בנושא חישוב הקץ אמרו הגר"א והחזו"א: "מי שיודע לא מדבר ומי שמדבר לא יודע".
חכמי הדורות שחישבו קיצין, לא חישבו מתי יבוא המשיח אלא מתי הזמן הראוי ומוכן לביאתו.
וכשפשטה השמועה שהמשיח עומד לבוא בשנת ת"ר עלה אחד מגדולי ישראל על הבימה ונשבע בנקיטת חפץ שבשנת ת"ר לא יבוא המשיח.
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן א
ב"ה, כבוד ידידינו המפואר הרב הגאון מלא ברכת ה' חכם וסופר כש"ת מוה"ר מרדכי גנוט שליט"א בעל הלוח המפ' דבר בעתו.
אחדשה"ט וש"ת באהבה, יקרתו קבלתי, מע"כ שאל שני דברים בהנהגה, ואשיב לפי עניות דעתי וכתורה נעשה.
א
שאל כבודו אם להזכיר בפתיחה ללוח שנת תש"ס הבעל"ט מענין זמן ביאת משיח צדקינו שרמזו כמה ספה"ק על שנה זו, ומביא במכתבו כמה מחייבים וכמה שוללים בזה.
כבוד ידידי, אין לנו עסק בנסתרות, וביאת משיח צדקינו הוא עלום ומכוסה, ולא ניתן לדרוש זה ברבים, ורבינו הרמב"ם ראש המורים לדורות כ' בפי"ב ה"ב מהל' מלכים דלעולם לא יעסוק אדם בזה ר"ל במדרשים והגדות הנוגעים לזה שאין מביאים לא לידי אהבה ולא לידי יראה, וכן לא יחשוב הקצין, אמרו חכמים תיפח דעתן של מחשבי קיצין, אלא יחכה ויאמין, עכלה"ט.
ואם כמה וכמה גדולי וצדיקי הדורות פלט פיהם הקדוש או קולמסם הקדוש רמז ורמזים על זמן ביאת משיח צדקינו הי' זה מרוב אמונה ומרוב תקוה להתגלות כבוד ה', אבל ידוע שבמשך הדורות ובפרט בשנת ת"ח גרם זה לאכזבה ורפיון, ומה לנו להכניס עצמינו לדבר מסוכן ולפטם ההמונים בדבר שהצניעות יפה, ולבסוף אם ח"ו לא נזכה יסוגו אחור מרוב פחי נפש.
ומיום שראיתי העתקת ס' גליא רזיא בילקוט ראובני פ' נח בד"ה ויהי המבול שר"מ שנה קודם סוף אלף הששי (ז"א תש"ס) יעלו מים תחתונים יכסו כל העולם וישאר רק א"י כאי, שטה על פני המים, וישארו רק צדיקים גמורים וכו' יע"ש, וכן כמדומני בספה"ק חסד לאברהם, תמהתי ע"ז, דא"כ הפי' שיאבדו כל האומות, ומה עם עם בני ישראל הקדושים שנפוצים ביניהם בכל העולם, והרי זה סותר הנאמר בתנ"ך הרבה פעמים בנבואת ה' שגם אחרי ביאת משיח צדקינו יחיו האומות במקומותם במושבותם אלא שיכירו כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון, כמבואר בדברי נביאי ה' במקומות אין ספור, ובמדרשי חז"ל וברמב"ם סוף הל' מלכים, וקי"ל דאין בין עוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכות בלבד, וכי האיך אפשר לדחות המקובל עפ"י ה' נגד דברים שאין לנו השגה בהם, ולמסור דברים כאלה להמונים.
ובאמת האריכות בזה ללא צורך, כי הדרך שכתבתי הי' הדרך המקובל מעולם ע"י גאוני וצדיקי הדורות מעתיקי השמועה גדולי התורה ועבדי ה' הנאמנים, ואם פה ושם רמזו לרוב תשוקתם לגאולת ישראל איזה רמז ושנה, אל לנו להביא זה בספר רק ברמז בעלמא כי כך כתב גאון וצדיק זה, אבל לעשות מזה מאמרים ופתיחות אל ירד בני עמכם, ומי לנו גדול ממרן הח"ס זכותו יגן עלינו שכתב במקום אחד שבשנת ת"ר הוא ביאת משיח ובעו"ה יצאו מה שיצאו ועדין אין בן דוד בא, אלא תחכה לו בבטחון, ומעשיך יקרבוך.
והעיקר לחזק אצל אחב"י מאמינים בני מאמינים היסוד של גאולת ישראל ע"י משיח ה' ברצון אבינו שבשמים, ואחכה לו בכל יום שיבא, והיום אם בקולו תשמעו, ובמכוסה ממך אל תדרוש.
וראה כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?149051& בעמוד 8
והתמונה משם:
לדעתי גם הגר"ח קנייבסקי (שמשמש שם כאחד ה'הוכחות' המרכזיות) אינו חולק על הגר"א, דודו החזו"א, הגרא"מ שך, והגר"ש וואזנר זצ"ל (ועמם כל גדולי ישראל) אלא שלקחו התבטאויות שלו והפכו אותם לראיות מוחלטות.