עמוד 1 מתוך 1

שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2010 11:21 am
על ידי אפריון
כאן בעירינו נפוץ דבר מאוד מוזר, ולדעתי יש בו חשש גדול של "זילותא דציבורא", ואולי אף יותר גרוע מזה.
רצוני לדעת האם יש התייחסות או מקור לדבר זה בספרי הפוסקים.

המדובר הוא, באותם שליחי-ציבור, המתחילים את התפילה מ"הודו" [או "ברוך שאמר"], מתפללים לפני התיבה עד שמו"ע, ובסיום ברכת "גאל ישראל", זזים הצידה מהעמוד.
אדם שיכנס באותה עת לבית הכנסת, ימצא ציבור גדול של מתפללים תפילת שמו"ע ללא שליח ציבור.
לדעתי, אדם כזה עושה "צחוק" מהציבור.
והגרוע יותר, שלאחר שמסיימים המתפללים את תפילתם, אין מי מבין הקהל שמוכן להתפלל לפני העמוד, וגם לא אותו שליח ציבור ש"זז" הצידה, וכך הקהל נשאר עומד וממתין, [ואף אנקוט בלשון זהיר - שזה אינו מכבודו של השי"ת].
שליח ציבור יקר. אם הנך רוצה להתפלל רק עד שמו"ע, אנא, אל תתקרב בכלל אל התיבה, ואל תעשה צחוק מהציבור.

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2010 11:46 am
על ידי חיים
ופעמים חשש יוהרא בדבר, להראות לפני כל שהוא מן המאריכים בתפילה.

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2010 1:44 pm
על ידי כהן הדיוט
ובד"כ ניגש לעמוד אדם שלא התפלל בלחש. ובספר הקנה כותב דברים חמורים על כגון דא שאדם שלא התפלל מוציא את הרבים וכן במשנ"ב קכ"ד ס"ק ד' כותב שלכתחילה אסור לעשות כן,

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2010 10:55 pm
על ידי מורה צדק
ומה עם זה שבאשרי ניגש בעל חיוב ומחליף את החזן, ואף דוחקו לצד בטענה שהוא בעל חיוב?

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2010 10:57 pm
על ידי אכשר דרא
חיים כתב:ופעמים חשש יוהרא בדבר, להראות לפני כל שהוא מן המאריכים בתפילה.

אדרבה, חשש ענווה בדבר, להראות שהוא מן הבורחים אחרי קדושה...

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 1:50 am
על ידי אפריון
כהן הדיוט כתב:ובד"כ ניגש לעמוד אדם שלא התפלל בלחש. ובספר הקנה כותב דברים חמורים על כגון דא שאדם שלא התפלל מוציא את הרבים וכן במשנ"ב קכ"ד ס"ק ד' כותב שלכתחילה אסור לעשות כן,

מה, והיכן, נכתב על כך בספר "הקנה"?

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 2:15 pm
על ידי חבר
אפריון כתב:כאן בעירינו נפוץ דבר מאוד מוזר, ולדעתי יש בו חשש גדול של "זילותא דציבורא", ואולי אף יותר גרוע מזה.

שליח ציבור יקר. אם הנך רוצה להתפלל רק עד שמו"ע, אנא, אל תתקרב בכלל אל התיבה, ואל תעשה צחוק מהציבור.

איני מבין על מה הקצף, הרי הוא בסה"כ עושה טובה גדולה, שהרי אין מי שמוכן לגשת, והתפילה מתעכבת

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 2:29 pm
על ידי יאיר.
צודק. אך זה תלוי אם אכן מדובר במקרה כזה שאף אחד לא עולה.

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 9:23 pm
על ידי מורה צדק
אז שהגבאי ידאג שיהיה מישהו שיעלה.

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 9:27 pm
על ידי בר אבהן
מורה צדק כתב:אז שהגבאי ידאג שיהיה מישהו שיעלה.

מורה-צדק,
נראה לענ"ד שיותר ראוי לכתוב: שירד,
וכמו ששנו רבותינו בלשון המשנה.

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 9:35 pm
על ידי שבטיישראל
יאיר. כתב:צודק. אך זה תלוי אם אכן מדובר במקרה כזה שאף אחד לא עולה.

בדר"כ המציאות שאף אחד משום מה לא קופץ להתפלל שחרית לפני העמוד חוץ עם הוא ל"ע "חיוב" ובמיוחד במנינים המאוחרים
(ובניגוד למחנה ומעריב שפתאום צצים כל מיני "חיובים" ונודניקים שונים ...)
ועד שמישהו מתנדב לגשת לעמוד ל"הודו" עד שמו"ע שהוא עבודת פרך שאפשר לכתוב עליה חיבור שלם בשם "הפסיכלוגיה של הציבור בתפילת שחרית" הכולל תפילה במהירות עד "הללוק-ה" השלישי (שהרי עד שהש"ץ מגיע לשם אף אחד לא מניח טו"ת .... שהרי חזקה שהש"ץ הוא "שלעפער" ואני יכול להתפלל הרבה יותר מהר ...) ואח"כ שתי סיבובים לפני חצי קדיש, ועוד שתי סיבובים הכולל תנועות ופרצופים שונים ומשונים לפני "ה' אלוקיכם אמת" ואח"כ סיבוב קצר כולל ספירה עד שש על האצבעות לפני "גאל ישראל"
האם אפשר לבוא עליו בטענות על שהוא נוטש את העמוד אצל "גאל ישראל" ?!?!

Re: שליח ציבור עד שמונה עשרה

פורסם: ה' ספטמבר 08, 2011 11:59 pm
על ידי מורה צדק
מי שמפריע לו העניין, לא חסרים מניינים מסודרים שאין את הבעיות האלה.