עמוד 1 מתוך 1

האור של האור

פורסם: ש' יוני 13, 2015 9:55 pm
על ידי אריך
בחתימת יוצר אור אומרים בנוסח אשכנז: אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו מהרה לאורו. והנה לפי דקדוק המשפט משמע שהבקשה היא שנזכה לאורו של האמור לעיל, ומי אמור לעיל? אור חדש. א"כ הכי קאמר: אור חדש על ציון תאיר, ונזכה כולנו מהרה לאורו של האור חדש. [דאין לפרש שהבקשה לזכות לאור הזה עצמו, דא"כ הול"ל: ונזכה כולנו מהרה אליו/לראותו/לחזות בו.] ועתה צ"ב מהו האור של האור. [וידועים דברי החזו"א על אור האורות של האמת, וביאורו של הפחד יצחק, וצ"ע אם זה שייך לכאן.]

אשמח שיאירו את עיני.

Re: האור של האור

פורסם: ש' יוני 13, 2015 10:55 pm
על ידי רחמים
אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו מהרה לאורו של ציון

Re: האור של האור

פורסם: ש' יוני 13, 2015 11:14 pm
על ידי אריך
'לאורו' הוא לשון זכר, וציון הוא לשון נקבה ("ציון היא דורש אין לה", "ציון הלא תשאלי" וכו').

Re: האור של האור

פורסם: א' יוני 14, 2015 12:29 am
על ידי עדיאל ברויאר
אולי יש להבין זאת כמו שנאמר: אש תדליק, ונזכה לאורה.
והיינו, שיש את מקור האור ויש את מה שיוצא ממנו למקומות אחרים. "אור חדש על ציון תאיר", היינו "תדליק את מקור האור", ונזכה לאורו שיגיע אלינו האור שיצא ממנו.
אולם עדיין צריך להבין מדוע צריך להתפלל על שניהם, שהרי זה בא ביחד. ואפשר לומר: א. כפילות בצורה קצת שונה. ב. אמנם אולי הוא יאיר על ציון, אך אנו חוששים שבקטנותנו לא יאיר גם עלינו, ועל כך אנו מבקשים (ולכן "ונזכה כולנו במהרה לאורו").

נראה שכאפשרות השנייה פירש הראב"ן בפירושו לסידור: "...ואור ציון יחדש ואנו מתפללין שנזכה לאורו עם הצדיקי'".

Re: האור של האור

פורסם: א' יוני 14, 2015 12:54 am
על ידי עדיאל ברויאר
בפירוש סידור התפילה לרוקח (עמ' רע-רעא. ספר שנוסחו בעייתי מאוד) כתוב: "אור חדש שנתחדשה ביום ראשון. על ציון תאיר שנזכה כולנו לאורו של הקדוש ברוך הוא ותקיים ה' אור לי". וצ"ע.

Re: האור של האור

פורסם: א' יוני 14, 2015 3:11 pm
על ידי אריך
עדיאל ברויאר כתב:בפירוש סידור התפילה לרוקח (עמ' רע-רעא. ספר שנוסחו בעייתי מאוד) כתוב: "אור חדש שנתחדשה ביום ראשון. על ציון תאיר שנזכה כולנו לאורו של הקדוש ברוך הוא ותקיים ה' אור לי". וצ"ע.


לאור הסבר הרוקח שהבאת ר' עדיאל, ש'לאורו' היינו אורו של הקב"ה, שוב הבנתי שהסיבה למבנה המוזר של המשפט היא שדרך הברכות לפתוח בנגלה ולסיים בנסתר (כמו: ברוך אתה... אשר קדשנו) וכמו שכתב הרשב"א בתשובה (ה, נב. ראה בתחילת סידור תפילת יוסף), וגם כאן: אור חדש על ציון תאיר (לשון נוכח), ונזכה כולנו מהרה לאורו (לשון נסתר). ואתי שפיר.

Re: האור של האור

פורסם: א' יוני 14, 2015 5:11 pm
על ידי עדיאל ברויאר
יפה! זה באמת מניח את ההסבר שלו. אם כי הסבר הראב"ן עדיין קיים (אולם הסבו את תשומת ליבי שהוא נמצא גם בהקדמת הרוקח להלכות ברכות. אלא שנראה שהרוקח העתיק שם מהראב"ן. ועכ"פ, כידוע, אין זה נדיר למצוא ברוקח וסביבתו שני פירושים לדבר אחד, ובפרט בענייני תפילה וכדו').
כיוון דאתי לידן, הנה הנוסח המתוקן של פירוש הרוקח, כפי שקיבלתי בפרטי:
אור חדש. שנתחדש ביום ראשון, על ציון תאיר. ויהי רצון שנזכה כלנו לאורו, של הקב"ה, ויתקיים ה' אור לי (מיכה ז, ח).