מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבשלום ודוד המלך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יולי 06, 2015 12:39 am

אני כותב כעת חיבור על אבשלום ודוד ויש לי מספר תהיות. התוכלו לפתור לי אותם?
א. אחיתופל איבד את עצמו לדעת. חז"ל אומרים שאין לו חלק לעוה"ב, והתוס' יו"ט תמה מהיכן נילף דבר זה. ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב, וא"כ מזה גופא אין לו חלק לעוה"ב? ומדוע האחרונים מוכיחים מהא דהנזיקין, שהשלש מאות ילדים שהשליכו עצמם לים, שאלו מהו ניכנס לעוה"ב, ולא מכאן?
ב. האם באמת אחיתופל מוגדר כמתאבד, או שבגלל שחנק עצמו בגלל שידע שדוד יהרגנו ויקח את נכסיו, הוא אינו מוגדר ככזה? כפי ששאול אינו מוגדר כמתאבד, בגלל יסוריו וחששו מבזיון המלוכה וכו'.
ג. מדוע יואב הרג את אבשלום, אחר שדוד ציווה בפירוש לא להורגו? יואב ידע שדוד לא יראה זאת כבשורה טובה. כמבואר בפסוקים. א"כ מדוע הרגו?
ד. כיצד היחס לשמעי בן גרא? האם יש עליו תביעה? הוא בסה"כ קילל לפי התובנות שלו לגבי אישיותו של דוד. הלא כן?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 06, 2015 12:53 am

לכאורה, לדעת יואב היה אבשלום מורד במלכות, ומלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול.
ולדעת דוד, כיון שכל ישראל הלכו אחר אבשלום - שוב אין לזה דין מורד במלכות כיון שהתחלפה המלוכה, וכמו שלא חייב דוד את כל ישראל מיתה על שהלכו עם אבשלום ואף מינה את עמשא לשר צבאו (ואולם יואב סבר שסברא זאת שייכת רק כלפי שאר העם שהלכו אחר אבשלום, אבל אבשלום עצמו שארגן את המרידה נחשב לעולם מורד במלכות).
ועוד, וזה מה שיואב הסביר בעצמו לדוד, הסכוי היחיד לגרום שתגמר המלחמה ולא ישפך עוד דם מישראל - היה ע"י שיהרוג את אבשלום (עיין ש"ב יט, ו-ח).

ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יולי 06, 2015 1:00 am

יפה.
אך האם היה אמור להיות לשר הצבא כושר החלטה ושיפוט, כאשר
המלך עצמו אמר את דברו בנחרצות?
האם הכוונה היא שיואב רצה כביכול "להציל את דוד מעצמו"?

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' יולי 06, 2015 1:14 am

אכן כן, ממש כך מגדיר את זה יואב בפסוקים שהזכרתי.
לדעת יואב, דוד טעה בהוראתו שלא להמית את אבשלום, ואסור לשמוע לדבריו כעין מלך שציוה לעבור על דברי תורה (מפני הפקו"נ שבדבר).
ואכן, כשציוה דוד לשלמה להמית את יואב - הזכיר רק את זה שהמית את אבנר ואת עמשא (ולדעת התוס' בסנהדרין עיקר מיתתו היתה על שהלך עם אדוניהו), כי על הריגת אבשלום לא היה חייב מיתה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 06, 2015 8:10 am

פעם ראיתי מאמר, המחבר שמו לוי (איני זוכר את שמו הפרטי) וכמדומני שהוא אביו או דודו של הג"ר גבריאל יוסף לוי, ויסוד טענתו שם שיואב היה סבור שחיוב כבוד המלכות והדין שלא לעבור על דבריו הוא לעצם המלכות ולא למלך דהיינו שאם דוד טועה ועושה משהו שהוא לא לטובת המלכות יואב מחוייב שלא לשמוע לו אלא לעשות כפי שהוא סובר שצריך להיעשות.

ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יולי 06, 2015 1:58 pm

בן דודו של ר' גי"ל ראש הישיבה, שמו גם כן גבריאל יוסף לוי, והוא הוציא קונטרסים על התנ"ך. יתכן שזה הוא.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' יולי 06, 2015 2:13 pm

אביו של ר' גי"ל. שמו יצחק ז"ל, וחיבר מספר ספרים על התנ"ך בשם פרשיות בספרי הנביאים. בסוף הכרך האחרון, שמואל א', שנקטע באמצע עקב פטירתו הפתאומית, ישנם מספר מאמרים שלו. אחד מהם על יואב ומלכות בית דוד.

היסוד שלו שיואב היה תומך של מלכות בית דוד, עם היותו מורד בדוד עצמו. הוא נחלק הלכתית על דוד בהנהגה הראויה למלך הנבחר משבט יהודה ומבית דוד!

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' יולי 06, 2015 2:16 pm

והנה הספר המדובר:

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?149638&

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי יתר10 » ב' יולי 06, 2015 2:19 pm

ש. ספראי כתב:יפה.
אך האם היה אמור להיות לשר הצבא כושר החלטה ושיפוט, כאשר
המלך עצמו אמר את דברו בנחרצות?
האם הכוונה היא שיואב רצה כביכול "להציל את דוד מעצמו"?

ראה ש"ב פרק יט פסוקים ו-ט. ושם פסוק יד, ובפרק כ פסוק כג וברד"ק שם. מכל הנ"ל נראה שאכן יואב לא היה כפוף לגמרי תחת דוד ואדרבא

מה שנכון נכון
הודעות: 11718
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 06, 2015 2:25 pm

יתכן שיואב סבר שאין לדוד דין מלך בשעה שברח מאבשלום, וכמ"ש בירושלמי שהיה מתכפר בשעירה כהדיוט, וממילא אין חיוב לשמוע בקולו, ועל כן כשמצא לנכון להרוג את אבשלום כדי שלא ימרוד פעם נוספת או כדי להרתיע מורדים אחרים [והחשש היה סביר, שהרי מרד שבע בן בכרי] וכדומה, עשה כן גם אם אי"ז לרצון לפני דוד.

מה שנכון נכון
הודעות: 11718
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 06, 2015 2:48 pm

בענין אחיתופל אם חשיב מאע"ל וע"כ אין לו חלק לעוה"ב עורר ע"ז בבשמים ראש סימן שמה. וראה עוד בתפארת ישראל על המשנה בסנהדרין אות נד.

שו"ת רב פעלים חלק ג - יורה דעה סימן כט
הנה בתשובת בשמים ראש סי' שמ"ה הביא הוכחות להקל בדין מאבד עצמו לדעת, ובאמת הרואה יראה דבריו תמוהים, דמה שהוכיח משאול הע"ה אין כאן ריח ראיה דהתם מלבד שהוגד לו קודם הלילה ע"פ שמואל הע"ה שלמחר ימות, הנה כבר ירו בו חיצים וידע שלא נשאר בו תקוה לחיות ולכן רצה שזה העומד אצלו ימיתהו, שלא יתעללו בו פלשתים להמיתו באכזריות ויסורים משונים, וגם מן צדקיהו הע"ה ליכא הוכחה כלל כי הוא ברור לו, שנ"נ ימית אותו, וכבר גזר עליו מות ורק רצה להקדים שחיטת בניו לעיניו כדי לצערו, ועל זה אמרו מה שאמרו וגם מאחיתופל ליכא ראיה דמאן אמר לך שאינו נקרא מאבד עצמו לדעת, ומה שלא הזכירו עליו עון זה היינו דקי"ל בדרבא מיניה שמרד במלכות ב"ד ומסר כמה צדיקים להריגה בעצתו הרעה, ועוד י"ל נמי אחיתופל לא נקרא מע"ל מפני שידע דאבשלום לא יצליח בעצת חושי הארכי ויפול בודאי ואז בודאי גם אחיתופל יהרג, ואם לא נהרג במלחמה יהיה נהרג בסנהדרין, ולכן חשב שאין לו דין מע"ל ועשה בידו חנק לעצמו, דכיון לכפרה, ועל כן כל דברי תשובת בשמים ראש הנז' תמוהים, ולכן חשב הגאון ח"ס דתשובה זו אינה להרא"ש אלא מזוייפת מאחד שבדאה מלבו והכניסה בכלל התשובות.
[החת"ס יו"ד שכו כתב שבזה נזדייף ספר בש"ר].

שו"ת מהרש"ם חלק ו סימן קכג
ומ"ש רו"מ ראי' מאחיתופל שלא נמנה בכלל אין לו חלק לעוה"ב אלא בשביל מורד במלכות ולא בשביל שחנק א"ע, לק"מ דכיון שהי' מורד במלכות דחייב מיתה ידע שימיתוהו דוד, וגדולה מזו מבואר בב"ר פ' נח פל"ב וכי יש אישות לדוד וכו', הרי דכיון שחשבוהו למורד במלכות דינו כמת ואשתו מותרת (ועי' ירושלמי פ"ב דסנהדרין ה"ג בסופה בוצי"ר שם) ואף דלא קיי"ל כן כדמוכח בש"ס דגיטין כ"ח וש"ס דבבלי סנהדרין י"ט, ועי' רדב"ז ח"ז סי' כ"ט מ"ש בזה, מ"מ עכ"פ לא הי' כמאבד עצמו לדעת מטעם זה, ואי מטעם חיי שעה, כבר כתבתי בשם הרמב"ן דמשום חיי שעה הי' מותר משום צער ויסורין לאבד א"ע, ועכ"פ י"ל דהוי כאומר מותר.


וראה עוד בטוט"ד סימן רפב ובאגרת בקורת לרצ"ח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14191
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 06, 2015 5:26 pm

כפי שכבר הוכח, כל שו"ת בש"ר מזוייפות

ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יולי 06, 2015 8:59 pm

תודה לכל המגיבים היקרים. החכמתי.

ראיתי היום במלבי"ם (בתוכחת יואב לדוד על שהתאבל על מות אבשלום) שכתב שיואב סבר שאבשלום ביקש את נפשו ונפש בניו ונשיו, והיה הורג את אביו ואת אחיו ומענה את נשיו, כדי שיקום במלכותו, כמו שעינה את פלגשי אביו, ואם היה משאיר את אבשלום בחיים, היו כל בית דוד בסכנת חיים, ולכן הרגו כדי להצילם, כדין רודף.

ויל"ע בזה, דהא רודף ניתן להצילו באחד מאבריו, וא"כ היה יכול לאוסרו בבית האסורים וכדומה. ואולי חשש שע"י מאסר עדיין יש לחשוש מאבשלום.

ואגב, כתב הבית יוסף (או"ח סימן תרכא): "כתב הרוקח (סי' ריז ד"ה ומה) מה שפוסקין צדקה עבור המתים ביום הכפורים יש להם אסמכתא שכתוב בסוף פרשת תצוה (שמות ל י) הכפורים אחת בשנה יכפר וסמוך ליה ונתנו איש כופר נפשו ליי' ומה מועיל למת שהחי נותן צדקה בעבורו אלא יי' בוחן לבות החיים והמתים אם אותו המת בחיים היה נותן צדקה ואם היה עני אותו המת אך לבו בטוב והיה נותן אם היה לו אז תועיל לו קצת כי החי יכול לבקש להקל דין המת כדוד על אבשלום סוטה י:) וכרבי יוחנן על אחר אבל אם נתן בעבור רשע אין מועיל ונותנים לכבוד המתים שהצדיקים מליצים על צאצאיהם ע"כ.

והנה הרוקח הוכיח שניתן להקל בדין שמים מהא דדוד התפלל על הוצאת אבשלום מגהינום והכנסתו לעוה"ב, ומ"מ כותב הוא מיניה וביה שאם נתן עבור רשע אינו מועיל. ומוכח דסבר שאשבלום לא נחשב רשע.

והנה למ"ד דלאבשלום אין חלק לעוה"ב, לכאו' ודאי דהיה רשע. אך פשוט שלמ"ד זה, דוד לא התפלל להוציאו מהגהינום ולהכניסו לעוה"ב, או, לכל הפחות, לא הצליח בתפילתו.

מנין
הודעות: 604
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 2:33 pm

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי מנין » ג' יולי 07, 2015 8:35 pm

ש. ספראי כתב: ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב,


מי זה ה"אומרים"? לא מצאתי לזה מקור

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 07, 2015 10:39 pm

מנין כתב:
ש. ספראי כתב: ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב,


מי זה ה"אומרים"? לא מצאתי לזה מקור

עי' בתורה שלמה הע' לא ובבית אהרן
קבצים מצורפים
תורה שלימה.pdf
(110.15 KiB) הורד 252 פעמים
בית אהרן - מגיד - יא.pdf
(96.34 KiB) הורד 278 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' יולי 08, 2015 2:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ש. ספראי
הודעות: 1705
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' יולי 08, 2015 2:40 am

יש בזה אריכות ביביע אומר וציץ אליעזר ועוד, כפי הזכור לי.

חוקר_ומקובל
הודעות: 114
הצטרף: ש' יולי 05, 2014 10:25 pm

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי חוקר_ומקובל » ד' יולי 08, 2015 2:11 pm

ש. ספראי כתב:אני כותב כעת חיבור על אבשלום ודוד ויש לי מספר תהיות. התוכלו לפתור לי אותם?
א. אחיתופל איבד את עצמו לדעת. חז"ל אומרים שאין לו חלק לעוה"ב, והתוס' יו"ט תמה מהיכן נילף דבר זה. ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב, וא"כ מזה גופא אין לו חלק לעוה"ב? ומדוע האחרונים מוכיחים מהא דהנזיקין, שהשלש מאות ילדים שהשליכו עצמם לים, שאלו מהו ניכנס לעוה"ב, ולא מכאן?

עיין ספר עובר אורח לאדרת שפלפל בזה

יהודה בן יעקב
הודעות: 2955
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' פברואר 12, 2020 1:16 pm

האם ידוע מי היתה אשתו של אבשלום בן דוד?

עזריאל ברגר
הודעות: 13067
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אבשלום ודוד המלך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 12, 2020 3:03 pm

ראוי להדגיש, שהיתה לו בת, ולכן אין לומר שלא היתה לו אשה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים