מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 03, 2015 7:34 pm

האם צורת הפעול מעידה על כך שהדבר רגיל אצלו והוא חלק מעצמותו.
אתה חונן לאדם דעת זו צורת הפעולה חונן. ושמעתי כי חנון אני, היינו אני רגיל להיות חונן.
ולפי זה חסיד פירושו מי שרגיל לעשות חסד והוא חלק מעצמותו.

ולפי זה נזיק, מארבעה אבות נזיקין הוא שמצוי שמזיק. וזו כוונת הרא"ש בפירושו למשנה הו"ד במראה הפנים לירושלמי? עיי"ש בהמשך דבריו.

הגר"א מפרש באיזה מקום שחנון פירושו עניין שמיעת התפילה, האם יש לזה ראייה נוספת חוץ מפסוק ושמעתי כי חנון אני?

לוצאטי
הודעות: 710
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי לוצאטי » א' מאי 03, 2015 7:51 pm

רמב"ן קדושים יט טז
... ואונקלוס תרגם רכילות ענינו, וכן שמו בלשון הארמית, ולא חשש לפרש לשון הכתוב וכן דרכו תמיד, כי להבין הענין הוא מתכוין. אבל בלשון הקודש היו קורין אותם "הולכי רכיל", מן אבקת רוכל (שה"ש ג ו), רכלתך (יחזקאל כו יב), כי הרוכל הולך כל היום קונה מכאן ומכאן והולך ומוכר במקומות אחרים בכאן ובכאן, כמו שמזכירין חכמים (מעשרות פ"ב מ"ג) רוכלין המחזירין בעיירות. וזה טעם "בעמך", כי הוא הולך ברבים. ולהבדיל בין שניהם, היה שם זה "רוכל" פועל, ושם זה "רכיל" שם תואר בעצמו כמו סריס נזיר, ירמוז השם כי בנפשו הוא ועליו תשוב:

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 03, 2015 8:07 pm

יש"כ. כלומר שבעצם הרמב"ן לא פירש כמו שהצעתי אלא מצא כאן עניין מיוחד. ולא התייחס לדוגמת החסיד. וגם הרא"ש שם רואה בדוגמה של נזיר דוגמה נגדית, כי הוא נזור מן הדבר.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 03, 2015 11:52 pm

לא יודע אם זה עוזר, אולי יוסף מכיון אחר, אבל מובא במפרשים [איני זוכר מי, אבל שמעתי מהרב לוינשטיין]: רובץ - ולא רבצן דהיינו שרגיל לרבוץ
להבדיל אלף אלפי אלפים, [זה היה בשיחה ו'במהלך' בשיחה, אני רק מביא את הסוף: כי אתה סלחן לישראל ומחלן לשבטי ישורון, דהיינו שזו 'רגילותו' של קודש"ב למחול ולסלוח ולכן נכתב כך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11809
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 04, 2015 12:17 am

אוצר החכמה כתב:ולפי זה חסיד פירושו מי שרגיל לעשות חסד והוא חלק מעצמותו.

חסיד אינו שייך דוקא למדת חסד שעיקרה בנ"א לחבירו, ואיזהו חסיד המתחסד עם קונו, וע"ע במס"י.
ברשב"ם בראשית א,ו "רקיע לשון פעול הוא כמו עשיר שפתרונו מעושר, חסיד מחוסד".
יעו"ע ברש"י סוכה נג. "כל חסיד הוי חסיד מעיקרו". [כלומר כל ימיו ולא בע"ת].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 05, 2015 2:20 pm

את הקשר בין חסיד לחסד עשה הרא"ש בפירושו המובא במראה הפנים שם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11809
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 05, 2015 8:24 pm

ברא"ש כתוב רק "שנקרא חסיד מי שעושה חסד". וגם חסידות שבין אדם למקום היא מאותו שורש ומשמעות של חסידות ב"א לחבירו, והיינו לעשות לפנים משורת הדין. וכמו שכ"ה הביאור ב"חסיד" שכתוב בתהלים. וכלשון "עושה חסד עם קונו".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חסיד - האם צורת הפעול מעידה על רגילות הדבר?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 05, 2015 8:34 pm

אני דברתי כאן על ההסתכלות הלשונית שצורת הפעול מעידה על כך שהדבר רגיל אצלו והוא חלק מעצמותו (שנקודה זו אינה מבוארת שם ברא"ש). אם הכוונה לחסד בין אדם לחבירו או בין אדם למקום או איזה עניין אחר זה לא נפ"מ לעניין ששאלתי עליו. חשבתי שאתה מתווכח על הקשר בין המילה חסיד למילה חסד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 488 אורחים