עמוד 1 מתוך 1

בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות ?

פורסם: א' אוגוסט 23, 2015 2:15 pm
על ידי שלח
אם אדם נטע עץ בשלו והשרשים הזיקו לחצר חבירו, אני מבין שבעל העץ פטור ,זה לא נזק שמתרחש מיד, ואע"פ שמזיק למשל לביוב של חבירו וכו , פטור מלשלם, האם הכוונה היא שהתורה אמרה, שכך דרך אנשים שמותר להם לטעת עצים, ולא לחשוש לדבר זה? או אפילו בודאי זה יקרה, אבל על הניזק להרחיק עצמו, והלכות נוספות שבנזקי שכנים וכדומה, או יש עניין מדרך חסידות לא לטעת את העץ, כמו כן אם אדם יודע שבודאי זה יזיק לחבירו לאחר זמן , האם הוא נקרא נבל ברשות התורה? או בגלל שזה מותר אין עליו כל תלונה, כמו כן גם בדוגמאות אחרות כיצד לנהוג לכתחילה או די שכאשר אני נוטע עץ עלי להגיד לחברי להיזהר ואם אינו נזהר זו בעיה שלו

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2015 3:45 pm
על ידי איש.dot
בעצם השאלה שלך היא האם יש איסור להזיק או רק חיוב תשלום, ומה הזיקה ביניהם, ומה המשמעות של חיוב בדיני שמיים.
הראשונים נמנו וגמרו שיש איסור להזיק, והמקור המפורסם ביותר לזה הוא איסור ״לא תגזול״ - עיין בתחילת הלכות נזיקין בטור ובפרישה שם.
בקובץ הישר והטוב א יש שיעור של הגרז״נ על סוגיה זו (ובמחכ״ת החקירה שלו מופיעה כבר בשו״ת דברי נחמיה חו״מ סימן נ״ה כמדומני...).

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2015 4:08 pm
על ידי קומי_אורי
זאת לא שאלתו, האיסור להזיק מוסכם, גם אם לא ברור מקורו. ואילו לעשות בתוך שלו מותר, כל השאלה היתה אם יש בזה מדת חסידות.

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2015 4:09 pm
על ידי קומי_אורי
ובנוגע ל"מה המשמעות של חיוב בדיני שמים", בזה אכן נחלקו הפוסקים, אבל כאן לא מוזכר כלל חיוב בדיני שמים, לכן אין זה הנושא.

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2015 4:13 pm
על ידי איש.dot
קומי_אורי כתב:זאת לא שאלתו, האיסור להזיק מוסכם, גם אם לא ברור מקורו. ואילו לעשות בתוך שלו מותר, כל השאלה היתה אם יש בזה מדת חסידות.

לעשות בתוך שלו גם כן יהיה אסור במקרים מסויימים (גירי דיליה וכדומה), וחייב להרחיק את נזקיו. אם אין חיוב הרחקת נזקין כלל, אין מידת חסידות בלהימנע ממה שלא נחשב לנזק! דוק בדוגמאות שהביאה הגמרא לפני מימרת רב יהודה ״הכי מאן דבעי למהוי חסידא לקיים מילי דנזיקין״ ובדברי הראשונים שם.
ועיין בתפארת ישראל על המשנה האחרונה בבבא בתרא.

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2015 7:15 pm
על ידי צולניק
יעוי' ברמב"ן ב"ב כו. שמפרש בדברי הגמ' שהחסיד אין ראוי לו להזיק חבירו אף במה שנאמר בו על הניזק להרחיק א"ע.

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2015 12:02 am
על ידי איש.dot
צולניק כתב:יעוי' ברמב"ן ב"ב כו. שמפרש בדברי הגמ' שהחסיד אין ראוי לו להזיק חבירו אף במה שנאמר בו על הניזק להרחיק א"ע.

עיין שם שוב!

Re: בדבר שפטור, כי הניזק להרחיק עצמו, מידת חסידות לא לעשות ?

פורסם: ו' מאי 17, 2024 2:23 am
על ידי עושה חדשות
מעל"ע, מה אומרים על הנידון המצו"ב
וישמע משה.pdf
(970.28 KiB) הורד 29 פעמים
ומי אחראי באופן מעשי להזמין אינסט' המזיק או הניזק?