עמוד 1 מתוך 1

ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:00 pm
על ידי מבקש תורה
יש לדון איזה מאכל יברך על מאכל הסושי- מאכל זה הינו דג סלמון עטוף באורז, האורז הוא רוב התערובת אבל מצד שני כל חשיבות המאכל הוא מחמת הדג, וא"כ מצד כללי התערובת שהיה צריך לברך על הרוב, היה צריך לברך על האורז אבל מצד שני אולי הוא נחשב טפל לדג וממילא יברכו שהכל.
לכאורה היה ראוי להפריד ולברך על כל דבר בנפרד, אבל שמעתי שבכה"ג יתקלקל כל המאכל הנ"ל, וא"כ מה צריך לעשות.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:20 pm
על ידי לייטנר
מבקש תורה כתב:לכאורה היה ראוי להפריד ולברך על כל דבר בנפרד, אבל שמעתי שבכה"ג יתקלקל כל המאכל הנ"ל, וא"כ מה צריך לעשות.


אם הדרך לאוכלו ביחד, מדוע ראוי להפריד?!

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:22 pm
על ידי אוצר החכמה
יותר מזה אולי יש בזה משום ברכה שאינה צריכה?

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 2:23 pm
על ידי מה שנכון נכון
מבקש תורה כתב:יש לדון איזה מאכל יברך על מאכל הסושי- מאכל זה הינו דג סלמון עטוף באורז, האורז הוא רוב התערובת אבל מצד שני כל חשיבות המאכל הוא מחמת הדג, וא"כ מצד כללי התערובת שהיה צריך לברך על הרוב, היה צריך לברך על האורז אבל מצד שני אולי הוא נחשב טפל לדג וממילא יברכו שהכל.

רוב נחשב לעיקר רק כששני המאכלים שוים בחשיבותם, אבל אם אחד עיקר יותר, הרוב נעשה טפל למיעוט ומברך רק עליו. מ"ב ריב,א.

אוצר החכמה כתב:יותר מזה אולי יש בזה משום ברכה שאינה צריכה?

אם אכן היה הדבר בספק אין בזה ברכה שאי"צ, והיה ראוי לעשות כן.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 3:02 pm
על ידי ברזילי
מבקש תורה כתב:יש לדון איזה מאכל יברך על מאכל הסושי- מאכל זה הינו דג סלמון עטוף באורז, האורז הוא רוב התערובת אבל מצד שני כל חשיבות המאכל הוא מחמת הדג.
אינני בטוח שהתיאור הזה מדוייק. מבחינת השם - סושי כולל בתוכו כמה וכמה סוגים שהמשותף להם הוא רק האורז (שמוכן בצורה מיוחדת), והתוספות יכולות להיות דג, ביצים, ירקות או אפילו פירות (ושילובים של כל הנ"ל). גם מבחינת הטעם, בעיני עכ"פ טעם הדג איננו העיקר, והתחושה היא של אכילת אורז עם תוספות.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 3:05 pm
על ידי אוצר החכמה
מה שנכון נכון כתב:
מבקש תורה כתב:יש לדון איזה מאכל יברך על מאכל הסושי- מאכל זה הינו דג סלמון עטוף באורז, האורז הוא רוב התערובת אבל מצד שני כל חשיבות המאכל הוא מחמת הדג, וא"כ מצד כללי התערובת שהיה צריך לברך על הרוב, היה צריך לברך על האורז אבל מצד שני אולי הוא נחשב טפל לדג וממילא יברכו שהכל.

רוב נחשב לעיקר רק כששני המאכלים שוים בחשיבותם, אבל אם אחד עיקר יותר, הרוב נעשה טפל למיעוט ומברך רק עליו. מ"ב ריב,א.

אוצר החכמה כתב:יותר מזה אולי יש בזה משום ברכה שאינה צריכה?

אם אכן היה הדבר בספק אין בזה ברכה שאי"צ, והיה ראוי לעשות כן.


אם הדבר אכן ספק אבל לא אם מישהו מחליט שיש מה להסתפק בדבר.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 3:16 pm
על ידי הכהן
ההגדרה של סושי היא: מאכל יפני המורכב מאורז בחומץ המשולב עם מרכיבים שונים כגון דג נא או מעושן, אצות מאכל וירקות. (ויקי)
לפי זה האורז עיקר

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 3:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
לא ראיתי מימי סושי, אך מה שקובע הוא דעת האדם האוכל, ולא הגדרות מהאנציקלופדיה.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 3:45 pm
על ידי בן אליהו
אני רוצה להביא את מנהגו המחודש עד מאוד שנהג לעצמו מרן הגר''א שפירא זצ"ל. רבינו נהג לברך על עוגת תפוחים בורא מיני מזונות ובורא פרי העץ ברציפות ומייד אכל מהעוגה כשהיא שלימה בלא להפריד בין התפוח לעוגה. הרבה יש להאריך בהסבר מנהגו כדרכה של תורה אך רק אציין שהסברה העומדת בבסיס מנהגו הייתה מסוג הסברות האופייניות לו עד מאוד ושביטאו את הבנתו החודרת את המציאות ואת עומק וישרות הבנתו בתורה. אך אני מדגיש שוב שכך נהג לעצמו בלבד ולא הורה כן לרבים. מעודי לא ראיתי סושי אך דומני שעל פי המתואר כאן רבינו היה נוהג על פי אותו עיקרון.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 4:09 pm
על ידי שטייגעניסט
לפי ההיכרות שלי עם המאכל, הדג הוא העיקר. העיקרון של המאכל הוא שקשה לאכול דג ים צפוני נא מחמת שמנוניותו ולכן מצפים אותו באורז.
אין לדון דין רוב משום שאין בהו תערובות, כל אחד מונח בפנ"ע כשהאורז סובב את הדג.
אין לברך על האורז בנפרד, משום שהטועם מן הטפל בנפרד נכנס לספק שהכל כמבואר במ"ב.
ע"כ יש לברך עליו שהכל ללא שום חשש.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 4:31 pm
על ידי ברזילי
שטייגעניסט כתב:העיקרון של המאכל הוא שקשה לאכול דג ים צפוני נא מחמת שמנוניותו ולכן מצפים אותו באורז.
זה אינו, שהרי באותו המטבח עצמו מכינים מאותם דגים עצמם שנמצאים בסושי את המאכל סשימי, שהוא חתיכת דג נא, בלי אורז, המוגש בלווית רוטב בלבד.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ו' יוני 26, 2015 4:33 pm
על ידי הכהן

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ש' נובמבר 28, 2020 7:55 pm
על ידי גימפעל
אני מחפש מ"מ על בעיית התולעים בסושי.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ש' נובמבר 28, 2020 8:06 pm
על ידי נוריאל עזרא
הרב ישי מלכה כתב על זה בתור הזהב(ירחון תורני של עיתון הדרך) לפני שבועיים שלוש כמדומני.(אין לי אותו יותר ומי שיכול להעלות תעה"ב)

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: א' נובמבר 29, 2020 7:20 am
על ידי גימפעל
תודה,
אשמח מאוד שמישהו יעלה כאן.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: א' נובמבר 29, 2020 10:41 am
על ידי מגדל
גימפעל כתב:אני מחפש מ"מ על בעיית התולעים בסושי.


אני מניח שכוונתך לנגיעות האצות.

ראה כאן:
https://www.kosharot.co.il/index2.php?i ... 7%95%D7%AA

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 7:46 am
על ידי גימפעל
גימפעל כתב:
נוריאל עזרא כתב:
גימפעל כתב:אני מחפש מ"מ על בעיית התולעים בסושי.

הרב ישי מלכה כתב על זה בתור הזהב(ירחון תורני של עיתון הדרך) לפני שבועיים שלוש כמדומני.(אין לי אותו יותר ומי שיכול להעלות תעה"ב)

תודה,
אשמח מאוד שמישהו יעלה כאן.

או לחלופין כתובת אימייל של הרב מלכה.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 8:58 am
על ידי נוריאל עזרא
כתבתי לבד"ץ בית יוסף בקשה ליצירת קשר עמו במייל או טלפון, נקווה שישיבו בהקדם.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 1:49 pm
על ידי יחד נהלל
הרב אופיר מלכה בספרו הנפלא הליכות ברכות כתב לברך מזונות ונפשות היות ושניהם חשובים והאורז הוא הרוב, טוב ונכון לברך שתי ברכות משום ששניהם ניכרים. מזונות על האורז ולכוין לא לפטור הדג, ושהכל על הדג.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 10:03 pm
על ידי מתון
מעוניין שבשבוע זה הנידון בגליון "עומק הפשט - הילכתא" (מס' 289) הוא בענין הברכה על מאכל סושי, ובענין האצות הנמצאים בה.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 10:22 pm
על ידי גימפעל
יחד נהלל כתב:הרב אופיר מלכה בספרו הנפלא הליכות ברכות כתב לברך מזונות ונפשות היות ושניהם חשובים והאורז הוא הרוב, טוב ונכון לברך שתי ברכות משום ששניהם ניכרים. מזונות על האורז ולכוין לא לפטור הדג, ושהכל על הדג.

אפשר מ"מ מדוייק.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 11:10 pm
על ידי גימפעל
מתון כתב:מעוניין שבשבוע זה הנידון בגליון "עומק הפשט - הילכתא" (מס' 289) הוא בענין הברכה על מאכל סושי, ובענין האצות הנמצאים בה.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 01, 2020 11:24 pm
על ידי גימפעל
קארלסבורג.pdf
(139.52 KiB) הורד 126 פעמים

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 02, 2020 1:38 am
על ידי יחד נהלל
הליכות ברכות להרה"ג אופיר מלכה שליט"א
עמוד תקסז.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 02, 2020 7:25 am
על ידי גימפעל
יחד נהלל כתב:הליכות ברכות להרה"ג אופיר מלכה שליט"א
עמוד תקסז.

תודה.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 02, 2020 7:32 am
על ידי במסתרים
כיצד מברכין על הסושי https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 4&pgnum=78

ובשפת יידיש עיין כאן

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 02, 2020 3:23 pm
על ידי נוריאל עזרא
גימפעל כתב:
גימפעל כתב:
נוריאל עזרא כתב:
גימפעל כתב:אני מחפש מ"מ על בעיית התולעים בסושי.

הרב ישי מלכה כתב על זה בתור הזהב(ירחון תורני של עיתון הדרך) לפני שבועיים שלוש כמדומני.(אין לי אותו יותר ומי שיכול להעלות תעה"ב)

תודה,
אשמח מאוד שמישהו יעלה כאן.

או לחלופין כתובת אימייל של הרב מלכה.

החזירו לי תשובה מהבד"ץ בית יוסף אני שולח לך את המספר של הרב ישי מלכה ומייל בפרטי.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 02, 2020 10:22 pm
על ידי גימפעל
נוריאל עזרא כתב:
גימפעל כתב:
גימפעל כתב:
נוריאל עזרא כתב:
גימפעל כתב:אני מחפש מ"מ על בעיית התולעים בסושי.

הרב ישי מלכה כתב על זה בתור הזהב(ירחון תורני של עיתון הדרך) לפני שבועיים שלוש כמדומני.(אין לי אותו יותר ומי שיכול להעלות תעה"ב)

תודה,
אשמח מאוד שמישהו יעלה כאן.

או לחלופין כתובת אימייל של הרב מלכה.

החזירו לי תשובה מהבד"ץ בית יוסף אני שולח לך את המספר של הרב ישי מלכה ומייל בפרטי.

תודה, יברכך ה'.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ג' דצמבר 08, 2020 10:04 pm
על ידי גימפעל
בעניין תולעים במאכל הסושי

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 09, 2020 12:45 am
על ידי אהרן תאומים
שאלתי כאן גר צדק שיש לו חנות סושי על מקורות המאכל וסושי פירושו אורז, ובעבר שהאורז היה יקר צירפו לו את הדגים וכל מיני כדי להעשיר את המנה הקטנה של האורז שהייתה להם, לפיכך היה נראה לומר שסושי ברכתו כברכת האורז מפני שהוא עיקר,
הסושי מורכב מ- אצה מין עלה המעובד מירק הבא מן המים, אורז, ודג, אבוקדו ושאר ירקות בצל מטוגן וטמפורה שהוא בלילה מקמח תירס בדרך כלל או קמח תפו"א שמטגנים בשמן, ולכן עשיתי מחקר קטן אצלו, וכן אצל הקונים, והוברר מבחינת פוק חזי, שהעיקר מה שממלא ב"רול" (גליל) הסושי, ועוד שרובן ככולם רוצים את האצה, לגבי האורז חלקם מעדיפים את הרולים שהאורז בכמות קטנה,במילוי דג רובם רוצים חלקם מעדיפים נא וחלקם מבושל/מטוגן, וירקות כל אחד שונה, לפיכך הנטיה לומר שברכתו "שהכל" ואף שאותו רול אם היה מורכב מבצק עלים למשל אף שהעיקר הוא המילוי רוב הפוסקים אפילו האשכנזים אומרים שברכתו מזונות, אלא שבאורז לכאורה אין לא את המעליותא הנ"ל אם הוא בסה"כ תוספת וציפוי כי אינו דגן למעשה.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ה' דצמבר 10, 2020 12:19 pm
על ידי דורש טוב לעמו
שטייגעניסט כתב:לפי ההיכרות שלי עם המאכל, הדג הוא העיקר. העיקרון של המאכל הוא שקשה לאכול דג ים צפוני נא מחמת שמנוניותו ולכן מצפים אותו באורז.
אין לדון דין רוב משום שאין בהו תערובות, כל אחד מונח בפנ"ע כשהאורז סובב את הדג.
אין לברך על האורז בנפרד, משום שהטועם מן הטפל בנפרד נכנס לספק שהכל כמבואר במ"ב.
ע"כ יש לברך עליו שהכל ללא שום חשש.


אין זה נכון כלל, יש כ"כ הרבה סוגים של סושי, סוגים רבים בלי דגים, אלא רק עם ירקות וכד', וגם כאלו שכן עם דגים, כבר כיום יש הרבה שכן מבשלים את הדג לפני, לפחות חלקית. ולכן וודאי שההגדרה הזו אינה נכונה. ונראה שהעיקר הוא האורז. שאגב, בכל סוג של סושי בין עם דג בין לא, האורז תמיד נמצא. אז ניתן לומר שהוא עיקר המאכל.

Re: ברכה על מאכל הנקרא סושי

פורסם: ד' דצמבר 16, 2020 8:28 am
על ידי גימפעל
בישול עכו"ם בסושי