכות או הנהגות. איש כפי הרגשת לבבו. כמדומני, שחסידים מזכירים רבם עם תאריו המקובלים.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ב' מרץ 16, 2015 9:15 am
על ידי זיסע יונגאלע
1. שאלתי את הגה"ח שלמה אלימלך אייזנר (ניתן לברר פרטים על גדלותו אצל מכיריו, כהגרמ"מ שפרן, הגר"ש אלתר, והרבה מתלמידיו המשמשים היום ככלי קודש לתמידי תלמידיו) לגבי להתפלל שביקש ממני בסיטואציה מסוימת להתפלל על אישיות מסוימת בענין מסוים. ושאלתיו מה שמו ושם אמו.
תשובתו : זה ממש לא משנה. את זה כבר הקב"ה יודע. מה שכן משנה שאתה תבקש כפשוטו ממי שהממשלה בידו שאותו פלוני ייוושע בנקודה פלונית זו.

2. שאלתי בזמנו את הרב אנשיל דוד טשערסקי מחצור הגלילית, לגבי בקשות באלוקי נצור, אם צריך נוסח מסוים דייקא [-כגון למשל נידון דאשכולינו האם לומר שם פלוני הן פלוני/ת עם או בלי תוארים מקובלים, או צריך בלשון הקודש דייקא, או בצורת בקשה מסודר מראש, ולא בצורת בקשה ספונטנית כבקשת בן מאביו הגשמי] (להעיר מאחד מהתכתבויות הגר"ש אלתר עמי שדייק מהלשון ביהי רצון "ומעין הרע" לגבי ענין מסוים שהתווכחתי עמו, וכתב לי ש"הרי בתפילה צריכים לפרש שיחתו כראוי, ולא בלשון מגומגמת").
תשובת הגרא"ד טשערסקי: צורת הנוסח היא טפילה, ביחס לעיקר של: פניה כנה מעומק הלב בשפה שלך.[ובלשונו: הקדוש ברוך הוא מבין גם עברית....]"

כמובן שהנ"ל לא סותר את המקובל והידוע להזכיר שם של חולה עם שם אמו,
רק רציתי להדגיש, שיותר ממה שחשוב (בעיניי עכ"פ, כפי שקיבלתי מרבותיי זצ"ל ויבדלחט"א) מלהזכיר בצורה זו או אחרת (עם/בלי שם אמא/אבא. עם/בלי תוארים. בנוסח זה או אחר) יותר חשוב שכוונת הלב תהיה זכה ופשוטה.
שבאמת יהיה עילוי לנשמה.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ב' מרץ 16, 2015 6:37 pm
על ידי ארזי ביתר
אוי ביסטו זיס! תשובה ערוכה בטוב טעם ודעת, עמוסה בעסיס חסידי מתוק.

השאלה היא למעשה, איך להזכיר את הרבי החולה חלילה, או בהזכרת הנשמה.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ב' מרץ 16, 2015 10:43 pm
על ידי ברוך ברגר
א-ל נא רפה נא לה...

{יש מהרה"ק מאוסטרובצא זי"עא שזה בגימטריה וכו'....}

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ג' מרץ 17, 2015 12:51 pm
על ידי יורד ומתעה
יש על שערי תשובה או באר היטב איפה שהוא. יש תוס' בקידושין שאוריה מרד במלכות שאמר אדוני יואב כשדבר לדוד.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ג' מרץ 17, 2015 1:52 pm
על ידי ברוך ברגר
ברוך ברגר כתב:א-ל נא רפה נא לה...

{יש מהרה"ק מאוסטרובצא זי"עא שזה בגימטריה וכו'....}


אחד שלח לי בפרטי...

דגל מחנה אפרים
ויצעק משה אל ה' אל נא רפא נא לה. וצריך להבין לכאורה הא צריך להזכיר שם החולה ושם אמו, ויש לומר בזה שיש רמז לזה בדבריו אלו כי רפא נא בגימטריא מרים יוכבד וקל להבין:

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ג' מרץ 17, 2015 2:42 pm
על ידי בקרו טלה
ברוך ברגר כתב:
ברוך ברגר כתב:א-ל נא רפה נא לה...

{יש מהרה"ק מאוסטרובצא זי"עא שזה בגימטריה וכו'....}

אחד שלח לי בפרטי...
דגל מחנה אפרים
ויצעק משה אל ה' אל נא רפא נא לה. וצריך להבין לכאורה הא צריך להזכיר שם החולה ושם אמו, ויש לומר בזה שיש רמז לזה בדבריו אלו כי רפא נא בגימטריא מרים יוכבד וקל להבין:


ליקוטי מוהר"ן - מהדורא קמא סימן קעד
כְּשֶׁהַדִּינִין, חַס וְשָׁלוֹם, גּוֹבְרִים עַל הָאָדָם אֵין לְהַמִּתְפַּלֵּל עֲבוּרוֹ לְהַזְכִּיר שְׁמוֹ שֶׁלֹּא יִתְגַּבְּרוּ הַדִּינִין, חַס וְשָׁלוֹם, וּכְמוֹ דְּאִיתָא (א). שֶׁנֹּחַ לֹא קָרָא לוֹ אָבִיו שֵׁם בְּעֵת לֵדָתוֹ מִשּׁוּם שֶׁהָיָה אָז הָעוֹלָם בְּדִינִין, וְעַל כֵּן לֹא רָצָה אָבִיו לִתֵּן לוֹ שֵׁם כִּי עַל יְדֵי הַשֵּׁם יִהְיֶה נִכָּר וּמְסֻיָּם בֵּין הַמְקַטְרְגִים וְיוּכְלוּ הַדִּינִים לְהִתְגַּבֵּר עָלָיו, וְזֶהוּ כְּשֶׁהִתְפַּלֵּל משֶׁה רַבֵּנוּ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם, עַל מִרְיָם לֹא הִזְכִּיר שְׁמָהּ, רַק אָמַר סְתָם "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" (בְּמִדְבַּר י"ב). כִּי מֵחֲמַת שֶׁהָיוּ הַדִּינִין גּוֹבְרִים עָלֶיהָ, לֹא רָצָה לְהַזְכִּיר שְׁמָהּ בְּפֵרוּשׁ כַּנַּ"ל, וְאַף עַל פִּי כֵן הֶעֱלִים שְׁמָהּ בְּרֶמֶז נִפְלָא בְּתוֹךְ תְּפִלָּתוֹ. כִּי נָא רְפָא בְּגִימַטְרִיָּא מִרְיָם יוֹכֶבֶד מְכוּוָן מַמָּשׁ, הַיְנוּ שֵׁם הַחוֹלָה וְשֵׁם אִמָּהּ שֶׁצָּרִיךְ לְהַזְכִּיר עַל הַחוֹלֶה כְּשֶׁמִּתְפַּלְּלִין עָלָיו, אַךְ לֹא רָצָה לְהַזְכִּיר בְּפֵרוּשׁ כַּנַּ"ל:

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ה' מרץ 19, 2015 4:33 am
על ידי זיסע יונגאלע
ארזי ביתר כתב:אוי ביסטו זיס! תשובה ערוכה בטוב טעם ודעת, עמוסה בעסיס חסידי מתוק.

השאלה היא למעשה, איך להזכיר את הרבי החולה חלילה, או בהזכרת הנשמה.

בגור למשל מזכירים בעליה לתורה: "מורה מורינו ורבינו ר'_____ בן מורה מורינו ורבינו ר'_____"

ובחולה רח"ל (ב7 השנים הקשות האחרונות של ה"לב שמחה" זי"ע: "יברך וירפא את מורה מורינו ורבינו ר' שמחה בונים בן חיה ראדא יהודית"

כמדומה, שהזמן היחיד שהזכירו ללא תארים אף אחד (לא רבנים ולא אדמורי"ם) לאורך הדורות (האחרונים בטח) זה רח"ל כשהחברה קדישא מורידים את הנפטר לתוך הקבר אז זועקים את שמו ושם אביו (כמובא בספרים). נראה לי שזה הפעם היחידה שמזכירים אדמו"ר ללא תוארים. (אולם ייתכן שיש שינויים במנהגי ה'חברא קדישא' מעיר לעיר. כך נהגו הח"ק שקברו את אדמור"י גור לאחר השואה הא"א, הב"י, הל"ש, הפנ"מ). הם היו ח"ק של אנשי ירושלים. וייתכן שבמקומות אחרים נוהגים אחרת.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ה' מרץ 19, 2015 9:06 am
על ידי אוצר החכמה
פלא שאתם מביאים רמזים (נאים ככל שיהיו) על זה שלא הזכיר משה את שם מרים בתפילתו, ולא מביאים שהגמרא בברכות מוציאה מזה שאין צריך להזכיר את השם בתפילתו, והראשונים שם (תר"י לזכרוני) כותבים שהיינו כשעומד אצלו כמו שהיה במשה ומרים.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ה' מרץ 19, 2015 10:21 pm
על ידי אוצר החכמה
כתבו לי בפרטי שאין זה בתר"י אלא המג"א מביא כן בשם המהרי"ל.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ה' מרץ 19, 2015 10:54 pm
על ידי ליכא מידי
לשון שו"ע הרב סימן קי"ט
המבקש רחמים על חבירוכא בפניו א"צ להזכיר שמו שנאמרכב אל נא רפא נא לה ולא הזכיר שם מרים אבל שלא בפניוכג צריך להזכיר שמו

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: א' אפריל 26, 2015 11:46 am
על ידי נטיעות
מענין לענין.

מה הענין להדליק נר לעילוי נשמת? כיצד פעולה זו מעלה את הנשמה? הרי אין כאן איזה פעולה של מצווה או של איזה מעשה טוב לכאורה?

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: א' אפריל 26, 2015 3:03 pm
על ידי בן אליהו
הגר"ע יוסף פסק לומר עבדך מורנו מטעם שאין גבהות לפני המקום

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: א' אפריל 26, 2015 3:20 pm
על ידי אוצר החכמה
נטיעות כתב:מענין לענין.

מה הענין להדליק נר לעילוי נשמת? כיצד פעולה זו מעלה את הנשמה? הרי אין כאן איזה פעולה של מצווה או של איזה מעשה טוב לכאורה?


זה באמת לא מובן כ"כ. לכאורה במקור זה היה בביהכ"נ והיה לתועלת לאורה או לכבוד.

ואולי כיוון שיש בזה רמז משום נר ה' נשמת אדם לעורר הלב לתשובה.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: א' אפריל 26, 2015 3:40 pm
על ידי מה שנכון נכון
עיין חת"ס ח"ו סימן כז, ובתורה לשמה סימן תקכ.

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: א' אפריל 26, 2015 11:34 pm
על ידי בקרו טלה
נטיעות כתב:מענין לענין.

מה הענין להדליק נר לעילוי נשמת? כיצד פעולה זו מעלה את הנשמה? הרי אין כאן איזה פעולה של מצווה או של איזה מעשה טוב לכאורה?

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ב' אפריל 27, 2015 12:01 am
על ידי אויצר_ניק
בקרו טלה כתב:
נטיעות כתב:מענין לענין.

מה הענין להדליק נר לעילוי נשמת? כיצד פעולה זו מעלה את הנשמה? הרי אין כאן איזה פעולה של מצווה או של איזה מעשה טוב לכאורה?

אני רואה שאתה ''חסיד'' גדול של בעל ה''נטעי גבריאל''

Re: לעילוי נשמת......

פורסם: ג' אפריל 28, 2015 10:34 pm
על ידי מה שנכון נכון