עמוד 1 מתוך 1

עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכר!!

פורסם: ש' יוני 20, 2015 11:36 pm
על ידי אריך
מכות כג: כל היושב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה... ומה אם הדם שנפשו של אדם קצה ממנו הפורש ממנו מקבל שכר... ר' חנניא בן עקשיא... רצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו'.
וכתב רש"י: לזכות את ישראל: "כדי שיהיו מקבלין שכר במה שמונעין עצמן מן העבירות לפיכך הרבה להן, שלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".

ויוצא מהמשנה (בצירוף ביאור רש"י) שהקב"ה רצה להוסיף לנו שכר, ולכן ציוה אותנו לא לאכול דברים שבלאו הכי לא היינו אוכלים אותם. וא"כ נמצא שכמו שכשאני רואה כסף של חבירי ולא לוקח פשוט שיש לי שכר, כך כשעובר לידי חרק ואיני אוכל אותו, אקבל שכר על כך. א"כ כמה יש לנו להתפעל ולשמוח, וכמה הפתעה יהיה לאדם כשיבוא לבי"ד של מעלה, שייזקפו לזכותו מליארדי מצוות, שיאמרו לו: ישבת על גדר ולידך נחיל נמלים, ולא אכלת אותם, יש לך שכר על כל אחת מהם כאילו עשית מצוה. וכן תקבל שכר על שלא עשית כתובת קעקע, ושלא השתחוית לשמש, ולא באת על בהמה, וכו', ואם עד שראינו את המשנה הנ"ל חשבנו שאין לנו שכר אלא כשבא נסיון לידינו, כאן רואים [וביתר שאת ברש"י], שלא צריך שיהיה נסיון, אלא גם דבר שברור שלא היית עושה, יש לך שכר כמו עושה מצוה, וזה מחסדי השי"ת שרצה לזכות את ישראל.
אך בשולי הדברים נעיר, שלכאו' הדברים סותרים למש"כ רבינו יונה בשערי תשובה שער ג' בחומר מ"ע, שביאר שהשכר שיש בישב ולא עבר עבירה, הוא על מה שמקיים מצוות יראה, שמעורר נפשו להמנע מהעבירה. ולכאו' זה סותר לכל הנ"ל וצ"ע.

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: ש' יוני 20, 2015 11:42 pm
על ידי יעקובי

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 12:35 am
על ידי אפרקסתא דעניא
שמעתי מרבותי שבזה מצוות צריכות כוונה, ואם לא אכל חרק בסתמא - לא יקבל שכר, אך אם כיוון למצווה, יש לו שכר.

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 12:42 am
על ידי יאיר
והח"ח אמר שכשמשלם לפועל (או אפילו עגלון/נהג מונית) יכוון 'ביומו תתן שכרו' וסולל כביש יכוון שעושה גמ"ח עם בני האדם.

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 8:30 am
על ידי ישראל אליהו
לכאו', המסתפר ולא הסתפר מס' 0, לא מקיים מצות פאת הראש, שגם אם לא ימשיך עם מס' זה, לא יעבור על איסור [אא"כ מתגלח בזקנו, ועוצר לפני הפאות].

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 1:39 pm
על ידי אריך
אפרקסתא דעניא כתב:שמעתי מרבותי שבזה מצוות צריכות כוונה, ואם לא אכל חרק בסתמא - לא יקבל שכר, אך אם כיוון למצווה, יש לו שכר.


האם מועיל לכוון מעתה לכל החיים?

עיקר הדבר קשה, דהיכן מצינו שמצוות צריכות כוונה במניעה מאיסור ל"ת. ורק לפי רבינו יונה שהבאתי בפתיחת האשכול שהשכר הוא על קיום מצות יראה, אני מבין את דבריך. אך ע"ש שהתקשינו מאד בדברי רבינו יונה מסוגיא דמכות.

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 2:48 pm
על ידי מנין
אריך כתב:משלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".


כוונתו ברורה, שבמקרה שאדם רעב ורוצה לאכול שרץ, למרות שמגעיל אותו הוא רוצה להתגבר ולאכול בגלל הרעב, ונמנע בגלל האיסור, יקבל שכר.
וזהו שאמר "שפורשין מהן" שהרי אין זה נקרא לפרוש אם אין לו הו"א לאכול. ולדבריך, גם מי שלא עובר ליד שרץ יקבל שכר על שלא הולך לחפש נמלים ולאוכלן?

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 3:13 pm
על ידי אריך
מנין כתב:
אריך כתב:משלא היה צריך לצוות כמה מצוות וכמה אזהרות על שקצים ונבלות שאין לך אדם שאינו קץ בהן, אלא כדי שיקבלו שכר על שפורשין מהן".


כוונתו ברורה, שבמקרה שאדם רעב ורוצה לאכול שרץ, למרות שמגעיל אותו הוא רוצה להתגבר ולאכול בגלל הרעב, ונמנע בגלל האיסור, יקבל שכר.
וזהו שאמר "שפורשין מהן" שהרי אין זה נקרא לפרוש אם אין לו הו"א לאכול. ולדבריך, גם מי שלא עובר ליד שרץ יקבל שכר על שלא הולך לחפש נמלים ולאוכלן?


לא הבנתי. אתה מתכוין למקרה שהוא רעב ולולי ציווי התורה היה אוכל את השרץ? הלא זה נסתר מרש"י שכתב שלא היתה התורה צריכה לצוות, כי בלאו הכי לא היה אוכל שרצים, והלא לדבריך הוצרכה התורה לצוות כדי שבמקרה זה שהוא רעב, לא יאכל שרץ

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 3:21 pm
על ידי צונאמי
במחילה, זה נשמע לי שטויות, אבל אני לא יודע לנמק.

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 3:34 pm
על ידי אריך
צונאמי כתב:במחילה, זה נשמע לי שטויות, אבל אני לא יודע לנמק.


לא רק שצריך לנמק, אלא צריך להתמודד עם המשמעות הפשוטה של המשנה במכות ורש"י שם. ובאמת רבינו יונה שהבאתי בתחילת האשכול הבין כמוך. אך צ"ע כנ"ל.

Re: עבר לידו חרק ולא אכלו, עבר ליד השמש ולא השתחוה, יש לו שכ

פורסם: א' יוני 21, 2015 8:45 pm
על ידי צונאמי
אריך כתב:
צונאמי כתב:במחילה, זה נשמע לי שטויות, אבל אני לא יודע לנמק.


לא רק שצריך לנמק, אלא צריך להתמודד עם המשמעות הפשוטה של המשנה במכות ורש"י שם. ובאמת רבינו יונה שהבאתי בתחילת האשכול הבין כמוך. אך צ"ע כנ"ל.

עיינתי בגמרא מכות וברש"י,
הנראה שהכיוון הוא: מי שמקיים את כל המצוות,
יקבל שכר גם על אי-אכילת הדברים שאדם קץ בהם,
היות וגם אילו היה מתאווה היה מונע את עצמו.