מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוגוסט 20, 2015 12:39 am

כתוב בתורה (דברים טו ט)
"השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה שנת השבע שנת השמטה ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו וקרא עליך אל יקוק והיה בך חטא, נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו כי בגלל הדבר הזה יברכך יקוק אלהיך בכל מעשך ובכל משלח ידך"


ז"ל החינוך מ' תפ –
"ואין נדיב בעולם כמלוה מעותיו עם היותו יודע שהזמן קרב להשמיט הלואתו ולהפסידה ממנו אם אולי יארע בו אונס או שום מקרה שלא יוכל לתבוע הלואתו קודם שנת השמטה"

יתכן שהכוונה רק שאנו חושש לאונס וכד' אבל לעולם ליכא חיוב הלוואה היכא שקרוב הדבר שהחוב יושמט.

חת"ס גיטין לו "
למ"ד שיטת כספים בזה"ז אין כאן העברה על דברי תורה במה שנמנעים להלות כי מהיכי תיתי יעשה מעותיו אנפרות להלות לזה ולבסוף ישמיטנה שביעית דרבנן, בשלמא בזמן התורה הרי הבטיח הקדוש ברוך הוא למען יברכך והמסופק בזה הרי הוא בליעל אבל בתקנת חז"ל איננו מובטח בלמען יברכך וכעין שכתב תוס' לקמן ד"ה ותיקון רבנן וכו' וכ"כ סמ"ע סי' ס"ז דאשמטה דאורייתא כתיב ועשת התבואה לשלש השנים ולא אדרבנן וה"נ דכוותי'"

מה שנכון נכון
הודעות: 11748
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 20, 2015 12:41 am

ע"ע מנחת שלמה ח"א סימן מז.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' אוגוסט 20, 2015 1:15 am

מה שנכון נכון כתב:ע"ע מנחת שלמה ח"א סימן מז.

יש"כ
וז"ל
לכאורה נראה דהנמנע מלהלוות אינו עובר על פן יהי' דבר עם לבבך בליעל אלא א"כ זמן הפרעון הוא לפני סוף שביעית, וכיון שהלוה הוא גברא דפרענא אשר אין רגילים ואין צריכים לדרוש ממנו משכון רק אז אמרה תורה שנקרא בליעל מפני זה שדואג ומפחד ביותר מזה שקרבה שנת השבע ושמא יתאחר החוב, משא"כ למ"ד שהמלוה לעשר שנים שביעית משמטת מסתבר דאינו עובר כלל בלאו כיון דחשיב כאילו הלוה מבקש מהמלוה מתנה ולא הלואה הואיל ושביעית ודאי תשמט ואיך אפשר לקרותו משום כך בליעל, ועפי"ז גם אפשר להבין מ"ש הבכור שור דאף בשביעית בזה"ז שהוא רק מדרבנן מ"מ הנמנע מלהלוות עובר בל"ת מה"ת, ועיין בס' השמיטה של הגרי"מ טוקצינסקי ז"ל שהביא מהגאון רי"י דיסקין ז"ל שתמה ע"ז, אולם לדברינו ניחא דטעמא דנקרא בליעל הוא רק מפני שאסור להמנע מעשות חסד בגלל פחד שוא ומדומה ולכן כך לי אם פחדו הוא משמטה דאורייתא או רק מדרבנן. גם מלשון הכתוב נראה שמסברא הוא דחשיב בליעל ולא שחדוש התורה הוא לקרותו משום כך בשם בליעל והיינו כדאמרן, אך צ"ע דלענין סתם הלואה ל' יום כתב הב"ח דאע"פ שאינו רשאי לתובעו תוך ל' מ"מ אין זה כמלוה לעשר שנים ושביעית משמטתו, ואפי"ה אמרו בירושלמי ריש פ"י דשביעית "שלא תאמר כל ל' יום איני רשאי לתובעו לאחר ל' יום משתמט - לפום כן צריך מימר קרבה שנת השבע שנת השמיטה", ולכמה פירושים שם משמע שהנמנע מלהלוות סתם הלואה תוך ל' יום של סוף שביעית אף על גב שלא יוכל כלל לתובעו ושביעית ודאי תשמט אפי"ה עובר בלאו וצ"ע.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 20, 2015 8:10 pm

הלא זהו מצות צדקה

בברכה המשולשת
הודעות: 14209
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 20, 2015 8:26 pm

אינו דומה. בצדקה הוא יודע מראש שלא יקבל חזרה. אבל בהלוואה מרגיש שהוא מפסיד

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 20, 2015 8:41 pm

בברכה המשולשת כתב:אינו דומה. בצדקה הוא יודע מראש שלא יקבל חזרה. אבל בהלוואה מרגיש שהוא מפסיד

גם כאן הוא יודע שיש סיכוי שהוא לא יקבל חזרה. הרי זהו כל חששו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14209
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 20, 2015 8:47 pm

ברור. אבל מבחינה רגשית זה מטריד אותו שלא יקבל ובצדקה לא כי הוא נתן ע"ד כן מלכתחילה

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 20, 2015 8:51 pm

אז שיחליט שהוא נותן בתורת צדקה (ואם יקבל בחזרה הרי הכל רווח)

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי נתן » ה' אוגוסט 20, 2015 9:44 pm

הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 20, 2015 9:58 pm

נתן כתב:הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

מנ"ל הא?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 20, 2015 9:59 pm

הרי מדובר באביון

בברכה המשולשת
הודעות: 14209
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 20, 2015 10:03 pm

סעדיה כתב:אז שיחליט שהוא נותן בתורת צדקה (ואם יקבל בחזרה הרי הכל רווח)


אז נכנס לבעיה של מחילה בלב אי מהני ואז צריך לומר לו שלא יחזיר

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 20, 2015 10:12 pm

בברכה המשולשת כתב:
סעדיה כתב:אז שיחליט שהוא נותן בתורת צדקה (ואם יקבל בחזרה הרי הכל רווח)


אז נכנס לבעיה של מחילה בלב אי מהני ואז צריך לומר לו שלא יחזיר

נו נו, שיחליט שעל הצד שהלוה לא ישלם עד סוף שביעית הרי הוא נותן בתורת מתנה, ואם הוא כן מחזיר שיהיה הלואה.

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי נתן » ה' אוגוסט 20, 2015 10:37 pm

סעדיה כתב:
נתן כתב:הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

מנ"ל הא?

כונתי באופן שנתן כבר שיעור שהוא מחויב מצד הל' צדקה או כגון שהוא יותר ממעשר וחומש וכדו' בשאר פטורים

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי סעדיה » ו' אוגוסט 21, 2015 12:18 am

נתן כתב:
סעדיה כתב:
נתן כתב:הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

מנ"ל הא?

כונתי באופן שנתן כבר שיעור שהוא מחויב מצד הל' צדקה או כגון שהוא יותר ממעשר וחומש וכדו' בשאר פטורים

הא מקור מצות צדקה הוא מהפסוק הזה!

עושה חדשות
הודעות: 12708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 07, 2021 11:11 pm

אמת ליעקב - הגרי קמינצקי.png
אמת ליעקב - הגרי קמינצקי.png (74.06 KiB) נצפה 2442 פעמים


וע"ע https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... ilit#p8159

כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' אוגוסט 08, 2021 7:47 am

לפי פשוטו של מקרא היה יתכן לפרש שהדבר בליעל הוא שחושב כיון שעוד מעט יהיה שמיטה והעני ישיג די צרכו בהרחבה על ידי שמיטת קרקעות א"כ אין כל כך צורך לעזור לו עכשיו

עושה חדשות
הודעות: 12708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 13, 2021 4:39 pm

כאשר אדם נמנע מלהלוות מחמת חשש של חדלות פירעון שאינו קשור בדין של שמיטת כספים, אלא שהתעורר לו מצד אחר חשש רחוק שהלווה לא יוכל לפרוע או שהחוב יפקע מסיבות צדדיות, האם ג"כ יש לו שייכות עם איסור הבליעל הנ"ל. ובלשון אחר, האם כאשר נמנע מלהלוות מחמת שמיטת כספים דרבנן עובר באיסור דאו' של הישמר פן יהיה בליעל וכו'?

בברכה המשולשת
הודעות: 14209
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 13, 2021 4:45 pm

עושה חדשות כתב: האם כאשר נמנע מלהלוות מחמת שמיטת כספים דרבנן עובר באיסור דאו' של הישמר פן יהיה בליעל וכו'?


לא זו כוונת הגמרא בגיטין שם?

עושה חדשות
הודעות: 12708
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 13, 2021 11:22 pm

התכוונתי לרמוז לדברי הגמ' שם, האם באמת כל מניעה מהלוואה היא בכלל האיסור, או רק שמיטת כספים מדרבנן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים