עמוד 1 מתוך 1

חטאם של מי חמור יותר

פורסם: ש' יולי 18, 2015 11:25 pm
על ידי יאיר1
הגמרא במסכת יומא ט: מביאה דיון חטאם של מי חמור יותר, בית ראשון או בית שני, והראייה שחטא בית שני חמור כיון שלא נבנה בית המקדש עד עתה.
כיון שאמרו שדור שלא נבנה בימיו כאילו נחרב בימיו, לכאורה אינה ראיה, שהרי מה שנבנה בית מקדש שני, זה מפני שחזרו בתשובה, ולא מפני קולת חטאם של דור החורבן, וכן מה שלא נבנה עד עתה, אינו משום חומרת חטאם של דור חורבן בית שני, אלא מפאת שלא חזרו בתשובה כל הדורות עד הנה.

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: א' יולי 19, 2015 12:21 am
על ידי פעלעד
היה השבוע בתורני של 'המבשר' כתבה בנושא זה ממש, אבל לא היה לי זמן לקרא רק ראיתי את הכותרת שמעוסקת בנושא זה.

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: א' יולי 19, 2015 12:27 am
על ידי יאיר1
תודה.
אז נצא בקריאה למי שיש את העלון המדובר שיעלה את זה לכאן בבקשה.

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: ב' יולי 20, 2015 9:58 pm
על ידי יאיר1
פעלעד כתב:היה השבוע בתורני של 'המבשר' כתבה בנושא זה ממש, אבל לא היה לי זמן לקרא רק ראיתי את הכותרת שמעוסקת בנושא זה.

מי יכול להעלות את הכתבה בענין.
בנתיים מצאתי שבירושלמי אמר ר' זעירא שראשונים עשו תשובה שניים לא עשו תשובה.

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: ב' יולי 20, 2015 10:24 pm
על ידי אוצר החכמה
כנראה שחומרת החטא והדבקות בו משפיעה על הסיכוי שיחזרו בתשובה ממנו (וגם על דורות הבאים).

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: ב' יולי 20, 2015 10:38 pm
על ידי יאיר1
אוצר החכמה כתב:כנראה שחומרת החטא והדבקות בו משפיעה על הסיכוי שיחזרו בתשובה ממנו (וגם על דורות הבאים).

יתכן.
עדיף למצוא מי מהמפרשים שאומר כך.
אולם מדברי ר' זעירא מוכח לא כך.

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: ב' יולי 20, 2015 10:48 pm
על ידי אוצר החכמה
לפי הבנתך זה מחלוקת בבלי וירושלמי.

Re: חטאם של מי חמור יותר

פורסם: ב' יולי 20, 2015 11:13 pm
על ידי צולניק
יאיר1 כתב:
פעלעד כתב:היה השבוע בתורני של 'המבשר' כתבה בנושא זה ממש, אבל לא היה לי זמן לקרא רק ראיתי את הכותרת שמעוסקת בנושא זה.

מי יכול להעלות את הכתבה בענין.
בנתיים מצאתי שבירושלמי אמר ר' זעירא שראשונים עשו תשובה שניים לא עשו תשובה.

ראיתי את הכתבה בהמבשר, הובא שם דברי הרמב"ן המפרש שהתוכחות בפרשת בחוקותי נאמרו על זמן בית ראשון, והתוכחות שבפרשת כי תבא נאמרו על בית שני, ובבחוקותי לא מוזכר שהקב"ה סלח על העוונות רק שגאלם לארצם, ורק בכי תבא - נצבים מבואר שהקב"ה יסלח על העוונות, ולפי זה הגלות הנוכחית היא גם על העוונות שבזמן בית ראשון שעדיין לא נמחלו.