עמוד 1 מתוך 1

דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 12:39 am
על ידי גם זו לטובה
כתוב בתורה (דברים טו ט)
"השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה שנת השבע שנת השמטה ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו וקרא עליך אל יקוק והיה בך חטא, נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו כי בגלל הדבר הזה יברכך יקוק אלהיך בכל מעשך ובכל משלח ידך"


ז"ל החינוך מ' תפ –
"ואין נדיב בעולם כמלוה מעותיו עם היותו יודע שהזמן קרב להשמיט הלואתו ולהפסידה ממנו אם אולי יארע בו אונס או שום מקרה שלא יוכל לתבוע הלואתו קודם שנת השמטה"

יתכן שהכוונה רק שאנו חושש לאונס וכד' אבל לעולם ליכא חיוב הלוואה היכא שקרוב הדבר שהחוב יושמט.

חת"ס גיטין לו "
למ"ד שיטת כספים בזה"ז אין כאן העברה על דברי תורה במה שנמנעים להלות כי מהיכי תיתי יעשה מעותיו אנפרות להלות לזה ולבסוף ישמיטנה שביעית דרבנן, בשלמא בזמן התורה הרי הבטיח הקדוש ברוך הוא למען יברכך והמסופק בזה הרי הוא בליעל אבל בתקנת חז"ל איננו מובטח בלמען יברכך וכעין שכתב תוס' לקמן ד"ה ותיקון רבנן וכו' וכ"כ סמ"ע סי' ס"ז דאשמטה דאורייתא כתיב ועשת התבואה לשלש השנים ולא אדרבנן וה"נ דכוותי'"

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 12:41 am
על ידי מה שנכון נכון
ע"ע מנחת שלמה ח"א סימן מז.

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 1:15 am
על ידי גם זו לטובה
מה שנכון נכון כתב:ע"ע מנחת שלמה ח"א סימן מז.

יש"כ
וז"ל
לכאורה נראה דהנמנע מלהלוות אינו עובר על פן יהי' דבר עם לבבך בליעל אלא א"כ זמן הפרעון הוא לפני סוף שביעית, וכיון שהלוה הוא גברא דפרענא אשר אין רגילים ואין צריכים לדרוש ממנו משכון רק אז אמרה תורה שנקרא בליעל מפני זה שדואג ומפחד ביותר מזה שקרבה שנת השבע ושמא יתאחר החוב, משא"כ למ"ד שהמלוה לעשר שנים שביעית משמטת מסתבר דאינו עובר כלל בלאו כיון דחשיב כאילו הלוה מבקש מהמלוה מתנה ולא הלואה הואיל ושביעית ודאי תשמט ואיך אפשר לקרותו משום כך בליעל, ועפי"ז גם אפשר להבין מ"ש הבכור שור דאף בשביעית בזה"ז שהוא רק מדרבנן מ"מ הנמנע מלהלוות עובר בל"ת מה"ת, ועיין בס' השמיטה של הגרי"מ טוקצינסקי ז"ל שהביא מהגאון רי"י דיסקין ז"ל שתמה ע"ז, אולם לדברינו ניחא דטעמא דנקרא בליעל הוא רק מפני שאסור להמנע מעשות חסד בגלל פחד שוא ומדומה ולכן כך לי אם פחדו הוא משמטה דאורייתא או רק מדרבנן. גם מלשון הכתוב נראה שמסברא הוא דחשיב בליעל ולא שחדוש התורה הוא לקרותו משום כך בשם בליעל והיינו כדאמרן, אך צ"ע דלענין סתם הלואה ל' יום כתב הב"ח דאע"פ שאינו רשאי לתובעו תוך ל' מ"מ אין זה כמלוה לעשר שנים ושביעית משמטתו, ואפי"ה אמרו בירושלמי ריש פ"י דשביעית "שלא תאמר כל ל' יום איני רשאי לתובעו לאחר ל' יום משתמט - לפום כן צריך מימר קרבה שנת השבע שנת השמיטה", ולכמה פירושים שם משמע שהנמנע מלהלוות סתם הלואה תוך ל' יום של סוף שביעית אף על גב שלא יוכל כלל לתובעו ושביעית ודאי תשמט אפי"ה עובר בלאו וצ"ע.

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 8:10 pm
על ידי סעדיה
הלא זהו מצות צדקה

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 8:26 pm
על ידי בברכה המשולשת
אינו דומה. בצדקה הוא יודע מראש שלא יקבל חזרה. אבל בהלוואה מרגיש שהוא מפסיד

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 8:41 pm
על ידי סעדיה
בברכה המשולשת כתב:אינו דומה. בצדקה הוא יודע מראש שלא יקבל חזרה. אבל בהלוואה מרגיש שהוא מפסיד

גם כאן הוא יודע שיש סיכוי שהוא לא יקבל חזרה. הרי זהו כל חששו.

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 8:47 pm
על ידי בברכה המשולשת
ברור. אבל מבחינה רגשית זה מטריד אותו שלא יקבל ובצדקה לא כי הוא נתן ע"ד כן מלכתחילה

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 8:51 pm
על ידי סעדיה
אז שיחליט שהוא נותן בתורת צדקה (ואם יקבל בחזרה הרי הכל רווח)

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 9:44 pm
על ידי נתן
הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 9:58 pm
על ידי סעדיה
נתן כתב:הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

מנ"ל הא?

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 9:59 pm
על ידי סעדיה
הרי מדובר באביון

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 10:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
סעדיה כתב:אז שיחליט שהוא נותן בתורת צדקה (ואם יקבל בחזרה הרי הכל רווח)


אז נכנס לבעיה של מחילה בלב אי מהני ואז צריך לומר לו שלא יחזיר

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 10:12 pm
על ידי סעדיה
בברכה המשולשת כתב:
סעדיה כתב:אז שיחליט שהוא נותן בתורת צדקה (ואם יקבל בחזרה הרי הכל רווח)


אז נכנס לבעיה של מחילה בלב אי מהני ואז צריך לומר לו שלא יחזיר

נו נו, שיחליט שעל הצד שהלוה לא ישלם עד סוף שביעית הרי הוא נותן בתורת מתנה, ואם הוא כן מחזיר שיהיה הלואה.

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2015 10:37 pm
על ידי נתן
סעדיה כתב:
נתן כתב:הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

מנ"ל הא?

כונתי באופן שנתן כבר שיעור שהוא מחויב מצד הל' צדקה או כגון שהוא יותר ממעשר וחומש וכדו' בשאר פטורים

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2015 12:18 am
על ידי סעדיה
נתן כתב:
סעדיה כתב:
נתן כתב:הרי מיירי אפי' כשאין לו חיוב ליתן צדקה מ"מ חייב להלוות

מנ"ל הא?

כונתי באופן שנתן כבר שיעור שהוא מחויב מצד הל' צדקה או כגון שהוא יותר ממעשר וחומש וכדו' בשאר פטורים

הא מקור מצות צדקה הוא מהפסוק הזה!

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ש' אוגוסט 07, 2021 11:11 pm
על ידי עושה חדשות
אמת ליעקב - הגרי קמינצקי.png
אמת ליעקב - הגרי קמינצקי.png (74.06 KiB) נצפה 2634 פעמים


וע"ע https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... ilit#p8159

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: א' אוגוסט 08, 2021 7:47 am
על ידי כולל יונגערמאן
לפי פשוטו של מקרא היה יתכן לפרש שהדבר בליעל הוא שחושב כיון שעוד מעט יהיה שמיטה והעני ישיג די צרכו בהרחבה על ידי שמיטת קרקעות א"כ אין כל כך צורך לעזור לו עכשיו

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 4:39 pm
על ידי עושה חדשות
כאשר אדם נמנע מלהלוות מחמת חשש של חדלות פירעון שאינו קשור בדין של שמיטת כספים, אלא שהתעורר לו מצד אחר חשש רחוק שהלווה לא יוכל לפרוע או שהחוב יפקע מסיבות צדדיות, האם ג"כ יש לו שייכות עם איסור הבליעל הנ"ל. ובלשון אחר, האם כאשר נמנע מלהלוות מחמת שמיטת כספים דרבנן עובר באיסור דאו' של הישמר פן יהיה בליעל וכו'?

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 4:45 pm
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב: האם כאשר נמנע מלהלוות מחמת שמיטת כספים דרבנן עובר באיסור דאו' של הישמר פן יהיה בליעל וכו'?


לא זו כוונת הגמרא בגיטין שם?

Re: דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה וכו'- האם החשש אינו מוצדק?

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 11:22 pm
על ידי עושה חדשות
התכוונתי לרמוז לדברי הגמ' שם, האם באמת כל מניעה מהלוואה היא בכלל האיסור, או רק שמיטת כספים מדרבנן.