עמוד 1 מתוך 1

האם לרמוז את שם המחבר בשם ספרו?

פורסם: ג' יוני 02, 2015 4:59 pm
על ידי נטיעות
ב"ה

מתוך קובץ תשובות מהגר"ח קנייבסקי שליט"א שמצורף לספר מסכת כלה עם ביאור כלה נאה

שאלה:
בספר חסידים (אות שס"ז) כתב, חכמים הראשונים לא היו כותבים שמם בספריהם ולא היו מניחים לכתוב שמם בספריהם, כגון מי שחיבר תורת כהנים מכילתא ברייתות ומדרשים ואגדות, לא כתבו אני פלוני בן פלוני כתבתי וחברתי זה הספר, כדי שלא יהנה מהעוה"ז ויפגם שכרו לעוה"ב עכ"ל, וצריך ביאור מדוע היום אין חוששים לדבר זה. ואם אדם כן רוצה לחוש לדברי הס"ח ולהעלים שמו מספרו, האם משנת חסידים היא, או דמחזי כיוהרא.

תשובה:
היום אין כל כך יוהרא, כי הרבה כותבים שטויות.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 5:04 pm
על ידי אום אני חומה
כידוע בשם הרוקח, יש עניין שאדם ירמוז שמו בשם ספרו, וצ"ב

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 6:00 pm
על ידי חכם באשי
הרוקח נחלק בדבר זה על רבו המובהק, ר' יהודה החסיד, כשם שחלק עליו בעוד דברים.
עי' תשובות רבינו אלעזר מוורמייזא, ירושלים תשעד, בנספח א.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 6:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
מהו חיבור זה של רבנו הרקח?

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 6:48 pm
על ידי חכם באשי
הנה לך שערו
תשובות הרוקח.jpg
תשובות הרוקח.jpg (18.5 KiB) נצפה 5126 פעמים

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 7:41 pm
על ידי נוטר הכרמים
אום אני חומה כתב:כידוע בשם הרוקח, יש עניין שאדם ירמוז שמו בשם ספרו, וצ"ב

לענ"ד אפשר ליישב, כי רוב המחברים אינם כותבים שטויות, ואף אלו שנכשלים לפעמים בזה, רוב דבריהם ניתנים להאמר עכ"פ, ואינם מוגדרים כ'שטויות', לפחות דבר אחד טוב מציל כל הספר, כדברי התו"ג, והגרח"ק מיירי בדורנו השפל, שרובם מלקטים ומאספים ברדידות מן הגורן ומן היקב, והגר"ח ביודעו ומכירו קאמר, ומבשרו יחזה - ממה שמצוטט בשמו...

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 8:12 pm
על ידי אלי_ש
נטיעות כתב:ב"ה

מתוך קובץ תשובות מהגר"ח קנייבסקי שליט"א שמצורף לספר מסכת כלה עם ביאור כלה נאה

שאלה:
בספר חסידים (אות שס"ז) כתב, חכמים הראשונים לא היו כותבים שמם בספריהם ולא היו מניחים לכתוב שמם בספריהם, כגון מי שחיבר תורת כהנים מכילתא ברייתות ומדרשים ואגדות, לא כתבו אני פלוני בן פלוני כתבתי וחברתי זה הספר, כדי שלא יהנה מהעוה"ז ויפגם שכרו לעוה"ב עכ"ל, וצריך ביאור מדוע היום אין חוששים לדבר זה. ואם אדם כן רוצה לחוש לדברי הס"ח ולהעלים שמו מספרו, האם משנת חסידים היא, או דמחזי כיוהרא.

תשובה:
היום אין כל כך יוהרא, כי הרבה כותבים שטויות.

לא כ"כ הבנתי. הרי הכותבים לא חושבים שהם כותבים שטויות, אלא בטוחים שאלו דברי חכמה שעוד לא נשמעו כמותם, וא"כ עדיין יש חשש יוהרא?

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 8:26 pm
על ידי מה שנכון נכון
אין סתירה בין דברי הרוקח לדברי ריה"ח, כי לקיים דברי הרוקח מספיק ע"י רמיזת שם המחבר בשם הספר גם באופן שאין הרמז מובן בלי פירוש, וממילא אין חשש יוהרא. וכך נהג הרוקח עצמו. וכך נהג ריה"ח לדברי החיד"א בברית עולם אות א לרמוז שמו בגימטריה בפתיחת ספר חסידים. [וע"ע שה"ג בערך ספר הזכרונות].

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 9:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:הנה לך שערו
תשובות הרוקח.jpg


תודה רבה וייש"כ
האם אפשר להעלות לכאן את דברי רבינו הרקח בנושא קריאת שמו על ספרו?

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 9:35 pm
על ידי איש_ספר
ר' חצקל סרנא היה אומר, בכל ספר שמביאים לפני אני מוצא רובו דברי הבאי ומיעוטו דברים של טעם. שאלו השואל, והלמאי לא יאמר למחבר לנפות הספר מדברי התפלות שבו, השיב ר' חצקל בחכמתו: או אז ישמיט המחבר מן הספר את המועט הטוב שבו...

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 9:38 pm
על ידי חכם באשי
מה שנכון נכון כתב:אין סתירה בין דברי הרוקח לדברי ריה"ח, כי לקיים דברי הרוקח מספיק ע"י רמיזת שם המחבר בשם הספר גם באופן שאין הרמז מובן בלי פירוש, וממילא אין חשש יוהרא. וכך נהג הרוקח עצמו. וכך נהג ריה"ח לדברי החיד"א בברית עולם אות א לרמוז שמו בגימטריה בפתיחת ספר חסידים. [וע"ע שה"ג בערך ספר הזכרונות].

אכן כן. ונתכוונתי לומר, שהרוקח חלק על ריה"ח בכך שהוא קרא את שמו במפורש על חיבוריו.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 9:40 pm
על ידי חכם באשי
יעויין בקובץ המצורף
דברי הרב ודברי התלמיד.pdf
(115.56 KiB) הורד 477 פעמים

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 9:54 pm
על ידי עדיאל ברויאר
לא רק הרוקח חלק בזה על ר"י החסיד. המאירי פותח את כל חיבוריו עם שמו במפורש. והרמב"ן פותח את השגותיו לספה"מ עם שמו.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 10:00 pm
על ידי חכם באשי
בכך אין כל חידוש. אבל בזה שהרוקח נקט במובהק שלא כדעת ריה"ח יש חידוש גדול, כי הרוקח ראה את עצמו כתלמיד מובהק של החסיד. עי' בקובץ שהעלתי.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 10:06 pm
על ידי בברכה המשולשת
ייש"כ גדול על הדברים, אם כי הדיון בדבר האופי הלקטני של כתבי רבינו הרקח אינו מזכיר את האחידות הבסיסית (בתחום ההלכה, לפחות, בו עסקתי אני הקטן יותר) ואת דרכו לנסח את המקורות המלוקטים בצורה התואמת שיטה הלכתית אחת (אם כי יש שרבינו הרקח לא נהג כן)

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' יוני 02, 2015 10:40 pm
על ידי עדיאל ברויאר
חכם באשי כתב:בכך אין כל חידוש. אבל בזה שהרוקח נקט במובהק שלא כדעת ריה"ח יש חידוש גדול, כי הרוקח ראה את עצמו כתלמיד מובהק של החסיד. עי' בקובץ שהעלתי.


החידוש הוא מצד עיקרו של הנושא, שכן לפי זה, לכאורה, ההיתר לכתוב היום שמות על ספרים לא אמור להיות רק מצד שכותבים שטויות, שכן מצינו כאן כמה מחברים חשובים שאינם חשודים על דא, ח"ו.
[ובכלל, איני מבין כיצד יכולה להיות יוהרא בדבר שרוב העולם (שכותבים) עושים אותו]

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ד' יוני 03, 2015 1:32 am
על ידי נטיעות
כמדומני שיש כאן טעות קטנה אבל בסיסית בהבנת דברי השואל ותשובת הגרח"ק.
האוסרים לכתוב את שמו על ספרו הרי אינם מנמקים את האיסור משום יוהרא אלא משום הנאה בעולם הזה.
והשאלה היא על מי שמבקש לנהוג כך בזמנינו ולא לכתוב את שמו, בה בשעה שבזמנינו הרי כולי עלמא נוהגים כיום כן לכתוב את שמם, ושאל השואל, האם בכך שהוא לא יכתוב את שמו על חיבורו הוא יהיה בכך בגדר מחזי כיוהרא.
לא מי שכותב את שמו מחזי כיוהרא. ההיפך. מי שלא כותב את שמו הוא זה שלכאורה מחזי כיוהרא.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ד' יוני 03, 2015 3:23 am
על ידי פלתי
מאד מוזרים לי שרשרת הספרים שיוצאים לאור בשנים האחרונות עם שאלות לגרח"ק עם תשובותיו הקצרות. האם הוא יודע שמצטטים אותו בצורה כזו לא מכובדת? ואולי על הספרים האלו גופא הוא התכוון לומר שהיום כותבים שטויות...

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ד' יוני 03, 2015 6:53 am
על ידי אוצר החכמה
נטיעות כתב:כמדומני שיש כאן טעות קטנה אבל בסיסית בהבנת דברי השואל ותשובת הגרח"ק.
האוסרים לכתוב את שמו על ספרו הרי אינם מנמקים את האיסור משום יוהרא אלא משום הנאה בעולם הזה.
והשאלה היא על מי שמבקש לנהוג כך בזמנינו ולא לכתוב את שמו, בה בשעה שבזמנינו הרי כולי עלמא נוהגים כיום כן לכתוב את שמם, ושאל השואל, האם בכך שהוא לא יכתוב את שמו על חיבורו הוא יהיה בכך בגדר מחזי כיוהרא.
לא מי שכותב את שמו מחזי כיוהרא. ההיפך. מי שלא כותב את שמו הוא זה שלכאורה מחזי כיוהרא.


גם אני הבנתי כך את כוונת השואל, והיינו יוהרא מאחד משני פנים, או שס"ל שהספר חשוב כ"כ עד ששמו עליו יגדל אותו ויהיה לו הנאה בעולם הזה וזה עצמו שחושב שספרו חשוב הוא יוהרא, או יוהרא על עצם זה שנמנע מליהנות בעוה"ז כדי שיזכה לעוה"ב שהוא מדת חסידות ומאן יימר שראוי לה.
רק לפי זה לא הבנתי את תשובת הגרח"ק.

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ד' יוני 03, 2015 8:55 am
על ידי קומי_אורי
אום אני חומה כתב:כידוע בשם הרוקח, יש עניין שאדם ירמוז שמו בשם ספרו, וצ"ב

אני הבנתי את הענין מצד שלא ראוי לפרסם בלי שם, שלא ידעו אנשים אם לסמוך עליו, וממימי מי הם שותים, לכן לכל הפחות ירמוז.

מהו מקור המנהג לרמוז שם המחבר בשם ספרו

פורסם: א' יולי 05, 2015 10:31 pm
על ידי טוב להודות
תודה רבה!

Re: מהו מקור המנהג לרמוז שם המחבר בשם ספרו

פורסם: א' יולי 05, 2015 10:37 pm
על ידי יעקובי

Re: מהו מקור המנהג לרמוז שם המחבר בשם ספרו

פורסם: א' יולי 05, 2015 11:08 pm
על ידי נהר שלום
עיין באורך בספר שמחת התורה להרב ראובן עמאר שליט"א

Re: הגרח"ק: היום כותבים שטויות...

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 10:19 pm
על ידי עושה חדשות
ידוע ד' הרוקח על רמיזת שם המחבר בשם הספר, היום התחדש לי לרמוז גם את מקום מגוריו:
כאיל תערג - בקשט.png
כאיל תערג - בקשט.png (130.46 KiB) נצפה 4525 פעמים