עמוד 1 מתוך 1

טעמא דקרא

פורסם: ה' אוגוסט 06, 2015 10:40 pm
על ידי ישא ברכה
מזה תקופה אני נבוך בענין טעמא דקרא.

מחד נחלקו ר"ש ורבנן אי דרשינן טעמא דקרא (והיינו להוציא נפק"מ עפ"י דרישת טעם הענין, אבל למידרש להבנת המצוה ודאי אפשר).

אבל פעמים רבות אנחנו לכאו' דורשים בלימוד התורה טעמא דקרא. ולדוגמא ידועה החקירה בריש ב"ק אם חיוב האדם בנזקי ממונו זהו מצד היות הממון שלו או מצד שלא שמר על הממון. והנה בתורה כתבו 'וכי יגח שור איש את שור רעהו', אינני חושב שאפשר להגדיר שהדיון הוא מה כתוב בתורה, כי וודאי כתוב בתורה שור איש שמשמעותו שור של איש, והיינו שלו. אלא שלכאו' הדיון הוא בהבנת חיוב האדם על נזק השור, שאין טעם לחייב אדם על נזקי שורו אא"כ מצד היותו מחויב לשומרו וממילא הנזק מחמתו וכו'. (ומחקירה זו תבוא נפק"מ למי שבידו שור אך אינו שלו). לכאו' חקירה זו איננה בפרשנות הטקסט שבתורה אלא בהבנת שורש וסיבת החיוב הראויה. ולכאו' הלוא לא דרשינן טעמא דקרא, ומהו כל הנידון הלזה. וגם מי שיערער על דוגמא זו, וידחק שזהו דיון בפרשנות הטקסט ולא טעמי חיוב מ"מ יש דוגמאות רבות בעיון הישיבתי שהם לכאו' חופפות לנושא הזה, ואמרתי אחכמה לדעת ענין טעמא דקרא.

ועוד, שגם במושג הגדרות (מה שמכונה 'מה ולא למה') הרבה פעמים הלמה נמצא בתוך המה, כי במה אפשר להכניס אין סוף אפשרויות בלתי מסתברות, ורק הלמה מצמצם את האפשרויות לאפשרויות ספורות. ז"א שכן יש משקל להבנת הטעם כאשר אנו באים לחקור בגדר הענין. האם אכן ישנו כלל שלא דרשינן אבל כאשר הנידון הוא מה ההגדרה, כן הענין נבחן לפי טעמו.

בקי'צר אני מחפש לדעת אם יש כללים נוספים מעבר לבסיס אי דרשינן טעמא דקרא או לא דרשינן.

Re: טעמא דקרא

פורסם: ה' אוגוסט 06, 2015 10:44 pm
על ידי אחימעץ
הג"ר אשר וויס

הנה נראה ברור דאף שנתבאר דלא דרשינן טעמא דקרא ואין לחדש הלכה מכח טעמי המצוות שחידשו הראשונים או אף אלה שנמצאים בדברי חז"ל, מ"מ ברור ופשוט שכל עסקינו בהגדרת המצוות ודיני התורה ומן ההגדרות תוצאות הדין לחומרא וקולא, דאף דלא דרשינן טעמא דקרא, הגדרות מדרש דרשינן, וקל להבחין בין טעמי המצוות שכל ענינם לבאר למה נצטוינו, להגדרות שענינם לבאר מה נצטוינו. ונביא לכך שבע דוגמאות.


http://tvunah.org/2015/07/16/%D7%98%D7% ... %95%D7%AA/

Re: טעמא דקרא

פורסם: ו' אוגוסט 07, 2015 4:29 am
על ידי אמסטרדם
מר' יוסף שרייבר שליט"א.

Re: טעמא דקרא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 10:27 pm
על ידי אפרים זלמן
אחימעץ כתב:הג"ר אשר וויס

הנה נראה ברור דאף שנתבאר דלא דרשינן טעמא דקרא ואין לחדש הלכה מכח טעמי המצוות שחידשו הראשונים או אף אלה שנמצאים בדברי חז"ל, מ"מ ברור ופשוט שכל עסקינו בהגדרת המצוות ודיני התורה ומן ההגדרות תוצאות הדין לחומרא וקולא, דאף דלא דרשינן טעמא דקרא, הגדרות מדרש דרשינן, וקל להבחין בין טעמי המצוות שכל ענינם לבאר למה נצטוינו, להגדרות שענינם לבאר מה נצטוינו. ונביא לכך שבע דוגמאות.


http://tvunah.org/2015/07/16/%D7%98%D7% ... %95%D7%AA/

הם דורשים סיסמא.

Re: טעמא דקרא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 11:06 pm
על ידי החושב
אפרים זלמן כתב:
אחימעץ כתב:הג"ר אשר וויס

הנה נראה ברור דאף שנתבאר דלא דרשינן טעמא דקרא ואין לחדש הלכה מכח טעמי המצוות שחידשו הראשונים או אף אלה שנמצאים בדברי חז"ל, מ"מ ברור ופשוט שכל עסקינו בהגדרת המצוות ודיני התורה ומן ההגדרות תוצאות הדין לחומרא וקולא, דאף דלא דרשינן טעמא דקרא, הגדרות מדרש דרשינן, וקל להבחין בין טעמי המצוות שכל ענינם לבאר למה נצטוינו, להגדרות שענינם לבאר מה נצטוינו. ונביא לכך שבע דוגמאות.


http://tvunah.org/2015/07/16/%D7%98%D7% ... %95%D7%AA/

הם דורשים סיסמא.

זה פשוט איזו שגיאה בקישור שהובא. אפשר להשתמש שם בחיפוש באתר, ואז רואים שהמקום הנכון הוא כאן: http://tvunah.org/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7 ... %95%D7%AA/

Re: טעמא דקרא

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 11:09 pm
על ידי דורשי יחודך
אם הזכירו את דברי הגר"א וייס, כמדומה שיש לו אריכות בעניין זה במנחת אשר פרשת חוקת. (אולי הם הם הדברים שקישרו אליהם כאן? לא ראיתי את הדברים שבקישור.)

Re: טעמא דקרא

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 10:09 am
על ידי דודי צח
ברור שבכל הסוגיות שנזכר הענין של דרשינן טעמא דקרא - הכוונה שרבי שמעון היה דורש טעמא דקרא להוציא מזה נפקותא להלכה. ובזה לא קיי"ל כוותיה, כי אנו לא 'דורשים' טעמא דקרא במובן של 'דרשה' לעשות מזה מיעוט או ריבוי להלכה.
אבל עצם העניין שיש טעמים למצוות, כמורגל הרבה אצל רבותינו הראשונים, זה אינו עניין לפלוגתת רבי יהודה ורבי שמעון.

וכמדומה שהתוספות כבר כותבים זאת

Re: טעמא דקרא

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 10:12 am
על ידי דודי צח
הוא בתוספות גיטין מט: ד"ה ורבי
סוטה יד. ד"ה כדי

Re: טעמא דקרא

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 3:16 pm
על ידי הגיונות
מיכאל אברהם עוסק בזה (כדרכו) בהרחבה בספר שמתעתד לראות אור בעתיד הקרוב.

Re: טעמא דקרא

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 7:15 pm
על ידי אפרים זלמן
הגיונות כתב:האפיקורס מיכאל אברהם עוסק בזה (כדרכו) בהרחבה בספר שמתעתד לראות אור בעתיד הקרוב.

Re: טעמא דקרא

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 7:22 pm
על ידי אפרים זלמן
דורשי יחודך כתב:אם הזכירו את דברי הגר"א וייס, כמדומה שיש לו אריכות בעניין זה במנחת אשר פרשת חוקת. (אולי הוא הוא הדברים שקישרו אליהם כאן? לא ראיתי את הדברים שבקישור.)

Re: טעמא דקרא

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 11:55 am
על ידי הגיונות
הגיונות כתב:מיכאל אברהם עוסק בזה (כדרכו) בהרחבה בספר שמתעתד לראות אור בעתיד הקרוב.

בדף 'מידה טובה' כתב בזה מעט (וראה שם בפרט בעמ' 17) - https://drive.google.com/file/d/0BwJAdM ... d4MHM/view