מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי אריך » ו' אוגוסט 14, 2015 4:12 pm

איתא ביו"ד סוסי' רפב דאין מניחין נביאים וכתובים על חומשים.

ומקובל אצל בנ"א שכשרואים מצב כזה, מזדרזים לתקנו, ולהוריד הנביא או התהלים מעל החומש. וכנודע.

ונתעוררתי דמנא לן שצריך לעשות כן, דכל הקפידא שמוזכרת היא שלא להניח זה על זה, שבזה מבטא את החשיבות שיש בעיניו, וצריך לדרגם שזה חשוב מזה, אבל כאשר מישהו אחר שם אותם אחד על השני, למה עליי לשנות, אולי כל מה שהקפידו הוא רק על ההנחה שהיא הדרגה, אבל אם אני רואה ולא מחליף את הסדר, א"א לומר שאני מדרג אותם לא נכון. ומזה גם נפקא דאם בטעות הניחו אותם זה על זה בטעות, לא עשה שום עוול, אף לא בשוגג.

ואל תשיבני מהאיסור לתת ספר על הרצפה וכדומה, ושצריך גם להרים אותו, כי שם מדובר במציאות של 'בזיון' שצריך לתקנו כל הרואהו, משא"כ נביא שיושב על חומש אין כאן מציאות בזיון, ורק שחסרה ההדרגה הנכונה ביניהם. וזה נוגע למי שהניחם, וכנ"ל.

האם ידוע מקור/סברא נוספת?

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ו' אוגוסט 14, 2015 6:45 pm

שו"ת התעוררות תשובה ח"ב סקמ"ה:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 70&hilite=

צמא למים
הודעות: 39
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 10:38 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי צמא למים » ש' אוגוסט 15, 2015 10:40 pm

הגישה שמטרת ד"ז לא להניח נביא על חומש, היא בכדי ליצור בעיני את החשיבות הנכונה, מתאימה לראש של מתקדמי דורינו שסבור שההלכות ענינם רק להביא איזה הרגשה מסויימת ביחס לאדם.
אולם האמת אינה כן, יש יחס אמיתי לתורה שמקומה מעל נביא, ולא יתכן לקיים מצב זה.
[כמובן שגם בלי זה אינו מוכרח שרק להניח יוצר תחושה זו, אולם האמת היא כנ"ל].

מנדלי
הודעות: 131
הצטרף: ג' אוקטובר 21, 2014 9:16 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי מנדלי » ש' אוגוסט 15, 2015 11:03 pm

טריד בגירסיה כתב:שו"ת התעוררות תשובה ח"ב סקמ"ה:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 70&hilite=

הרי כתוב בכותרת הדף ש"אין לסמוך על הוראה זו כלל"...

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי אריך » א' אוגוסט 16, 2015 9:07 am

צמא למים כתב:הגישה שמטרת ד"ז לא להניח נביא על חומש, היא בכדי ליצור בעיני את החשיבות הנכונה, מתאימה לראש של מתקדמי דורינו שסבור שההלכות ענינם רק להביא איזה הרגשה מסויימת ביחס לאדם.
אולם האמת אינה כן, יש יחס אמיתי לתורה שמקומה מעל נביא, ולא יתכן לקיים מצב זה.
[כמובן שגם בלי זה אינו מוכרח שרק להניח יוצר תחושה זו, אולם האמת היא כנ"ל].


ראשית, מה רע להכניס הרגשה מסויימת ביחס לאדם? אם מצוה כמו תפילין אומרת התורה שהיא באה "למען תהיה תורת ה' בפיך" וציצית היא "למען תזכרו" אז מותר להלכה נוספת להיות לה טעם שכזה.
שנית, גם לדעתך יש מקום לספקנו, שכן מה שדרוש שהתורה "מקומה" יהיה מעל נביא, יש לומר שרק כשבר דעת הניח אותה כך, אז זה נקרא שזהו מקומה, אבל כשנפל הנביא מאליו על התורה, אין זה מקומה, וכמו שמצינו בכמה הלכות שהדעת של האדם מגדירה וקובעת מקום.

צמא למים
הודעות: 39
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 10:38 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי צמא למים » א' אוגוסט 16, 2015 11:11 pm

אין רע בלהכניס הרגשות כרצונך, כל עוד שלא ישאר כענין סובייקטיבי בלבד.
כן, למרות שנראה כתפיסה פרמיטבית, אנו תופסים שכביכול יש לספרים קדושה, יש בהם נשמה, וספר של דברי השי"ת היותר טהור, הוא אשר יהיה בראש. אנו מכבדים ס"ת ונושקים לו, לא רק בכדי להחדיר בלבנו אהבתה או דברים דומים, אלא כי פשוט זה קדוש ואנחנו מעריצים אותו ונוהגים בו כפי שהוא. יש מקומות שההגדרה הרציונלית הורסת.

נכון, יש מקומות שהדעת היא המגדירה שם "מקום", אולם בעניני מחיצות וכד', לא בענין כה טבעי ופשוט, שחומש צריך להיות בראש. לא יועיל לזה מושגי הגדרת מקום, אין לזה שום שייכות.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי אריך » א' אוגוסט 16, 2015 11:20 pm

צמא למים כתב:אין רע בלהכניס הרגשות כרצונך, כל עוד שלא ישאר כענין סובייקטיבי בלבד.
כן, למרות שנראה כתפיסה פרמיטבית, אנו תופסים שכביכול יש לספרים קדושה, יש בהם נשמה, וספר של דברי השי"ת היותר טהור, הוא אשר יהיה בראש. אנו מכבדים ס"ת ונושקים לו, לא רק בכדי להחדיר בלבנו אהבתה או דברים דומים, אלא כי פשוט זה קדוש ואנחנו מעריצים אותו ונוהגים בו כפי שהוא. יש מקומות שההגדרה הרציונלית הורסת.


נדמה שההרגשות הסובייקטיביות באות מהכיוון שלך. מי דיבר על נשיקות? למה לערבב עניינים בהלכה?
לא ענית על שאלתי, מנין שאבת את הקביעה שכל מי שמסביר הלכות שהן באות לתקן את הרגשות האדם, אחת דינו להידון בתוך יורת ה"מתקדמים"? הלא מצוות רבות בתורה באות למטרה זו.
מה שכתבת: יש מקומות שההגדרה הרציונלית הורסת.
ההגדרה הרציונלית אף פעם לא הורסת את הדברי תורה של הדבר. בלי הגדרה רציונלית יצאנו מגדר תורה, שהרי כלל נקוט בידינו "תורה היא וללמוד אני צריך". אלא שפעמים שהרציונליות קובעת שזהו ענין הקבוע ברגש. ובקיצור לא הבנתי מה הטענות שלך על הדיון שהעמדנו.

צמא למים
הודעות: 39
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 10:38 pm

Re: האם צריך להסיר נביא שמונח על חומש?

הודעהעל ידי צמא למים » א' אוגוסט 16, 2015 11:28 pm

נשיקות היה כמובן דוגמא לסבר את האוזן שיש יחס חי לספרים, זה הכל.
פשוט שללא הגדרה אין תורה, אולם ההגדרה לא צריכה להרוס את התחושות הטבעיות שלנו אלא למקם אותם.
ולא, ממש לא התכוונתי שיש בעיה לדון בזה, בהחלט זה תורם, אבל לפעמים יש תחושה שאנשים מסויימים מנסים להכניס הכל למסגרות שלהם ולתפיסת העולם שבה בכל דבר יש תועלת ותכלית לקדם משהו, ולא אוחזים שבכל דבר יש תוכן ומשמעות שאנו מחוייבים לכבד אותה, עוד לפני התועלת שזה יביא לנו לדרג תורה לפני נביאים.
אני מתנצל על הסגנון החריף קצת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 502 אורחים