עמוד 1 מתוך 1

לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' מאי 16, 2010 7:32 am
על ידי המלקט
שנים אני מחפש מה השיעור אם יש בכלל לזמן המתנה כשאחר מתפלל מאחורי, וכי אם יתפלל שעה אצטרך לחכות?,
יש שמועה עד שנגמר התפילה?

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' מאי 16, 2010 11:01 am
על ידי חכם באשי
בשם רש"ז אוירבך שמעתי, שעד שהגיע ש"צ ל'קדושה'.
ומכאן ואילך אין צריך להמתין למתפלל.
מישהו יכול להפנות למקור מדוייק באחד מספריו (מנחת שלמה?)

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' מאי 16, 2010 11:52 am
על ידי סמבוסק
מדברי הירושלמי שהביא הב"י משמע קצת דליכא שיעור:
ללא שם1.JPG
ללא שם1.JPG (85.16 KiB) נצפה 7358 פעמים

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' מאי 16, 2010 11:49 pm
על ידי מור
ומשמיה דמרן הגר"מ פינשטיין מטו, (ויתכן כי החלפתיו במרן הגרשז"א), שפעם עיכבו מאן דהו כהאי גוונא, ולאחר התפילה ניגש אליו ואמר לו בנועם:
כבלתני בשלשלאות! הן אמנם שלשלאות של זהב המה, אך עדיין שלשלאות!

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' מאי 16, 2010 11:55 pm
על ידי אוצר החכמה
באותו עניין
פעם שאלתי את הגרי"י פישר על לעבור לפני המתפלל לצורך ברכת כהנים
והשיב לי "מותר עשה דוחה לא תעשה"
ונ"ל שצ"ל שאף שהוא לאו בעידניה כיוון שזה דרבנן ס"ל שדוחה ע"פ התוס' בתחילת תמיד נשחט

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 2:51 pm
על ידי יעקב
יש שמועה בפונביז' עד שנגמר המנין, יש מקור בנושא.
תכלעס מכל התשובות לאקבלתי דבר ברור, היעלה על הדעת שאצטרך להמתין לצדיק שהחליט להתפלל חצי שעה?

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 4:03 pm
על ידי חכם באשי
עצה שלי,
פעם הבאה תיזהר.
הבעיה היא, כמובן, בפעם הראשונה...

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 7:02 pm
על ידי סמבוסק
יעקב כתב:תכלעס מכל התשובות לאקבלתי דבר ברור, היעלה על הדעת שאצטרך להמתין לצדיק שהחליט להתפלל חצי שעה?


לא הבנתי, הטיעון היעלה על הדעת שאצטרך להמתין וכו'... אינו ממין הענין. שהרי אם ההלכה היא שאסור לעבור לפני המתפלל, אז אסור. נכון שצדקתו של המאריך מפוקפקת, אבל ההלכה אינה משתנה בגינו. וכי משום שחטא זה, יהא מותר להפסיק בינו לבין השכינה?
והרי הירושלמי דלעיל מוכיח כן, וכן בב"י מבואר שאפילו אם התחיל תפילתו אחר כולם, אסור להפסיק בפניו.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 7:47 pm
על ידי מקבל
יעקב כתב:יש שמועה בפונביז' עד שנגמר המנין, יש מקור בנושא.
תכלעס מכל התשובות לאקבלתי דבר ברור, היעלה על הדעת שאצטרך להמתין לצדיק שהחליט להתפלל חצי שעה?

גם אני שמעתי כן.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 9:17 pm
על ידי איסתרא בלגינא
סמבוסק כתב:
יעקב כתב:תכלעס מכל התשובות לאקבלתי דבר ברור, היעלה על הדעת שאצטרך להמתין לצדיק שהחליט להתפלל חצי שעה?


לא הבנתי, הטיעון היעלה על הדעת שאצטרך להמתין וכו'... אינו ממין הענין. שהרי אם ההלכה היא שאסור לעבור לפני המתפלל, אז אסור. נכון שצדקתו של המאריך מפוקפקת, אבל ההלכה אינה משתנה בגינו. וכי משום שחטא זה, יהא מותר להפסיק בינו לבין השכינה?
והרי הירושלמי דלעיל מוכיח כן, וכן בב"י מבואר שאפילו אם התחיל תפילתו אחר כולם, אסור להפסיק בפניו.


הטענה ודאי ממין הענין, כי אין סברא שאדם יהיה כבול למקומו תשע שעות אם נעמד מאחוריו אדם המתפלל כאחד מחסידים הראשונים, וודאי שיש זמן שנחשב "היכא דאי אפשר שאני". ומ"ש הב"י אינו ענין לזה דלא מיירי בבא אחר כולם אלא בא לומר שאעפ"י שבא אחר זה שעמד להתפלל לפניו והו"א דלאו כל כמיניה לאסור עליו לעבור מאחר שהוא התחיל ראשון (ודגמא לדבר בענין עמידה בד"א של המתפלל שאם היה יושב ובא אחר והתפלל בד"א אינו חייב לקום) קמ"ל דלא ואע"ג דשם משמע דגם האריך בתפילתו יותר מדאי מ"מ אפשר שגם בזה יש שיעור.
ומ"מ סברא גדולה לומר שכ"ז במתפלל יחידי אבל במתפלל בציבור לאו כל כמיניה לאסור כל הציבור בשביל אריכות תפילתו ולזה אין ראיה מן הירושלמי כלל.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 9:35 pm
על ידי חכם באשי
איסתרא בלגינא כתב:שאדם יהיה כבול למקומו תשע שעות אם נעמד מאחוריו אדם המתפלל כאחד מחסידים הראשונים


הדברים אינם מדוייקים. חסידים הראשונים היו מקדישים לכל שלושת התפילות תשע שעות. וכמובן, הפסיקו בין שחרית למנחה, ובין מנחה למעריב.
השווה גם לדברי ספר הבהיר, שאין להתפלל יותר משלוש שעות ברציפות (הביאו הרמב"ן, בפירושו לתורה, כמדומני בסו"פ בשלח). וכבר ע"פ זה הסביר ר"ר מרגליות (בכמה מספריו, ואחד מהם בספרו נפש חיה, הלכות ראש השנה), את המנהג להפסיק בין שחרית למוסף.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 9:44 pm
על ידי איסתרא בלגינא
חכם באשי כתב:
איסתרא בלגינא כתב:שאדם יהיה כבול למקומו תשע שעות אם נעמד מאחוריו אדם המתפלל כאחד מחסידים הראשונים


הדברים אינם מדוייקים. חסידים הראשונים היו מקדישים לכל שלושת התפילות תשע שעות. וכמובן, הפסיקו בין שחרית למנחה, ובין מנחה למעריב.
השווה גם לדברי ספר הבהיר, שאין להתפלל יותר משלוש שעות ברציפות (הביאו הרמב"ן, בפירושו לתורה, כמדומני בסו"פ בשלח). וכבר ע"פ זה הסביר ר"ר מרגליות (בכמה מספריו, ואחד מהם בספרו נפש חיה, הלכות ראש השנה), את המנהג להפסיק בין שחרית למוסף.


ידעתי גם ידעתי, ויתירה מזאת, כי גם לתפילה אחת לא הקדישו שעה אחת ושעה שלפניה ושלאחריה אין איסור להפסיק, ולא נאמרו הדברים אלא דרך מליצה וגוזמא בעלמא

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 17, 2010 10:21 pm
על ידי מקבל
שורה תחתונ נושא כל כך חשוב כל כך מעשי יום יום ג' פעמים ביום, ונשאר ללא מענה.
[חבל שהגרח"ק ישוב שבעה...]

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' מאי 31, 2010 8:47 am
על ידי נויירא
אולי בזכות שהגרחי"ק יושב שבעה יהיה לו זמן לעיין פה בפורום
אגב, זכור לי תשובה משמו: שאין שיעור
אגב, לא הייתי סומך על זכרוני לולי שהיייתי צריך להוסיף כאן משהו משמעותי

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ג' יוני 01, 2010 7:03 pm
על ידי תחכמוני
תשובת הגר"ח כידוע הן לא להלכה...

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ג' יוני 01, 2010 8:55 pm
על ידי המעיין
כוונת השואל היא שאולי לאו כל כמיניה של העומד לעכב את השני כ"כ ויש אומרים כן על מי שנעמד על דרך הרבים
וכעין הא שאין אדם אוסר שאינו שלו
אע"פ ששם (בכלאי הכרם) שורש הדבר הוא מחמת שצריך ניחותא וזה לא יכול לעשות בשל חברו)
וזה תלוי קצת בטעם דאם הטעם משום שלא להפסיק כוונתו שייך לומר לא כל כמיניה ואם הטעם מפני כבוד השכינה צריך יותר עיון אם יש לדמותו.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' יולי 07, 2013 11:16 pm
על ידי היא שיחתי
שמעתי פסק שיש מקילים היום בלעבור כיון שלא מכוונים
האם נשמע כזה דבר? באיזה מקרים הקילו?

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' יולי 07, 2013 11:24 pm
על ידי דניאל
ישנם ב' טעמים לאיסור לעבור לפני המתפלל. משום שכינה ומשום שמפריע לו. מה ששמעת זה כנראה לפי הטעם השני.
מה שידוע לי בשם הגרשז"א זצ"ל זה שאם מישהו מאריך במקום שאסור לו לעבור כגון במעבר או שמאריך וחוסם מישהו לאחר שהתפילה נגמרה, מותר לעבור לפניו משום שא"א אוסר דבר שאינו שלו.
אבל הגרשז"א לעצמו החמיר ולא עבר.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ב' יולי 08, 2013 12:16 am
על ידי מאירי
דניאל כתב:ישנם ב' טעמים לאיסור לעבור לפני המתפלל. משום שכינה ומשום שמפריע לו. מה ששמעת זה כנראה לפי הטעם השני.
מה שידוע לי בשם הגרשז"א זצ"ל זה שאם מישהו מאריך במקום שאסור לו לעבור כגון במעבר או שמאריך וחוסם מישהו לאחר שהתפילה נגמרה, מותר לעבור לפניו משום שא"א אוסר דבר שאינו שלו.
אבל הגרשז"א לעצמו החמיר ולא עבר.


יש שמועה כזו בשם הסטייפלער שזה בור ברה"ר... אבל כמובן תלוי לפי הענין, ומה שרוצים למעלה 'שיעור' בדבר, היום רוצים כל דבר לראות כתוב השיעור המדויק של כל דבר ולמה המ"ב לא נתן שיעור ב'מינוטען' לזה?, ומה לעשות יש דברים שלא כתובים ולא אמורים להיות כתובים והניחו מקום להתגדר...

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: ג' יולי 09, 2013 10:20 am
על ידי ממרומי היער
כתב הערוך השולחן, דנראה לו שאם המתפלל אוחז ב'אלוקי נצור', אפשר לעבור לפניו, מפני שבזה כולם ודאי מכוונים וודאי לא יפריע לו (לטעם א'), ע"פ הזכרון - נא לעיין בפנים.

Re: לעבור לפני המתפלל

פורסם: א' נובמבר 30, 2014 2:46 pm
על ידי אלי כהן
המלקט כתב:שנים אני מחפש מה השיעור אם יש בכלל לזמן המתנה כשאחר מתפלל מאחורי, וכי אם יתפלל שעה אצטרך לחכות?,
יש שמועה עד שנגמר התפילה?


מזל טוב ל"המלקט", בעל ההודעה הנ"ל - החונכת את פורום בית המדרש, אך תמהני מי זה "המלקט". ניסיתי ללחוץ על הניק כדי לשלוח לו בפרטי, ולא הצלחתי.

היא שיחתי כתב:שמעתי פסק שיש מקילים היום בלעבור כיון שלא מכוונים
האם נשמע כזה דבר? באיזה מקרים הקילו?


תמיהה שניה: אינני מבין מה פתאום עלה על דעתך (כלומר על דעתו של בעל הניק "היא שיחתי"), להיזכר דווקא כעת, להגיב להודעה עתיקה שנשלחה - יותר משלוש שנים - לפני תגובתך...