עמוד 1 מתוך 1

האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 9:28 pm
על ידי גם זו לטובה
וז"ל רש"ש לוין - [ viewtopic.php?f=19&t=20314 - שמחת שלמה 18]
במכתבו [של ר' אריה] משנת תש"ז כותב בין השאר 'בעזה"י אשתדל להשיח דעתי מהמחשבות מדוע לא זכיתי להיות בין הקדושים קדושי עליון [שעלו] בלהב השמימה [=בשנות השואה האיומה], כי אינני ראוי לזה להיות נמנה עם קדושים וטהורים אשר אין כל ברי' יכולה לעמוד במחיצתם.


רחמנא ליצלן מהאי דעתא [מצינו האי לישנא על אמוראים על דברים פחות חמורים]

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 9:41 pm
על ידי אוצר החכמה
זה נראה מוטעה להציג את זה כעניין עיוני, כשמדובר בעניין רגשי, וקשה לנו אחרי שהאבילות קצת התיישנה, להרגיש את עומק העניין.
אבל מסתבר שבעת הפחד והבהלה והצער, כשאדם כדי לנחם ולהרגיע את רוחו הסוערה והכואבת על כל קרוביו ואהוביו שנשחטו, מצייר לעצמו עד כמה היה קרבנם אהוב לפני ה', שתתעורר בו גם המחשבה, שאם כך מדוע הוא לא זכה לכך, וקשה לנפש המצטערת להחזיק בשתי הקצוות של העניין.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 9:56 pm
על ידי גם זו לטובה
אוצר החכמה כתב:זה נראה מוטעה להציג את זה כעניין עיוני, כשמדובר בעניין רגשי, וקשה לנו אחרי שהאבילות קצת התיישנה, להרגיש את עומק העניין.
אבל מסתבר שבעת הפחד והבהלה והצער, כשאדם כדי לנחם ולהרגיע את רוחו הסוערה והכואבת על כל קרוביו ואהוביו שנשחטו, מצייר לעצמו עד כמה היה קרבנם אהוב לפני ה', שתתעורר בו גם המחשבה, שאם כך מדוע הוא לא זכה לכך, וקשה לנפש המצטערת להחזיק בשתי הקצוות של העניין.


יש"כ, הנחת במקצת את דעתי, וגם כעת מובן יותר השייכות בין המשפט הנ"ל לאומרו. [ולפ"ז אולי אינו ראוי לפרסם כיום את הדברים ללא הסבר נאות]

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 1:20 am
על ידי נוה הלבנון
לא יודע מה נזעקת.
ראיתי מביאים שנשאל האדר"ת מדוע מברכים על מצוות קידוש ה' הא על פורענות לא מברכים.
והאריך שם שח"ו אי"ז פורענות "הצדיקים והחסידים שמסרו נפשם... לא היה להם עונג בעולמם יותר מרגעי מיתתם... ואפי אנשים פשוטים..וקנו עולמם וזכו מה שאין בריה יכולים לעמוד במחיצתן"
ועוד שם "המצווה החביבה והיקרה שבכל התורה שאין דומה לה"
מי שבדרגא אמיתית מסתמא שיש לו להצטער באמת -ולא מהפן "הרגשי".

ואי"ז אומר שהוא מבקש למות אלא שהוא ראה שאחרים נבחרו למסור נפש והוא לא נבחר, א"כ יש לו צער שהוא לא מאלו שהיו ראויים לזה.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 7:50 am
על ידי אוצר החכמה
ר' עקיבא היה מצטער כל ימיו על מקרא ובכל נפשך, מתי יבא מקרא זה לידי ואקיימנו. אבל זה במשמעות שונה.
במשמעות של צער על מה שעשה הקב"ה, היינו כדוגמת הצער על המת שמת, להצטער להיפך על מי שאינו מת ונשאר בחיים לעבוד את הקב"ה, ובפרט כלשון התיאור שקשה לו להסיח דעתו מן המחשבות על כך, לענ"ד קשה לפרש את זה אא"כ כמו שכתבתי.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 9:46 am
על ידי ברזילי
אַשְׁרֵיהֶם מַשְׂכִּילִים כָּרָקִיעַ זוֹהֲרִים
בִּמְנוּחוֹת שָׁלוֹם נָחוּ ישָׁרִים
אוֹי וַאֲבוֹי וְשֺׁד וְשַׁבֶר לְנוֹתָרִים
לִמְדִיבַת נֶפֶשׁ וַחֲבָלִים וְצִירִים

(כמובן, עיקר המשמעות היא על הצרות שאופפות את הניצולים, אך יש גם נימת קנאה בזכותם הרוחנית של ההרוגים עקד"ה)

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 9:53 am
על ידי אחימעץ
הרי מרן בית יוסף נתקנא במעלתו של ר' שלמה מולכו שזכה לקדש את ה' [ואף ר' עקיבא אמר מתי יבוא לידי ואקיימנה].
והרי כבר הגר"א וסרמן זצ"ל אמר כלפי הרוגי השואה [מפי השמועה, הרב אשרי] 'כנראה שבשמים רואים בנו צדיקים, שהרי רוצים שנכפר בגופינו על כלל ישראל. עלינו לעשות תשובה כעת, מיד במקום, כי הזמן קצר... עלינו לזכור, שבאמת נהיה מקדשי השם. נלך בראש זקוף, ולא תעלה חלילה מחשבה פסולה, שהיא בבחינת פיגול, הפוסל את הקורבן. אנו מקיימים עתה את המצווה הגדולה ביותר: קידוש השם. האש שתבער בעצמותינו היא האש, אשר תקים מחדש את העם היהודי' ולדברי הגרא"ו שיש בזה קידוש השם הדבר מבואר.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ה' אפריל 02, 2015 10:20 am
על ידי תוכן
גם מצאנו לר' שמואל יפה בהספדו על אביו שמתרץ למה לא זכה למות על קידוש השם.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 1:00 am
על ידי גם זו לטובה
מכתב מאליהו ח"ג 348 שואל מה בצע במיתות אלו [שואה] ואפילו אפשרות לקדש שמו ית' [כנהרגים בשמד] לא ניתן להם דהא הרגו מאמין כמומר עכ"ל

ולדידי הדברים פשוטים כביעתא בכותחא

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 1:19 am
על ידי מחולת המחנים
בספר 'יחיד ודורו' על הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן, אם זכרוני אינו מתעתע בי, הובא ג"כ שרבי מרדכי היה ג"כ מצטער ואומר מדוע לא זכה למות על קידוש ה' כמו אותם קדושים שנהרגו במלחמה הנוראה, והוסיף ואמר שאלו הקדושים שנהרגו היו הטובים, יותר טובים מאתנו ולכך זכו למות עקה"ש.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 1:22 am
על ידי גם זו לטובה
מחולת המחנים כתב:בספר 'יחיד ודורו' על הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן, אם זכרוני אינו מתעתע בי, הובא ג"כ שרבי מרדכי היה ג"כ מצטער ואומר מדוע לא זכה למות על קידוש ה' כמו אותם קדושים שנהרגו במלחמה הנוראה, והוסיף ואמר שאלו הקדושים שנהרגו היו הטובים, יותר טובים מאתנו ולכך זכו למות עקה"ש.


כל המומרים שנהרגו בשואה, היו יותר טובים מר' מרדכי???

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 1:23 am
על ידי אוצר החכמה
גם זו לטובה כתב:מכתב מאליהו ח"ג 348 שואל מה בצע במיתות אלו [שואה] ואפילו אפשרות לקדש שמו ית' [כנהרגים בשמד] לא ניתן להם דהא הרגו מאמין כמומר עכ"ל

ולדידי הדברים פשוטים כביעתא בכותחא


מה פשוט לך כביעתא בכותחא?

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 1:38 am
על ידי מחולת המחנים
גם זו לטובה כתב:
מחולת המחנים כתב:בספר 'יחיד ודורו' על הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן, אם זכרוני אינו מתעתע בי, הובא ג"כ שרבי מרדכי היה ג"כ מצטער ואומר מדוע לא זכה למות על קידוש ה' כמו אותם קדושים שנהרגו במלחמה הנוראה, והוסיף ואמר שאלו הקדושים שנהרגו היו הטובים, יותר טובים מאתנו ולכך זכו למות עקה"ש.


כל המומרים שנהרגו בשואה, היו יותר טובים מר' מרדכי???

אין הכי נמי, ועיין שו"ת מהרי"ל סי' ע"ב, וכאן בקצרה
http://www.din.org.il/2015/02/05/%D7%90 ... A9-%D7%94/

ולמעשה זהו גמ' כמעט מפורשת בסנהדרין דף מ"ז ע"א
א"ל רבא מי קא מדמית נהרג מתוך רשעו למת מתוך רשעו, מת מתוך רשעו כיון דכי אורחיה קמיית לא הויא ליה כפרה, נהרג מתוך רשעו כיון דלאו כי אורחיה מיית הויא ליה כפרה, תדע דכתיב (תהילים עט) מזמור לאסף אלהים באו גוים בנחלתך טמאו את היכל קדשך נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, מאי עבדיך ומאי חסידיך לאו חסידיך חסידיך ממש, עבדיך הנך דמחייבי דינא דמעיקרא וכיון דאיקטול קרי להו עבדיך

וא"כ מובן למה התאוו הצדיקים ר' אריה לוין ור' מרדכי צוקרמן להיות בחלקם של אותם קדושים וטהורים כזוהר הרקיע מזהירים.

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 2:56 am
על ידי גם זו לטובה
מחולת המחנים כתב:
גם זו לטובה כתב:
מחולת המחנים כתב:בספר 'יחיד ודורו' על הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן, אם זכרוני אינו מתעתע בי, הובא ג"כ שרבי מרדכי היה ג"כ מצטער ואומר מדוע לא זכה למות על קידוש ה' כמו אותם קדושים שנהרגו במלחמה הנוראה, והוסיף ואמר שאלו הקדושים שנהרגו היו הטובים, יותר טובים מאתנו ולכך זכו למות עקה"ש.


כ
ל המומרים שנהרגו בשואה, היו יותר טובים מר' מרדכי???

אין הכי נמי, ועיין שו"ת מהרי"ל סי' ע"ב, וכאן בקצרה
http://www.din.org.il/2015/02/05/%D7%90 ... A9-%D7%94/

/quote]

ר' מרדכי אמר שהנרגים בשואה היות יותר טוכים ולכן זכו למות וכו' כלומר גם לפני המיתה הם היו יותר טובים, ואני שואל שוב האם כל המומרים שמתו בשואה היו יותר טובים (אפילו לפני מיתתם) מר' מרדכי ?

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: ו' אפריל 03, 2015 2:59 am
על ידי גם זו לטובה
אוצר החכמה כתב:
גם זו לטובה כתב:מכתב מאליהו ח"ג 348 שואל מה בצע במיתות אלו [שואה] ואפילו אפשרות לקדש שמו ית' [כנהרגים בשמד] לא ניתן להם דהא הרגו מאמין כמומר עכ"ל

ולדידי הדברים פשוטים כביעתא בכותחא


מה פשוט לך כביעתא בכותחא?


שהנהרג בשואה לא הוי כלל קידוש השם. [כל הנידון האם יש המיתה מכפרת אבל פשיטא דאין לזה עניין כלל עם הנהרג על קידוש השם]

Re: האם מי שלא נרצח בשואה ראוי שיהיה בצער?

פורסם: א' אפריל 12, 2015 9:25 am
על ידי בברכה המשולשת
הובא לפני כמה זמן באשכול אחר מאמר של הרב יהושע וייסינגר בעניין הגדרת קדושי השואה